Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@22:03:47 GMT

بیماری لثه با بروز بیماری‌های قلبی مرتبط است

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۳۰۲۰

بیماری لثه با بروز بیماری‌های قلبی مرتبط است

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از هلث دی نیوز، مطالعه قبلی محققان سوئدی نشان داد که بیماری لثه موسوم به پریودنتیت در بیماران مبتلا به حمله قلبی در مقایسه با افراد سالم به مراتب شایع‌تر است.

در این مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا بیماری لثه با افزایش خطر مشکلات قلبی جدید در بازماندگان سکته قلبی و افراد سالم همسن ارتباط دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جولیا فرانینی» سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، می‌گوید: خطر تجربه یک واقعه قلبی عروقی در طول پیگیری شرکت کنندگان مبتلا به پریودنتیت بیشتر بود. این امر به ویژه در بیمارانی که قبلاً دچار حمله قلبی شده بودند، مشهود بود.

محققان گمان می‌کنند که آسیب به بافت لثه در افراد مبتلا به بیماری لثه ممکن است باعث ورود میکروب‌ها به جریان خون شود.

بیماری‌های لثه با فشار خون و سکته قلبی ارتباط دارد

فرانینی در ادامه افزود: بیماری لثه می‌تواند تغییرات مضر در عروق خونی را تسریع کرده و یا التهاب سیستمیک را که برای عروق مضر است را افزایش دهد.

در مجموع، این مطالعه شامل ۱۶۰۰ شرکت کننده با میانگین سنی ۶۲ سال بود. معاینات دندانپزشکی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نشان داد که ۹۸۵ نفر از سلامت دندان خوبی برخوردار بودند، ۴۸۹ نفر دارای پریودنتیت در حد متوسط و ۱۱۳ نفر دارای پریودنتیت شدید بودند.

در طول مدت بیش از ۶ سال پیگیری این شرکت کنندگان، افراد مبتلا به بیماری‌های لثه ۴۹ درصد بیشتر در معرض مرگ به هر دلیلی، حمله قلبی یا سکته غیرکُشنده یا ابتلاء به نارسایی شدید قلبی بودند.

به گفته محققان، خطر بروز این عوارض با شدت بیماری لثه افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند برنامه‌های غربالگری دندان از جمله معاینات منظم و آموزش بهداشت مناسب دندان ممکن است به جلوگیری از اولین مشکل قلبی و وقایع بعدی آن کمک کند.

کد خبر 623529 برچسب‌ها بیماری - قلبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری قلبی بیماری لثه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۳۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد

نادیا زکالوند: این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

منبع:

odditycentral

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899244

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد