Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@03:45:15 GMT

سپستان میوه‌ای جنوبی با خواص فراوان دارویی

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۰۵۶۳

سپستان میوه‌ای جنوبی با خواص فراوان دارویی

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سپستان با نام علمی Cordia myxa گیاهی است از تیره خوشه و میوه مناطق گرمسیری سواحل خلیج فارس در جنوب کشور رویش پیدا می‌کند و خواص دارویی و خوراکی زیادی دارد.

این گیاه از تیره گل گاوزبان دارای گل‌های سفید خوشه‌ای معطر است که میوه آن به صورت خوشه انگور بیضی شکل و زرد رنگ درشت و کوچک مشابه آلو و گیلاس است که در مناطق گرمسیری و مرطوب جنوب رویش خوبی دارد و در فصل تابستان در اوایل مرداد شروع به ثمر دادن می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درخت گرمسیری برای رویش نیاز به آب زیاد ندارد و هوا و رطوبت موجود در این مناطق به رشد آن کمک می‌کند.

گیاه سپستان شامل دو نوع است که یک نوع آن درشت بوده و هنگام رسیدن میوه، گوشت آن به راحتی از دانه جدا می‌شود و دارای لزج (چسبندگی) و لعاب بیشتر و شیرینی کمی است و یک نوع دیگر آن میوه کوچکی دارد و شیرین و لعاب آن کم است.

شرایط محیط رشد درخت سپستان

سپستان در طول دوره رویش به هوای گرم و آبیاری کمی نیاز دارد و در ارتفاعات مختلف در نواحی گرمسیری و در خاک‌های رسی عمیق و شنی رشد می‌کند و همانند دیگر گیاهان تیره گل گاوزبان در فصل پاییز یا بهار می‌توان آن را کشت کرد.

گل‌های سپستان در فصل بهار شکفته می‌شوند و میوه آن نیز از اواخر مرداد تا شهریور می‌رسد و برداشت به کمک دست انجام می‌شود.

خواص دارویی سپستان

این میوه خواص دارویی بسیار بالایی دارد که رسیده آن به صورت خام مصرف می‌شود و خشک شده آن برای تهیه دارو‌های گیاهی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

بهترین دارو برای امراض کلیوی و ناراحتی‌های دستگاه تنفس و سرفه بسیار مفید است.

گذاشتن میوه در دهان و مکیدن و نوشیدن جوشانده آن سینه و گلو را نرم می‌کند و سوزش ادرار را تسکین می‌‏دهد.

یک فروشنده داروی گیاهی در گناوه گفت: میوه سپستان از کشور مصر و چین به مناطق جنوبی به ویژه در سواحل خلیج فارس از جمله این شهرستان گرمسیری سر درآورده است و در نیمه‌های فصل تابستان تا شهریور ثمردهی دارد.

محسن کبگانی افزود: میوه سپستان خواص دارویی زیادی دارد که رسیده آن به صورت خام مصرف شده و از هسته و برگ خشک شده آن داروی گیاهی تهیه و برای درمان بیماری نظیر گلودرد، سردرد، سرفه و میکروب زدایی در بدن و سوزش و مجاری ادرار استفاده می‌شود.

او اظهار کرد: میوه گیاه سپستان دارای آهن و آنتی اکسیدان است و بخاطر دارابودن لزجی (چسبندگی) برای دفع انگل در معده به ویژه برای کودکان بسیار مفید و برای کسانی که مشکل یبوست دارند، روان کننده خوبی است.

کبگانی گفت: از زمان‌های قدیم تاکنون برخی آوازخوان‌ها و مداحان برای بازشدن صدا و سینه خود از این میوه به صورت دم کرده استفاده می‌کردند.

مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: گیاه سپستان در مناطق جنوبی واقع در سواحل خلیج فارس از جمله این شهرستان کاشت و رشد خوبی دارد و در بیشتر باغ‌ها یافت می‌شود.

عباس تخم افشان افزود: این گیاه علاوه بر خواص دارویی، سرسبزی خوبی دارد و منبع درآمدی برای کشاورزان است.

او بیان کرد: باتوجه به خشکسالی و کمبود منابع آب در این شهرستان، اگر کشاورزان به ترویج کشت این گیاه که نیاز به آب زیاد ندارد، گرایش پیدا کنند، هم درآمد خیلی بالایی دارد و هم باعث می‌شود فضای کشت شده آن سرسبزی و طراوت خاصی ایجاد کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیاه دارویی سپستان گیاهان دارویی خواص دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۰۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ نمایشگاه گل و گیاه اصفهان

نمایشگاه گل و گیاه هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان با محوریت گل و گیاه گیاهان دارویی و صنایع دستی در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • عکس/ نمایشگاه گل و گیاه اصفهان
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • روایت معلمی با عشق و ایثار فراوان