Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:24:30 GMT

دستیابی به دانش فنی تولید دو واکسن ویژه آبزیان

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۹۵۷۵

دستیابی به دانش فنی تولید دو واکسن ویژه آبزیان

 احمد عرفان‌منش مجری طرح تولید واکسن یرسینیوزیس با بیان این‌که این دو بیماری در سطح مزارع پرورش ماهی با نام‌های چشم کوری و دهان قرمز شناخته می‌شوند و مهم‌ترین علت تلفات بیماری‌های باکتریایی در ماهیان پرورشی در سطح ایران و جهان هستند، اظهار کرد: این دو بیماری از شایع‌ترین بیماری‌های مزارع آبزی پروری هستند و واکسیناسیون بهترین روش پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روز سه شنبه سازمان جهاددانشگاهی تهران وی افزود: شناسایی این بیماری‌ها در مزارع ایران به اوایل دهه ۸۰ شمسی برمی‌گردد و مزارعی که استفاده از این واکسن‌ها را در برنامه سالانه بهداشتی خود قرار داده‌اند توانسته‌اند در کنترل بیماری و حذف خسارت اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها موفق باشند، اما برای توسعه مصرف این واکسن‌ها در سطح بیشتر مزارع کشور به عزم سازمان‌های اجرایی برای توسعه مصرف واکسن نیاز است.

به گفته وی بر اساس منابع موجود بیماری‌های باکتریایی با حدود ۵۵ درصد شایع‌ترین بیماری‌های آبزیان هستند پس از آن بیماری‌های ویروسی با حدود ۲۲.۵ درصد و بیماری‌های انگلی با ۱۹.۵ درصد در مقام‌های بعدی قرار دارند و در نهایت بیماری‌های قارچی هستند که تقریبا ۳ درصد بیماری‌های آبزیان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی نخستین تولیدکننده صنعتی این واکسن‌ها در کشور است، افزود: پیش از آن حدود ۶ هزار لیتر واکسن استرپتوکوکوزیس علیه بیماری چشم کوری طی دو سال از مبدأ کشورهای اروپایی وارد کشور شد که هر لیتر از آن حداقل ۲۰۰ دلار هزینه در بر داشت.

مدیر گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی اظهار داشت: اهمیت استفاده از واکسن‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین روش بهداشتی در مبارزه با بیماری‌ها بر کسی پوشیده نیست اما توسعه واکسن‌های آبزیان به دلیل نوپا بودن این صنعت و نیز توسعه کمتر آن در حوزه دامپزشکی کمتر مورد توجه مزرعه‌داران قرار گرفته است.

مزارع بزرگ پرورش ماهی جهان مصرف‌کنندگان واکسن 

مجری پروژه تولید صنعتی واکسن استرپتوکوکوزیس خاطرنشان کرد: با نگاهی به صنعت آبزی‌پروری و توسعه مصرف واکسن‌ها در کشورهای مختلف دنیا به این نکته خواهیم رسید که کشورهای تولیدکننده گوشت ماهی و مزارع بزرگ پرورش ماهی در سطح جهان، به پیشگیری از شیوع بیماری‌های باکتریایی توجه ویژه‌ای داشته‌اند. ضمن آن‌که مروری بر شیوع بیماری‌های آبزیان نشان می‌دهد که بیماری‌های باکتریایی بیشترین نقش را در بروز تلفات در ماهیان بازاری ایفا می‌کنند.

وی افزود: واکسن‌ها در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند این جمله معروف بارها در محافل علمی بیان شده است که ۵ دلار سرمایه‌گذاری در حوزه واکسن ۱۰۰ دلار صرفه‌جویی در حوزه درمان را به دنبال خواهد داشت.

این متخصص قارچ‌شناسی دامپزشکی ادامه داد: ما نیز در حوزه آبزیان صحت این جمله را تجربه کرده‌ایم. مصرف واکسن در حوزه دامپروری تنها از جنبه اقتصادی مهم نیست بلکه از دو جنبه بهداشت عمومی و محیط زیست حایز اهمیت است. عدم مصرف واکسن‌ها در دامپروری، دامداران را مجبور به استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک می‌نماید و باقی‌مانده‌های آنتی‌بیوتیکی مصرف شده برای کنترل بیماری‌ها، از جنبه بهداشت عمومی اهمیت دارند.

آبزیان در معرض مقاومت آنتی‌بیوتیکی بر اثر مصرف بی‌رویه هستند

عرفان‌منش خاطرنشان کرد: بسیاری از این عوارض از جمله مقاومت آنتی‌بیوتیکی که دامنه آن تا جامعه بشری نیز کشیده شده است ناشی از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در دامپروری است و متأسفانه حوزه آبزیان در سال‌های اخیر از این آفت در امان نبوده و توسعه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل بیماری آبزیان روند نگران‌کننده‌ای رقم زده است.

مجری پروژه تولید صنعتی واکسن استرپتوکوکوزیس ادامه داد: دفع بخش زیادی از آنتی‌بیوتیک‌ها از بدن دام و ورود آن به محیط زیست، تغییر فلور باکتریایی محیط زیست را سبب می‌شود و از این جنبه مصرف آنتی‌بیوتیک در آبزی‌پروری به دلیل بستر انتقال آنتی‌بیوتیک در فضای وسیع‌تر محیط زیست، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از آنجا که توسعه آبزی‌پروری در بستر دریاها در برنامه‌های آتی ایران قرار دارد جنبه محیط زیستی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نگرانی بیشتری را به دنبال دارد.

مجری طرح تولید واکسن یرسینیوزیس ادامه داد: جهاددانشگاهی تهران تاکنون به دانش فنی دو واکسن دسترسی پیدا کرده و توانسته است مجوز تولید این واکسن‌ها را از سازمان دامپزشکی کشور دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف سالانه هر یک از این واکسن‌ها حداقل ۳۰۰۰ لیتر است که با توجه به قیمت جهانی آن، تولید این واکسن ها در ایران علاوه بر ۶۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی، دسترسی آسان مزرعه داران به این واکسن ها را در پی داشته است.

مدیر گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی افزود: این دسترسی آسان اگر تنها موجب ۲۰ درصد بهره‌وری بیشتر در پرورش ماهیان کشور شود با توجه به آمار سالانه شیلات، حداقل ۴۰ هزار تن به تولید بیشتر کشور کمک می‌کند که معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال خواهد بود.

۵۰ درصد تخم "چشم‌زده" وارداتی در مراحل پرورش تلف می شود

وی تصریح کرد: در کشور ما آمار دقیقی از وضعیت بیماری‌ها وجود ندارد اما آمار کلان کشور نشان می‌دهد از مجموع حدود ۳۰۰ میلیون تخم چشم زده وارداتی به کشور به ارزش حدود ۵ میلیون یورو، تقریبا ۵۰ درصد آن در مراحل مختلف پرورش از بین می‌روند و این در مقایسه با میزان معمول مرگ و میر بچه ماهی تقریبا ۲ برابر است. دلیل اصلی این تلفات توسعه بیماری‌ها بوده است که سهم بیماری‌های باکتریایی بیش از ۵۰ درصد این موارد را شامل می‌شود.

به تخم‌های لقاح یافته ماهی که به اندازه ای رشد کرده اند که  آماده جابجایی هستند تخم چشم زده میگویند. تخم چشم زده به این دلیل به این نام معروف شده که چشمان ماهی درون تخم تشکیل شده و قابل دیدن است.

لارو ماهی از زمان لقاح تا ۴۸ ساعت بعد از آن به تخم سبز معروف است. بعد از ۴۸ ساعت به تخم لقاح شده و وقتی تخم‎ها چشم زدند به تخم چشم زده معروف می‎شوند.

برچسب‌ها مزرعه پرورش ماهی بچه ماهی سازمان دامپزشکی کشور آبزیان دریایی واکسن جهاد دانشگاهی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مزرعه پرورش ماهی بچه ماهی سازمان دامپزشکی کشور مزرعه پرورش ماهی بچه ماهی سازمان دامپزشکی کشور آبزیان دریایی واکسن جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۹۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون

داده‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نشانگر اولیه «مولتیپل اسکلروزیس» یا «ام‌ اس» می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند چه کسی در نهایت طعمه این بیماری «دژنراتیو عصبی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • با«مست عشق» کرک و پر حسن فتحی ریخت؟!
  • دوره آموزشی مدیریت مصرف آب ویژه دانش‌آموزان در سنندج برگزار شد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید