Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:34:59 GMT

شرایط کرونایی هرمزگان همچنان بحرانی است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۶۶۴۴

شرایط کرونایی هرمزگان همچنان بحرانی است

کارشناسان و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گویند اگرچه که اعداد و ارقام در یک هفته اخیر در تمام شاخص ها از جمله بستری، فوت و مراجعه های سرپایی کرونا در استان نسبت به هفته قبل تر کاهشی بوده، اما در ۴۸ ساعت گذشته شاهد نوساناتی در برخی از شاخص ها از جمله بستری های روزانه بودیم که خود دلیل بر ناپایدار بودن شرایط کرونایی استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته نباید این نکته را فراموش کنیم که این بهبود برخی شاخص ها در یکی دو هفته اخیر بی ارتباط به برگزار نشدن مراسم های عروسی و جشن ها و دورهمی ها با توجه به قرار داشتن در ماه محرم نیست و این احتمال وجود دارد که پس از ماه های محرم و صفر و با برگزاری دوباره مراسم ها و دورهمی ها، بازهم کرونا در هرمزگان از بحران فراتر رود و بسیاری دیگر از مردم را داغدار نماید.

شرایط کرونایی هرمزگان بسیار ناپایدار است

به گفته کارشناسان بهداشتی، زمانی می توان به بهبود وضعیت کرونایی هرمزگان امیدوار بود که برای چند هفته متوالی تمام شاخص ها نزولی باشد و تا مادامی که این شرایط حاصل نشود، نمی توان موج نزولی کرونا را تایید کرد و هر لحظه باید انتظار اوج گیری دوباره این قاتل میکروسکوپی را داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تایید این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: پس از چندین هفته موج صعودی کرونا در هرمزگان، در یک هفته گذشته شاهد اندک تغییراتی در برخی از شاخص ها از جمله بستری ها، فوتی ها و موارد مثبت بودیم که این وضعیت در ۴۸ ساعت گذشته دچار نوسان شده و شاهد افزایش در شاخص بستری های روزانه کرونا هستیم.

دکتر حسین فرشیدی با بیان اینکه شرایط هرمزگان همچنان بحرانی است، افزود: اینکه به مردم اعلام می کنیم در هفته های اخیر کمی کاهش داشتیم، حاکی از بهتر شدن شرایط نیست، بلکه فقط از حالت فوق بحران به مرحله بحران رسیدیم و خطر ابتلا به کرونای دلتا همچنان بیخ گوش شهروندان هرمزگانی است.

وی ادامه داد: شمار فوتی های کرونا در هرمزگان همچنان بالا بوده و مردم باید با حساسیت بیشتر پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و در اسرع وقت نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام نمایند.

فرشیدی بیان داشت: کرونای دلتا نسبت به گونه های قبل از سرعت انتشار و سرایت پذیری بسیار بالایی برخودار است و شیوع و خطر ابتلا به آن تا زمانی که رعایت شیوه نامه های بهداشتی به صورت کامل از سوی مردم انجام نشود، همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: عبور از این بحران سخت تنها با همراهی عمومی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیرانه و تعهد عملی همه شهروندان به ایفای مسوولیت اجتماعی خود میسر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص وضعیت دارو و تخت های بستری ویژه بیماران کرونا در استان، گفت: خوشبختانه با حمایت های صورت گرفته از سوی مسوولان وزارت بهداشت و حمایت های استانی، شرایط هرمزگان از نظر دارو و تخت بستری مطلوب و شمار تخت ها از ۷۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ تخت افزایش یافته است.

دکتر فرشیدی بیان داشت: داروهای موردنیاز بیماران مبتلا به کرونا در ۲۱ داروخانه استان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و داروهای سطح یک کرونا که طبق شیوه نامه‌های درمانی تجویز می‌شوند، علاوه بر مراکز غربالگری کووید در همه داروخانه‌های استان هم موجود هستند.

مرگ ۲۱۶۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در هرمزگان

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، وضعیت شیوع کرونا در استان هرمزگان همچنان بحرانی بوده و طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ۱۳ نفر دیگر در شبانه روز گذشته در این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار فوتی ها در هرمزگان به ۲۱۶۶ نفر رسیده است.

دکتر فاطمه نوروزیان با اشاره به روند صعودی بستری های کرونا در استان در ۴۸ ساعت گذشته، افزود: در حال حاضر ۸۶۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار ۱۹۶ نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند.

وی ادامه داد: از بستری های فعلی، ۱۲۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۲۸ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

نوروزیان آمار مبتلایان در قرنطینه خانگی را ۱۲ هزار و ۶۵۶ نفر اعلام کرد و ابراز داشت: وضعیت این بیماران به صورت مرتب از سوی کارشناسان بهداشتی رصد شده و درمان های لازم برای آنها براساس پروتکلهای وزارت بهداشت انجام می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قدرت سرایت بیماری و کشندگی در سویه دلتا چندین برابر بیشتر از سویه‌های دیگر است، انتطار می‌رود رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ ویژه ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی افزایش یابد و تک تک افراد نسبت به آن پایبند باشند.

این مقام مسوول تاکید کرد: شهروندان باید برخی تعارف ها را کنار گذارند و تذکر لازم را به افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوتاهی می‌کنند، داشته باشند و از شرکت در تجمع و دورهمی ها به شدت اجتناب ورزند.

تمام مناطق هرمزگان درگیر ویروس دلتا است

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، سویه غالب کرونا در هرمزگان دلتا است که از قدرت کشندگی و سرایت پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشد و همه مناطق این استان درگیر این ویروس می باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تایید وضعیت بحرانی کرونا در این استان گفت: در حال حاضر هشت شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی، چهار شهرستان نارنجی و سه شهرستان نیز در وضعیت زرد هستند و هیچکدام از مناطق هرمزگان آبی یا سفید نبوده و نشان دهنده آن است که ویروس دلتا در تمام مناطق استان در حال چرخش است.

دکتر محمود حسین‌پور بیان داشت: تنها راه شکست ویروس دلتا رعایت همزمان پروتکلهای بهداشتی و انجام واکسیناسیون است، زیرا که هیچکدام از این دو به تنهایی نمی تواند افراد را از ابتلا به کرونا مصون نگاه دارد.

وی ادامه داد: با انجام واکسیناسیون احتمال فوت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا کاهش می یابد و از سویی دیگر بیماری با شدت کمتری خود را نشان می دهد.

دکتر حسین پور تاکید بر اینکه همه افراد باید براساس بازه سنی اعلام شده برای واکسیناسیون اقدام کنند، گفت: با تزریق ۲۰ هزار و ۶۲۶ دوز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته ، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در هرمزگان به ۶۳۴ هزار و ۱۴۷ دوز رسید.

این مقام مسوول تصریح کرد: تزریق واکسن در استان هرمزگان نسبت به کشور با اختلاف ۱۰ سال پایینتر انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری بر این باور هستند که با اجرای واکسیناسیون شماری از افراد جامعه، دیگر نگرانی نسبت به ابتلا به کرونا وجود ندارد، درحالی که زمانی می توان نسبت به نتیجه بخشی واکسیناسیون و ایمنی در جامعه امیدوار بود که بیش از ۹۰ درصد مردم برابر این ویروس ایمن شوند که هنوز تا رسیدن به این نقطه فاصله بسیاری داریم.

کرونا و قارچ سیاه دو تهدید جدی سلامت

هنوز داستان کرونا و قتل‌عام های آن پایان نیافته که بیماری قدیمی قارچ سیاه هم پا به میدان گذاشته و یاریگر کرونا در افزایش مرگ و میرها شده است که خوشبختانه هنوز پایش به هرمزگان باز نشده، هرچند که برخی ها با شایعه پراکنی در فضای مجازی، از شیوع آن در این استان می گویند که البته از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تکذیب شده است.

  بیماری قارچ سیاه توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند. «موکورمیستس» در بسیاری از کشورها، از جمله آمریکا، استرالیا و هند دیده شده است.

قارچ سیاه یک بیماری خطرناک است که با گسترش بیماری کووید ۱۹ در جهان، در حال شیوع یافتن است. این بیماری در بعضی شهرهای هندوستان، باعث مرگ تعداد زیادی از مردم شده است. از آنجا که بیماری قارچ سیاه از نوع تهاجمی است، باید سریع تشخیص داده شده و درمان شود و در صورتی که این کار دیر انجام شود می‌تواند باعث نقص عضو و یا حتی مرگ افراد شود.

قارچ سیاه با علائم تورم چشم و افتادگی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می‌کند. قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می یابد و با توجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گوید: اخباری که در خصوص شیوع بیماری قارچ سیاه در فضای مجازی استان در حال انتشار است، صحت نداشته و تنها یک مورد مشکوک از این بیماری در هرمزگان شناسایی شده است.

دکتر محمود حسین‌پور به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرد شناسایی شده تنها مشکوک به بیماری قارچ سیاه است و هنوز قطعیتی در خصوص بیماری وی وجود ندارد و نمونه برداری انجام و به آزمایشگاه ارسال شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

وی با بیان اینکه قارچ سیاه قابل انتقال نیست، تصریح کرد: این بیماری بیشتر افرادی با نقص و ضعف سیستم ایمنی و مصرف کنندگان کورتون با دوز بالا و طولانی مدت و داروهای ضدالتهاب را درگیر می کند.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: بیماری کرونا موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و در موارد خیلی شدید ، پزشکان مجبور به تجویز داروهای ضدالتهاب می شوند که در این شرایط بدن از توانایی لازم برای دفاع برخوردار نبوده و در نتیجه احتمال ابتلا به قارچ سیاه در مبتلایان به کرونا افزایش می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از مصرف سرخود داروهای ضدالتهاب، گفت: شهروندان می توانند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، خود را از ابتلا به بیماری های تنفسی از جمله کرونا و قارچ سیاه حفظ کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان مرگ و میر پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مرگ و میر ویروس کرونا مرگ و میر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیماری قارچ سیاه کرونا در هرمزگان هرمزگان همچنان ابتلا به کرونا کرونا در استان شیوه نامه بستری ها حسین پور شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۶۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباس زاده امروز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی که برای بررسی خسارت‌های سیل زیرکوه برگزار شد به خبرنگاران گفت: بیشترین خسارت سیل به بخش راه‌ها، کشاورزی و واحدهای مسکونی شهرستان زیرکوه بوده است.

به گفته وی از روز اول سیل امدادرسانی و ارسال ماشین‌آلات انجام شد و خدمت‌رسانی و رفع مشکلات موجود در دستور کلر قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگرچه در همه شهرستان‌های استان بارندگی داشتیم اما در زیرکوه به خاطر وضعیت بحرانی خساراتی وارد شد و در بقیه شهرستان‌ها مشکل خاصی وجود نداشت.

عباس زاده تاکید کرد: شرایط اضطراری و بحرانی زیرکوه تا ۲۶ اردیبهشت ماه تمدید شد و همه دستگاه‌ها تا این تاریخ باید حضورشان در مناطق سیل زده تقویت کنند.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر خسارت‌ها از لحاظ حجم و وسعت به بخش کشاورزی شهرستان زیرکوه وارد شده اما از نظر عملیاتی راه‌های شهرستان دچار صدمات جدی شده‌اند و تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ایمنی اولیه تأمین شود.

معاون استاندار افزود: راه‌ها که از بین رفته باید، بازسازی شوند و حدود ۴۴ واحد مسکونی خسارت دیده‌اند که ۱۱ واحد آن باید مجدد احداث شود.

عباس زاده تصریح کرد: بعضی از بندهای خاکی پر آب شده‌اند و در بارش اول در پنجم اردیبهشت چند بند خاکی شکست که به دلیل هشدار قبل از سیل و این که روستای نوده زیرکوه به موقع تخلیه شد، خسارت جانی بر اثر سیل نداشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم بعضی از بندهای خاکی سرریز شده و احتمال شکسته شدن آنها وجود دارد که باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از شرایط بحرانی در این خصوص انجام شود.

عباس زاده با بیان این که ۱۳۷ دانش‌آموز زیرکوه از کنکور جا ماندند گفت: پیگیری‌های استاندار منجر به قول مساعد سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون مجدد شد که تاکنون بی سابقه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز امدادرسانی در زیرکوه تا زمان پایداری شرایط باید ادامه داشته باشد، ادامه داد: حضور ماشین‌آلات با بهره‌گیری از نیروی انسانی کافی باید به خوبی مدیریت شود تا بتوانیم راه‌ها را ترمیم و مشکلات اولیه آنها را رفع کنیم.

به گفته وی شش دستگاه کمپرسی و دو کفی برای تسریع عملیات ترمیم راه‌ها بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران باید در اختیار اداره کل راهداری استان قرار گیرد و باید تیم ویژه‌ای برای ترمیم خسارت به خصوص در بخش قنوات تشکیل شود

کد خبر 6091381

دیگر خبرها

  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک
  • فیلم| اوضاع فوق بحرانی در بیمارستان های غزه
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • مواظب این موجود خطرناک باشید