Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، گروه جی ۷ برای اوضاع نابسامان افغانستان تشکیل جلسه فوری داد. در این نشست سران کشور‌های ژاپن، آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و کانادا مسائل مختلف از جمله اقدامات تروریستی و بحران مهاجرین را مورد بحث قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پایان گروه جی ۷ از مشکلات و نا آرامی‎‌هایی که افغانستان با آن مواجه ‎است ابراز نگرانی کرد، اما بر ادامه حمایت خود از حکومت و مردم افغانستان تأکید کرد. گروه جی ۷ متشکل از ۷ کشور صنعتی و پیشرفته است. از این رو خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با نقش گروه جی ۷ در تحولات افغانستان با علی واحدی، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفتگو کرد.

رابطه گروه جی ۷ با طالبان 

علی واحدی گفت: قدرت‌های دنیا به قدرت گروه جی ۷ خلاصه نمی‌شود و در اصل این گروه زیر سیطره آمریکا عمل می‌کند و ظاهرا هم منافع خودشان برایشان مهم‌تر است و اگر به رسمیت شناختن گروه طالبان برایشان منفعت داشته باشد این گروه را به رسمیت می‌شناسد و اگر غیر از این باشد طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. بعنوان مثال با رژیم اشغالگر قدس که در فلسطین کودکان و زنان را به مسلخ می‌کشاند مشکلی ندارند، چون این رژیم در راستای منافع گروه جی ۷ تلاش می‌کند.

تغییر ساختار حکومت در افغانستان

آقای واحدی افزود: این امکان وجود دارد که ساختار در افغانستان تغییر کند و شاید گروه جی ۷ این ساختار جدید را به رسمیت نشناسد. این گروه قصد دارند افغانستان را تا چند سال آینده متشنج نگه دارند تا منافع خود را پیش ببرند و حضور خودشان را در افغانستان توجیح کنند. کشور‌های اروپایی و قدرت‌های اقتصادی دنیا به دنبال اسمترار بحران در افغانستان هستند.

استمرار بحران، خواسته گروه جی ۷

واحدی اظهار داشت: گروه جی ۷ اصلا نمی‌خواهد یک کشور اسلامی مستقل بوجود بیاید. نمونه بارز این سیاست سران جی ۷، جمهوری اسلامی ایران است. آن‌ها برای اینکه ایران سیاست و حاکمیت مستقل دارد با آن سر ناسازگاری دارند و مخالف دولتش هستند و عین همین سیاست را می‌خواهند در افغانستان اعمال کنند و نمی‌خواهند کشور دومی در جهان اسلام بوجود بیاید که استقلال سیاسی، امنیتی و اجتماعی داشته باشد و مخالف این هستند که حاکمیت دست خود افغانستانی‌ها باشد. این سیاست بحران یکی از عناصر مهم در سیاست‌های کشور‌های گروه ۷ است و به این دلیل حاضر نیستند دست از دخالت در افغانستان بردارند.

دولت سازی در بیست سال اشغال

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: با این حساب باید نتیجه بگیریم در طول بیست سال گذشته علت ناموفق بودن دولت سازی در افغانستان بیشتر به خواست و اراده‌ی قدرت‌های دخیل در افغانستان است که در راس آن‌ها آمریکا است. آن‌ها نخواستند دولتی با معیاری اسلامی بعد از جهاد با شوروی تشکیل شود.

دولت اسلامی بعد از جهاد و انقلاب اسلامی ایران

وی در ادامه گفت: بعد از ۱۵ سال جهاد ملت افغانستان و ۲ میلیون شهید تصمیم گرفته شد که یک دولت اسلامی شکل بگیرد و این تصمیم بعد از انقلاب اسلامی در ایران و تشکیل حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود. این همان خطر جدی برای نظام سلطه و خصوصا آمریکا بود لذا تصمیم گرفتند که  در هیچ نقطه جهان خصوصا کشور‌های اسلامی چنین حکومتی بوجود نیاید، زیرا در این صورت آن‌ها منافعشان را در منطقه از دست می‌دادند.

دولت مجاهدین

آقای واحدی افزود: این دولت‌ها و قدرت‌ها دولت مجاهدین را به چالش کشاندند. به جنگ داخلی دامن زدند و دامنه جنگ به حدی وسعت پیدا کرد  که مردم از دولت مجاهدین ناراضی شدند و با یک پروسه ساده دولت مجاهدین را ساکت کردند و کمی بعد در سال ۷۵ طالبان را با برنامه از پیش تعیین شده روی کار آوردند و مجاهدین را عملا کنار زدند.

طالبان در ابتدا فکر می‌کردند که نظام سلطه و کشور‌های اسلامی از آن‌ها حمایت می‌کنند و حتی انتظار داشتند که بتوانند یک حکومت اسلامی تشکیل دهند، ولی این نظام سلطه بود که  برنامه ۱۱ سپتامبر را طراحی و اجرا کرد که دو هدف داشتند یکی اشغال عراق و دیگری اشغال افغانستان. افغانستان با بهانه بن لادن و عراق هم به بهانه‌ی داشتن سلاح کشتار جمعی.

اجلاس بن و آغاز بیست سال اشغال افغانستان

آقای واحدی ادامه داد: در اجلاس بن  آقای کرزی بعنوان رئیس جمهور افغانستان معرفی شد. آقای کرزی بعد از ۸ سال ریاست جمهوری در سایه حضور آمریکا گفت: ما چه در دوره اول و چه در دوره دوم موفق نشدیم که خدمت رسان مردم باشیم و هم نتوانستیم امنیت را برقرار کنیم. کرزی همچنین گفته است که آمریکا در افغانستان جز کشت و کشتار کاری نکرد و حتی طالبان را هم حمایت کرد.

وی افزود: کرزی و اشرف غنی با حمایت آمریکا و مدیریت آمریکا روی کار آمدند. این دولت‌های خود ساخته قدرت‌ها در واقع پوششی بودند برای توجیح حضور آن‌ها در افغانستان نه اینکه یک دولت خدمتگزار باشند و مشکلات مردم را رفع کنند.

اوضاع کنونی و آینده حکومت افغانستان

کارشناس مسائل افغانستان گفت: بعد از اینکه افغانستان به تصرف طالبان در آمد احمد مسعود در پنجشیر اعلام جبهه مقاومت علیه طالبان کرد و کشو‌های اروپایی مخصوصا فرانسه پل ارتباطی میان فرانسه و شورای نظام رهبری و مسعود برقرار کردند.

وی افزود: بنابر اطلاعاتی که به بنده رسیده است این ارتباطات در اثر تبادلاتی بوده که در قسمت بدخشان و تخار و اندراب در قبال معامله لاجورد و زمرد توسط فرانسه انجام می‌گرفته و فرانسه هم در مقابل قول حمایت مالی داده است.

البته تحلیل بنده این است که حمایت فرانسه علی الخصوص از احمد مسعود برای افروختن دوباره‌ی آتش جنگ داخلی است.

برنامه آن‌ها برای آینده افغانستان این است که یک گروه یا جریان را حمایت می‌کنند تا با جریان حاکمیت و آینده افغانستان درگیر شود تا برنامه طولانی مدت خود را برای افغانستان به اجرا درآورند.

گفتگو از فائزه موسوی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان تحولات افغانستان گروه جی 7 دولت مجاهدین نظام سلطه گروه جی ۷ قدرت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۸۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است

حنفی وردک معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: ‌‏جنایات جنگی و ضد بشریت رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت‌های نظامی و مالی کاخ سفید، نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است.

وی افزود: اعتراضات مردم در آمریکا، اروپا و استرالیا در دومین هفته با حمایت از فلسطین شدت گرفته‌ است اما از سوی دیگر مدعیان دروغین آزادی بیان با معترضان برخورد غیر قانونی می‌کنند. 

طالبان پیش از این نیز از شورای امنیت و کشورهای تأثیرگذار خواسته بود تا فراتر از قطعنامه‌ها، برای جلوگیری از نسل‌کشی مردم فلسطین گام‌های عملی بردارند و راه‌های عادلانه برای حل اساسی قضیه فلسطین جستجو کنند.

وزارت خارجه طالبان چندی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود پیدا شدن اجساد شهدا از محوطه بیمارستان «ناصر» که در میان‌شان زنان و کودکان نیز هستند، بیانگر مظلومیت مردم بی‌دفاع فلسطین، عدم پایبندی رژیم اشغالگر صهیونیستی به قوانین و مقررات بین‌المللی و همه ارزش‌های انسانی و بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی جامعه بین‌الملل به جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی است.

این بیانیه تاکید کرده بود افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه مردم فلسطین حمایت کرده و از انسان‌های آزاده در سراسر جهان می‌خواهد تا برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بسیاری از بحران‌ها نتیجه رویکرد سلطه‌طلبانه غرب است
  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل