Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-08@06:58:01 GMT

آیا بعد از تزریق واکسن می‌توان خون اهدا کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۶۹۰۳

به گفته مدیر کل انتقال خون استان تهران افرادی که واکسن اسپوتنیک وی و آسترازنکا تزریق می‌کنند، تا دو هفته از اهدای خون معاف هستند و بعد از دو هفته می‌توانند خون اهدا کنند، اما در مورد سایر واکسن‌ها معافیتی وجود ندارد افراد می‌توانند حتی در روز تزریق هم خون بدهند.

محمدرضا مهدی زاده در گفت‌وگو با میزان در خصوص وضعیت اهدا و ذخایر خون در استان تهران با توجه به پیک پنجم شیوع کرونا در کشور گفت: حدود یک‌سال‌ونیم است که در کشور از جمله استان تهران با شیوع این بیماری مواجه هستیم که قطعا این موضوع بر میزان اهدای خون تاثیرگذار بوده و سبب کاهش این کار خدا پسندانه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی در طول یک‌سال‌ونیم گذشته با کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی اهدای خون نسبت به مدت مشابه رو به رو بودیم که این آمار در بسیاری از کشور‌های پیشرفته به ۳۰ تا ۴۰ درصد هم رسیده است و این امر نشان می‌دهد که کرونا بر میزان اهدای خون موثر بوده، اما تاثیرش نسبت به بسیاری از کشور‌های کمتر بوده است.

مدیر کل انتقال خون استان تهران افزود: ما در حال حاضر با پیک پنجم کرونا که نسبت به موج‌های قبلی شدیدتر است، مواجه هستیم و قطعا این موضوع در کاهش اهدای خون تاثیر بسزایی دارد و همچنین از آنجایی که به طور معمول میزان اهدای خون در فصل تابستان کمتر است، گرمای تابستان هم مزید بر علت شده و سبب کاهش اهدای خون شده است.

بیشتر بخوانید: چند درصد از مبتلایان به قارچ سیاه نابینا می‌شوند؟

مهدی زاده با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی استان تهران پایدار است، اظهار کرد: از آنجایی که ۲۵ درصد از خونی که در کل کشور مورد استفاده می‌گیرد، مربوط به استان تهران است و ما باید خون مورد نیاز ۱۶۷ بیمارستان و مرکز درمانی را تامین کنیم، اگر مردم برای اهدای خون مراجعه نکنند، ممکن است این وضعیت پایدار، شکننده شود و هر لحظه به بحران نزدیک‌تر شویم و از این از مردم خواهشمندیم که در این روز‌ها اهدای خون را فراموش نکنند و برای انجام این کار خدا پسندانه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه ما دارای ۱۲ مرکز ثابت خونگیری در سطح استان تهران هستیم که آدرس دقیق آن در سایت اداره کل سازمان انتقال خون استان نوشته شده است، متذکر شد: نیاز به خون یک نیاز دائمی است، اعمال جراحی همچنان به قوت خود باقی هستند و حوادث هم همیشه وجود دارند، به علاوه یکسری از عزیزان هم نظیر بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی مصرف‌کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند و حیاتشان وابسته با تزریق مکرر آن‌ها است و این عزیزان در ماه به تزریق دو یا سه واحد خون نیاز دارند که این امر اهدای مکرر خون توسط هموطنان را می‌طلبد.

مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه افرادی که نذر اهدای خون دارند، می‌توانند تا پایان ماه صفر ضمن ادای نذر خود جان سه نفر را نجات دهند، توضیح داد: ما تمام شیوه نامه‌های بهداشتی را با حداکثر توان خود در مراکز انتقال خون اجرا می‌کنیم و پرسنل ما در این خصوص آموزش‌های لازم دیده و من این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهم که با مراجعه به مراکز انتقال خون دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند. برخی از مردم تصور می‌کنند که ممکن است بدنشان با اهدای خون دچار ضعف شود در حالی که چنین نیست و پزشکان ما قبل از اهدا غربالگری سخگیرانه‌ای را از مراجعه کنندگان انجام می‌دهند.

مهدی زاده با تاکید به تاکید بر اینکه سلامت اهدا کننده و دریافت کننده خون برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین جهت غربالگری سختگیرانه‌ای انجام می‌دهیم و به هیچ وجه و از افرادی که واجد شرایط نیستند، خون نمی‌گیریم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که اگر شرایط لازم را داشته باشند، با اهدای خون دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند، بیان کرد: کووید۱۹ از طریق فرآورده‌های خونی منتقل نمی‌شود و بهبودیافتگان این بیماری ۲۸ روز بعد از بهبودی می‌توانند، اهداکننده خون باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قبل و بعد از تزریق واکسن هم می‌توان خون اهدا کرد؟، توضیح داد: افرادی که واکسن اسپوتنیک وی و آسترازنکا تزریق می‌کنند، تا دو هفته از اهدای خون معاف هستند و بعد از دو هفته می‌توانند خون اهدا کنند، اما در مورد سایر واکسن‌ها معافیتی وجود ندارد افراد می‌توانند حتی در روز تزریق هم خون بدهند و قبل از تزریق واکسن هم اهدای خون هیچ مشکلی ندارد و تزریق کنندگان واکسن حتی چند ساعت قبل از دریافت واکسن می‌توانند، خون اهدا کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اهدای خون انتقال خون

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اهدای خون انتقال خون انتقال خون استان استان تهران اهدای خون اهدا کنند خون اهدا دو هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری تهران: آماری از تعداد دقیق موش‌های شهر تهران وجود ندارد/ می‌توان زاد و ولد آنها را کنترل کرد

درخصوص افزایش موش‌های موذی در پایتخت و راه‌های مقابله با آن، افزود: نمی‌توان موش‌های موذی را به طور کامل ریشه کن کرد چرا که این حیوان زاد و ولد زیادی دارد، بسیار باهوش است و از سوی دیگر خود را با هر نوع شرایط محیطی به سرعت خود وفق می‌دهد.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،گودرزی ادامه داد: موش‌ها هیچگاه به نقطه صفر زاد و ولد نمی‌رسند و هیچ کجای دنیا هم نتوانسته ادعا کند که زاد و ولد را به طور کامل متوقف و وجود موش را ریشه کن کرده است، اما می‌توان تعداد و زاد و ولد آنها را کنترل کنیم تا زیادتر نشوند.

گودرزی درخصوص نحوه کنترل موش‌های شهری تهران هم گفت: در قرارداد‌های جدید از موادغیرسمی دانش بنیان تولید داخل استفاده می‌کنیم و طی سه ماه آینده امیدواریم نتیجه آن را در سطح شهر مشاهده کنیم.

وی با تقدیر از همکاری مردم برای تماس با سامانه ۱۳۷ برای موضوع موش و طرح شکایت در این مورد تاکید کرد: نتیجه کار ما در تعداد تماس و شکایات مردم درخصوص موش‌ها با سامانه ۱۳۷ مشخص می‌شود.

گودرزی در عین حال از شهروندان درخواست کرد که از ریختن پسماند‌های خانگی و پسماند غذا‌ها برای حیوانات شهری خودداری کنند تا تعداد موش‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه آماری از تعداد دقیق موش‌های شهر تهران نداریم، گفت: از مرکز مطالعات شهرداری تهران و ۲ دانشگاه خواسته ایم این کار را انجام دهند و قراردادی هم در این مورد منعقد شده است گو اینکه قبلا این کار انجام شده بود، اما نتوانسته بودند، تعداد دقیق را مشخص کنند.

مدیرکنترل حیوانات مضر شهری تاکید کرد: استفاده از تفنگ بادی و تله‌های انفجاری برای از بین بردن موش‌ها منسوخ شده است و حتی برخی شهروندان برای استفاده از اسلحه به منظور از بین موش‌ها به ما انتقاد می‌کردند که دیگر ما از این روش استفاده نمی‌کنیم.

گودرزی گفت: ما از ۲ راهکار فیزیکی و شیمیایی برای کنترل موش‌ها استفاده می‌کنیم که در روش فیزیکی تفنگ را حذف کردیم و بجای آن از تله‌های چسبی، بستن منافذ شهری و سرپوش‌های یک طرفه روی راه آب‌ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در روش شیمیایی نیز استفاده از مواد غیر سمی دانش بنیان تولید داخل در دستور کار قرار داده ایم که امیدواریم تا سه ماه آینده نتایج آن را ببینیم.

دیگر خبرها

  • شهرداری تهران: آماری از تعداد دقیق موش‌های شهر تهران وجود ندارد/ می‌توان زاد و ولد آنها را کنترل کرد
  • اهدای بیش از ۲ میلیون واحد خون در سال گذشته
  • اهدای بیش از ۲ میلیون واحد خون در سال ۱۴۰۲
  • نیاز روزانه به ۱۵۰۰ اهداکننده خون در تهران
  • نیاز روزانه به ۱۵۰۰ اهداکننده خون در تهران / ثبت اطلاعات گروه‌های خونی نادر برای مواقع ضروری
  • ورود مار سمی به کارگاهی در خلازیر تهران
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • ۱۵۵ اصفهانی همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) خون اهدا کردند
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری