Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@20:54:13 GMT

پنبه‌هایی که رشته شد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۳۸۵۱

پنبه‌هایی که رشته شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، خلیل حقیقی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بخشی از مزارع پنبه مازندران به دلیل کم آبی زیرکشت نرفت، گفت: ۱۷۰ هکتار از پنبه زار‌های مازندران امسال به دلیل خشکسالی از چرخه تولید خارج شده است.

او افزود: ۸۰۰ هکتار از مزارع استان امسال زیر کشت پنبه رفته بود، اما به دلیل خشکسالی ۱۷۰ هکتار از چرخه خارج و محصول ۶۳۰ هکتار در حال برداشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش بینی می‌شود هزار و ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تن وش پنبه از مزارع استان برداشت شود.

حقیقی با بیان اینکه سطح زیر کشت پنبه هر سال در حال کاهش است، گفت: سطح زیر کشت پنبه در دهه ۵۰ حدود ۴۵ هزار هکتار بود که این میزان در دهه ۷۰ به ۱۶ هزار هکتار و دهه ۸۰ به کمتر از دو هزار هکتار رسیده و در سال‌های اخیر به زیر هزار هکتار رسیده است.

او کشت محصولات آب بری مانند برنج، تبدیل مزارع پنبه به باغ و ویلا را از جمله دلایل کاهش سطح زیر کشت پنبه در استان اعلام کرد و افزود: سطح کشت پنبه پارسال استان ۶۴۵ هکتار بود و اگرچه سهمیه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت پنبه در استان امسال ۸۰۰ هکتار بود، اما به دلیل کم آبی و کاهش بارندگی این میزان به ۶۳۰ هکتار رسیده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: افزایش قیمت وش پنبه و کمبود منابع آبی در شرق استان سبب شد برخی کشاورزان دوباره به کشت پنبه روی بیاورند، اما کاهش بارندگی و خشکسالی مانعی برای جوانه زدن امید در دل پنبه کاران شد.

انتهای پیام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت وش پنبه طلای سفید مزارع پنبه جهاد کشاورزی زیر کشت پنبه هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۳۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح مدیریت تلفیقی (ICM) در سه هزار هکتار شالیزار مازندران به منظور تولید برنج سالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، فرید بیگی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان مازندران در ساری از اجرای روش مدیریت تلفیقی (ICM) در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد و اظهار کرد: این روش با اهداف حاصل‌خیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی است.

وی افزود: برای تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM)، مصرف بهینه کود، استفاده از تله‌نوری و مبارزه مکانیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای این طرح در سه هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به‌منظور تولید برنج سالم خبر داد و گفت: این برنامه سال گذشته در ۱۴۰ هکتار اراضی شالیزاری مازندران اجرا شد.

بیگی با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های مهم مزارع گندم است، تصریح کرد: تاکنون با بیماری زنگ زرد در ۱۹ هزار هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با آفت شپشک توت روی کیوی یادآور شد: به لزوم مبارزه با این آفت و دریافت گواهی ارتقای سلامت کیوی (کد QR) دستور کار قرار گرفت که وجود این آفت مانع صادرات کیوی به خارج از کشور می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای و شکار آفت در سال قبل و ادامه این شرایط مطلوب در سال جاری، مبارزه با مگس میوه با اولویت کانون‌کوبی مورد تاکید است، عنوان کرد: سال گذشته مبارزه شیمیایی با مگس میوه در ۵۰ هزار هکتار و مبارزه غیرشیمیایی با این آفت نیز در ۱۰۱ هزار هکتار از باغ‌های استان انجام و ۱۳۷ هزار مگس به‌وسیله تله‌های فرمونی و جلب‌شونده در ایستگاه‌های پیش‌آگاهی استان شکار شد.

کد خبر 749095

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان