Web Analytics Made Easy - Statcounter

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه‌ای گفت، چین می‌تواند به ایفای نقشی "سازنده و مثبت" در زمینه بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان بپردازد.

 سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه با This Week in Asia گفت، طالبان امیدوار به همکاری با چین در راستای برقراری صلح در افغانستان بوده و به وعده‌اش در خصوص عدم اجازه به استفاده از این کشور به عنوان زمینه‌ای برای اجرای حملات از سوی تروریستها عمل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهیل شاهین بیان کرد: ما آماده تبادل نظر با چین درخصوص چگونگی حصول پیشرفت در زمینه تقویت روابط دوجانبه ما، ایجاد صلح در منطقه و کمک آن به بازسازی افغانستان هستیم.

این سخنگوی طالبان خاطرنشان کرد: چین به عنوان کشور همسایه بزرگ ما می‌تواند نقشی سازنده و مثبت در زمینه بازسازی افغانستان و همچنین در قبال توسعه اقتصادی و موفقیت مردم افغانستان ایفا کند. انتظار می‌رود که چین نقشش را ایفا کند.

او در ادامه این اظهاراتش بر تعهد طالبان به اجازه ندادن به استفاده گروه‌های شبه نظامی از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات تاکید و عنوان کرد که طالبان "پیامی صریح به همه داده مبنی بر این که هیچ کس نمی‌تواند از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه و کشورهای دیگر استفاده کند."

چین به عنوان یکی از قدرتمندترین صداهایی که خواستار دادن فضا و کمک به طالبان برای اثبات خودش شده، مطرح بوده است. این در حالی است که گروه‌هایی از افغانها شامل زنان به تلاش برای فرار از افغانستان با توجه به داشتن خاطره سرکوبگری طالبان در دوره حکومت قبلی‌اش ادامه می‌دهند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین روز یکشنبه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که همه طرف‌ها باید با طالبان ارتباط برقرار کرده و این گروه احیا شده را در میان تغییرات بینادین در حال رخ دادن در افغانستان راهنمایی کنند.

یوئه شیائویونگ، فرستاده ویژه چین در امور افغانستان نیز در مصاحبه با پایگاه چینی گوآنچا اظهار کرد، پکن آماده مشارکت در بازسازی صلح آمیز افغانستان بوده و بر اهمیت حفظ ارتباطات با این گروه شبه نظامی تاکید می‌کند.

یوئه بیان کرد: با توجه به تجربه من و تعاملاتم با آنها، احساس من این است که طالبان نیز مثل دیگر افغانها و مردم منطقه، مثل مردم حومه‌ها یا روستاهای کشورم است.

خروج سربازان آمریکایی از افغانستان نگرانی‌ها را در خصوص جلوگیری مجدد از کار و تحصیل زنان و دختران در افغانستان نظیر زمانی که طالبان بین ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ قدرت را در این کشور در دست داشت، تشدید کرده است. با این حال سهیل این نگرانی را رد کرد.

سهیل شاهین گفت: زنان در سازمانهای مختلف مشغول به کار هستند.

او اظهار کرد، طالبان روز شنبه اعلام کرد همه زنان تحت استخدام وزارت بهداشت عمومی افغانستان باید به سر کارشان برگردند.

وی افزود: امارت اسلامی مساله‌ای با این که زنان کارشان را از سر بگیرند ندارد. آنها باید به طور مرتب به سرکارشان بروند. همین مورد در قبال وزارت آموزش صدق می‌کند. ما مشکلی با دسترسی زنان به تحصیل و کار نداریم.

او درباره حجاب بیان کرد: در جامعه ما همه زنان داوطلبانه حجاب را رعایت می‌کنند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سهیل شاهین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۹۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • مهمترین لحظه در تاریخ ورزش کشور همسایه؛ افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تصاویری قدیمی از پوشش متفاوت زنان افغانستانی قبل از طالبان
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟