Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@12:21:18 GMT

وزیر علوم: حمایت ویژه ای از دیپلماسی علمی خواهیم داشت

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۵۵۳۹

وزیر علوم: حمایت ویژه ای از دیپلماسی علمی خواهیم داشت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت دیپلماسی علمی گفت: در این دوره از مدیریت وزارت عتف، حمایت ویژه‌ای از دیپلماسی علمی خواهم داشت.

به گزارش ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز سه شنبه در آئین آغاز پنجمین سمینار ملی شیمی کاربردی در آذربایجان شرقی که به صورت مجازی در حال برگزاری است، افزود: برای تحقق مرجعیت علمی تلاش خواهیم کرد تا ردیف ویژه‌ای در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی حمایت از مجلات علمی با کیفیت و معتبر را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اگر دانشمندان و انجمن‌های علمی را مورد حمایت قرار داده و تحت حمایت نمایه‌های بین‌المللی قرار دهیم، شاهد رشد و توسعه عالی آنان خواهیم بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امتیازات ویژه‌ای برای کسانی که در دیپلماسی علمی فعالیت کنند قائل خواهیم شد و در آئین‌نامه ارتقا و ترفیع اعضای هیأت علمی بازنگری خواهد شد.

زلفی‌گل بیش از ۲۰ میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی در کشور را بزرگ‌ترین سرمایه ارزشمند جامعه دانست و گفت: نظام سنجشی و انگیزشی و همچنین نظام پیشنهادات ایجاد خواهیم کرد تا از نظرات و پیشنهادات جامعه علمی و اندیشمند کشور بهره ببریم.

وی در این ارتباط تصویری با اشاره به اینکه رتبه ایران در بسیاری از علوم، از جمله رشته شیمی، جزو بهترین‌های جهان است، تشریح کرد: تفکر و تعقل انسان وابسته و نتیجه واکنش‌های شیمیایی است و دانشمندان ایران زمین در زمینه شیمی کاربردی، کارهای بزرگی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در صنعت نفت، پتروشیمی، صنایع دارویی، صنایع رنگ، رزین و پلیمر، دانشمندانی را داریم که تولید محصول دارند و باعث افتخار هستند.

دکتر علیرضا امانی، دبیر علمی این سمینار نیز گفت: با توجه به ماهیت علم شیمی کاربردی و رویکرد شورای سیاستگزاری سمینار مبنی بر پذیرش مقالاتی با شاخص قرار داشتن در مرزهای علم و کاربردی بودن آنها، درمجموع ۱۷ موضوع محوری برای سمینار در نظر گرفته شد که با توجه به این شاخص، تعداد ۱۹۵ مقاله از مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه سمینار مورد پذیرش قرار گرفت که از این تعداد، ۴۴ مقاله به صورت آنلاین و ۱۵۱ مورد به صورت آفلاین ارائه می‌شود.

وی افزود: در کنار این سخنرانی‌ها، کارگاه‌هایی نیز با هدف معرفی و ایجاد زمینه‌های شغلی و توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت با محتوای آموزشی و مهارتی مانند: کارگاه آشنایی با مواد شیمیایی مورد مصرف در ساختمان و فرمولاسیون آنها، کارگاه روش‌های تست و آنالیز انواع چسب‌های صنعتی، و کارگاه روش‌های تهیه پلیمرهای نور پخت جهت استفاده در پرینترهای سه بعدی و همچنین استفاده از پلیمرها در حوزه دندانپزشکی و مدلینگ صنعتی تدارک دیده شده است.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع شیمیایی، فناوری پلیمرها، فناوری رنگ، رزین و روکش، فناوری چرم، تصفیه آب و پساب‌های صنعتی، انرژی‌های تجدید پذیر و پیل‌های سوختی، کاتالیست های صنعتی، فرآیندهای جداسازی و غشاها، الکتروشیمی صنعتی و خوردگی، مدل سازی و شبیه سازی فرآیندهای شیمیایی، فرآیندها و راکتورهای شیمیایی، فیتوشیمی، نانوشیمی، ایمنی در شیمی و صنایع شیمیایی و آموزش شیمی کاربردی محورهای این سمینار است.

پنجمین سمینار ملی شیمی کاربردی به مدت سه روز در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 518653

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دیپلماسی علمی وزیر علوم تحقیقات و فناوری وزیر علوم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دیپلماسی علمی شیمی کاربردی ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز و در حاشیه رویداد روز جهانی مالکیت فکری، توافق‌نامه‌ای میان معاونت فناوری وزارت علوم و مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با موضوع گسترش همکاری و مشارکت طرفین با هدف ترویج، فرهنگسازی، برنامه ریزی و مدیریت توسعه فناوری و کمک به بهره برداری از دارایی های فکری ایجاد شده در وزارت علوم به امضا رسید.

این توافق نامه با توجه به اهمیت نشانه‌های جغرافیایی و طرح‌های صنعتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگی دکتر سجاد محمد علی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به نمایندگی دکتر شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری منعقد شد.

تهیه اسناد سیاستی و فرایندهای اجرایی مدیریت دارایی های فکری در وزارت علوم و مجموعه های تابعه، توسعه و ترویج و ظرفیت‌سازی سرمایه‌های انسانی مدیریت زنجیره ارزش توسعه و مدیریت فناوری با تأکید بر مدیریت دارایی‌های فکری از مسیر آموزش و تامین محتوای مکتوب و چندرسانه‌ای،تدوین استراتژی مالکیت فکری برای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک ها، تسهیل در خصوص بسترسازی برای بهره برداری از دارایی های فکری، راه اندازی نشریه تخصصی مالکیت فکری، پیگیری راه اندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی مالکیت فکری در حیطه های تخصصی مدیریت، اقتصاد و فناوری های نوین مالکیت فکری از زمینه های همکاری این دو نهاد به شمار می رود.

در این توافقنامه وزارت علوم متعهد به راه اندازی واحد مالکیت فکری در دانشگاه، پژوهشگاه ها و پارک ها و پیاده سازی و راهبری سامانه نان در حوزه مالکیت فکری و ایجاد ارتباطات بین سامانه با هماهنگی مرکز توسعه فناوری های راهبردی شده است. همچنین همکاری فنی در سیاستگذاری و تدوین استراتژی مالکیت فکری برای دانشگاه ها و پژوهشگاه، همکاری در جهت طراحی و پیاده سازی فرایند ساز و کار ارزش گذاری دارایی های فکری از تعهدات معاونت علمی به شمار می رود.

کد خبر 6090889 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام