Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - مهدی جم: هفته‌ای نیست که در گوشه‌ای از کشور کارگرانی به نشانه اعتراض بلند نشوند، امروز هم کارگران لوله‌سازی خوزستان نسبت به پرداخت نشدن حقوقشان می‌گویند: «خسته شده‌ایم اما باز جلوی در استانداری خوزستان می‌نشینیم بلکه امیدی به زندگی برگردد؛ ما خسته‌ایم از قول‌ها و وعده‌هایی که به آن عمل نشده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت‌ها پیش حدود ۳۰۰ نفر بودند اما کم کم بعضی‌ها ناامید شدند و دست از اعتراض کشیدند و به سراغ شغل‌های کاذب رفتند و حالا جمعیت آنها جلوی در استانداری بیش از ۱۰ نفر نیست.

خواسته‌شان تنها شغل است؛ کارگران شرکت لوله‌سازی خوزستان مدتهاست که تجمع می‌کنند و می‌گویند: «بعد از اینکه مدیرعامل شرکت تمام تجهیزات و دستگاه‌های شرکت را کیلویی فروخت، دیگر شرکت به یک متروکه تبدیل شد و همه از کار بیکار شدند».

درد دل کارگران بیکار شده

«عیسی سواری» از کارگران شرکت لوله‌سازی خوزستان کنار در استانداری نشسته و می‌گوید: «۳۳ ساله و متأهلم و سه بچه کوچک دارم؛ مدتهاست که بیکاریم، نه حقوق داریم و نه بیمه و نزدیک ۶ ماهه است که هر روز کنار در استانداری می شینیم و به‌صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنیم اما کسی صدای ما را نمی شنود».

وی توضیح می‌دهد: «خیلی‌ها دیگر از اعتراض دست کشیدند و ناامید شدند و به سراغ شغل‌های کاذب رفتند و حتی یکی از آنها کارش ضایعاتی شده است».

دیگری می‌گوید: «چندین سال می‌شود که شرکت حق‌وحقوق ما را پرداخت نکرده و ما از آن گذشت کردیم و حالا تنها خواسته ما فراهم کردن شغل است و جمعیت ما هم زیاد نیست و تنها ۱۰ نفر هستیم؛ مشکلاتم آن‌قدر زیاد است که پولی ندارم تا خانه‌ای را اجاره کنم، حتی از نداری و این همه بدهی ماشینم را هم فروختم و مجبور شدم همسرم و بچه‌ها را به منزل خانواده‌اش بفرستم».

دیگری که کمی دورتر نشسته بود، علاقه‌ای به صحبت نداشت اما سکوتش را می شکند و می‌گوید: «۴۳ ساله و ۱۵ سال سابقه کار و سه بچه دارم که دو نفر آنها محصل هستند اما پولی ندارم که برایشان کتاب بخرم و حتی هزینه درمانشان را هم ندارم؛ خیلی خسته شدیم و نمی‌دانیم دردمان را به چه کسی بگوییم».

طبق گفته کارگران، شرکت لوله‌سازی خوزستان در سالیان پیش حرف اول اقتصاد را استان می‌زد و پس از اینکه به خصوصی واگذار و توسط یک سری از افراد سودجو مدیریت شد، کارخانه به نابودی رفت و حالا جایی برای امرارمعاش در آن نمانده و خرابه‌ای بیش نیست».

کارگران می‌گویند: «از دولت جدید انتظار داریم که بیایند و به زندگی خانواده‌هایی را که در رنج و عذاب هستند، رسیدگی کنند.»

این کارگران بیش از پنج ماه است که جلوی در استانداری، اداره کار، فرمانداری و امور اقتصاد مطالبات خود را بیان می‌کنند اما می‌گویند: «مسئولان با بی‌تفاوتی از مشکلات ما گذشت کرده‌اند».

ابراهیم حسینی از مدیران سابق کارخانه هم می‌گوید: «کارخانه لوله‌سازی خوزستان با ۱۵۰ هکتار زمین و ظرفیت اشتغال دو هزار نفر، یکی از عظیم‌ترین کارخانه‌های ریخته‌گری و قطعه‌سازی خاورمیانه محسوب می‌شد».

وی می‌گوید: «این کارخانه که در طول جنگ تحمیلی نقش بی‌بدیلی را در صنایع دفاعی و پشتیبانی از جنگ تحمیلی به عهده داشت اکنون به‌عنوان یک قطعه ساز مادر و بااهمیت در تجهیز سایر صنایع و کارخانه‌های کشور و قطع وابستگی هم ایفای نقش می‌کرد».

به گزارش مهر، لوله‌سازی خوزستان به دلیل مسائل مدیریتی ظرف چهار سال گذشته از مدار تولید خارج شد و به دنبال آن اعتراضات کارگری و بیکاری را در منطقه ملاشیه و جنوب اهواز رقم زد.

کد خبر 5293832

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت لوله سازی اهواز خوزستان بیکاری کارگران ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا شیوع کرونا آمار کرونا گرگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه دولت سیزدهم اردبیل سفر رئیس جمهور به خوزستان واکسیناسیون آتش سوزی لوله سازی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۹۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه سامانه جست‌وجوی شغل راه‌اندازی شده است، گفت: مازندران با انجام اقدامات صورت گرفته، پایین‌ترین نرخ بیکاری کشور را دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری،  علی باقری گفت: با توجه به اینکه هفته کار و کارگر را در پیش داریم و این ایام ،ایام جشن کارگران است باید زمینه رشد و توسعه کارگران را فراهم کنیم چون هر جامعه‌ای مرهون بازوان توانمند کارگران است و همچنین چرخ اقتصادی هر کشوری با دستان کارگران می‌چرخد .

وی با بیان اینکه وزارت کار و تعاون یک وزارت خانه کاملا مردمی است، افزود: این وزارتخانه در میان سایر وزارتخانه‌ها پرکارترین وزارتخانه کشور است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: بیش از 70 درصد مردم مازندران از این وزارتخانه در بخش‌های مختلف خدمات می‌گیرند.

باقری با بیان اینکه سعی کردیم در این ایام از همه جامعه کار و کارگری تجلیل کنیم، گفت: 20 نفر از این عزیزان به عنوان کارگر برتر در سطح استان تجلیل شدند و یک نفر هم در سطح کشور به عنوان کارگر نخبه تجلیل خواهد شد.

باقری ادامه داد: پایین‌ترین نرخ بیکاری در سطح کشور با توجه به آمار سامانه رصد اشتغال متعلق به مازندران است.

وی گفت: در حوزه اشتغال در این استان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، به طوریکه در سال گذشته در مازندران 100 درصد از برنامه‌های ما در حوزه کار محقق شد.

باقری با بیان اینکه در حوزه اشتغال سامانه جست‌وجوی شغل راه اندازی شده و همه می توانند رزومه خود را به این سامانه منتقل کنند، گفت: تاکنون 12400 نفر در این سامانه ثبت نام کردند و 9هزار نفر مشغول به کار شدند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به شناسایی 1400 کارفرما به ویژه در شهرستان آمل و غرب استان،  ادامه  داد: این سامانه از طریق وزارتخانه راه اندازی شده و در بخش اشتغال و شناسایی کارفرماها و معرفی اشتغال بسیار مفید بود.

 وی افزود: با اجرای این طرح در بخش‌های مختلف و رشته‌های مختلف یک بانک اطلاعاتی خوب راه اندازی شده است. 

باقری افزود: سامانه جامع روابط کار هم راه اندازی شده و افراد می‌توانند شکایات خود را در این سامانه ثبت کنند و با ورود کارشناسان در این سامانه با کمتر از بیست روز رای صادر می‌شود.

 این مسئول با اشاره به اینکه در سطح مازندران در این دولت 6200 مورد بازرسی از کارگاه های پرخطر انجام شده است، گفت: در حوزه روابط کار، رتبه اول را داریم و کارشناسان ما در شهرستان آمل رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل کار، رفاه اجتماعی و تعاون همچنین با اشاره به افزایش حقوق کارگران نسبت به کارمندان افزود: در این دولت 170 درصد افزایش حقوق داشتیم و برای کارگران در مقایسه با کارمندان 40 درصد افزایش حقوق داشتیم. در حوزه تعاون هم یکی از ارکان اصلی شعار سال توجه کردن به بخش تعاون است، چون اقتصاد در بخش تعاون کاملا مردمی است و در این حوزه سالانه دو درصد رشد داشتیم  و همچنین سند توسعه تکلیف کرده است که 25 درصد اشتغال از طریق تعاون باید انجام شود.

باقری افزود: در اجرای طرح کالابرگ هم بیش از 700 هزار خانوار از دهک یک تا هفت از این طرح استفاده کرده‌اند. طرح امنیت غذایی هم از دهک یک تا سه، کودکان زیر پنج سال و آسیب پذیر را پوشش می‌دهد و ماهانه یک میلیون تومان با تشخیص مرکز بهداشت دریافت خواهند کرد .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • مرگ تلخ ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری در شیراز
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز حین عملیات لوله گذاری
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد