Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@23:54:45 GMT

پشت پرده کتاب‌های تاریخ شفاهی موسی صدر

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۹۱۰۳

پشت پرده کتاب‌های تاریخ شفاهی موسی صدر

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: «آنقدر کار برای امام موسی صدر شیرین است و به دل آدم می‌نشیند که نمی‌شود بین کتاب‌هایی که در مورد ایشان نوشتم انتخاب کنم کدام‌شان موردپسندتر است!»

این‌ها را حمید قزوینی، پژوهشگر تاریخ شفاهی و نویسنده می‌گوید که دوست دارد بیشتر از خودش آثارش مطرح شود. دلیل آن هم ارادت و علاقه‌ای است که به امام موسی صدر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قزوینی سه کتاب از سه روای مختلف نوشته که هر سه کتاب‌ خاطرات راویان با امام موسی صدر است؛ «من و آقاموسی» خاطرات مرحوم آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی، «حدیث روزگار» خاطرات مرحوم سیدهادی خسروشاهی و «یاران موفق» خاطرات آیت‌الله سید مرتضی مستجابی از امام موسی صدر است که قزوینی این کتاب‌ها را در همکاری با موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با مدیریت حوری صدر که دختر امام موسی است و قصد دارد پروژه تاریخ شفاهی امام موسی صدر را پیش ببرد، به سرانجام رسانده.

جسارتی نبوده اگر دیر خدمت رسیدیم!

کتاب «من و آقا موسی» علاوه بر این که اولین کتاب منتشر شده در این موسسه است، اولین کتاب تاریخ شفاهی از امام موسی صدر هم است که قزوینی می‌گوید: «این کتاب با این که حجم کمی دارد اما الحمدلله مورد استقبال قرار گرفت و به چاپ سوم رسید. امتیاز این کتاب هم در این است که در کارگاه‌های تاریخ شفاهی به عنوان الگوی آزمایشی در بحث مصاحبه و تدوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مرحوم عبدالجلیل جلیلی، راوی کتاب «من و آقا موسی» در اولین برخورد با قزوینی از این که دیر پیش او رفته، ناراحت بود؛ فکر می‌کرد قبل از این که خاطرات او با امام موسی که از دوستان صمیمی ایشان بود، شنیده شود با افراد دیگری ‌صحبت شده و حالا نوبت به او رسیده که هرچند قزوینی این ناراحتی را از جهت این که دیر به سراغ این روحانی خوش‌نام کرمانشاهی رفته به جا می‌دانست اما با توضیحاتی که به مرحوم جلیلی داد، قصدش از این تاخیر را عمدی ندانست: «اگر دیر خدمت شما رسیدیم به این دلیل است که پروژه تاریخ شفاهی دیر شروع شده و گرنه شما اولین نفری هستید که برای شنیدن خاطراتش اقدام کردم. اگر دیر خدمت رسیدم علتی جز این نداشته...»

مرحوم جلیلی از دوستان قدیمی امام موسی صدر بود و از سال‌هایی که امام در قم بود و روزهایی که هر دو در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شدند تا رفتن به نجف، همراهشان بود و با این که سن و سالی از او گذشته بود و گرد فراموشی بر حافظه‌اش خودنمایی می‌کرد که باعث شده بود بعضی خاطرات را فراموش کند، اما باز هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

قزوینی از انتخاب اسم جالب کتاب «من و آقا موسی» می‌گوید: «مرحوم جلیلی آن‌قدر با ذوق از خاطراتش تعریف می‌کرد که هم باعث الهام گرفتن ما در انتخاب نام کتاب شد و هم نقطه قوت آن.»

مصاحبه و رد و بدل شدن خاطرات در سال ۱۳۸۹ انجام شد و بعد از تدوین و ویرایش‌ها، کتاب «من و آقا موسی» سال ۱۳۹۰ به اولین چاپ رسید که خدا را شکر تا قبل از آسمانی شدن آیت الله جلیلی در سال ۱۳۹۲، به دست‌شان رسید و به گفته قزوینی: «توانستیم بخشی از انتظارات مرحوم را برآورده کنیم.»

انتشار کتاب من انگیزه شد برای چاپ کتابی دیگر

سیدهادی خسروشاهی هم که متاسفانه ابتدای کرونا به رحمت خدا رفت، از سال‌های دور کنار امام موسی صدر بود و از آن‌جاییکه یکی از پیشکسوتان تاریخ‌نگاری زندگی امام صدر بود و خودش دستی در نوشتن داشت و قصد داشت خاطراتش با امام موسی صدر را به چاپ برساند، خاطرات مکتوبی که از ایشان داشت را در اختیار قزوینی قرار داد.

حمید قزوینی از زمان ۶ ماهه‌ای که برای کتاب وقت گذاشت، یاد می‌کند: «چون مرحوم خسروشاهی، متن مکتوب در اختیارم قرار داده بود، در جلسه کوتاه ۲، ۳ ساعته برای این که سوالات تکمیلی را بپرسم با ایشان ملاقات کردم و کار تدوین زودتر پیش رفت.»

بعد از منتشر شدن کتاب «حدیث روزگار» در سال ۱۳۹۷، مرحوم خسروشاهی انگیزه گرفت و کتاب جدیدی را با توجه به نظرات و انتظارات خودش و به قلم خودش به چاپ رساند.

بالاخره موفق شدیم او را به حرف بیاوریم

سومین کتاب تاریخ شفاهی قزوینی در موسسه،کتاب «یاران موافق» است که قزوینی از تفاوت این کتاب با دو کتاب قبل می‌گوید: « آیت‌الله سید مرتضی مستجابی علاوه بر رفاقت خیلی نزدیکی که با امام موسی صدر داشت، از قوم و خویشان امام موسی صدر هم بود، اما متاسفانه خیلی انگیزه نداشت برای این که خاطراتش را بگوید و پرهیز می‌کرد. در نهایت موفق شدیم با کمک دوستان و خود خانم صدر آقای مستجابی را راضی کنیم که برایمان از خاطراتش با امام موسی صدر بگوید. مصاحبه با آقای مستجابی بالای ۳۰ ساعت طول کشید و مطالب خوب و زیادی نصیب ما شد.»

کتاب «یاران موافق» از کتاب‌های پرحرف قزوینی در رابطه با خاطرات امام موسی است که در ۳۷۲ صفحه جاگیر شد و موفق شد در سال ۱۳۹۹ به چاپ دوم برسد.

آن‌قدر خاطرات و نگفته‌ها و نشنیده‌ها از امام موسی صدر زیاد است که با وجود پیاده کردن خاطرات شفاهی چندین ساعته قزوینی در سه کتاب، همچنان نویسندگان دیگر موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در حال مصاحبه و پیاده کردن خاطرات مرتبط با امام هستند و حالاحالاها جا دارد برای از او گفتن و از او شنیدن.

کد خبر 5293603 مرضیه کیان

منبع: مهر

کلیدواژه: حمید قزوینی سیدهادی خسروشاهی نجف اشرف امام موسی صدر موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر دانشگاه تهران قم صفحه اول روزنامه ها مطبوعات ایران دکه روزنامه ویروس کرونا گرافیک نقاشی واکسن کرونا لبنان کاریکاتور علیرضا زاکانی کالای اساسی کم آبی هیئت دولت امام موسی صدر من و آقا موسی تاریخ شفاهی آیت الله کتاب ها سه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۹۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است

در این مجلس با شکوه که جمعی از فقهای گرانقدر، علمای اعلام، اساتید حوزه و دانشگاه، محققان و اندیشمندان و شعرای آئینی از شهرهای مختلف ایران و سایر کشورها حضور داشتند، آیت الله حاج سید حجت موحد ابطحی، در بیاناتی به عظمت حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها پرداخت و ضمن تجلیل از نویسندگان، شعرای آئینی، هنرمندان و... که با ارائه آثار فاخر خود گام های مؤثری در معرفی مقام والای آن حضرت برداشتند، از حیات امام رضایی (بدواً و نشوا و مقاما) مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی قدس سره سخن گفتند و برکات زندگی ایشان را بر شمردند.
هم‌چنین پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی کریمی جهرمی مدظله‌العالی در این جلسه قرائت شد. 
شایان ذکر است که به همین مناسبت بیش از صد اثر اعم از مقالات علمی و ادبی ارائه و در آینده نزدیک منتشر می شود.
پیام معظم له بشرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الأُمُّ مَدرَسَةٌ إِذا أَعدَدتَها
أَعدَدتَ شَعباً طَیِّبَ الأَعراق

مادر، مدرسه و مکتبی است که اگر آن را به شایستگی آماده سازی، نسلی را که از تمام رگ و ریشه‌های او طهارت و پاکی می‌جوشد فراهم آورده‌ای

اقدام مبارک و مسعود پاسداشت مقام و منزلت بانوی معظم آسمانی حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها را به برگزار کنندگان عزیز و گرامی آن تبریک عرض می‌نمایم.
شرف بانوان جهان حضرت نجمه سلام الله علیها که گاهی به عنوان ام البنین نیز از ایشان تعبیر شده است مادر والامقام امام و پیشوای مهربانمان حضرت ابالحسن الرضا علیه الاف التحیه و الثنا و کریمه اهل بیت علیهم السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست و ازین رو برای همگان، تعظیم و تکریم از این مجلله ی دوران امری لازم و مهم می‌باشد.
محدث بزرگوار قمی قدس سره نقل فرمودند که حمیده مادر امام کاظم علیه السلام در خواب مشرف به حضور رسول الله صلی الله علیه واله گردید و پیامبر به او فرمود: یا حمیدة هبی نجمة لابنک موسی فانّه سیلد منها خیر أهل الأرض؛ ای حمیده! نجمه را به فرزندت موسی علیه السلام ببخش؛ زیرا در این صورت به زودی از او فرزندی متولد خواهد شد که بهترین و برترین اهل زمین است. حضرت حمیده این فرمان را به جان اطاعت کرد و کنیز را به حضرت موسی بن جعفر بخشید و از آن بانوی آسمانی، حضرت رضا علیه السلام تولد یافت و پس از این تولد مقدس، امام موسی بن جعفر علیه السلام او را طاهره نامیدند و با این اقدام خود حضرت نجمه مادر امام رضا علیهم السلام را از جنس عزیزان خدا دانستند که در شان آنها آیه تطهیر نازل شده است و از همه عیوب و آلودگی‌ها پاک و منزه است و طاهر و مطهر می‌باشد و در نتیجه برای آیه تطهیر مصداق و نمونه‌ای تازه پیدا شد.
این بانوی معظمه حامل عنصری الهی و آسمانی یعنی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بودند و امامی را در دل پروراندند که پیامبر صلی الله علیه و آله او را بهترین خلایق در زمین بعد از موسی بن جعفر علیه السلام معرفی فرمودند. خداوندا! دل همه ما از یاد و نام این بانوی بهشتی بی تاب است. به حرمت نام فرزند ایشان و به پاس اقدامی که در راستای بزرگداشت چنین انسان آسمانی در حال انجام و برگزاری است دل‌های همه مردم عزیزمان را به هم نزدیک فرما و قلوب جوانان عزیز کشور را از ضربه‌هایی که از سوی دشمنان تشیع به اعتقادات آنان وارد می‌شود مصون و محفوظ قرارده و مردم رنج کشیده ی ما را از مشکلات مادی گوناگون و فوق تصوری که آنها را محاصره کرده است رهایی ببخش! موفقیت روزافزون همه عزیزان که در این اقدام مهم و مشحون از قداست همکاری می‌نمایند را از خدای متعال و از فرزند بی مثال آن فخر بانوان جهان و آبروی انسانیت و محبوب ملکوتیان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خواهانم. رحمت و درود خدا بر طراح این اندیشه عالم پاک دل و مخلص آیت الله حاج آقا حجت ابطحی دامت افاضاته.

علی کریمی جهرمی 
شوال المکرم ۱۴۴۵

دیگر خبرها

  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد
  • دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرده است
  • خون شریک ۲ + فیلم
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد