Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: تنها دستاورد آمریکایی‌ها برای افغانستان این بود که غرب گرایی در این کشور مرد و الان غرب گرایی در ذهن مردم این کشور به معنی فرار و شکست است.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص اظهارات اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ماموریت نظامی آمریکایی‌ها در افغانستان به پایان رسیده و اکنون ماموریت دیپلماتیک آن‌ها آغاز شده گفت: به هر حال آقای بلینکن وزیر خارجه آمریکاست و با توجه به فرار مفتضحانه نیرو‌های آمریکایی چیزی جز این نمی‌تواند بگوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به نامه ۱۲ ژنرال بازنشسته آمریکایی مبنی براینکه واقعیت وضعیت آمریکا در افغانستان چه بوده است گفت: آن‌ها در این نامه تاکید کرده اند فرار آمریکا از افغانستان یک فاجعه بود و این اتفاق آبروی آمریکا را در جهان برد از این پس بعید است با برخوردی که آمریکا با دوستان و هم پیمانان خود داشته کسی بخواهد با آن‌ها کار کند هم چنین در ادامه این نامه آمده است کشور‌هایی مانند ایران، چین و روسیه متوجه ضعف واقعی آمریکا شده اند با این همه بلینکن به عنوان مقام فعلی وزارت خارجه آمریکا چاره‌ای جز رفع و رجوع این واقعیات ندارد.


*بلینکن در حالی مدعی کار دیپلماتیک در افغانستان است که آمریکا حتی در کابل سفارت ندارد
ایزدی با اشاره به اینکه وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده ماموریت دیپلماتیک آمریکا در افغانستان آغاز خواهد شد گفت: این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آمریکایی‌ها حتی در کابل سفارت هم ندارند و لذا از این جهت کار دیپلماتیک هم نمی‌توانند انجام دهند و احتمالا کار‌های دیپلماتیک آن‌ها هم ایجاد مزاحمت برای افغان هاست.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به کشتار ۲۴۱ هزار افغان در طول ۲۰ سال اخیر توسط آمریکایی‌ها براساس تخمین دانشگاه‌های آمریکایی گفت: به هر حال ادعای وزیر خارجه در خصوص ادامه ماموریت به شکل دیپلماتیک احتمالا ادامه فرآیند همین دست از مزاحمت هاست.

 

*تنها دستاورد آمریکا در افغانستان مرگ غرب گرایی بود
وی در پاسخ به این سوال که دستاورد آمریکا برای افغانستان در طول ۲۰ سال اخیر چه بوده است گفت: تنها دستاورد آمریکایی‌ها برای افغانستان این بود که غرب گرایی در افغانستان مرد و با توجه به تجربه مردم افغانستان الان غرب گرایی در ذهن مردم این کشور به معنی فرار و شکست است.

ایزدی تصریح کرد: امروز مردم افغانستان غرب گرایی را مساوی با استقرار طالبان می‌دانند، طبیعتا مانند داستان برجام که باعث عبرت گرفتن ایران از برخورد با آمریکا شد.

این کارشناس مسائل آمریکا در مقایسه‌ای در خصوص شکست آمریکا در افغانستان و ویتنام گفت: قطعا شکست آمریکا در افغانستان از شکست آن‌ها در ویتنام فجیع‌تر بود.

وی ادامه داد: تصویری که از زمان خروج امریکا از ویتنام دیده می‌شود هلیکوپتری است که روی سفارت آمریکا در ویتنام بلند شده و همه آمریکایی‌ها از سفارت خارج شده اند و تنها عده‌ای از ویتنامی‌های همکار آن‌ها باقی مانده اند که آن‌ها هم بعدا به آمریکا منتقل شدند، اما امروز دولت امریکا اعلام می‌کند هنوز تعدادی از آمریکایی‌ها در افغانستان باقی مانده اند و هزاران نفر از همکاران آمریکایی تبار آن‌ها در کابل حضور دارند و فرار به این سمت توسط آمریکایی‌ها به معنی آن است وضعیت آمریکا در کابل و در سال ۲۰۲۱ بسیار بدتر از وضعیت آمریکا در ویتنام و در سال ۱۹۷۵ است.

ایزدی در پایان خاطر نشان کرد: زمان شکست آمریکا در ویتنام افول ایالات متحده تا این حد سرعت نگرفته بود و آن‌ها بعد از مدتی به سراغ اشغال عراق و افغانستان رفتند، اما امروز و در سال ۲۰۲۱ سرعت افول آمریکا به حدی زیاد شده که امکان حمله آن‌ها به سایر کشور‌ها به این سبک منتفی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: افغانستان آمریکا بلینکن کارشناس مسائل آمریکا آمریکا در افغانستان دستاورد آمریکا خارجه آمریکا غرب گرایی آمریکایی ها وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۱۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در نشستی با افغان‌های مقیم اروپا اظهار داشت به دشمن اجازه نمی‌دهیم که وحدت ملی مردم افغانستان را خدشه دار کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبداللطیف نظری»، معاون وزارت اقتصاد طالبان در صفحه اجتماعی «ایکس» تأکید کرد: اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را به کسی نمی‌دهیم.
نظری افزود: در نشست با افغان های مقیم اروپا درباره موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، آموزشی و تجاری گفت و گو کردیم.

وی همچنین نوشت: دیدگاه و نظر همه ما این بود که یک افغانستان آزاد، آباد، مستقل، متحد، مقتدر، مرفه و توسعه یافته باید دفاع و صیانت شود. به دشمن اجازه نمی دهیم که وحدت ملی افغان ها را خدشه دار سازد.

عبداللطیف نظری پیش‌تر در نشست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود: دشمنان مردم افغانستان می‌خواهند یک افغانستان ضعیف و چندپارچه وجود داشته باشد؛ ما وظیفه داریم یک افغانستان متحد و قوی را برای نسل‌های آینده خود به میراث بگذاریم، این مهمترین رسالت همه ماست.

نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستندحقانی: دشمنان سعی در تجزیه افغانستان داشتندکارشناس افغان: آمریکا به دنبال تجزیه افغانستان است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا