Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی فولیان سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در  اولین جلسه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان قزوین با اشاره به تبصره (1) ماده 4 قانون قاچاق کالا و ارز، پیشگیری در این حوزه را جزء وظایف ذاتی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برشمرد و عنوان کرد: این معضل، علاوه بر اینکه تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد محسوب می‌گردد، هزینه‌های زیادی بر بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند و موجبات شکل‌گیری اقتصاد زیر زمینی یا اقتصاد سیاه را فراهم می‌آورند؛ که در نتیجه آن، باعث کاهش درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت، خروج بی حاصل ارز و فرار سرمایه، افزایش بیکاری، کاهش تولیدات صنعتی داخلی و اشکال در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی به جهت عدم ثبت و ضبط فعالیت‌های اقتصادی و اختلال در نظام اطلاعات اقتصادی، از بین رفتن آثار سیاست‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای دولت و عدم پرداخت حقوق دولت از سوی قاچاقچیان و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع و کاهش فعالیت‌های تولیدی در داخل کشور و کاهش اشتغال، کاهش فعالیت صنایع تولید داخلی و بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدات و در نهایت تورم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام قضایی خاطر نشان ساخت: قوه مجریه و مقننه همواره در صدد اصلاح قوانین مرتبط با مبارزه قاچاق کالا و ارز بودند که در نتیجه باعث شد در حوزۀ پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز گام‌های مستحکمی را بردارند.

وی افزود: وفق ماده 57 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق کالا از مصادیق جرائم اقتصادی است، این موضوع با ماده 44 قانون مذکور که برخی از مصادیق قاچاق را تخلف دانسته و رسیدگی به این تخلفات را در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی می‌داند، همخوانی ندارد.

وی تصریح نمود: صرفنظر از جرم یا تخلف بودن این رفتار و اینکه مرجع رسیدگی آن تعزیرات حکومتی یا دادگاه انقلاب است، نباید از آثار سوء این معضل اقتصادی غفلت نمود، همچنین به منظور رسیدگی تخصصی و تسریع در صدور رأی و اجرای حکم مقتضی است، شعبه ویژه رسیدگی به جرائم حوزۀ قاچاق کالا و ارز در سطح تمام حوزه‌های قضایی با حضور قضات آموزش دیده تشکیل گردد.

فولیان در ادامه بیان نمود: باید کلیه موانع و راهکارهای احصاء شده در زمینه قاچاق کالا و ارز مشخص و تکالیف دستگاه‌ها در این حوزه تعیین گردد و چنانچه دستگاهی در حوزه وظایف محوله کوتاهی کند یا تکالیف دستگاه را که به موجب قانون به آن واگذار شده انجام ندهد به دستگاه قضائی واگذار تا مطابق قانون با مدیر آن دستگاه برخورد شود.

به گزارس خبرگزاری فارس، پس از بحث و تبادل نظر اعضای کارگروه، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به اهم موارد اولویت دار کارگروه از قبیل کنترل و پیشگیری از قاچاق سوخت و ضرورت ثبت نام متقاضیان دریافت سوخت در سامانه سدف و پلاک‌گذاری ماشین آلات کشاورزی، پیشگیری از قاچاق معکوس دام زنده به ویژه دام‌های مولد به کشور عراق، ممانعت از فعالیت مراکز تولید رمز ارزها که  فاقد پروانه بهره برداری است و همچنین عدم فعالیت واحدهای دارای مجوز تا پایان شهریور ماه، پیشگیری از تولید و توزیع کودهای شیمیایی غیرمجاز و قاچاق چوب با تقویت نظارت سیستمی، استفاده از سامانه‌هایی چون «سامانه یکپارچه فناوری اطلاعات شرکت بازرگانی دولتی ایران» و «سامانه سدف» را از راهکارهای مفید و مثمر ثمر در امر پیشگیری از قاچاق گندم و سوخت ضروری دانست و ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در راستای پیشگیری از  قاچاق کالا و ارز و ترغیب شهروندان نسبت به ثبت نام در سامانه سجام، افزود: در راستای تحقق بهینه اهداف پیشگیرانه، تولید محتوا و ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان نقش بسزایی دارد و نباید از ظرفیت رسانه‌ها و نقش سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه غفلت کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین قاچاق کالا و ارز پیشگیری از قاچاق قاچاق کالا و ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۳۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماینرهای قاچاق در نیکشهر کشف شد

سرهنگ علیرضا دلیری اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و جمع آوری دستگاه های غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال، مأموران انتظامی نیکشهر با انجام اقدامات اطلاعاتی از فعالیت مجرمانه فردی در این خصوص مطلع و موضوع را در دستورکار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران ضمن هماهنگی های لازم قضائی به محل نگهداری دستگاه های ماینر قاچاق اعزام و در بازرسی از محل مربوطه ۲۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال کشف و یک نفر متخلف در این راستا دستگیر شد.

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ارزش دستگاه‌های ماینر مکشوفه برابر اعلام نظر کارشناسان ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده خاطرنشان کرد: برخورد با قاچاق کالا و مخلان نظام اقتصادی کشور از اولویت های فراجا بوده و از شهروندان می خواهیم در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت غیر مجاز در زمینه قاچاق کالا و استخراج غیر قانونی ارز دیجیتال بلافاصله مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است
  • اجرای طرح ایستگاه قانون در استان همدان
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • کشف یک و نیم تن بادام قاچاق در امیدیه
  • میزان جریمه‌های تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد در فروردین اعلام شد
  • ماینرهای قاچاق در نیکشهر کشف شد
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران