Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@05:32:04 GMT

جلوگیری از هدر رفت 6 هزار مترمکعب آب در استان

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۶۰۰۳

جلوگیری از هدر رفت 6 هزار مترمکعب آب در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی جان صادق پور به ارائه گزارشی از اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان قم در سه ماه نخست امسال در بخش آب پرداخت و گفت: در این مدت بیش از ۱۵ هزار و ۳۴۶ متر توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب در شهر قم و شهرهای تابعه استان با اعتباری بالغ بر ۱۷۵ میلیارد  ریال صورت گرفته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با انجام اصلاح شبکه توزیع آب در شهر قم و شهرها و روستاهای تابعه از هدر رفت بیش از ۲ هزار مترمکعب آب در ماه جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از بهسازی ۲ باب مخزن به حجم ۵ هزار مترمکعب  با اعتباری بالغ بر ۱۳.۷ میلیارد ریال و کاهش هدر رفت حدود ۶۰۰ مترمکعب در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و اظهار داشت: طی این مدت ۵ حلقه چاه شهری و ۴ حلقه چاه روستایی نیز  با هزینه اعتباری بالغ بر ۲.۷ میلیارد ریال بهسازی شد که با اقدامات انجام شده این چاه‌ها حدود ۵۰ درصد افزایش آبدهی داشته‌اند.

وی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته بر روی ۳۵ فقره شیرآلات خط انتقال ۱۵ خرداد و هشتاد روستا و ۳ عدد سربند بتنی خط انتقال با اعتباری بالغ بر ۴.۳ میلیارد ریال یادآور شد: با انجام این اصلاحات از هدر رفت بیش از ۳ هزار و ۷۰۰  مترمکعب آب در ماه جلوگیری به عمل آمد.

دکتر صادق پور در ادامه به تشریح چالش‌های پیش روی تأمین آب در استان پرداخت و افزایش متوسط دمای هوا، افزایش مصرف مشترکین و عدم رعایت حد استاندارد مصرف به ویژه در حوزه روستایی، کاهش بارندگی و افت سفره‌های زیرزمینی و آبدهی چاه‌ها، کاهش کیفیت آب چاه‌های آب شرب به تبع کاهش بارندگی و افزایش برداشت، افزایش جمعیت و مهاجرت به استان و به تبع آن رشد آمار تولید و افزایش مهاجرت معکوس به روستاها و کمبود منابع تأمین در حوزه روستایی را از جمله چالش‌ها برشمرد.

وی همچنین به اقدامات شرکت آب و فاضلاب برای مقابله با تنش آبی اشاره و خاطرنشان کرد: بهسازی 9 حلقه چاه آب شرب، بازسازی فیلترهای تصفیه‌خانه قم جهت افزایش توان تصفیه و تولید حفر و راه‌اندازی ۲ حلقه چاه جدید، مدیریت و پایش مستمر فشار شبکه توزیع آب شهر قم، اتصال خط انتقال ۸۰ روستا به خط انتقال جدید قم جهت افزایش توان تأمین آب بخش روستایی در پیک مصرف، تعویض شیرآلات فرسوده خط انتقال قدیم قم جهت کاهش ریسک قطع آب از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه حفر دو حلقه چاه در مجتمع قنوات، حفر و جابجایی سه حلقه چاه در شهر قم، لایروبی چشمه و قنات‌های روستایی،  بهسازی چاه‌های شرب سطح استان، بازسازی و رفع نشت مخازن روستایی، اصلاح شبکه توزیع فرسوده و... را از جمله برنامه‌های آبفای استان برای مقابله با تنش آبی ذکر کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۱ روستا و یک شهر استان قم با چالش کمبود آب مواجه هستند، گفت: در ۴ ماهه نخست سال جاری به ۲۰ روستای استان ۲هزار مترمکعب آبرسانی توسط تانکر انجام شده است.

انتهای پیام/2258

منبع: فارس

کلیدواژه: آب قم فاضلاب روستا شرکت آب و فاضلاب اعتباری بالغ هزار مترمکعب شبکه توزیع مترمکعب آب خط انتقال استان قم حلقه چاه هدر رفت شهر قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۶۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ

کاهش قیمت زغال‌سنگ به دلیل عرضه بیش‌از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های تولید برق هند قابل دسترس‌تر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تولید برق توسط نیروگاه‌های هندی که با زغال‌سنگ وارداتی کار می‌کنند در سه هفته اول آوریل نسبت به سال قبل دو برابر شده، زیرا قیمت جهانی این سوخت آلاینده حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش در درجه اول به دلیل عرضه بیش از حد زغال‌سنگ در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده جهان است که با پایین آوردن قیمت جهانی زغال‌سنگ، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های هند قابل دسترس‌تر کرده است.

شرایط پیش‌آمده در بهترین زمان برای هند رخ داد، زیرا این کشور قرار است به‌دلیل گرمای بالای هوا در سال جاری شاهد بالاترین تقاضای برق خود باشد و از رکوردهای سال گذشته پیشی بگیرد. برآوردهای اداره مرکزی برق نشان می‌دهد که اوج تقاضای برق هند ممکن است تا سپتامبر به ۲۶۰ گیگاوات برسد که کاهش قیمت زغال‌سنگ این امر را امکان‌پذیر خواهد کرد.

افزایش تولید برق در هند

حدود ۵۵ درصد از تولید کل برق هند برعهده نیروگاه‌های زغال‌سنگ است که هشت درصد از آن را نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ وارداتی برعهده دارند. این نیروگاه‌ها در صورت بالا بودن قیمت‌ها، فعالیت خود را کاهش می‌دهند، اما کاهش اخیر قیمت زغال‌سنگ به آن‌ها امکان داده است تا با حداکثر ظرفیت کار کنند.

نیروگاه‌های تولید برق که با زغال سنگ داخلی کار می‌کنند نیز با توجه به تولید کافی زغال‌سنگ در کشور با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. دولت این نیروگاه‌ها را موظف کرده بود تا برای اطمینان از تأمین برق کافی در تابستان سال جاری، ۶ درصد زغال‌سنگ وارداتی را با محصولات داخلی خود ترکیب کنند، اما در دسترس بودن سوخت کافی، این ضرورت را برطرف کرد.

در فاصله دسامبر سال گذشته تا فوریه سال جاری نیز واردات زغال‌سنگ حرارتی به هند از ۳۶.۶ میلیون تن در مدت مشابه سال قبل به ۵۰.۶ میلیون تن افزایش پیدا کرد. بنابراین تولید برق توسط نیروگاه‌های زغال سنگ وارداتی از یکم تا بیست‌وسوم آوریل حدود ۹۰ درصد افزایش داشته و به ۶.۵۱ میلیارد واحد رسیده است. در همین مدت تولید برق توسط شرکت‌ها با استفاده از زغال‌سنگ داخلی نیز با ۵.۰۳ درصد افزایش به ۷۸.۵۱ میلیارد واحد رسیده است.

ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های هند ۴۶.۸۸ میلیون تن است که برای حدود ۱۹ روز فعالیت کافی و بالاتر از ۳۳.۷ میلیون تن ذخایر موجود برای نیروگاه‌ها در مدت مشابه سال قبل است.

از سوی دیگر هند با هیچ‌گونه کاهش عمده ذخایر زغال‌سنگ مواجه نخواهد بود و این ذخایر برای تقاضای فزاینده سال جاری به‌دلیل افزایش دما نیز کافی است. کل ذخایر زغال‌سنگ در هند در حال حاضر ۱۵۴.۳۷ میلیون تن است که ۲۹.۴ درصد بیشتر از ۱۱۹ میلیون تن موجود در دوره مشابه سال گذشته است.

کد خبر 749414

دیگر خبرها

  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند