Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@14:18:42 GMT

معرفی امامزاده‌های شهر قزوین در کتاب «دارالموحدین»

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۸۴۷۰

معرفی امامزاده‌های شهر قزوین در کتاب «دارالموحدین»

ایسنا/قزوین نویسنده کتاب «دارالموحدین» گفت: «دارالموحدین» از صفات شهر قزوین است، این کتاب به معرفی ۹ امامزاده قزوین پرداخته است، در شهر قزوین ۹ امامزاده وجود دارد و در این کتاب از لحاظ تاریخی، نسب شناسی و معماری بقعه، ساختار بنا، نمای خارجی، فضای پیرامون، گنبد، حرم نمای خارجی مورد بررسی قرار گرفته است که با تصویر و نقشه معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده کتاب «دارالموحدین» در گفتگو با ایسنا بابیان اینکه «دارالموحدین» از صفات شهر قزوین است، گفت: موضوع کتاب معرفی بقاع متبرکه شهر قزوین است که ۲ بخش دارد؛ در بخش اول تاریخچه معماری شهر قزوین بیان شده است و فصل‌های کتاب از تاریخچه قزوین از زمان پیدایش و نام‌گذاری شهر شروع می‌شود و تا ظهور اسلام و خلفای راشدین ادامه پیدا می‌کند و وضعیت قزوین در آن زمان‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد و توضیحاتی درباره بناهای تاریخی و مذهبی قزوین داده می‌شود.

وی که متولد سال ۱۳۷۳ و تحصیلکرده مقطع کارشناسی ارشد مهندسی معماری است، خاطرنشان کرد: با توجه به رشته‌ای که تحصیل‌کرده‌ام و علاقه‌ای که به شهر قزوین داشتم احساس وظیفه کردم تا با ادای دین به شهر خودم و بهره بردن از مسائل مذهبی و تاریخی، کتابی در وصف شهر قزوین و بقاع متبرکه که غنی از معماری با موضوع مذهبی هستند بنویسم.

دهباشی که در کتاب دارالموحدین به معرفی ۹ امامزاده قزوین پرداخته است، در این خصوص گفت: در شهر قزوین ۹ امامزاده وجود دارد که در این کتاب از لحاظ تاریخی، نسب شناسی و معماری بقعه، ساختار بنا، نمای خارجی، فضای پیرامون، گنبد، حرم نمای خارجی مورد بررسی قرار گرفته است که با تصویر و نقشه معرفی شدند. همچنین در این کتاب توضیحاتی درباره علل مهاجرت امامزادگان به شهر قزوین داده می‌شود.

وی بیان کرد: در بخش دوم این کتاب به ترتیب حروف الفبا اسامی امامزاده‌ها آورده شده و مورد بررسی قرار گرفته است مثلاً اینکه این شخصیت چه کسی بوده، چه اتفاقاتی برای او رخ داده و در ادامه، ساخت بنا توسط چه کسی و به دستور چه کسی بوده است و اینکه تا امروز چه تغییرات کالبدی از نظر معماری داشته است. نقشه‌ها؛ پلان‌ها و نماهای این بقاع با توجه به منابع معتبر که در میراث فرهنگی و شهرداری قزوین موجود است تهیه‌ شده و هر جا که لازم است توضیحاتی ارائه شده است.

این نویسنده قزوینی گفت: در کتاب «دارالموحدین» از وضعیت موجود آثار تاریخی و مذهبی قزوین عکسبرداری و کنار عکس قدیمی آن‌جا چاپ شده است، در کنار هر عکس متن ادبی نوشته و با توجه به منابع معماری که مطالعه کردم به معرفی کلی معماری و تاریخی در حد ۲ خط پرداختم که به انگلیسی هم ترجمه شده است. اطلاعات و منابع معتبر مورد استفاده از شهرداری و کتاب دکتر دبیرسیاقی و میراث فرهنگی است. کتاب دارالموحدین که اولین کتاب بنده محسوب می‌شود در شهریور ۱۳۹۹ توسط انتشارات مهرگان دانش در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسید.

برگزاری نمایشگاه «قزوین به روایت رنگ»

وی اظهار کرد: تعداد ۱۰ اثر از آثار تاریخی قزوین ازجمله کاخ چهل‌ستون، عمارت عالی‌قاپو و امامزاده حسین (ع) را با استفاده از تکنیک‌های اکرلیک، آبرنگ و مداد رنگی نقاشی کرده و ضمیمه تصاویر کتاب کردم و به‌صورت نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قراردادم. این نمایشگاه با عنوان «قزوین به روایت رنگ» و موضوع قزوین و بناهای تاریخی از تاریخ ۶ تا ۱۱ شهریور سال جاری در نگارخانه تماشا واقع در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد دایر هست که علاقه‌مندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان بازدید از نمایشگاه را دارند.

نویسنده کتاب «دارالموحدین» در پایان گفت: دومین کتابم را در مرداد ۱۴۰۰ با عنوان «دارالخلد» به چاپ رساندم. دارالخلد سیری بصری از شماری از ابنیه‌ تاریخی شهر قزوین است، در این کتاب شاخص‌ترین بناهای قزوین مثل مسجد جامع و میمون قلعه را به دلیل چالش‌هایی که در طراحی دارد انتخاب کردم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری معرفی کتاب روز قزوین مورد بررسی قرار شهر قزوین نمای خارجی ۹ امامزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۸۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان «افق تحول دانشگاه ۲ » با حضور محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر همایون معاون علوم‌انسانی و هنر و مدیران و اعضای گروه کشوری معماری و شهرسازی سراسر کشور از ساعت ۱۳ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در واحد شاهرود دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

کد خبر 6096922

دیگر خبرها

  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • اجرای همخوانی قرآن در بناهای تاریخی قزوین
  • این برنامه‌ها را حتما بشنوید/ ضیافت کتاب خوان‌ها در رادیو
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • مسئولان با جدیت بیشتری پای کار حل مشکل کشاورزان بیایند
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • حواشی ناتمام «حشاشین»، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب و خبرهای جدیدی از حج