Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@17:37:53 GMT

شتاب ۴۹ درصدی عرضه گوشت در بازار کم تقاضا

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۸۴۵۹

آمار‌ها از تداوم روند صعودی کشتار دام حکایت دارد، این در حالی است که سرانه مصرف گوشت در ایران به دلیل کرونا و گرانی گوشت کاهش یافته است.

خبرگزاری میزان - روزنامه همشهری نوشت: افزایش کشتار دام سبک و سنگین همچنان ادامه دارد؛ آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، از افزایش ٤٩درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر امسال نسبت به تیر سال قبل حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که به‌واسطه شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های شدید برای رستوران‌ها، تالار‌ها و برگزاری مراسم شادی و سوگواری، میزان مصرف مواد غذایی به‌ویژه گوشت قرمز به میزان محسوسی کاهش پیدا کرده است و همزمان به‌دلیل سقوط قدرت خرید جامعه، سهم گوشت قرمز در سبد مصرفی خانوار نیز کمتر شده، درحالی‌که عرضه گوشت قرمز روند افزایشی دارد.

سیاهه کشتار دام

اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از این است که در تیر امسال، وزن گوشت قرمز انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور به ۵٣هزارو ۸۸۳ تن رسیده که نسبت به خرداد امسال ۵ درصد و نسبت به تیر سال قبل ۴۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس این آمارها، طبق روال معمول، سهم گوشت گاو و گوساله از کشتار‌های تیرماه بیش از سایر انواع دام بوده و در مجموع ۵۲.۷ درصد، معادل ۲۸هزار و ۳۹۳ تن از کل گوشت عرضه شده در این ماه به کشتار گاو و گوساله اختصاص داشته است.

پس از آن گوشت گوسفند و بره با ٢١هزار و ۱۹۶ تن معادل ۳۹.۳ درصد از کل گوشت عرضه شده در رتبه دوم قرار دارد. گوشت بز و بزغاله با وزن ۳هزار و ۳۰۸ تن و سهم ۶.۱ درصدی و گوشت قرمز سایر انواع دام با وزن ٩٨٦تن با سهم ۱.۹ درصدی در رتبه‌های سوم و چهارم فهرست عرضه گوشت قرمز قرار گرفته‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر۱۴۰۰ با ماه مشابه سال قبل نشان‌دهنده این است که مقدار عرضه گوشت گاو و گوساله در این دوره زمانی ۳۹ درصد، گوشت گوسفند و بره ٧٢درصد، گوشت بز و بزغاله ٢١درصد، گوشت گاومیش و بچه گاومیش ٤٥درصد و گوشت شتر و بچه شتر ٣٣درصد افزایش پیدا کرده است.

کمبود علوفه و افزایش عرضه گوشت

خشکسالی، گرانی و کمبود نهاده‌های دامی که به بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید در بخش دامپروری و گاوداری منجر شده، از قوی‌ترین عوامل مؤثر بر کشتار روزافزون دام بوده و در این میان پای دام مولد را نیز به مسلخ باز کرده است. میزان بارندگی‌های کشور از اول پاییز گذشته تاکنون نسبت به دوره مشابه قبلی (پاییز ۹۸ تا مرداد ۹۹) به کمتر از نصف رسیده است.

در این وضعیت علاوه بر فشار کم بارشی و خشکسالی به حوزه کشاورزی، مدیریت رهاسازی آب از سد‌ها نیز سختگیرانه‌تر شده و بخش قابل‌توجهی از حقابه کشاورزان در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است. نتیجه این دو اتفاق، کاهش شدید مرتع و علوفه دیم و آبی و در نتیجه افت محسوس خوراک داخلی برای دامداران بوده، آن‌هم در شرایطی که به‌دلیل مشکلات ارز، تحریم و نظام توزیع، دسترسی دامداران به خوراک دام و نهاده‌های دامی وارداتی نیز کاهش پیدا کرده و به‌دلیل افزایش شدید قیمت، از تهیه آن ناتوان شده‌اند. در این وضعیت هزینه تمام‌شده تولید دامداری‌ها به‌خصوص در حوزه سنتی و نیمه صنعتی به‌شدت دگرگون شده و حتی این فعالیت‌ها را با حاشیه سود منفی روبه‌رو کرده است؛ به‌گونه‌ای که عملا تداوم فعالیت به کاری غیرمعقول بدل شده است. نتیجه این اتفاق، تمایل اجباری دامداران به کشتار دام‌های مولد سبک و سنگین بوده است که بی‌توجهی به آن می‌تواند تبعات سنگینی برای بازار و حتی امنیت غذایی کشور داشته باشد.

پیش از این، غلامعلی فارغی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به وابستگی بیش از ۶۰ درصدی صنعت دام کشور به علوفه داخلی، نسبت به ناچاری بسیاری از دامداران برای کشتار دام‌های مولد خود به‌دلیل کمبود علوفه هشدار داده بود.

به‌گفته فارغی، گرچه این موضوع فعلا آثار کاهنده روی قیمت گوشت قرمز دارد، اما اثر اصلی خشکسالی بر تولیدات دامی از پاییز به بعد خود را نشان خواهد داد. او هشدار داده بود که از آبان امسال به بعد بازار گوشت از وضعیت فعلی حوزه دام متأثر می‌شود و در آن دوره یا باید واردات گوشت قرمز افزایش پیدا کند یا افزایش قیمت گوشت قرمز به‌عنوان یک امر ناگزیر پذیرفته شود.

ارسال گوشت مازاد به سردخانه

عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در حالی با رشد ۵ درصدی در تیر امسال نسبت به ماه قبل حکایت دارد که در خردادماه نیز آمار‌های رسمی از افزایش ۶۹ درصدی عرضه گوشت قرمز نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. این روند افزایشی عرضه گوشت قرمز آن هم در شرایط کاهش تقاضای بازار به‌واسطه حضور مجموعه‌های فعال در حوزه سردخانه و فرآورده‌های گوشتی از به هم خوردن مناسبات بازار جلوگیری کرده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی می‌گوید: به‌خاطر خشکسالی، روند کشتار دام‌های سبک سریع‌تر شده چرا که با توجه به کمبود علوفه و بالا رفتن هزینه نگهداری دام، کشتار ناگزیر است؛ اما این کشتار مازاد نیاز بازار بوده و توسط برخی از مجموعه‌ها که ظرفیت خوبی برای انجماد و نگهداری گوشت یا تولید فرآورده گوشتی دارند، برای زمانی که بازار کشش داشته باشد خریداری و نگهداری می‌شود.

فرهاد آگاهی در مورد وضعیت کشتار دام می‌افزاید: داده‌های مرکز آمار ایران در این مورد به واقعیت نزدیک است و همیشه در شرایط خشکسالی و پایین آمدن بازده دامداری و پرواربندی، چنین اتفاقی قابل بروز است. او اظهار می‌کند: با قیمت‌های اخیر گوشت و هزینه‌های خوراک و نگهداری دام، دامداری‌های سنتی و نیمه‌سنتی در کشور عایدی مناسبی نداشته‌اند؛ هرچند دامداری‌های صنعتی به‌دلیل دسترسی به منابع مالی بیشتر و نظام تأمین خوراک و نهاده از شرایط بهتری برخوردار بوده‌اند. به‌گفته او، علاوه بر خشکسالی و تبعات آن برای خوراک و علوفه دام، افزایش قیمت واکسن نیز که تا چند سال پیش با هزینه دولت تأمین می‌شد و حالا باید توسط دامدار تأمین شود به بدتر شدن شرایط دامداران منجر شده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید جامعه نیز می‌گوید: کاهش سرانه مصرف گوشت در ایران واقعیت غیرقابل‌انکاری است که بخشی ناشی از کرونا و بخشی ناشی از گرانی گوشت در برابر قدرت خرید مردم است و باید تمهیداتی اندیشیده شود که مردم با حفظ حاشیه سود معقول تولیدکننده و نظام توزیع، قادر به خرید گوشت باشند.

آگاهی معتقد است: در دوره کرونا حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف گوشت قرمز در ایران به‌دلیل محدودیت در فعالیت رستوران‌ها، تالار‌ها، کترینگ و همچنین مراسم شادی و سوگواری کاهش پیدا کرده و اگر این کاهش رخ نمی‌داد قیمت فروش گوشت قرمز باوجود افزایش فعلی عرضه و کشتار دام، می‌توانست تا ۵۰ درصد بالاتر از رقم‌های کنونی باشد.

بیشتر بخوانید: گرانی خوراکی‌های مفید باری تازه بر دوش بیماران کرونایی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخباراقتصادی گرانی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گرانی کشتارگاه های رسمی کشور عرضه گوشت قرمز گوشت قرمز پیدا کرده کشتار دام سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۸۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد

به گزارش تابناک، تسنیم نوشت: براساس اعلام سازمان شیلات، سرانه مصرف ماهی در کشور حدود 13 کیلوگرم برآورد شده است درحالی که میانگین جهانی آن حدود 20 کیلوگرم است.

یک بخشی از کمبود مصرف سرانه به دلیل ذائقه ایرانی است که به دلیل  بوی ماهی و تیغ ماهی، خانوارها به خاطر پخت و پز آنها با مشکل مواجه می‌شوند. متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه غذاهای دریایی راهکاری مبتکرانه برای این مشکل طراحی کردند.

خانلر مدیرطرح این شرکت دانش‌بنیان گفت: در راستای تکمیل زنجیره تأمین آبزیان و در راستای فرآورده‌های شیلاتی، تولید سوسیس و کالباس ماهی را در دستور کار قرار دادیم که برای نخستین بار 13 محصول سوسیس و کالباس را از ماهی "سیوس" تولید کردیم.

وی تصریح کرد: این محصولات بدون ماده نگهدارنده تا یک ماه قابلیت نگهداری دارد که همین امر،‌ ثبت اختراع شده است.

خانلر گفت: سوسیس‌هایی که در خارج از کشور از جمله چین و اروپا تولید می‌شود به شدت طعم ماهی دارد و برای مصرف‌کننده و ذائقه ایرانی اصلاً‌ مناسب نیست و ما توانستیم بعد از 15 سال کار تحقیقاتی، با بومی‌سازی خط تولید، قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم.

حذف بو و طعم نامطبوع ماهی در کنار حفظ همه خواص مفید آن،‌ فراپاستوریزه بودن و هضم راحت از ویژگی‌های این محصول دانش‌بنیان است.

از ویژگی‌های دیگر دانش‌بنیانی این محصول می‌توان به استفاده از یک چهارم حد مجاز نیترید سدیم و تعداد میکروارگانیسم صفر اشاره کرد.

این فرآورده که از محصولات فناورانه صنایع غذایی است در راستای توسعه سهم بازار کشورمان در این حوزه، قیمتی ارزان‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی دارد. این فرآورده دانش‌بنیان ایرانی تاکنون به کشورهای عراق، عمان، قطر و امارات صادر شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • شرایط فروش قسطی جک J ۴ و کی ام سی T ۸
  • دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • شتاب فراری برای عرضه مدل‌های جدید
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • کشف و معدوم سازی ۹۸۷ کیلوگرم گوشت قرمز فاسد