Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به رغم روابط خوب روسیه و ارمنستان و تاکیدهای مقام‌های مسکو و ایروان بر پیوندهای عمیق دو کشور، برخی منابع رسانه‌ای ادعا کردند که رئیس‌جمهور روسیه جواب تلفن نخست‌وزیر ارمنستان را نمی‌دهد.

خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان به نقل از روزنامه ارمنستانی «پَست» (Past) گزارش داد: «بعد از مسدود شدن جاده گوریس-قاپان نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان برای دو روز متوالی سعی کرد با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تماس بگیرد اما پوتین جواب تلفن‌های او را نداد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان آمده است: «محدودیت تردد در قسمتی از جاده گوریس-قاپان که از خاک (جمهوری) آذربایجان عبور می‌کند و همچنین کنترل مرزها، حق حاکمیت (جمهوری) آذربایجان است و این کشور حق دارد هر اقدامی را که ضروری بداند انجام دهد».

به روایت این رسانه، روزنامه ارمنستانی «پَست» (Past) گزارش داد: «پس از حمله به مرزبانان آذربایجان در این منطقه، (جمهوری) آذربایجان اقدامات لازم را برای پاکسازی منطقه انجام داد و اقدامات لازم را برای تنظیم تردد انجام داد.

روزنامه ارمنستانی افزود: «(جمهوری) آذربایجان اراده محکمی از خود نشان داده و شرایط خود را در این زمینه ارائه کرده است».

انتشار خبر بی پاسخ گذاشتن تماس‌های تلفنی پاشینیان توسط پوتین در شرایطی انجام شده که طبق توافق بیستم آبان ۱۳۹۸ سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مسکو برای نظارت بر روند اجرای آتش‌بس در قره باغ کوهستانی نیروهای حافظ صلح خود را در منطقه مستقر کرد.

تاکنون مقام‌های مسکو و ایروان درباره درستی یا نادرستی خبر پاسخ ندادن رئیس‌جمهور روسیه به تماس‌های تلفنی نخست‌وزیر ارمنستان اظهارنظر نکرده‌اند.

روسیه و ارمنستان روابط خوب و نزدیکی دارند و مسکو در این کشور حوزه قفقاز، پایگاه نظامی هم دارد.

روسیه همچنین نقش پر رنگی در زمینه آتش بس پایان جنگ ۴۴ روزه ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی ایفا کرد.

طبق بند سوم توافق ۱۰ بندی سران مسکو، باکو و ایروان مقرر شده که نیروهای صلح‌بان فدراسیون روسیه شامل ۱۹۶۰ پرسنل نظامی، ۹۰ نفربر زره‌پوش، ۳۸۰ خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس قره‌باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین مستقر شوند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روسیه ارمنستان نیکول پاشینیان جمهوری آذربایجان قره باغ نخست وزیر ارمنستان جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۲۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»

مسئله واگذاری روستاهای ارمنستان به جمهوری آذربایجان به موضوع جنجال برانگیزی بدل شده است. در همین راستا، نیروهای پلیس ارمنستان روز جمعه با ساکنان یک روستای مرزی این کشور درگیر شدند و افراد دیگری از جمله یک نماینده مخالف پارلمان را در بحبوحه اعتراضات جاری علیه برنامه «نیکول پاشینیان» جهت واگذاری چهار منطقه مرزی به جمهوری آذربایجان بازداشت کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن‌پرس»، نخست‌وزیر ارمنستان تاکید می‌کند که این تصمیمات برای «تثبیت تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان» اتخاذ شده است.

پاشینیان طی سخنرانی در یک سالن تئاتر در شهر «گاوار» ارمنستان بیان کرد: «یکی از شهروندان از من پرسید که چرا روستاهای خود را به آذربایجان واگذار می‌کنیم. این یک سوال بسیار مهم است. اکنون نمی‌خواهم آنچه را قبلا در برخی سطوح سیاسی گفته‌ام بازگو کنم - در این خصوص که هرگز چنین روستاهایی در ارمنستان وجود نداشته است - اما می‌خواهم مورد بسیار مهمی را بیان کنم. چرا ما چنین تصمیم‌هایی می‌گیریم؟ ما این تصمیم‌ها را می‌گیریم تا تمامیت ارضی ارمنستان را تثبیت کنیم.»

او تاکید کرد: «پست‌های نصب ‌شده در مرز ارمنستان و آذربایجان به عنوان سنگ بنای تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان است. ما این تصمیمات را با این درک می‌گیریم که اگر یکی از پیش نیازهای اساسی دولت شهروندان آن باشند، دومین پیش نیاز سرزمین و تمامیت ارضی آن است. تمامیت ارضی به چه معناست؟ تمامیت ارضی به قلمرو شناخته شده بین‌المللی یک کشور اشاره دارد. ممکن است سرزمینی وجود داشته باشد، اما ممکن است در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشود.»

وزارت کشور جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد که ارمنستان تعیین مرز با جمهوری آذربایجان در بخش باغانیس-ووسکپار در استان تاووش را آغاز کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌اش تاکید کرد: «به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • غنیمت جنگی ویژه برای پوتین؛ تانک پیشرفته آمریکایی اسیر شد | فیلم
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید