Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات و پژوهش‌های فناورانه جدید که در پزشکی هوشمند کاربرد دارد، امکان پیشرفت بزرگی را در ارائه مراقبت های بهداشتی فراهم کرده است. این فرصت های هیجان انگیز همچنین چالش های مهمی را برای پیاده سازی و ادغام فناوری‌ها ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیوند میان تجهیزات و انسان

مانند بسیاری از حوزه ها  در این حوزه نیز بین تولیدات فناوری و کاربران نهایی شکاف وجود دارد. از آنجایی که فعالیت های پزشکی بر مبنای تلاش انسانی است  نیاز به پیونددهنده‌هایی وجود دارد تا پزشکان بتوانند از پیشرفت های سریع فناوری بهره مند شوند.

بهزاد دانایی پژوهشگر علوم و فناوری‌های شناختی با بیان این‌که پیوند میان تجهیزات پزشکی و انسان نیازمند توجه به عوامل شناختی و اجتماعی است، گفت:  علوم شناختی چارچوبی را برای تجزیه و تحلیل و مدل سازی عملکردهای پیچیده مغز انسان فراهم می کند و در طیف وسیعی از مسائل در تجهیزات هوشمند و مبتنی بر فناوری کاربرد قابل توجهی دارد.

نظریه‌ها و دانش شناختی، تعامل انسان و رایانه را در زمینه های پزشکی و فرآیندهای مشارکتی با رایانه مورد توجه قرار می‌دهد. علوم شناختی می تواند با پرداختن به مسائلی مانند قابلیت استفاده از سیستم ها، فرایند تصمیم گیری پزشکی و استفاده از تجهیزات را توسعه ببخشد.

به گفته این پژوهشگر علوم و فناوری‌های شناختی، انفورماتیک پزشکی به عنوان شاخه‌ای نوظهور در این عرصه می‌تواند در پیوند با علوم شناختی قابلیت‌ها خارق‌العاده‌ای را ایجاد کند. به طوری که ادغام علوم شناختی با فناوی اطلاعات پزشکی چالش های جالب و ارزشمندی را ارائه می دهد.

 

زمینه‌های نقش‌آفرینی علوم شناختی در انفورماتیک پزشکی

دانایی با بیان این‌که انفورماتیک پزشکی شامل مجموعه‌ای از علوم و فناوری‌های دارای پیوستگی با یکدیگر است گفت: علوم شناختی و عصب شناسی حوزه های میان‌رشته‌ای هستند که در سال های اخیر شاهد تحولات مختلفی بوده و به پزشکی، مهندسی و تجهیزات پیشرفته پیوند خورده‌اند. در سال‌های آینده و به کمک علوم و فناوری شناختی، فاصله و مرز میان تجهیزات پزشکی و حوزه‌های چون زیست‌فناوری، پزشکی و فناوری اطلاعت بسیار باریک‌تر می‌شود.

دانش پزشکی به کمک فناوری‌های پیشرفته چون علوم اعصاب و شناختی در حال گذار است و آن‌طور که این پژوهشگر علوم شناختی بیان کرد: علم شناختی می تواند به بعد علمی به دانش پزشکی کمک کند و جنبه‌های عملی مربوط به طراحی و اجرا را نیز توسعه ببخشد.

 

حمایت از پژوهش‌های پزشکی و شناختی

در ایران ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در کنار آموزش و برنامه‌های ترویجی برای آشنایی جامعه با حوزه شناختی و کاربردهای آن به ویژه در حوزه پزشکی، زمینه را برای توسعه محصولات و روش‌های نوآورانه فراهم می‌کند؛ به طوری‌که طرح‌های پژوهشی و ایده‌های نوآورانه با حمایت مالی و تجاری‌سازی در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ربات جراح تجهیزات پزشکی علوم و فناوری علوم شناختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۳۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیاد‌های معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد، اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم، اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴