Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@07:21:39 GMT

در آخرین تماس بایدن و غنی قبل از سقوط کابل چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۶۹۰۶

در آخرین تماس بایدن و غنی قبل از سقوط کابل چه گذشت؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، در آخرین تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق و فراری افغانستان قبل از سقوط کابل، دو طرف درباره استراتژی سیاسی و تاکتیکی نظامی بحث و تبادل نظر کردند اما هیچ کدام بر خطر قریب الوقوع سقوط فوری حکومت افغانستان واقف و برای آن آماده نبودند.

خبرگزاری رویترز با بیان اینکه متن گفت‌وگوی تلفنی بایدن و غنی در روز 23 جولای را روئیت کره است گزارش داد، رئیس جمهور آمریکا به اشرف غنی گفته، اگر از طرح او برای کنترل اوضاع مطلع باشد به حملات هوایی قابل توجه خود علیه طالبان ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بایدن در این گفت‌وگو به غنی گفته است که معتقد است در جنگ با طالبان همه چیز خوب پیش نمی‌رود.

رویترز مدعی است بر اساس متنی که مشاهده کرده است بایدن تلاش کرده اشرف غنی را برای تغییر روند و استراتژی نظامی کابل علیه طالبان تحت فشار قرار دهد و تاکید کرده است که اگر رئیس جمهور افغانستان بتواند طرحی را برای مهار و کنترل اوضاع کابل ارائه کند واشنگتن به او کمک خواهد کرد.

در این تماس تلفنی که 14 دقیقه به طول انجامیده است بایدن از نیروهای مسلح افغانستان که توسط آمریکا آموزش دیده و تامین مالی شده بودند تمجید کرده است و به اشرف غنی گفته شما بهترین ارتش را در اختیار دارید!

این درحالیست که ارتش افغانستان در مقابل طالبان یک ساعت هم دوام نیاورد و شهرها و ولایات افغانستان یک به یک سقوط کرده و به دست طالبان افتادند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به غنی گفته، شما 300 هزار نیروی آموزش دیده دارید که در برابر 70-80 هزار نفر(طالبان) قرار دارند و به خوبی قادر هستند بجنگند.

اشرف غنی نیز به جو بایدن گفته، اگر بتوانیم راه حل نظامی را دوباره متوازن کنیم صلح در افغانستان برقرار خواهد شد بنابراین باید با سرعت پیش برویم.

اشرف غنی در 15 اوت 2021 در حالیکه نیروهای طالبان در ورودی دروزه های کابل بودند فرودگاه کابل را به مقصد نامعلوم ترک کرد و از افغانستان گریخت. چند روز بعد وی از امارات متحده عربی پیامی خطاب به مردم افغانستان منتشر کرد.

براساس گزارش رویترز، تماس تلفنی بایدن و غنی حدود سه هفته قبل از سقوط کابل به دست طالبان انجام شده است. بایدن و غنی همچنین روز 25 ژوئن گذشته در کاخ سفید با یکدیگر دیدار و رایزنی کرده بودند./ فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: بایدن غنی سقوط کابل بایدن و غنی رئیس جمهور غنی گفته اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۶۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل

سخنگوی طالبان با اشاره به ترافیک شدید مقامات کشورهای مختلف در روزهای اخیر در کابل تصریح کرد تعاملات نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن هیئت حاکمه افغانستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان با اشاره به سفرهای متعدد هیئت‌های بلندپایه سیاسی به کابل اظهار داشت این سفرها و تعاملات نشان‌دهنده آن است که هیئت حاکمه افغانستان به سطح گسترده پذیرفته شده است.

مجاهد اظهار داشت: ‏در این اواخر پایتخت کشور شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت های خارجی است؛ در این میان، دید و بازدید معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیئت همراهش و دیپلمات‌های کشورهای روسیه، مالزی، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقامات امارت اسلامی قابل توجه است.

وی افزود: ‏به همین ترتیب اشتراک هیئت افغانستان تحت ریاست «حمیدالله آخندزاده» وزیر ترانسپورت در یک نشست مهم در شهر ترمذ ازبکستان، نمایانگر آن است که امارت اسلامی به سطح گسترده پذیرفته شده، مناسبات با آن تأمین بوده و رفت‌وآمدها وجود دارد.

سخنگوی طالبان ادامه داد: ‏روابط متذکره با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود. این تلاش‌ها بر فعالیت دستگاه دیپلماسی و در عموم به تأمین مناسبات همه جانبه امارت اسلامی دلالت می‌کند.

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستانمالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیمسفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابلروسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد

‏وی همچنین اظهار داشت: تحولات نشان می‌دهد برداشت برخی مبنی بر اینکه افغانستان منزوی شده، اقتصاد آن در حال تضعیف است و با دیگر کشورها مناسبت ندارد، نادرست است. اکنون معلوم گردید که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر‌می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر گردیده و تسریع خواهد شد.

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل