Web Analytics Made Easy - Statcounter

تکثیر و پرورش ماهی‌های زینتی در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا رواج دارد و  مبادلات اقتصادی در این تجارت پرسود، سالانه ۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
پرورش ماهیان زینتی، علاوه بر اشتغالزایی در حفظ تنوع‌ زیستی و افزایش جاذبه‌های گردشگری موثر بوده و از این طریق نقش بسزایی در جهش اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سالانه حدود ۲۰۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ایران پرورش و تکثیر پیدا می‌کند که با فراهم بودن بازار صادرات و خودنمایی در بازارهای بین‌المللی، چشم انداز روشنی در توسعه این صنعت و ارزآوری وجود دارد.
اگرچه بخش‌های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تاکید مسئولان برای اشتغالزایی و رشد و توسعه اقتصادی بوده اما، پرورش ماهیان زینتی به‌دلیل زودبازده بودن جایگاهی ویژه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری دارد.
پرورش ماهیان زینتی، صنعتی پرمنفعت است که با اندک سرمایه می‌تواند مولد اشتغال و محرک درآمد بالا باشد و این در حالی است که در کشور یک هزار و ۶۰۰ واحد تولید ماهیان زینتی وجود دارد.

استان مرکزی به ویژه شهرهای جنوبی آن از جمله محلات و دلیجان به‌عنوان خاستگاه های تولید و صادرات صنعت ماهیان زینتی مطرح است به‌طوری‌ که ۱۶درصد از مجموع تولید ماهیان زینتی کشور متعلق به شهرستان محلات است و این شهرستان از نظر تنوع تولید ماهیان زینتی رتبه نخست و از نظر میزان تولید بعد از اصفهان، جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
به اعتقاد کارشناسان یکی از جاذبه‌های گردشگری در بسیاری از کشورها ایجاد فضایی متنوع با استفاده از ماهیان زینتی است و این مهم در محلات که نام بام گل ایران را یدک می‌کشد و کلکسیونی از جلوه‌های طبیعی گلزارها و گلخانه‌های زیبا را دارد علاوه بر درآمدزایی و شغلی پرمنفعت می‌تواند جاذبه گردشگری تلقی شود و به شکوفایی این صنعت نیز در جنوب استان مرکزی کمک کند.

استان مرکزی در سکوی ششم تولید ماهیان زینتی کشور
مدیرشیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی استان مرکزی معتقد است: در اکثر شهرستان‌های استان، ماهی زینتی تولید می‌شود و در مجموع، استان مرکزی رتبه ششم تولید ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده است.
«حسن اکبری» با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰ گونه ماهی زینتی در استان مرکزی وجود دارد که در این میان ۶۰ گونه آن تکثیر می‌شود، اظهار داشت: افزون بر ۲۰۰ نفر در بیش از ۷۰ واحد تولیدی ماهیان زینتی در استان مشغول به فعالیت هستند که علاوه بر مشاغل خانگی در واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ نیز فعالیت دارند.
 وی افزود: در اکثر شهرستان‌های استان، ماهی زینتی تولید می‌شود که بیشترین آمار تولید به ترتیب به شهرستان‌های محلات و خنداب تعلق دارد که به سایر استان‌ها از جمله تهران، فارس البرز، مشهد و مناطق جنوبی وشمالی کشور نیز عرضه می‌شود.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: پرورش ماهیان زینتی نیاز چندانی به آب ندارد و با کمترین میزان آب در ماه، امکان تولید و اشتغال را به ‌دنبال دارد.

صادرات ۲۰۷ هزار و ۴۵۱ قطعه ماهی زینتی از استان مرکزی
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۲۰۷ هزار و ۴۵۱ قطعه انواع ماهیان زینتی امسال با نظارت اداره کل دامپزشکی این استان به خارج از کشور صادر شد.
دکتر«محسن شانقی» این را هم گفت که صادرات ماهیان زینتی از استان مرکزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل آن ۴۳ درصد افزایش دارد.
وی ادامه داد: ۱۴۴ هزار و ۲۸۰ قطعه انواع ماهیان زینتی در چهار ماه نخست سال گذشته از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: صادرات ماهیان زینتی از این استان امسال در قالب ۲۲ محموله با نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صورت گرفته است.

یک میلیون و ۳۲۰ قطعه ماهی زینتی در محلات تولید شد

مدیر جهاد کشاورزی محلات نیز می‌گوید: یک میلیون و ۳۲۰ هزارقطعه ماهی زینتی امسال در استخرها و اماکن پرورشی این شهرستان تولید شده است.
« احمدرضا جعفری» ادامه داد: تولید و تکثیر این آبزیان زینتی در۱۲ واحد پرورشی به مساحت ۱۳ هزار و ۱۵۰ متر مربع صورت گرفته است.
مدیر جهادکشاورزی محلات گفت: عملیات اجرایی شهرک ماهیان زینتی در این شهرستان به‌ عنوان بزرگترین قطب پرورش ماهیان زینتی در کشور ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: اتصال سیستم برق و خیابان‌کشی در شهرک ماهیان زینتی محلات انجام شده و پیگیری تامین آب مورد نیاز این شهرک نیز جریان دارد.
جعفری ادامه داد: پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات متوازن امسال برای تکمیل شهرک ماهیان زینتی این شهرستان مصوب شده و انتظار می‌رود این اعتبار تخصیص کامل پیدا کند.
مدیر جهادکشاورزی محلات با بیان اینکه این شهرک در زمینی به مساحت ۱۲ و نیم هکتار و در ضلع شرقی دهکده گل این شهرستان در حال ساخت است، اظهار داشت: ۲۷ قطعه زمین برای شهرک ماهیان زینتی در محلات پیش بینی شده و پس از تامین زیرساخت آب، برق و گاز در این شهرک، فراخوان واگذاری قطعات اعلام می‌شود.
جعفری، هدف از ایجاد نخستین شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات را  حمایت از تولیدکنندگان  و افزایش سطح کمی و کیفی محصولات در شاخص استاندارد ملی با قابلیت صادرات دراین شهرستان ذکر کرد.
وی گفت: ۱۵ واحد با مساحت ۱۳۳ هزار متر مربع در زمینه تکثیر و توزیع ماهی زینتی در محلات فعال است و  این واحدهای پرورشی آبزیان برای ۵۰ نفر در این شهرستان فرصت اشتغال فراهم کرده‌اند.

سهم ۱۳۰ هزار دلاری صادرات آبزیان از استان مرکزی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان محلات گفت: سهم صادرات آبزیان از صادرات این خطه امسال، ۱۳۰ هزار و ۸۳۵ دلار بود که نشان از وزن این حوزه در تجارت خارجی دارد.
« محمد جمال‌عباسی» گفت: ۲۱ هزار و ۴۹۳ قطعه انواع آبزیان زینتی امسال از این شهرستان به کشورهای عراق، کویت، افغانستان و ترکیه به شکل مستقیم و غیر مستقیم صادر شد.
 وی تاکید کرد: آبزیان زینتی سهم مهمی از صادرات محلات را به‌ خود اختصاص داده است.
شهرستان محلات با ۵۵ هزار نفر جمعیت از توابع استان مرکزی در فاصله ۱۰۵ کیلومتری اراک قطب تولید سنگ نما، ماهی و گل و گیاه زینتی کشور است.
 

برچسب‌ها پرورش ماهی استان مرکزی رونق تولید توسعه ایران جهش تولید اشتغال زایی محلات صادرات غیر نفتی پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پرورش ماهی استان مرکزی رونق تولید پرورش ماهی استان مرکزی رونق تولید توسعه ایران جهش تولید اشتغال زایی محلات صادرات غیر نفتی پرورش ماهیان زینتی تولید ماهیان زینتی شهرک ماهیان زینتی ماهیان زینتی استان مرکزی استان مرکزی ماهی زینتی زینتی کشور پرورش ماهی قطعه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۹۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «محسن خجسته‌مهر» امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، با بیان اینکه امروز یکی از رویداد‌های مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم، گفت: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

وی افزود: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها گفت: به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کار‌های بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آنها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

 

دیگر خبرها

  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم