Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نقل از پایگاه هیل، بعد از آنکه طالبان اوایل ماه جاری میلادی کنترل شهر کابل پایتخت افغانستان را به دست آورد، صدها تن از نظامیان ارتش افغانستان سوار بر ده‌ها هواپیما و هلیکوپتری که آمریکا برای این کشور تامین کرده بود به همراه خانواده‌ها و همکارانشان به ازبکستان گریختند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام گزارش کرد، ازبکستان با این وجود از آمریکا در خواست کرده تا این خلبان‌های افغان را به منظور اجتناب از وقوع درگیری بین آنها و طالبان به یک کشور دیگر منتقل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشریه متذکر شد، ازبکستان سالها روابطش را با طالبان ادامه داده است.

مساله حضور خلبانهای افغان آموزش دیده از سوی آمریکا در ازبکستان بعد از آن مورد توجه قرار گرفت که آگوست فلوگر، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و عضو کمیته امور خارجی این مجلس که خودش سابقا خلبان نیروی هوایی آمریکا بوده، از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور خواست به وضعیت ورود پیدا کرده و به این خلبانها که با ریسک تلافی جویی از سوی طالبان مواجه هستند، کمک کند.

طبق گزارش این روزنامه، وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالات در خصوص این مساله گفت: ما از دولت ازبکستان به خاطر تداوم میزبانی از افغانها در ازبکستان تشکر کرده و همه راه ها را در جهت امنیتی و ایمنی بلند مدت آنها پیگیری می کنیم.

طبق گزارش وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام خارجی، وزارت خارجه آمریکا با این وجود در پاسخ به این وضعیت کند بوده و این مساله باعث ناخرسندی دولت ازبکستان شده است.

فلوگر بیان داشت، چند روز پیش سفیر ازبکستان در آمریکا به او گفتته که این خلبانها "مجبور به رفتن به کشورشان نیستند اما نمی توانند در اینجا بمانند" و به فشارهایی که طالبان در قبال این مساله وارد کرده، اشاره کرد. بر اساس گفته یک مقام خارجی طالبان هم اکنون در حال فشار وارد کردن به مقامها در سفارت ازبکستان در کابل برای مسترد کردن این خلبانها بوده و هشدار داده اگر آنها فورا مسترد نشوند خانواده هایشان در افغانستان با خطر مواجه خواهند بود.

310 310

کد خبر 1550290

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ازبکستان ایالات متحده آمریکا افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۰۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد

سایت رسمی طالبان با انتشار یادداشتی در حمایت از دانشجویان معترض به کشتار و نسل‌کشی مردم غزه، بازداشت گسترده آنان را توسط پلیس نشانه سرکوب دموکراسی در آمریکا دانست.

در بخشی از این یادداشت آمده است: در پی نسل‌کشی در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که دست آمریکا پشت این جنایات بوده و کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا بدون وقفه به رژیم اشغالگر، وحشی و متجاوز جریان دارد، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا دست به تظاهرات و اعتراضات گسترده برای محکوم‌کردن این نسل‌کشی زده‌اند، اما تا به حال صدها نفر‌شان توسط پلیس دستگیر و با آن‌ها بر خورد خشن صورت گرفته است، زنان و دخترانی نیز در میان معترضان بودند که با بدترین رفتار پلیس مواجه شدند.

طالبان تأکید کرد: آمریکا به بهانه تحکیم دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان به چندین کشور لشکرکشی کرده و دهها کشور دیگر را نیز تحریم و تحت فشارهای سنگین قرار داده است، آیا این کشور پرمدعا، آن را در جامعه خودش عملی کرده است؟

با شروع خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین در غزه ، صدها پلیس وارد میدان مرکزی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و دیگر مناطق شدند و اساتید و دانشجویان طرفداران فلسطینی را با ضرب و شتم سرکوب و جمع زیادی را بازداشت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • دانشجویان خارجی حاضر در تظاهرات از آمریکا اخراج می شوند!
  • طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • ۳ مساله تاثیر گذار بر تحولات منطقه
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان