Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@21:56:49 GMT

نانو حباب‌ها به کمک پرورش ماهیان خاویاری آمدند

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۶۴۶۷

نانو حباب‌ها به کمک پرورش ماهیان خاویاری آمدند

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان دستگاهی با حباب‌هایی را در سایز کمتر از ۲۰۰ نانومتر تولید کردند که با این محصول راهکارهای بهینه را برای ارتقای سطح پرورش ماهیان خاویاری تصفیه خانه‌ها عرضه کردند.

عارف دادگستر، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را ۱۰ سال قبل در حوزه "حباب‌های ریز" آغاز کرد، گفت: به تدریج به اهمیت حباب‌های کمتر از ۲۰۰ نانو متر پی بردیم که کارایی بسیار بالایی در صنایع مختلف به ویژه صنایع استراتژیک دارد، از این رو تمرکز عمده تحقیقاتی این شرکت را بر تولید حباب‌های کمتر از ۲۰۰ نانو متر قرار دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از حباب‌های کمتر از ۲۰۰ نانو متری با عنوان " نانو حباب‌ها" یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه توانستیم به دانش تکنولوژی این محصول دست یابیم و موفق شدیم گازهای مختلف را در ابعاد ۲۰۰ نانومتر در این نانو حباب‌ها محبوس کنیم و به داخل محیط‌هایی که نیاز است، منتشر کنیم.

دادگستر با تاکید بر اینکه این فناوری مزایای بسیاری را به همراه دارد، خاطر نشان کرد: زمانی که اختلاط گاز و مایع مطرح می‌شود، بسیار چالش برانگیز است، به گونه‌ای که بسیاری از صنایع کشور با این چالش مواجه هستند و به دنبال راهکاری به ویژه برای محلول کردن گازهای "اکسیژن" و "ازون" در آب هستند که خوشبختانه با این فناوری توانستیم این فرایند را اجرایی کنیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: اولین پروژه مربوط به حل کردن گازهای اکسیژن و ازون را در حوزه پرورش ماهیان خاویاری اجرایی کردیم که نتایج بسیار قابل توجهی به دست آمد.

وی در این باره توضیح داد: در حوزه شیلات و آبزی پروری، اکسیژن محلول نقش بسیار مهمی دارد، به این معنا که هر چه قدر اکسیژن محلول خوب در اختیار ماهیان قرار داده شود، ماهیان پرورشی، استرس کمتری را متحمل می‎‌شوند و در نتیجه رشد آنها بهتر صورت می‌گیرد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: ما در این پروژه علاوه بر تامین اکسیژن برای بخش پرورش ماهیان خاویاری که می‌تواند در کیفیت آب تاثیر مثبتی داشته باشد، به طور همزمان توانستیم با استفاده از این فناوری میزان آمونیاک موجود در آب را که بسیار برای پرورش آبزیان مضر است، کاهش دهیم.

به گفته وی وجود این عوامل موجب شده که با این فناوری، شرایط مناسبی به لحاظ پرورشی در آب ایجاد شود.

دادگستر، پروژه دیگر با استفاده از نانو حباب‎‌ها را مربوط به هوادهی در تصفیه خانه‌های فاضلاب عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه دستگاه‌‎ها و روش‌های مرسوم هوادهی مورد استفاده در تصفیه خانه‌ها قادر به تامین میزان اکسیژن محلول مورد نیاز در این صنعت نیستند، از این رو ما وارد این صنعت شدیم که توانستیم پایلوت این طرح را در تصفیه خانه فاضلاب قیطریه تهران اجرایی کنیم و نتایج به دست آمده از این پایلوت مورد تایید شرکت مهندسی فاضلاب تهران و کشور قرار گرفت.

این محقق اظهار کرد: با کسب این نتایج تایید شده، درخواست‌هایی برای کاربرد این فناوری از ما شده است و توانستیم برخی از چالش‌های مهم بخش‌های صنعتی را مرتفع کنیم.

مجری طرح با اشاره به تولید نانو حباب‌ها، توضیح داد: ما برای تولید نانو حباب‎، دستگاهی را طراحی کردیم که قادر است حباب‌های کمتر از ۲۰۰ نانومتر را تولید می‌کند.

وی خروجی این دستگاه را به صورت محلول دانست که حاوی میلیاردها میلیارد حباب‌های نانو اکسیژن کمتر از ۲۰۰ نانومتر است.

دادگستر با اشاره به اهمیت این فناوری خاطر نشان کرد: در کشورهای مختلف، این دستگاه با عنوان دستگاه‌های حباب‌ریز مطرح است، ولی زمانی که قطر این حباب‌ها به کمتر از ۲۰۰ نانو متر برسد، فناوری آن nano bubble یا نانو حباب می‌شود. 

به گفته وی حد استاندارد نانو حباب‌ها کمتر از ۲۰۰ نانو متر است که این شرکت آن را تولید کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نانو حباب خاويار ماهیان خاویاری نانو حباب ها دانش بنیان تصفیه خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۶۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی

اسماعیل جباری گفت: صید امسال تقریباً مشابه پارسال است.

فصل صید در دریا هر ساله از نیمه‌های مهر آغاز می‌شود و تا اواسط فروردین سال بعد ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم
  • پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»