Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@11:28:40 GMT

چگونه یک «گروه تروریستی» به «دولت» تبدیل می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۰۶۹۲

چگونه یک «گروه تروریستی» به «دولت» تبدیل می‌شود؟

به گزارش تابناک، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در شرق نوشت: قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان بزرگ‌ترین شوکی بود که در یک ماه گذشته دنیا تجربه کرد. قدرت‌گرفتن آن‌ها هم‌زمان با رفتن آمریکا از این کشور خبری بود که کمتر کسی فکرش را می‌کرد واقعیت داشته باشد، اما آن‌ها به‌راحتی حتی وارد پایتخت شدند و رئیس‌جمهور افغانستان با ترک کشور، آن‌ها را به قدرت اصلی کشور تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما طالبان با آن سابقه و پیشینه عجیب و غریب به‌عنوان یک گروه تروریستی چگونه قرار است به‌عنوان یک دولت از سوی جامعه جهانی پذیرفته شود؟ مقام‌های سیاسی در بیشتر کشور‌های دنیا درخصوص نوع رابطه‌شان با طالبان منتظر تشکیل حکومت هستند. درحال‌حاضر یک نظام سیاسی در افغانستان از قدرت رفته و نظام سیاسی بعدی هنوز روی کار نیامده است.

در واقع هنوز طالبان به‌عنوان یک دولت یا آن‌چنان که خودشان می‌گویند امارت اسلامی عملکردی ندارد. پیشینه پر از خون و خاکستری دارد، اما به‌هر‌حال درحال‌حاضر ادعا می‌کند که تغییر کرده و گرچه این تغییر از سوی افکار عمومی در افغانستان و جهان پذیرفته نشده، اما عملکرد طالبان در مقام دولت یا امارات است که می‌تواند آن را ثابت کند و منجر به تصمیم‌گیری درباره آن شود.

برای آمریکایی‌ها و بسیاری از کشور‌های اروپایی این مسئله ملاک برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت افغانستان است؛ مثلا اینکه آیا در افغانستان تحت سلطه طالبان این اجازه داده می‌شود که نیرو‌های خارجی و افغانستانی‌هایی که با گروه‌های خارجی همکاری می‌کنند از کشور خارج شوند؟

مسئله دیگر این است که رفتار آن‌ها با زنان چگونه خواهد بود؟ رویکردشان نسبت به رسانه‌ها چگونه است؟ آیا افغانستان را به سمت جنگ داخلی پیش می‌برند یا خیر؟ حقوق اقوام و اقلیت‌ها در دوران آن‌ها رعایت می‌شود یا خیر؟ به‌هر‌حال تصویری که از افغانستان جدید قرار است به دنیا مخابره شود، حائز اهمیت است؛ بااین‌حال، ممکن است حتی در بعضی از این موارد هم شاهد زیرپاگذاشتن وعده‌ها یا حقوق مسلمی از سوی طالبان باشیم، اما کشور‌های غربی به‌ویژه ایالات متحده در برابر آن سکوت کرده و به سمت پذیرش دو‌فاکتوی آن حرکت کنند.

شاید بعد‌ها ادله‌ای بیاورند که مثلا الزامات امنیتی لازمه چنین رفتاری بود و باید طالبان را تحت این شرایط به رسمیت می‌شناختند؛ چراکه این نگرانی وجود دارد که اگر دولت‌های غربی به سمت منزوی‌کردن طالبان پیش بروند، این گروه تلاش بیشتری برای اقدامات رادیکالی و ماجراجویانه انجام دهد. روشی که ممکن است منجر به قدرت‌گرفتن داعش در افغانستان شود.

از این جهت ممکن است در یک شرایط انتخاب بین بد و بدتر آمریکا و اروپا بپذیرند که مطالبات اولیه‌شان را کنار بگذارند و به‌خاطر شرایط اضطرار قبول کنند با طالبان همکاری کنند و مثلا بر مسئله رفتار آن‌ها با زنان یا اقلیت‌ها چشم بپوشند. برای همین چندان نمی‌توان با قدرت گفت که جامعه جهانی تا زمانی که حقوق بشر در افغانستان به رسمیت شناخته نشود و طالبان خود را اصلاح نکند، آن‌ها را به رسمیت نخواهد شناخت. ممکن است آن‌ها شرایط را در افغانستان بحرانی تلقی کنند و به‌خاطر ملاحظات امنیتی‌شان با آن‌ها همکاری کنند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم طالبان محمد اسلامی کرونای لامبدا اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم پارالمپیک طالبان امیرعلی ابوالفتح افغانستان محرم طالبان محمد اسلامی کرونای لامبدا اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم پارالمپیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۰۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم

 ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مشترک دولت و استانداران گفت: حرکت بزرگ ملت ایران و نمایش قدرت مردم اراده ملتی بود که می‌خواهد آزاد زندگی کند و اکنون در باشگاه قدرت‌های منطقه و جهانی جز برترین‌ها هستیم.

وی افزود :کار همه صاحبان قلم و بیان این است که هر چهره‌ای به نوبه خود امید آفرینی کند، چرا که دشمن به فکر ایجاد نا امیدی در دل مردم است و ما در دولت سعی می‌کنیم با عمل به وعده‌ها در این راستا تلاش کند.

رئیسی متذکر شد: دولت با مردم صادق است و شفافیت دارد و مطمئن باشید آنچه مردم را با ما همدل می‌کند صداقت ما است و باید هر اتفاقی که می‌افتد گزارش آن را در اختیار جامعه قرار دهیم پس باید ارتباط مثبت و مستمر خود را با مردم حفظ کنیم.

رئیس قوه مجریه با تشکر از دست اندرکاران انتخابات دور نخست مجلس گفت: به چهار اصل مدنظر رهبر انقلاب در انتخابات عمل شد و همه پرسی دارای امنیت و سلامت بود و استانداران تلاش کنند در دوم هم اصول مدنظر رهبری محقق شود.مردم همواره در انتخابات شرکت می‌کنند و در دوم نیز حضور می یابند و مجلس جدید شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال موج سواری است و همواره باید امنیت را به عنوان یک ضرورت روز به روز ارتقا پیدا کند، گفت: همه بخش‌های کشور باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند و برای آن برنامه ریزی استانی و کلان شود و حتی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها هم باید خود را برای محقق شدن جهش تولید دخیل بدانند و همچنین بانک‌ها باید تامین مالی را به درستی انجام دهند.

رئیسی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند که دولت باید در اقتصاد به مردم میدان بدهد و لذا قوه مجریه باید تلاش کند تا شرکت‌ها و کارگاه‌ها توانمند شوند و موانع تولید باید رفع شود.بخش‌های مختلف باید تلاش کنند و دانشگاه‌ها در دانش بنیان می‌توانند ثروت بزرگی برای کشور خلق کنند. کشور ما در برخی بخش‌ها به بهشت معادن معروف است.

او تاکید کرد: اقتصاد کشاورزی باید در روستا‌ها تقویت شوند تا اهالی آنها به شهر‌های دیگر مهاجرت نکنند و به ماندن در محل زندگی خود امیدوار باشند. بسیاری ظرفیت‌ها بالفعل هستند و دولت تلاش می‌کند با شناسایی آنها این ظرفیت‌ها را فعلیت ببخشد.

رئیس جمهور گفت: باید بهره وری در بخش‌های مختلف کشور بررسی شود و برای بالابردن آن تلاش صورت گیرد. هرچه در جامعه قانون نداری بالاتر برود پیشرفت جامعه میسرتر خواهد شد.حضرت آقا یک بار فرمودند که مصرف ما با بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا برابری می‌کند و برای مرتفع کردن این امر باید تلاش شود و فرهنگ سازی صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است