Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سال پایانی اجرای برنامه پنج‌ساله ششم توسعه درباره طرحی که تعدادی از نمایندگان برای تمدید یکساله این برنامه نوشته‌اند، اظهار داشت: ما مخالف تمدید یکساله برنامه پنج ساله ششم توسعه هستیم چرا که این کار عملاً یعنی اینکه دست دولت جدید و مجلس از برنامه‌ای که بتواند کارآمد بوده و به سرنوشت برنامه‌های قبلی گرفتار نکند را خالی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از دلایل اینکه فقط ۲۸ درصد برنامه ششم توسعه محقق شده  آن است که هم‌تقارنی برنامه‌ها با شروع دولت‌ها نباشد قوه مجریه کار خود را می‌کند و مجالس هم براساس مصوبات بودجه‌های سنواتی شاهد برنامه‌ای نوشته شده هستیم که عملاً به مرحله اجرا در نمی‌آید. شاهد آن هستیم که برنامه‌های پنج ساله توسعه پیوستگی لازم را که قانون‌گذار مدنظر دارد و بایستی با اسناد بالادستی تطابق داشته باشد، وجود ندارد.

یوسفی گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ بایستی با برنامه هفتم توسعه تدوین شود و وقتی ما در سال اول برنامه فعلی (برنامه ششم توسعه) را برای یکسال تمدید کنیم عملاً دولت با همین برنامه فعلی که اتفاقاً خیلی هم به آن نقد وارد است خود را تنظیم می‌کند و شروع به کار دولت در بودجه‌ریزی و اصلاحات لازم هم به نتیجه لازم نخواهد رسید که شاهد بودجه تورم‌زا و ایجاد خلق پول و نقدینگی بدون پشتوانه و افزایش هزینه‌های جاری، کاهش سرمایه‌گذاری زیرساختی و ... خواهیم بود.

وی اضافه کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری کسری‌های بودجه ام‌الخبائث کشور است که بایستی اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد و حالا که آغاز برنامه هفتم توسعه با آغاز به کار دولت سیزدهم تقارن پیدا کرده است و مردم به اصلاحات اساسی و حل مشکلات کشور امید بسته‌اند اگر نتوانیم راه‌های رفع آن را عملیاتی کنیم عملاً کارها روی ریل عادی قرار نخواهد گرفت، دولت هم بودجه سنواتی را به صورت عادی به مجلس ارائه کرده و کار خود را به صورت روتین پیش می‌برد و در نهایت هم به انتخابات مجلس دوازدهم خواهیم رسید که معنایش آن است برنامه هفتم توسعه که بتواند مشکلات کشور را حل کند و با نگاه اصلاحی تدوین شود را  ترسیم نکرده‌ایم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تا چشم به هم بزنیم چند سال از فعالیت دولت سیزدهم خواهد گذشت و شاهد سال پایانی فعالیت مجلس یازدهم خواهیم بود به همین دلیل تمدید یکساله برنامه ششم توسعه برای رفع مشکلات کشور راهگشا نیست و بایستی دولت سیزدهم هرچه سریع‌تر برنامه هفتم توسعه را تدوین کرده و به مجلس ارائه کند چرا که این برنامه برای رفع معضلات کشور تأثیرگذار بوده و می‌تواند برای تدوین بودجه‌های سنواتی هم کمک‌ حال باشد که در غیر این صورت برنامه پنج ساله هفتم توسعه خاصیت خود را از دست خواهد داد.

یوسفی اظهار داشت: عمده کارشناسان تصریح دارند که برنامه ششم توسعه نتوانسته به عنوان یک خط سیر بلندمدت مشکلات کشور را حل کند و به نظر می‌رسد فقط این برنامه نوشته شده و خیلی از اهداف آن محقق نشده است.  دولت سیزدهم با همراهی مجلس یازدهم بایستی خیلی سریع و قبل از ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه هفتم توسعه را تدوین و به پارلمان ارائه کند.

۲۳۲۱۵

کد خبر 1550926

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجلس یازدهم توسعه پایدار دولت سیزدهم سیدابراهیم رئیسی برنامه هفتم توسعه برنامه ششم توسعه دولت سیزدهم مشکلات کشور پنج ساله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۱۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجلس دوازدهم از نگاه تحلیلگران مجلسی بدون اکثریت مطلق و متشکل از چند فراکسیون خواهد بود، اتفاقی که در نتیجه اختلاف بین اصولگرایان و خالی بودن میدان رقابت انتخابات از حضور اصلاح طلبان و اعتدالیون رخ داده است.

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید اصولگرایان از همین حالا با هم به اختلاف برخوردند.

او منتقد نحوه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم است و می گوید؛«در نتیجه این انتخابات منتقدین وارد مجلس نشدند و دور از انتظار است که گروه‌های منتقد در مجلس دوازدهم تشکیل شوند.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه را می‌خوانید:

********

*آقای هروی! پیش بینی می شود مجلس آینده یک مجلس بدون اکثریت با فراکسیون های متعدد باشد، چند فراکسیونی شدن مجلس دوازدهم، چه مزایا و یا معایبی می‌تواند داشته باشد؟

یکی از پیش‌بینی‌هایی که برای مجلس دوزادهم می‌شود انجام داد این است که این مجلس مانند مجالس گذشته شاخصه‌های فراکسیونی روشنی نداشته باشد، علت هم این است که اکثر نمایندگان یک دست وارد مجلس شدند وامکان تفکیک سیاسی در بحث جبهه‌های مختلف و یا فراکسیون‌های مختلف وجود ندارد.

از طرفی به دلیل اینکه انتظارات مردم افزایش پیدا کرده، شکاف بین فراکسیون‌ها بیشتر شده، براساس رایزنی‌های صورت گرفته توسط دوستان ما در مجلس شاهد این نکته هستیم که حتی فراکسیون مستقلین که در مجلس سابق هم فراکسیون اقلیت بود، در مجلس دوازدهم هم شاکله روشنی نداشته باشد و از همین ابتدا ملاحظات سیاسی در مورد هیئت رئیسه مجلس آغاز شده است.

در هیچ دوره ‎ای از مجلس تا این اندازه شاهد شدت و ضعف در بحث فراکسیون‌ها و تفکیک گروه‌های سیاسی در مجلس نبودیم، شاید این هم به دلیل همان یکدست شدنی است که متأسفانه در این دوره از مجلس شاهد هستیم.

در مجلس یازدهم فقط فراکسیون مستقلین از دولت انتقاد می‌کرد

در مجلس‌های گذشته شاهد این بودیم که فراکسیون‌های سیاسی متفاوتی با جمعیت نسبتاً متعادل وجود داشتند اما در مجلس یازدهم مشخص شد که غیر از فراکسیون مستقلین که حدود ۵۰ نفر عضو آن بودند، فراکسیون دیگری برای نقد وضعیت موجود و اقدامات دولت نقشی ایفا نکرد. لذا انتظار از مجلس دوازدهم این است فراکسیون نقاد که بتواند عملکرد دولت یا سایر قوا را به نقد بکشاند، نداشته باشیم و این جای تأسف دارد.

*یعنی مجدداً شاهد مجلس ناظر بر رفتار دولت نخواهیم بود...

مهندسی انتخابات عملاً به سمتی رفت که مجلس را به فضای مورد نظر دولت هدایت کرد. بنابراین به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم در بحث تصویب لوایح اصطکاکی با دولت نداشته باشد.

نفوذ تندروهای خارج از پارلمان بر تصمیمات درون پارلمانی؟

*شنیده می‌شود چهره‌های تندرو نظیر رائفی‌پور به منتخبین مجلس دوازدهم خط‌دهی می‌کنند، نفوذ تندروها را در مجلس دوازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جریان رائفی‌پور نشان داد که مجلس از بیرون هدایت و مدیریت می‌شود و این آفت بزرگی بر دامن مجلس دوازدهم است که بخواهد این نقیصه را پوشش دهد. آنچه مسلم است این نکته است که شرایط مجلس دوازدهم به خصوص با حضور تندروها، احتمال اینکه گروه‌هایی خارج از مجلس هدایت برخی از مصوبات یا تحرکات داخلی مجلس را بدست بگیرند، بیشتر از گذشته شده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد نقد دولت در مجلس دوازدهم به شدت کمتر از مجلس یازدهم می‌شود.

*آقای هروی! در چنین فضایی فکر می کنید مستقلین در مجلس توانایی چانه‌زنی در مباحث مختلف از جمله برای کسب کرسی‌های هیئت رئیسه را دارند؟

همه تلاش این است که فراکسیون مستقلین شکل بگیرد که بتواند به عنوان جبهه مقابل تندروها حضور داشته باشد و فعالیت کند و همه انتظارات از همین فراکسیون خواهد بود.

به عبارت دیگر انتظار ما از مجلس دوازدهم این است که بتواند خواسته‌ها و رضایت عمومی مردم را جلب کند اما بر شاکله چنین مجلسی این نور رستگاری را نمی‌توان مشاهده کرد.

چالش بین اصولگرایان بر سر کرسی ریاست مجلس

*گفته می‌شود ریاست قالیباف بر مجلس از بیرون نیز حمایت می‌شود، ارزیابی شما از وضعیت قالیباف در مجلس دوازدهم به چه صورت است؟

متأسفانه چالش‌ها بر سر انتخاب رئیس مجلس حتی پیش از انتخابات مجلس آغاز شده بود و این قضیه همچنان ادامه دارد، کما اینکه جلسات و نشست‌های اصولگرایان حاکی از این است که در اردوگاه اصولگرایان هم بر سر ریاست و نائب رئیسی مجلس چالش‌های جدی وجود دارد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899114

دیگر خبرها

  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه