Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@20:09:17 GMT

کشت کلزا در کشتزارهای خراسان شمالی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۹۶۱۱

کشت کلزا در کشتزارهای خراسان شمالی آغاز شد

مهندس پژمان شهابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه هم اینک آبیاری برخی از محصولات در سطح کشتزارها از جمله پنبه و پیاز هم اکنون پایان یافته، کشاورزان می توانند از آب مازاد در کشت کلزا بهره ببرند.

وی با بیان اینکه دانه روغنی کلزا نسبت به تاریخ کشت حساس است افزود: این گیاه برای کشت محدودیت زمانی دارد، کلزا کاران باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه کشت به موقع داشته باشند تا از سرمای زمستانه آسیب نبیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهابی اظهار داشت: کلزا کارانی که در مناطق سرد همچون شیروان و فاروج هستند از هم اکنون مهلت کشت تا آخر شهریور ماه دارند، کشاورزان مناطق معتدل نیز تا نیمه مهر ماه و بهره برداران مناطق گرم از جمله مانه و سملقان تا آخر مهر ماه فرصت برای کشت دارند.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در قالب خرید تضمینی در سال جاری ۱۱۰ هزار ریال بود که پیش بینی می شود در سال زراعی آینده به بیش از ۱۵۰ هزار ریال برسد.

وی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری بیش از سه هزار  هکتار کلزا کشت کرده بودند که سرمازدگی و خشکسالی بخش زیادی را از بین برد که در نهایت دانه روغنی کلزا از سطح دو هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شد، این بهره برداران یکهزار تن محصول را به مراکز خرید تحویل دادند و حدود یکهزار تن نیز خود حتی با قیمت بالاتر به فروش رساندند.

شهابی با بیان اینکه بعضا برخی از کشاورزان به دلیل اینکه در سال زراعی جاری با سرمازدگی مواجه شدند کمتر تمایل به کشت این محصول دارند افزود: از بهره برداران می خواهیم که در خصوص سرمازدگی نگران نباشند چرا که اگر کلزا به موقع کشت شود دچار سرمازدگی نخواهد شد.

وی گفت: کلزای که به موقع کشت شده در فصل سرد اگر ۶ برگ داشته باشند سرمای زیاد را تحمل خواهد کرد اما گیاه دارای ۲ برگ دچار سرمازدگی خواهد شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: کشاورزان باید با توجه به توصیه های کارشناسان و استفاده از دانش بهره برداران باتجربه محصولات خود را با موقع کشت کنند.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

شهابی اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

وی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.

برچسب‌ها بجنورد کشاورزی کلزا خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کشاورزی کلزا بجنورد کشاورزی کلزا خراسان شمالی دانه روغنی کلزا بهره برداران خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۹۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته

حسین ظفری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای روز چهارشنبه و پنجشنبه برای برخی از استان‌های کشور بیان کرد: برای روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل، تحت تأثیر سامانه جوی و هشدار‌های سطح نارنجی خواهند بود.

به گزارش مهر، معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای روز پنجشنبه نیز برای استان‌های خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران و گلستان هشدار سطح نارنجی اعلام شد.

در ادامه این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی را برای استان‌های ذکر شده پیش‌بینی کرد.

ظفری در پایان پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی را توصیه کرد.

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • تجمع مردمی حمایت از اجرای طرح نور در مرکز خراسان شمالی
  • برداشت کلزا در مزارع میاندورود
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • میزان بارش‌های روز گذشته در خراسان شمالی اعلام شد
  • (تصاویر) تشییع پیکر عیسی قلی‌پور، آخرین بخشی خراسان شمالی