Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:45:23 GMT

دعاهای صحیفه سجادیه زمینه ساز بیداری امت اسلامی است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۰۳۹۵

دعاهای صحیفه سجادیه زمینه ساز بیداری امت اسلامی است

در آستانه برگزاری یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در هرمزگان، نشست های علمی با محوریت نقش دعا در زندگی انسان و ضرورت معرفی مرجعیت علمی امام سجاد(ع) از سلسه برنامه های بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) درحال برگزاری است.

امروز سه شنبه علمای شیعه و اهل سنت بندرلنگه در بستر فضای مجازی به میزبانی دفتر امام جمعه این شهرستان بندرلنگه در این نشست علمی شرکت و دیدگاه های خود را در اهمیت جایگاه امام سجاد(ع)، نقش صحیفه سجادیه و جایگاه دعا در زندگی آن حضرت مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دعاهای امام سجاد (ع) سراسر درس عبودیت است

دبیر شورای علمای اهل سنت شهرستان بندرلنگه در این نشست، صحیفه سجادیه را اندیشه پرور و حیات بخش دانست  و افزود: دعاهای امام سجاد(ع) سراسر درس عبودیت است و اوج توحید و بندگی را می توان در صحیفه سجادیه مشاهده کرد.
 "شیخ مسعود راهبر" سخن گفتن از شخصیتی عظیم نظیر امام سجاد(ع) را بسیار سخت و دشوار دانست و به تشریح دوران آن حضرت پرداخت و اظهار کرد: دوران امام سجاد(ع)، دوران اختناق و ظلم و جور حاکمان جبار با زور سرنیزه بود.
وی افزود: حاکمان ظلم برای حفظ پایه های حکومت خود نه تنها به امت اسلام رحم نکردند بلکه خاندان مطهر رسول خدا(ص) نیز ظلم کردند چنین شرایطی نشات گرفته از واقعه دلخراش کربلا که امام حسین(ع) و اصحاب و یارانشان به دست تشنگان قدرت و ثروت به شهادت رسیده بودند، بود.

دبیر شورای علمای اهل سنت بندرلنگه ادامه داد: در آن واقعه اسفبار، حکمت خدا بر این بود که امام سجاد(ع) در آن روز بیمار باشد و به دلیل بیماری از دست مزدوران یزید محفوظ بماند و مشیت الهی این گونه رقم خورد تا علی بن الحسین(ع) زنده بماند و همراه حضرت زینب(س) پیام آور کربلا باشد.
وی اضافه کرد: آن حضرت پس از بازگشت از کوفه و شام در مدینه اقامت گزید و با تبیین معارف اسلامی و بیان جملات زیبایی همچون دعاهای صحیفه سجادیه زمینه بیداری امت را فراهم نمود.
شیخ راهبر در معرفی دعا، گفت: دعا توجه انسان به سرچشمه وجود و نمونه آشکار پیوند با پروردگار هستی است و در میان همه عبادت ها عبادتی نیست که همچون دعا این رویکرد و رابطه فرخنده را به شایستگی تحقق بخشد و آن را پیوسته و جاودانه بگرداند.
وی افزود: شناخت انسان از نیازهای بی حد و مرز وجودش و درک او از بی نیازی مطلق پروردگارش و اینکه او مبدا همه خوبی هاست با رویکردی به دعا می توانیم رابطه مستقیمی با خدای متعال برقرار کنیم.
این عالم اهل سنت با بیان اینکه همواره بزرگان دین از دعا به عنوان کارسازترین وسیله و برنده‌ترین سلاح بهره می جستند، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) خود اهل دعا و راز و نیاز بود و اهل بیت و دیگران را به این امر سفارش می نمود.
راهبر با اشاره به اینکه یکی از نمونه های بارز و مثال زدنی در دعاها کتاب صحیفه سجادیه است، گفت: با دقت در دعاهای امام سجاد(ع) می توان بالاترین مرتبه نیازخواهی و ابراز عشق پرشور و بی منتها به معبود یگانه را مشاهده کرد. این انسان راه یافته به حریم دوست جز دوست هیچ نخواهد و جز او را طلب نکند.
وی صحیفه سجادیه را اندیشه پرور و حیات بخش دانست و افزود: دعاهای امام سجاد(ع) سراسر درس عبودیت است و اوج توحید و بندگی را می توان در صحیفه سجادیه مشاهده کرد.

تقویت همگرایی مسلمانان برای مقابله با گروه‌های افراطی در ترسیم چهره نادرست از شیعه یا سنی واقعی
امام جمعه بندرلنگه گفت: دستگاه بنی امیه با در پیش گرفتن سیاست دور ساختن جامعه از روش های عصر نبوی و ارائه قرائنی خاص از اسلام، با شیوه های مختلف مانع رجوع مردم به اهل بیت شدند اما اکثر دانشمندان منصف آن مرجعیت را پذیرفته اند و از خرمن آن بزرگواران خوشه چینی کرده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین جواد اسماعیل‌نیا  افزود: امام سجاد(ع) با درک صحیح از زمانه سیاست همگرایی جامعه اسلامی را در پیش گرفت و با رونق مجالس علمی دعا و مناجاتی از تفرقه امت  اسلام جلوگیری نمود و زمینه تشکیل دانشگاه بزرگ اسلامی در عهد امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و هدایت عالمان بزرگ فقهی حدیثی شیعه و سنی را فراهم آورد.
وی ادامه داد: صحیفه سجادیه تنها گوشه‌ای از ابعاد علمی عرفانی و اخلاقی امام سجاد(ع) را به نمایش گذاشته است به عنوان زبور آل محمد(ص) گنجی بی پایان در اختیار همه مسلمانان است و نباید هیچ مسلمان شیعه و سنی خود را از آن گنج محروم کند.
اسماعیلی نیا عنوان کرد: اهل بیت رسول الله(ص) بر اساس آموزه‌های وحیانی مرجع علمی و فقهی مسلمانان بوده اند از همین رو همه شیعیان و برخی از عالمان اهل سنت آنها را اولی به مرجعیت در امر سیاست نیز می‌دانند.
امام جمعه بندرلنگه پیشنهاد داد: برای مقابله عملی با تلاش‌های تفرقه افکنانه گروه‌های افراطی در ترسیم چهره نادرست از شیعه یا سنی واقعی، با تبیین دیدگاه عالمان متقدم اهل سنت و معاصر در مرجعیت علمی اهل بیت نقش وحدت آفرین ضمن بهره مندی از منبع غنی معارف اهل بیت وحدت برادری و همگرایی مسلمانان را تقویت کنیم.

روح تعالیم صحیفه سجادیه منطبق با قرآن است

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز دراین نشست گفت: صحیفه سجادیه را تفسیری معصومانه از قرآن کریم دانست و گفت: روح تعالیم صحیفه سجادیه منطبق با قرآن است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: دعاهایی از نبی مکرم اسلام و ائمه هدی وارد شده اما سبک و سیاق و نوع ادعیه ای که از سیدالساجدین وارد شده قدری متفاوت است.
وی افزود: امام سجاد(ع) با توجه به شرایط دوران امام سجاد(ع) که باعث شده بود آن حضرت در تقیه باشند و نتوانند بسیاری از موارد را به طور صریح اعلام کنند، مسایل اجتماعی، سیاسی، فکری، تربیتی و انسان سازی را در قالب دعا مطرح می کردند.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان ادامه داد: کادرسازی و تربیت نیرو که شاکله و بن مایه های دانشگاه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را تشکیل داد از دیگر اقدامات امام سجاد(ع) در دوران خفقان حکام ظلم و جور بود.
حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده از صحیفه سجادیه به عنوان سرمایه بسیار ارزشمند جهان اسلام نام برد و عنوان کرد: این سرمایه تنها متعلق به شیعه و حتی مسلمانان نیست بلکه متعلق به بشریت است و لذا هر کسی با هر دینی و مذهب و عقیده ای اگر با ادعیه امام سجاد(ع) مواجه شود می تواند قدر و منزلت آن را درک کند.
وی با ذکر این نکته که روح تعالیم صحیفه سجادیه منطبق با قرآن است، خاطرنشان کرد: مخاطب دعاهای امام سجاد(ع) فطرت بشر است و از این رو صرف نظر از هر دینی، جان های تشنه را به سمت خود جذب می کند.
امام جمعه بندرعباس بیان کرد: امام سجاد(ع) حقایق قرآن را در قالب دعا بیان کردند و از آنجایی که مخاطب روایات مردم بودند،  پیامبر(ص) و ائمه(ع) به اندازه درک مردم سخن می گفتند اما در دعا که مخاطب خدای متعال بود لذا عالی ترین معارف عرفانی در کلمات نبی مکرم اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) می توان مشاهده کرد.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده درپایان به این تعبیر امام راحل(ره) که فرمودند: "صحیفه سجادیه قرآن صاعد است"اشاره کرد و افزود: ما با ادبیات صحیفه سجادیه که زبان فطرت همه انسان هاست با دنیا سخن بگوییم.

یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با محوریت «نقش دعا در زندگی انسان» پنجشنبه هفته جاری مصادف با ۲۴ محرم در بندرعباس برگزار می شود.

برچسب‌ها وحدت اسلامی صحیفه سجادیه هرمزگان شهادت امام سجاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وحدت اسلامی صحیفه سجادیه هرمزگان وحدت اسلامی صحیفه سجادیه هرمزگان شهادت امام سجاد دعاهای امام سجاد ع حجت الاسلام صحیفه سجادیه امام جمعه آن حضرت اهل بیت اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام

محمد صادق معلم زاده معاون درمان دانشکده پزشکی تربت جام گفت: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده، خوشبختانه بخش شیمی درمانی سرپایی در مرکز آموزشی درمانی سجادیه واقع در منطقه جام راه اندازی شد.

وی افزود: این بخش با هدف ارائه خدمات شیمی درمانی به بیماران مبتلا به سرطان در منطقه جام و ارتقای سطح دسترسی آنها به خدمات درمانی تخصصی راه اندازی شده است.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی تربت جام ادامه داد: از این پس، بیماران منطقه تربت جام، تایباد، صالح آباد، باخرز می‌توانند بدون نیاز به تحمل سفر‌های طاقت فرسا به شهر‌های دیگر، خدمات شیمی درمانی را در همین مرکز دریافت کنند.

معلم زاده با اشاره به امکانات و خدمات ارائه شده در این بخش، اظهار داشت: در بخش شیمی درمانی سرپایی سجادیه، کلیه مراحل شیمی درمانی توسط متخصصان آنکولوژی مجرب انجام می‌شود و همچنین خدمات مراقبتی و حمایتی و مشاوره روانشناسی و مددکاری اجتماعی نیز به بیماران ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نوبت دهی به بیماران در این بخش به صورت اینترنتی انجام می‌شود و امکان نوبت دهی حضوری نیز در محل مرکز فراهم شده است. 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است/ امروز دنیا دارد حقانیت جمهوری اسلامی را باور می‌کند
  • امام صادق (ع) محور وحدت بین مذاهب اسلامی است
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است
  • بیداری اسلامی چهره ظالمین را در دنیا آشکار کرده
  • تحقق سند تحول آموزش و پرورش جدی گرفته شود
  • خیزش دانشگاهیان اروپا و آمریکا نشانه بیداری اسلامی است
  • بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام