Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@16:22:44 GMT

فرزند شما چقدر به خواب نياز داريد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۹۴۸۸

خبرگزاری آریا- خواب کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بر رشد آن‌ها تأثیر مستقیم دارد. به همین دلیل یکی از سؤالات اساسی والدین این است که فرزندشان چند ساعت در شبانه روز باید در خواب باشد؟
به گزارش آریا، نیاز به خواب در نوزادان، کودکان و نوجوانان بیشتر از نیاز بزرگسالان است و عادت‌های مناسب خواب از همان نخستین روز‌های پس از تولد شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر می‌خواهید بدانید که فرزندتان به روزانه چند ساعت خواب نیاز دارد باید به سن و همچنین میزان فعالیت بدنی روزانه او توجه کنید.
  اگر کودکی به اندازه کافی نخوابد فعالیت‌های روزمره‌اش تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرند، به‌طوری که بازده درسی، روابط خانوادگی و بروز عواطف آن‌ها تحت تاثیر مستقیم بی‌خوابی و کمبود خواب قرار می‌گیرد. در ادامه میزان نیاز کودکان بالای 3 سال تا 18 سالگی را بررسی می‌کنیم.
 بین 3 تا 6 سال
 کودکان بین 3 تا 6 سال به روزانه 9 تا 12 ساعت خواب نیاز دارند. بهترین حالت این است که کودکان در این رده سنی بین ساعت 19 تا 21 به رختخواب بروند و بخوابند و ساعت 7 صبح نیز بیدار شوند. بعد از سه سالگی نیاز کودکان به خواب بعد از ظهر کمتر می‌شود به طوری که بعد از ظهر نباید زیاد بخوابند و باید به چرت کوتاهی بسنده کنند.
 بین 7 تا 12 سال
 کودکان بین 7 تا 12 سال به روزانه 9 تا 11 ساعت خواب نیاز دارند. رفتن به مدرسه، بازی و روابط اجتماعی کودکانه که در این سنین شکل می‌گیرد باعث می‌شود که آن‌ها دیرتر بخوابند.
 بهتر است که کودکان بین 11 تا 12 سالگی از حدود ساعت 9 به رختخواب بروند. در این سن مدت زمان کلی استراحت روزانه حدود 9 ساعت است. در این مرحله از زندگی کودک لازم است که برنامه منظمی در خانواده وجود داشته باشد که این مسئله شامل برنامه خواب نیز می‌شود. والدین باید متناسب با فعالیت روزانه و ساعات درسی زمان خواب کودک خود را به خوبی تنظیم کنند.
 12 تا 18 سال
 درست است که در این سنین فرزند شما نوجوان شده و می‌خواهد به مرحله جوانی پا بگذارد، اما باید بدانید که خواب کافی همچنان به اندازه دوره‌های قبل مهم است. در واقع، خواب خوب و راحت منشا آرامش و رشد خوب کودکان و نوجوانان است.
 اگر شاهد بروز اختلالاتی در خواب فرزندتان هستید بهتر است هر چه سریعتر نسبت به درمان و رفع آن اقدام کنید. زمانی که فرزند شما وارد مرحله نوجوانی می‌شود، فعالیت‌ها و مدت زمان کار‌های روزمره‌شان نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین استراحت کامل و خوب به اندازه تغذیه مناسب و سالم اهمیت دارد.
اگر تصور می‌کنید که فرزندتان عادت خواب مناسبی ندارد زمان آن رسیده است که اقدامات لازم را انجام داده و از متخصص کمک بگیرید. یادتان باشد که داشتن تغذیه مناسب، انجام فعالیت بدنی منظم روزانه و استراحت کافی برای داشتن خواب شبانه خوب ضروری هستند.
اگر خودتان به تنهایی نمی‌توانید ساعت خواب فرزندتان را تنظیم و کنترل کنید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. پزشک متخصص می‌تواند میزان خواب مناسب و مورد نیاز فرزندتان را متناسب با سن و فعالیت‌های روزمره‌اش تعیین کند.
 کمبود خواب احتمال چاقی مفرط را افزایش می‌دهد
کمبود خواب می‌تواند باعث بروز تغییراتی در خلق‌وخوی و رفتار فرزندتان شود. این مشکل همچنین باعث بروز برخی مشکلات حرکتی شده و حتی احتمال چاقی مفرط را افزایش می‌دهد. در نتیجه تاثیر منفی روی اعتماد به نفس و همچنین روند رشد فرزندتان می‌گذارد؛ بنابراین تشخیص و درمان هر نوع اختلال خواب از اهمیت بالایی برخوردار است. یادتان باشد از همان سنین پایین کودک‌تان را به زود خوابیدن و داشتن خواب کافی تشویق و این عادت را در وجودش نهادینه کنید.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خواب ساعت خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۹۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خواب خوب مقررات بگذارید

آیا شما هم این تجربه را داشته‌اید که شب‌های زیادی را صرف تلاش برای خوابیدن کنید و نگران هستید که خوابتان کافی نیست؟ و حتما می‌دانید که تنها نیستید و بسیاری از افراد این مشکل را دارند.

«مولی اتوود»، استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، می‌گوید: شما باید درک کنید که بدنتان به چه چیز‌هایی نیاز دارد و برای اولویت‌بندی آنها نهایت تلاش خود را بکنید و فقط خواب را به عنوان چیزی که می‌توان در زمان بیکاری به سراغ آن رفت، نبینید.

به دنبال روش‌های اثبات نشده برای به خواب رفتن و خواب ماندن نباشید. در عوض، این ترفند‌های ساده را که نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» به نقل از متخصصان خواب توصیه می‌کند، امتحان کنید.

یک «منطقه حائل» ایجاد کنید

استرس ناشی از کار اجتناب ناپذیر است. سعی کنید یک منطقه حائل بین پایان روز کاری و زمان خواب خود ایجاد کنید.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند حدود یک ساعت قبل از خواب، وظایف شغلی و مسئولیت‌های روزانه را به حال خود رها کنید. ایمیل خود را چک نکنید، صورتحساب‌ها را پرداخت نکنید، کار‌های خانه را انجام ندهید یا بی وقفه در رسانه‌های اجتماعی وقت نگذرانید. درعوض، روتینی ایجاد کنید که در آن یک کتاب بخوانید، به یک سرگرمی بپردازید یا زمانی را با عزیزان خود بگذرانید.

دکتر «آنیس ویلسون»، استادیار عصب شناسی و پزشکی در دانشگاه بیلور می‌گوید: این به ارزش اصلی ذهن آگاهی برمی گردد. هر چیزی که به تمرکز شما کمک می‌کند و تنش زیادی مربوط به فعالیت‌های روز را از بین می‌برد، به خواب بهتر کمک می‌کند.

مراقب آنچه می‌خورید، باشید

خوردن یک وعده غذایی بزرگ درست قبل از خواب می‌تواند خواب شما را مختل کند، بنابراین سعی کنید در ساعات اولیه عصر غذا بخورید.

اتوود گفت: من می‌توانم بگویم خوردن یک وعده غذایی بزرگ به این دلیل بد است که مانند این است که درست قبل از خواب، در زمانی که قرار است همه چیز در حال خاموش شدن باشد، به بدنتان کار بزرگی بدهید تا انجام دهد.

با این حال، خیلی گرسنه به رختخواب نروید. تنقلات حاوی پروتئین یا چربی‌های سالم مانند پنیر، بادام یا کره بادام زمینی را با نان غلات کامل امتحان کنید.

از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید

نوشیدن الکل یا اسپرسو بعد از شام ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

الکل می‌تواند چرخه خواب شما را مختل کند، کیفیت خواب را کاهش و احتمال بیدار شدن بیشتر در نیمه شب را افزایش دهد.

همچنین کافئین محرکی است که تاثیر «آدنوزین» (ماده‌ای شیمیایی که به احساس خواب آلودگی کمک می‌کند) را مسدود می‌کند.

به این دلایل، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند نوشیدنی‌های کافئین دار یا گازدار خود را چند ساعت قبل از خواب مصرف نکنید.

استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید

نور تلفن‌ها و صفحه‌های کامپیوتری می‌تواند ریتم شبانه‌روزی یا ساعت داخلی بدن را که به طور طبیعی ما را از خواب بیدار می‌کند، با سرکوب ملاتونین که به خواب کمک می‌کند، مختل کند.

متخصصان می‌گویند برای محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی، نیاز به نظم و اعمال قوانین شخصی دارید.

با یک متخصص صحبت کنید

اگر هیچ روشی جواب نمی‌دهد و بیش از یک ماه است که برای داشتن یک خواب خوب شبانه تلاش کرده‌اید، متخصصان می‌گویند زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. این امر به ویژه اگر بی‌خوابی در عملکرد کاری یا خلق و خوی شما اختلال ایجاد کند، مهم‌تر به نظر می‌رسد.

آتوود گفت: مهم نیست که چقدر آرامش داشته باشید. در یک نقطه خاص، اگر مقدار قابل توجهی استرس وجود داشته باشد، خواب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • برای خواب خوب مقررات بگذارید
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود