Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@03:22:43 GMT

بسیاری از مصوبات شوراها خلاف قانون است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۵۲۱۳

بسیاری از مصوبات شوراها خلاف قانون است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی امشب در جلسه هم‌اندیشی اعضای شوراهای اسلامی مراکز شهرهای استان اظهار کرد: انتخاب شما اعضای شوراهای اسلامی از سوی مردم یک فرصتی است که خداوند متعال نصیب شما کرده، از این دوره فرصت خدمتی برای مشکلات پیش‌روی مومنان و مردم استفاده کنید.

وی با بیان اینکه همه ما زیر یک پرچم و برای یک کشور هستیم، افزود: اگر در کشور مشکلی وجود دارد همه باید پای کار بیایند و در نگاه اسلامی که نظام ولایت فقیه در آن مجموعه حاکم است، هیچ بن بستی نداریم و هیچ کارگزاری نباید احساس تنهایی کند و همه باید با وحدت و یکپارچگی برای پیشرفت و اقتدار کشور و خدمت به مردم تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه شاه کلید و شاه بیت توفیق خدمت به مردم در گرو تعامل، همکاری و پرهیز از تفرقه است، افزود: این یکی بودن در راستای خوبی و برای پیشرفت و خدمت است نه برای خیانت، این توصیه برای هر مسؤول در هر جایی است.

وی با اشاره به اینکه آگاهی اعضای شوراهای اسلامی بر شرح وظایف و قانونی خود یک ضرورت است، اضافه کرد: همه اعضای شورا از شرح وظایف خود آگاه باشند.

رئیس شورای قضایی استان زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از مصوبات شورا خلاف قانون است، تصریح کرد: انتظار می‌رود مصوبات شورا بر اساس نص قانون باشد و ما خیلی آرای وحدت رویه در خصوص شوراهای اسلامی شهر و شهرداری داریم، ولی مکرر شاهد بروز خلاف قانون هستیم.

صادقی نیارکی سخنان خود را با چند سوال ادامه داد و اضافه کرد: چرا نظارت درست بر شهرداری‌ها انجام نمی‌دهیم؟ چرا باید نگاه نابرابر داشته باشیم؟ چرا باید خدمات را به محله‌ای ببریم که مرفه‌نشین هستند؟ چرا خدمات نباید عادلانه توزیع شود؟

عملکرد شورای پیشین بر جایگاه این نهاد آسیب وارد کرد

در این دیدار دادستان استان زنجان نیز با اشاره به اینکه شورا، نهادی بسیار ارزشمند و در واقع فرصت طلایی خدمتی برای یک استان، شهر و روستا است، افزود: متاسفانه عملکردی که در دوره پیشین شوراهای اسلامی در برخی شهرها از جمله زنجان دیده شد، به این جایگاه آسیب وارد کرد و تکلیف شما اعضای جدید در این دوره از دو مورد سخت و سنگین است، یکی برگرداندن اعتماد مردم به این نهاد و دیگری  ارائه تصمیمات و  خدمات در شأن مردم است که به تعبیر مقام معظم رهبری این فرصت‌های خدمتی زودگذر است و باید از این فرصت‌ها برای خدمت به مردم استفاده کرد.

حجت‌الاسلام محسن کرمی تأکید کرد: وظایف شوراها محدود به امورات شهرداری‌ها نیست و بسیار وسیع‌تر از آن است، ولی امورات شهرداری‌ها از مهمترین وظایف شوراها است.

وی با بیان اینکه در شهرهای استان بخصوص در شهر زنجان برخی عقب ماندگی‌ها کاملا محسوس است، اظهار داشت:  از جمله این عقب‌ماندگی‌ها وضعیت نابسامان در جمع‌آوری زباله‌ها و بازیافت زباله‌هاست که توجه به امر بازیافت اصولی زباله‌ها که به عبارتی طلای سیاه است، می‌توان منبع درآمد قابل توجهی را برای ارائه خدمات بیشتر به مردم شهر استفاده کرد.

کرمی با اشاره به اینکه سرانه فضای شهر در زنجان که شهری گسترده است قابل مقایسه با سایر شهرها نیست، افزود: برخی از  استان‌های با وسعت کم، کویر و کم آب، میزان سرانه فضای شهر خیلی بیشتر از شهر زنجان است، مضافا اینکه بالا آمدن سطح آب در مناطق جنوبی شهر بدون چاره اندیشی باقی مانده و وجود این همه سفره‌های آب زیر زمینی یک فرصت است که متأسفانه تبدیل به تهدید شده است.

دادستان زنجان به وضعیت پیاده‌روها و تصرف معابر توسط مغازه‌داران در سطح شهر  اشاره و تصریح کرد: چرا باید پیاده رو که حق عمومی مردم هست مورد اشغال و تصرف اصناف قرار بگیرد و مردم از این حق قانونی خود محروم باشند بنابراین  اعضای شوراهای اسلامی  در دوره جدید به این امر توجه بیشتر کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه مناسب‌سازی معابر در سطح شهر که برای تردد جانبازان و معلولان است اقدام اساسی انجام نشده و ما شرمنده این قشر از مردم جامعه هستیم، که نیازمند بررسی معابر و ارائه طرح برای ایجاد معابر در شأن این افراد هستیم.

کرمی با بیان اینکه موضوع ترافیک و قفل شدن خیابان‌ها در برخی اوقات روز از دیگر معضلات شهر زنجان است، تأکید کرد: جمعیت زنجان آنقدر نیست که ما شاهد این حجم از ترافیک سنگین در سطح شهر در بیشتر ایام باشیم که باید که یک کار فنی و اساسی در راستای رفع این معضل برداشته شود.

دادستان زنجان بر توجه اعضای شوراهای اسلامی بر ایجاد بسترهای گردشگری و میراث فرهنگی و تصویب در شوراهای اسلامی تأکید کرد و افزود: تصویب بودجه فرهنگی و اجتماعی در زنجان نسبت به سایر شهرها در دوره‌های پیشین بسیار ناچیز بود که برای رفع این مشکل و در راستای ترویج و توسعه مباحث فرهنگی و اجتماعی نیازمند تصویب ارقام بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی در شوراهای اسلامی هستیم.

وی تصریح کرد: برابر آمار دریافتی از سال ۹۰ تا ۹۸ مساحت قابل توجهی از اراضی و با کاربری عمومی زنجان به کاربری‌های دیگر تغییر یافته و اساسا تغییر کاربری برای ایجاد فضاهای آموزشی و ورزشی متصور است، نه برای  ساخت و سازهای عمرانی و غیره که در این حوزه هم نیازمند نظارت مستمر هستیم.

کرمی گفت: نکته بسیار مهم دیگر، اقدام جدی برای ثبت همه املاک و دارایی‌های شهرداری‌ها است که برای این امر باید سامانه جامع ثبت املاک و آرشیو الکترونیکی طراحی و راه‌اندازی و حداکثر ظرف چند ماه مورد استفاده قرار بگیرد.

 دادستان زنجان بر احیای کمیته انتخاب مشاوران در پروژه‌های عمرانی در شهرداری‌ها و نیز فعال‌سازی هیأت ارزیابی املاک شهرداری را یک امری لازم و ضروری دانست و گفت: تأکید بر اجرای قانون در شهرداری‌ها نباید به عنوان مانع تلقی شود و اداره بازرسی استان و دادستانی بر اساس وظیفه‌ای که دارند بر برخی موضوعات ورود پیدا می‌کنند و ما معتقدیم اجرای قانون برای تسریع، پیشرفت تخصص کار است که امیدواریم دوره جدید برای اعضای شوراهای اسلامی یک فرصت طلایی برای خدمت باشد، چون خدمت در نظام جمهوری اسلامی، توفیق و افتخار برای مسؤولان است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان در این جلسه گفت: جایگاه‌ها و نقش اعضای شوراهای اسلامی در جامعه به لحاظ نوع فعالیت و ارائه خدمات بسیار مهم و اثرگذار است که شوراهای اسلامی همانند وزرا می‌تواند، طرح‌هایی برای تصویب به مجلس ارائه کند.

محمدتقی فتحی با بیان اینکه در قانون اساسی در هفت اصل و همچنین در قرآن مجید بر اهمیت و جایگاه شوراهای اسلامی تأکید شده است، اظهار داشت: اعضای شوراهای اسلامی در همه کارها و تصمیمات از مشورت با مردم جامعه به ویژه اصحاب اهل فن و تخصص استفاده کرده و جامعه را در تصمیم‌گیری و اجرای آن مشارکت دهند.

محمد تقی فتحی تصریح کرد: اصولا شوراهای اسلامی در مقابل نظام‌های استبدادی و ارتجاعی قرار دارند و حکومت این اجازه را داده است که مردم در شهرها و روستاها در اداره امور خود نقش داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: شوراهای اسلامی برای تهیه و تدوین  برنامه‌ها، باید طرح‌های نو و قابل اجرا در مدیریت شهری ارائه دهند.

فتحی ادامه داد: در خصوص تملکات شهرداری‌ها و ورودی پرونده به دستگاه قضایی، نیازمند بررسی و نظارت دقیق شوراهای اسلامی بر قانون تغییر کاربری در اراضی است.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان رئیس کل دادگستری شوراهای اسلامی قانون خلاف قانون اعضای شوراهای اسلامی شوراهای اسلامی شوراهای اسلامی استان زنجان شهرداری ها اعضای شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید

امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد گفت: اولویتمان جاده‌های ترانزیتی تایباد - خواف است که روزانه حداقل ۷۰۰ دستگاه تریلر در آن تردد می‌کند و سال‌هاست مردم ما را به خاک و خون می کشد. ️ - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  تایباد، مولانا غلام‌نبی توکلی در جمع اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای تابعه شهرستان تایباد، اظهارداشت: نهاد شوراها یکی از نهاد بسیار بزرگ و مهمی است که در انقلاب اسلامی شکل گرفت، شورا یکی از احکام اسلام است که قرآن کریم با صراحت به آن دستور می‌دهد.

وی افزود:کار اگر با مشورت نبود و با تک روی همراه بود، کاری از پیش نمی رود، قانون اساسی در چند اصل به موضوع شوراها پرداخته است و این نشان می دهد که قانون اساسی برگرفته از آیات قرآن کریم است و اصل شورا نیز از همین موضوع شکل گرفته است.

مولانا توکلی گفت: اعضای شورا افرادی هستند که از متن مردم انتخاب می شوند تا صدای مردم را به گوش مسئولان محلی و استانی برسانند، مانند آنچه نمایندگان شوراها تا امروز انجام دادند؛ مسئله اصلی شوراها، از مردم بودن و برای مردم بودن است و در این راه نباید از بیان مشکلات مردم چشم پوشی کنند.

خطیب جمعه شهرستان تایباد تاکید کرد: چهار سال حضور در شورا اگر با تشریح مشکلات مردم و حل آنها همراه نباشد، کم کاری است، شوراهای روستا مسئولیت مهمی دارند، آنها باید دهیار را به حرکت درآورند.

وی ادامه داد: امروز مشکلات شهرها و روستاها را شنیدیم و این مشکلات اساسی بود و میهمانان جلسه امروز این مشکلات را به مدیران استانی منتقل خواهند کرد ولی پیگیری برای حل آنها ضروری است.

مولانا توکلی خطاب به مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: آنچه از مشکلات بیان شد، حرف ما نیز هست و اولویتمان جاده‌های ترانزیتی تایباد - خواف  است که روزانه حداقل 700 دستگاه تریلر در آن تردد می‌کند و سال‌هاست مردم ما را به خاک و خون می کشد. ️

وی اضافه‌کرد: بیمارستان تایباد باید سریعتر وارد پروسه بودجه‌گذاری شود، فرماندار ما زمین را نهایی کرد ولی ورود به جریان اجرایی نیاز به بودجه گذاری در پایتخت دارد.

محور برنامه‌های اقتصادی و اشتغال توسط شوراها رقم بخورد

‍مهدی شیردل، فرماندار و رئیس شورای اداری شهرستان تایباد نیز اظهارداشت: ️از سال 1400 تا امروز 180 درصد پایه حقوقی کارگران افزایش داشته است با این حال باید بر امور بازار و معیشت بیشتر فعالیت شود و سرپل این نظارت و ارتباط شوراهای اسلامی هستند.

و️ی افزود: مردم سالاری دینی از اصول نظام جمهوری اسلامی ایران است، افتخار ما این است که در حوزه خدمات عمومی مانند آب، برق، گاز، تلفن، سالن های ورزشی، طرح های هادی با مشارکت شوراها به انجام رسید. ️

شیردل تصریح کرد:در حوزه صنایع مادر اشتغال آنچنانی ایجاد نمی‌شود، آنچه باید به آن توجه داشت توجه به بخش های پسینی و پیشینی است. یعنی شورای کاریز یا تایباد به موضوع کلان سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی دوغارون توجه کند و محور فعالیت های شهرستان میز زعفران و  پسته باشد. ️

فرماندار و رئیس شورای اداری شهرستان تایباد گفت:محور برنامه ریزی اقتصادی و ایجاد اشتغال توسط شوراها باید رقم بخورد، ما در سنگ گرانیت 2 میلیارد تن و در سنگ آهن 30 میلیون تن ظرفیت برداشت داریم که باید به آن توجه شود. ️

وی ادامه داد:اولویت اصلی ما شروع بیمارستان است، در فرایندهای اجرایی این کار زمان بر است، لذا حمایت و همراهی خود را پای کار آورده و در سفر دور دوم ریاست جمهوری اسلامی به این امر سرعت بخشیم. ️موضوع جاده به دلیل اینکه بستر فعالیت های اقتصادی است، از اولویت‌ها است‌ و پیگیر آن هستیم.

ش️یردل عنوان کرد:یکی از گلایه های مردمی، ساخت و ساز در حومه و مشکلات آب و برق است، در طرح های توسعه این مشکل برطرف خواهد شد اما شوراها باید در پیشنهاد طرح های توسعه بازه زمانی 5 ساله در نظر داشته باشند و اگر در حوزه دولتی مشکلاتی بود، ما آماده همکاری هستیم.

شهردار تایباد،شهردار نمونه در استان است

برامکی، مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای خراسان رضوی نیز اظهارداشت: ️در بحث شوراها اختلاف سلیقه طبیعی است، در شوراهایی که همدلی بیشتر است، دهیار موفق تر است.

و️ی افزود: یکی از اتفاقاتی که در رویداد شهردار برتر رخ داد؛ در شهرهایی که شوراها منسجم تر بود، شهردار موفق تر بود و شهردار تایباد یک شهردار نمونه در استان است چرا که تغییرات شهر بسیار محسوس بود و این نشان از همدلی بین شورا و شهرداری است. ️

برامکی تصریح کرد:هرچه میزان درآمد پایدار افزایش پیدا کند، عملکرد شهرداری رشد بیشتری خواهد داشت، بنابراین باید مطابق قانون شوراها و شهرداری ها به سمت ایجاد درآمد پایدار حرکت کنند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند
  • شوراها روزنه‌ها و منافذی که به رانت اطلاعاتی برای عده‌ای خاص می‌انجامد را مسدود کنند
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم