Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:43:58 GMT

آخرین وضعیت کرونا در کشورهای همسایه شرق ایران

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۲۱۷۱

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد در حال حاضر شمار مبتلایان به این ویروس در آسیا به  ۶۹ میلیون و  ۶۶۷ هزار تن رسیده است.

از زمان شیوع ویروس کرونا، تاکنون چندین جهش داشته اما تنها چند مورد این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرده است.

سویه‌های آلفا و دلتا مسری‌تر هستند و به‌طور بالقوه منجر به بستری شدن بیشتر بیماران نسبت به ویروس اولیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون سویه لامبدا ویروس کرونا، آخرین موردی است که سازمان جهانی بهداشت آن را در فهرست جهش‌های با خطر همه گیری بالا طبقه بندی کرده است.

سویه لامبدا با نام علمی «سی. ۳۷»، نخستین‌بار در پرو شناسایی شد و نمونه‌هایی از آن نیز در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی پیدا شده بودو  عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان جدید در آمریکای جنوبی گشت. یکی از دلایل اصلی تعداد زیاد موارد ابتلا به کرونا در پرو به دلیل ظهور نوع لامبدا است که در حال حاضر ۹۷ درصد موارد ابتلا به بیماری را در این کشور تشکیل می‌دهد.

براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، کرونا لامبدا جهش‌های زیادی را در مفاهیم ژنی شامل می‌شود که می‌تواند به افزایش قابلیت سرایت پذیری و همچنین افزایش مقاومت آن در مقابل آنتی بادی‌ها منجر شود، همین مساله باعث شده بسیاری از متخصصان سلامت، گونه اصلی کرونا و حتی گونه پلاس را فراموش کرده و هم اکنون تمام تمرکز خود را روی گونه لامبدا کرونا قرار دهند.

آمارها نشان می دهد واریانت لامبدا در حال تبدیل شدن به تهدید جدی جهانی است و تاکنون در ۲۹ کشور از جمله آسیا واریانت لامبدا شناسایی و ثبت شده است.

در این گزارش کوشیده‌ایم به اخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا و روند واکسیناسیون در جمهوری اسلامی ایران و شماری از همسایگان آن از جمله افغانستان و پاکستان بپردازیم.

افغانستان

بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده در پایگاه خبری سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر شمار مبتلایان به بیماری کرونا در افغانستان به بیش از ۱۵۲ هزار و ۹۶۰ تن رسیده است و بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ تن جان خود را از دست داده اند.

پایگاه خبری انگلیسی «آی نیوز» نیز در گزارشی به نقل از «محمد حقمال» یکی از مقامات پیشین بهداشتی وزارت بهداشت عمومی «صحت عامه» افغانستان در خصوص افزایش شیوع ویروس کرونا در این کشور هشدار داده است.

بر پایه این گزارش، سازمان ملل می گوید از زمان قدرت‌گیری طالبان در افغانستان روند واکسیناسیون در این کشور با کاهش ۸۰ درصدی روبرو شده است.

به گزارش رویترز، براساس آمار صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) به عنوان سازمان همکار اجرای برنامه "کواکس" در توسعه واکسیناسیون کرونا، در هفته پس از ۲۴ مرداد، بیش از ۳۰ هزار تن در ۲۳ ولایت از ۳۴ استان این کشور واکسینه شده‌اند.

این در حالی است که در هفته منتهی به ۲۴ مرداد ۱۳۴ هزار تن در ۳۰ ولایت افغانستان واکسینه شدند.

به دنبال اعلام خروج آمریکا و نیروهای بین الملل از افغانستان، گروه طالبان در ۲۴ مرداد کنترل کابل را در دست گرفتند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامه ای ضمن ابراز نگرانی شدید از تبعات حقوق بشری و بشردوستانه تحولات اخیر در افغانستان، خواستار کمک جامعه بین المللی برای واکسیناسیون آوارگان افغان شد.

پاکستان

آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد تا کنون بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن در پاکستان به بیماری کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۲۵ هزار نفر نیز به سبب ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

به گزارش پایگاه خبری پاکستانی «نیوز» این کشور در هفته جاری برای دومین مرتبه با افزایش بیش از ۱۰۰ نفری شمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا روبرو شده است.

بر  پایه این گزارش، پاکستان در حال حاضر با موج چهارم ویروس کرونا روبرو شده است.

پیش تر نیز در تاریخ ۱۲ اوت سال جاری بیش از یک صد تن در یک روز به سبب ابتلا به بیماری کرونا جان باختند.

آمارها نشان می دهد از زمان شیوع ویروس کرونا در پاکستان، شمار مبتلایان در ماه اوت سال جاری به بیشترین میزان خود یعنی ۹۳ هزار و ۱۰۷ تن رسیده است.

گزارش های خبری نشان می دهد اگرچه پاکستان تدابیر سختگیرانه ای را با هدف کنترل شیوع بیماری کرونا اعمال کرده، اما این بیماری همچنان در حال افزایش است.

ایران

کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت. اکنون کشورمان در خیز پنجم کروناست که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید.

به گزارش ایرنا، تا تاریخ هفتم شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۵۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و سه هزار و ۶۱۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۹۲۶ هزار و ۹۶۴ نفر رسید و تا کنون چهار میلیون و  ۱۴۶ هزار و ۷۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

برچسب‌ها کرونا پاکستان افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا پاکستان افغانستان کرونا پاکستان افغانستان بیماری کرونا ویروس کرونا حال حاضر نشان می دهد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند این در حالیست مهف مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابر‌ها را ندارند.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابر‌ها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می‌توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می‌تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد.

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند.

دیگر خبرها

  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • مهمترین لحظه در تاریخ ورزش کشور همسایه؛ افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است