Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@22:38:00 GMT

توجه کامل به حقوق زندانیان در قوانین کشور

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۸۱۹۳

توجه کامل به حقوق زندانیان در قوانین کشور

پریزاد محمدی در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم، با تبیین حقوق زندانیان در قوانین ایران؛ اظهار کرد:تقریباً در تمام کشورها از جمله ایران، قوانین و آیین نامه های متعددی در خصوص حقوق متهمان، زندانیان و خانواده‌های آنها وجود دارد که در قانون آیین دادرسی کیفری و آیین نامه اجرایی سازمان زندانها، قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی حقوق شهروندی متهمان و زندانیان ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: اصل برائت، ممنوعیت گرفتن اعتراف اجباری بر اثر شکنجه و تهدید، ممنوعیت هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون بازداشت زندانی یا دستگیر شده است، حق دسترسی به درمان بهداشت آب و غذا، حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده، استفاده از وکیل، اجتناب از تهدید و تحقیر متهمان و زندانیان در مواقع بازجویی، اجتناب از چشم بند و ... از جمله حقوقی است که برای زندانیان در قوانین جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

این پژوهشگر و عضو مرکز وکلا با بیان این که در قوانین جزایی برای جرائم کم اهمیت و تخلفات مجازات هایی مانند جزای نقدی، انجام خدمات عمومی رایگان و ضبط اشیا در نظرگرفته شده است، تصریح کرد: برای جرائم مهم نیز مجازات‌هایی مانند اعدام و حبس به منظور ترد مجرمین خطرناک از اجتماع مقرر گردیده است.

محمدی افزود: مواد ۱۴ تا ۸۶ قانون مجازات اسلامی به مجازات ها اختصاص یافته است. که در مجموع قانونگذار با توجه به شدت جرم و مقتضیات زمان و مکان و در نظر گرفتن حقوق معنوی زندانیان مجازات‌ها را تشدید کرده و یا تخفیف در نظر می گیرد.

این کارشناس حقوق اضافه کرد: علاوه بر قوانین داخلی اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به عنوان مهمترین سند بین المللی اعلام می دارد «هرکسی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد» و در بیان حمایت از افراد خاطی یا متهمین و مجرمین نیز بیان می کند: «کسی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری  باشد. هر کسی حق دارد که شخصیت حقوقی او در همه جا به عنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود. هیچ کسی را نباید خودسرانه توقیف، حبس یا تبعید کرد. متهم بی گناه محسوب خواهد شد تا وقتی که تقصیر او قانوناً محرز گردد.».

محمدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قوانین ذکر شده در زندان ها از جمله زندان اوین آیا حقوق زندانیان به طور کامل و قانونی اجرا می شود، بیان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده تقریباً در تمامی زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها حقوق متهمین و زندانیان در حدود قانون اجرا می شود البته این مورد نیز مانند تمام مسائل خالی از حاشیه نیست.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

 

منبع: فارس

کلیدواژه: حقوق زندان مجازات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۸۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه گفت: متهمان به همراه پرونده تشکیل شده برای سیر مراحل دادرسی تحویل مقامات قضایی شدند.

علی محمدی افزود: با استناد قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه اضافه کرد: بر این اساس متخلفان از مفاد این قانون به ضبط و مصادره دستگاه مذکور محکوم می‌شوند.

محمدی افزود: چنانچه دستگاه فوق در حفاری غیرمجاز به قصد کشف‌اموال فرهنگی - تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر مجازات فوق، مرتکب به یک سال تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده (۵۶۲) قانون‌مجازات اسلامی - مصوب ۱۳۷۵٫۳٫۲ محکوم می‌شود.

شهرستان تربت حیدریه ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده دارد که تعداد ۶۲ اثر شامل بنا، محوطه و میراث ناملموس ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

دیگر خبرها

  • اختصاص اولین حقوق به آزادی زندانیان غیر عمد
  • اصلاح قوانین اسلحه و مهمات برای جلوگیری از وقوع جرم است
  • مجازات واتس‌اپ برای کاربران خاطی!
  • ۹ قانون عجیب که فقط در کشور سوئیس وجود دارد!
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • قانون شورا‌ها باید اصلاح شود
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود
  • انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور
  • فیفا در آستانه تغییر یک قانون مهم؛ لغو ممنوعیت برگزاری لیگ‌های داخلی در خارج از کشور