Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، بیست و دومین کنگره مجازی سالیانه ملی و هشتمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با سخنرانی دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افتتاح شد.

بیست و دومین کنگره سالیانه ملی و هشتمین کنگره بین المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی در روزهای ۹ تا ۱۱ شهریور ماه به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کووید ۱۹، تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت و Tele Health از محورهای ویژه این دوره از کنگره به‌شمار می‌رود.

دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با قدردانی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی گناباد در برگزاری کنگره، پیام تشکر وزیر بهداشت که به دلیل مشغله فراوان موفق به شرکت و سخنرانی در کنگره نشد را به اطلاع دست‌اندرکاران و حاضران در رویداد رساند.

نجفی سپس خطاب به دانشجویانی که در قالب کمیته‌های تحقیقات دانشجویی در این کنگره شرکت کردند، گفت: قدردان دوران جوانی و روحیه جویندگی و پرسشگری خود باشید. دانشجویان برای پژوهش به این روحیه بیشتر همدیگر نیازمند هستند و باید در برابر هر پدیده‌ای علامت سوال بگذارند و به دنبال پاسخی برای آن باشند.

وی فضای مجازی را فرصتی مغتنم برای دانشجویان دانست و گفت: در دوران کرونا یک بحران را می‌توان به فرصت تبدیل کرد، امکاناتی که فضای مجازی مهیا ساخته و دنیا را دسترس‌پذیر کرده است. دانشجویان با روحیه جویندگی می‌توانند از این بستر به نفع خود استفاده کنند و در دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دنیا شرکت کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: پژوهش بدون کار تیمی امکانپذیر نیست و باید دانشجویان این عرصه خودشان را به روحیه کار تیمی در کنار تلاش شبانه روزی مجهز کنند.

کم فروشی فقط برای فروشنده‌ها نیست بلکه برای دانشجو و پژوهشگر هم هست

وی با اشاره به لزوم اخلاق حرفه‌ای و اخلاق در پژوهش، گفت: کارگاه‌های مختلف با عناوینی مانند اخلاق در تحصیل، اخلاق در آموزش، اخلاق در پژوهش، در برخورد با همکاران و غیره برگزار شده است. در دین اسلام هم به اخلاق توجه ویژه‌ای شده است.

نجفی خاطرنشان کرد: کم فروشی فقط برای فروشنده‌ها نیست بلکه برای دانشجو و پژوهشگر هم هست. ریا و تزویر در پژوهش، تزویر در ارائه مقاله، تزویر در تعداد نویسندگان مقاله، تزویر در انجام تحقیق، تزویر در گزارش هزینه‌ها و غیره هم وجود دارد که باید کمیته‌های دانشجویی به طور جدی به این مسئله هم بپردازند.

وی گفت: امسال بیست و دومین دوره کنگره در دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار می‌شود و فرصتی است که دانشجویان مطالعاتشان را در کنگره ارائه کنند، رقابت اصل پسندیده‌ای است به شرطی که اخلاق حرفه‌ای رعایت شود.

هدف از برگزاری کنگره، ترغیب دانشجویان به تحقیقات پژوهشی است

دکتر جواد باذلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در این مراسم گفت: یکی از اهداف اصلی برگزاری کنگره پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی در کنار آموزش و تربیت، ترغیب دانشجویان به امر پژوهش و تحقیقات پژوهشی است که منجر به تولید ثروت و کارآفرینی شود.

وی اظهار داشت: از اهداف دیگر برگزاری این کنگره در کنار ایجاد نشاط در بین دانشجویان، مبادله اطلاعات و اطلاع رسانی از تحقیقات انجام شده است.

باذلی ادامه داد: تعداد ۹۱۶ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد، ۲۰۹ مقاله پس از داوری، پذیرفته شد همچنین ۶۴ مقاله پذیرفته شده به صورت سخنرانی و ۱۴۵ مقاله در قالب پوستر ارائه خواهد شد.

رییس بیست و دومین کنگره سالیانه ملی و هشتمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی گفت: در کنار کنگره، پنل های اختصاصی از جمله هشت پنل سخنرانی و هفت پنل پوستر در حوزه های علوم پایه بالینی، پرستاری و ... برگزار خواهد شد. سه مقاله به صورت پوستر از مقالات خارجی و چهار سخنران خارجی نیز در همایش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا تمام ابعاد زندگی ما از جمله ابعاد اجتماعی سیاسی اقتصادی و سلامت و آموزش را تحت تأثیر خودش قرار داده است، تصریح کرد: در حوزه بهداشت و سلامت زحمات بسیاری برای ارتقاء سلامت و کاهش آثار و تأثیرات بیماری بر روی مردم کشیده می شود و در حوزه آموزش و پژوهش هم تلاش بر این بود که خدشه ای به این امر وارد نشود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش با ارتقاء زیرساخت های آموزشی آنلاین و الکترونیک سعی بر این بود که برای دانشجویان هیچ مشکلی نداشته باشیم و بسترهای بسیار مناسبی فراهم شد و این زمینه ساز موفقیت های خوبی در حوزه آموزش و پژوهش شد.

دلتنگ بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها هستیم

دکتر مهناز خانوی دبیر کمیته دانشجویی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با قدردانی از انتخاب دانشگاه‌های جوان‌تر و ایجاد فرصت برای این دانشگاه‌ها، گفت: دومین کنگره آنلاین پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی است و تهدیدی است که به فرصت تبدیل شده تا با برگزاری مجازی رویداد امکان حضور حداکثری دانشجویان را مهیا سازد.

وی گفت: تا به امروز ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی با تمام توان و قوا مسئولیت برگزاری کنگره را بر عهده گرفته‌اند.

دبیر کمیته دانشجویی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خطاب به دانشجویان گفت: بی صبرانه منتظر و دلتنگ بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها هستیم، حضور تک تک دانشجویان ارزشمند است و انرژی، لبخند و صدای دانشجویان در فضای دانشگاه به اساتید انگیزه می‌دهد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های درسی به نحوی هستند تا بیشترین تعداد واحد درسی امکانپذیر برای دانشجویان تعریف شود و برای توسعه دروسی که دانشجو به آن علاقه‌مند است فضایی دیده نشده، افزود: کمیته‌ها این خلا را پر کردند. آموختن اصول پژوهش، کارگروهی، انجام پژوهش‌های همه در کمیته‌ها مهیا شده است ولی مسیر آن بر عهده دانشجو و متکی به پویایی اوست.

خانوی امضای تفاهم‌نامه مشترک میان سه معاونت تحقیقات و فناوری، آموزش و دانشجویی وزارت بهداشت را اتفاق ارزشمندی دانست تا دانشجویان فرصت استفاده از امکانات مشترک این سه بخش استفاده کنند. باید در کمیته‌های دانشجویی همگرایی ایجاد شود تا دانشجویان به این سمت هدایت شده و توانشان رابه کار بگیرند.

وی گفت: دانشجوها مسئله منتورشیپ را جدی بگیرند. در این روزهایی که دانشگاه‌ها بسته است و امکان تعاملات فیزیکی کمتر شده، فعالیت منتورهایی که جمعی از دانشجویان را به دور هم جمع می‌کنند ارزشمند و قابل تقدیر است. هرچند امیدواریم به زودی دانشجویان و اساتید را در فضای دانشگاه ببینیم.

توجه به اخلاق در پژوهش ضرورت دارد

در ادامه آیین افتتاحیه، دکتر احسان شمسی کوشگی دبیر کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی با بیان اینکه اخلاق یکی از موضوعات محوری در امر پژوهش است، افزود: در گزارش‌های بین‌المللی یکی از جنبه‌های مهم وضعیت پژوهشی کشورها مسئله اخلاق است. این مسئله باید توسط کشور ما و کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، مالزی، ترکیه جدی گرفته شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته موارد متعددی از مسئله سوءرفتارهای پژوهشی را شاهد بودیم که متاسفانه در عرصه بین‌المللی هم مطرح شد و وجه خوبی برای ما نداشت. به همین دلیل باید به رغم همه زیرساخت‌ها و سرمایه‌های انسانی و اجتماعی کشور جهت جبران اشتباهات گذشته انرژی و وقت بگذاریم تا چهره مخدوش شده را تصحیح کنیم و اعتمادها را بار دیگر جلب کنیم.

شمسی کوشگی با بیان اینکه در بیست و دومین کنگره پژوهشی دانشجویان هستیم و مخاطب ما دانشجویان هستند، گفت: ریشه این سوءرفتارهای پژوهشی عدم رعایت مسیر استاندارد پژوهشی است. یک پروپوزال باید مسیر peer review را طی کند تا محقق پس از تایید شروع به کار کند و فرآیند تحقیق را ادامه بدهد.

وی تاکید کرد: باید پژوهش‌های دانشجویی هم جدی گرفته شود. اینکه برخی پژوهش دانشجویی را تمرین می‌دانند و جدی نمی‌گیرند اشتباه است و باید بازنگری شود. درست است که زمان، بودجه و برخی مولفه‌ها متفاوت است ولی ماهیت پژوهش که تغییر نمی‌کند.

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی به پژوهش‌های مستقل دانشجویی اشاره کرد و گفت: پژوهش مستقل دانشجویی بدون راهنما خلاف اصول و ماهیت یک کار تحقیقاتی است. وقت گذاشتن اساتید در این عرصه اهمیت بسیاری دارد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

کد خبر 5294377

منبع: مهر

کلیدواژه: کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد فرید نجفی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تحقیقات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی سازمان سنجش انتخاب رشته دانشگاه تربیت مدرس مرکز سنجش آموزش پزشکی آزمون دستیاری آزمون کارشناسی ارشد واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه پیام نور ویروس کرونا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بیست و دومین کنگره اخلاق در پژوهش برگزاری کنگره برای دانشجو بین المللی دانشگاه ها دبیر کمیته کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان آمریکایی و اروپایی اعتراض خود به جنایات غزه را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند؛ اما متأسفانه پلیس با برخوردهای بسیار بدی که داشت جو را متشنج کرد تا برگ دیگری از دموکراسی دروغین در کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا رقم بخورد.

مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: بعد از قضیه ۷ اکتبر، رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل حملات وحشیانه‌ای را علیه مردم فلسطین شروع کرده و متأسفانه تا به امروز هم به‌طور وحشتناکی ادامه دارد. برای این رژیم، نیروی نظامی با مردم عادی و حتی زنان و کودکان فرقی ندارد.

وی افزود: علی‌رغم داشتن دستورالعمل‌های بین‌المللی، بیمارستان‌ها و نقاطی که توسط سازمان ملل حفاظت می‌شود در جریان حملات این رژیم جعلی تخریب‌ شده است. این چند روز هم اخبار پیدا شدن گورهای دسته‌جمعی از افراد با دست‌های بسته هم دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: این حجم جنایت‌ها، از چشم دانشجویان آمریکایی پنهان نماند و برای همدردی با این مردم مظلوم اعتراضات خود را در فضای دانشگاهی آغاز کردند، در شروع اعتراضات، قطع همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های آمریکایی و دانشگاه‌های اسرائیلی را مطرح کردند. متأسفانه با حضور پلیس در چند روز گذشته این تظاهرات به خشونت کشیده شده و حتی اساتید مطرح از بعضی دانشگاه‌های مطرح آمریکا هم به طرز وحشتناکی بازداشت‌شده و با دستبند به خارج از دانشگاه انتقال داده شدند. اساتیدی بعضاً ممتاز با شاخص‌های علمی بسیار درخشان و یا جایگاه‌های مهمی مثل مدیر گروه نیز بازداشت شدند.

وی با اشاره به سانسور اخبار در رسانه‌های آمریکایی عنوان کرد: خیلی از شبکه‌های معروف آمریکا به سانسور جدی اخبار این روزهای دانشگاه آمریکا روی آوردند و فیلم‌هایی هم که پخش می‌شود، اکثراً از مسیر شبکه اجتماعی تیک‌تاک که خارج از کنترل دولت آمریکا است، منتشر شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه حضور دانشجویان و اساتید یهودی در بین معترضان دانشگاهی از نکات مهم این تجمعات است، اظهار کرد: اگر فعالین دانشجویی ما به‌طورجدی به این موضوع ورود کنند، به ابعاد، نکات و آمارهای بسیار جالبی از این موضوع خواهیم رسید. بنده به‌عنوان معاون فرهنگی علوم پزشکی تهران از دانشجویان دعوت می‌کنم که زبان علمی و فرهنگی مظلومیت مردم فلسطین باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان آمریکایی اعتراض خود را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند و در قطع همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های و پژوهشگاه‌های اسرائیلی را داشتند؛ اما متأسفانه پلیس با برخوردهای بسیار بدی که داشت جو را متشنج کرد تا برگ دیگری از دموکراسی دروغین در کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا رقم بخورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • حمایت دانشگاهیان علوم پزشکی ایران از دانشجویان جهان
  • برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • اعلام همبستگی دانشگاهیان  دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اساتید و دانشجویان ِ آزادی خواه ِ حامی فلسطین
  • تجمع دانشگاهیان علوم پزشکی کردستان در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • آشکارشدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر
  • آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر