Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- چالشی که اکنون مقابل طالبان قرار دارد، از یک طرف فرماندهان و گروه های مختلف زیر چتر طالبان است که باید رضایت همه آنها در دولت آینده فراهم و از انشعاب و درگیری های داخلی برای رسیدن به قدرت جلوگیری شود.
به گزارش خبرگزاری آریا،اکنون دیگر هیچ نظامی خارجی در خاک افغانستان حضور ندارد، اما این کشور و مردم آن پس از 20 سال اشغال در وضعیت نابسامانی قرار دارند که اگر با درایت، از خودگذشتگی و همدیگر پذیری امور کشور اداره و دولت فراگیر تشکیل نشود، خطر جنگ داخلی مردم این کشور را تهدید می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکنون نوبت طالبان است که نشان دهند پس از غلبه بر آمریکا و دولت سابق افغانستان برای آینده این کشور چگونه تصمیم می گیرند و برای نجات کشتی شکسته افغانستان و رساندن آن به ساحل نجات چه عملکردی خواهند داشت.
زیرا همین ابتدای کار نشانه‌هایی از درگیری داخلی برای رسیدن به قدرت بین افراد این گروه مشاهده شده و طالبان در شهرستان جاغوری استان غزنی برای کنترل فرمانداری با هم درگیر شده اند که تلفاتی هم برجای گذاشته است و اگر توجه جدی صورت نگیرد، ممکن این الگو در سطوح بزرگتر نیز رخ دهد.
این گروه از طرف دیگر با اقوام و گروه های مختلفی در داخل این کشور مواجه هستند و اگر نتوانند با تحمل و همدیگر پذیری رضایت مردم افغانستان را برای دولت ملی و فراگیر بدست آورند، خطر جنگ دیگری این کشور را تهدید می کند.
ممکن است گروه طالبان فکر کنند که در میدان جنگ پیروز شده اند و دیگر کسی توانایی مقابله با آنها را ندارد، اما تجربه نشان داده است که چالش پیش‌روی گروه ها و دولت پس از رسیدن به قدرت بیشتر می شود، زیرا گروه و دولتی که قدرت را در اختیار دارد اگر نتواند خواسته های مردم را برآورده کند، بزودی مخالفانی را از داخل همین گروه ها پیدا خواهد کرد.
از طرف دیگر نیروهای بالقوه در مناطق مختلف افغانستان در انتظار سخنان رهبران طالبان هستند که گفته بودند دولت فراگیر ملی تشکیل می دهند.
طالبان همچنین در این شرایط با جامعه جهانی، کشورهای منطقه و همسایه‌های این کشور نیز روبرو هستند که همه آنها به نحوی خواستار دولت فراگیر ملی با مشارکت همه مردم افغانستان هستند.
این گروه اگر نتواند خواسته های جامعه جهانی، کشورهای منطقه و همسایه های خود را برآورده کند، با چالش مشروعیت و به رسمیت شناخته شدن دولت خود مواجه خواهد بود که در آن صورت با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

داعش خراسان تهدیدی علیه طالبان 
به گزارش اسپوتنیک ،جنگجویان داعش خراسان طالبان را مرتد و قتل آنها را موجه اعلام کردند.طالبان بیش از پانزده روز است در افغان به قدرت رسیده اما برای تاسیس و اداره یک دولت چالش های فراوانی در مقابل این اسلام گرایان افراطی قرار دارد.
 دیمیتری دوبروف خاورشناس و کارشناس مطرح روس در امور سیاسی می نویسد:  مسئولیت حمله تروریستی در فرودگاه کابل ، که منجر به کشته شدن دست کم 170 افغانستانی و 13 سرباز آمریکایی شد، توسط شاخه منطقه ای دولت اسلامی (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) - داعش - خراسان  بر عهده گرفته شد. گفتنی است که خراسان - منطقه ای تاریخی که از شرق ایران تا آسیای مرکزی و هند امتداد داشت و چند کشور مسلمان را متحد کرد.
داعش- خراسان رادیکال ترین گروه اسلام گرا در افغانستان است. این گروه  با تعداد حدود سه هزار نفر مبارز با انگیزه بالا است که به تاکتیک های وحشت کامل پایبند هستند. نه تنها آمریکایی ها و طالبان ، بلکه آژانس های بین المللی، بیمارستان ها ، مدارس دخترانه و ... نیز هدف حملات داعشی های "خراسان" بودند.
برخلاف طالبان ، که یک جنبش اسلامی   کاملاً افغانی است ، داعش خراسان دسته ای از شبکه جهانی داعش است که به اهداف غربی ، بین المللی و بشردوستانه در هر نقطه جهان حمله می کند.
اگر با طالبان تحت شرایطی می توان به توافق رسید ، فرقه خراسان اجازه هیچ گونه سازش را نمی دهد. آنها طالبان را متهم به خیانت به آرمان های جهاد و "توطئه با آمریکایی ها" در هتل های لوکس دوحه می کنند. آنها طالبان را مرتد اعلام کرده که این امر قتل آنها را از نظر قوانین رادیکال اسلامی توجیه می کند. اعضای داعش - خراسان امیدوارند از حملات تروریستی برای جلب نظر اعضای متزلزل طالبان و همچنین جهادگران در سراسر منطقه استفاده کنند.
به عقیده اندرو ماینز ، کارشناس برجسته افراط گرایی در دانشگاه جورج واشنگتن ، حملات اخیر در کابل یادآور این است که داعش دارای پتانسیل بی ثبات سازی افغانستان و بی اعتبار شدن طالبان است. به طور رسمی ، داعش - خراسان تابع سازمان اصلی داعش در عراق و سوریه است. در واقع ، آنها افغانستان ، آسیای میانه و شبه قاره هند را حوزه مورد علاقه خود می دانند. آنها مبارزه ای بی رحمانه علیه همه "کافران" و در  افغانستان علیه هزاره ها و سیک های شیعه اعلام کردند.
اکنون طالبان تلاش می کنند تا از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و به ادامه کمک مالی اهداکنندگان غربی دست یابد. تلویزیون هجره ، یک کانال تلویزیونی نزدیک به طالبان ، نشان می دهد که چگونه رژیم جدید با کمک گشت های متعدد نظم را در خیابان های کابل حفظ می کند. بنابراین ، لحظه حملات تروریستی در کابل بقصد تضعیف موقعیت رهبری طالبان و تامین  حمایت مردم از رادیکال ها بسیار خوب انتخاب شد.
بدون تردید، داعش و دسته آن داعش - خراسان در حال حاضر جدی ترین چالش برای دولت طالبان است که مجبور است از غرب حمایت بجوید. علیرغم این واقعیت که جنبش طالبان در بسیاری از کشورها به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، اما در حال حاضر به نفع تمام جامعه جهانی است که طالبان را حاکمان "مشروع" کابل قرار دهند، به این خاطر اول از همه ، کشورهای آسیای میانه با نگرانی به وضعیت افغانستان همسایه نگاه می کنند

چالش های پیشرو حکومت طالبان
به گزارش یورونیوز،طالبان بیش از پانزده روز است در افغان به قدرت رسیده اما برای تاسیس و اداره یک دولت چالش های فراوانی در مقابل این اسلام گرایان افراطی قرار دارد.

عدم کسب اعتماد افکارعمومی
بخش اعظمی از شهروندان تحصیل کرده و طبقه متوسط افغانستان هیچ اعتمادی به طالبان ندارند. بسیاری از آنها دوران حکومتداری فاجعه‌بار طالبان بین سال‌های 1996 تا 2001 را تجربه کرده اند. دورانی که طالبان به نام «دین و شریعت اسلام»‌ روزگار سیاهی را برای زنان، اقلیت های قومی و مذهبی و مخالفان و روشنفکران رقم زد.
زنان شاغل به عنوان بخش بزرگی از جامعه، بدلیل افکارهای طالبان خانه نشین و مدارس دختران تعطیل شدند.
همزمان بسیاری از اقلیت های قومی و روشنفکران و معترضان به وضعیت موجود نیز سرکوب گردیده و یا اعدام شدند. 20 سال بعد طالبان ادعا می کنند که تغییر کرده و به حقوق مخالفان و زنان احترام می گذارد. همچنین رهبران طالبان اعلام کرده‌اند که خواستار تشکیل دولتی همه گیر از تمام قومیت‌ها و مذاهب هستند. در همین راستا آنها با رهبران شیعیان هزاره و همچنین حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان دیدار و گفتگو کردند. با این حال بسیاری از اقلیت‌های قومی با شک و تردید به گفته‌های جدید طالبان می‌نگرند و می‌گویند که هنوز در عمل هیچ تغییری در رفتار طالبان ندیده اند.

بحران اقتصادی و انسانی
افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای دنیاست. پس از سقوط طالبان در سال 2001، کمک های فراوان خارجی برای بازسازی به این کشور اهدا شد اما بدلیل فساد شدید مالی دولتمردان، بسیاری از این کمک‌ها در جای درستی هزینه نشد.
تنها در سال 2020 کمک های جامعه جهانی 40 درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می داد.
حالا با به قدرت رسیدن مجدد طالبان، بخش اعظمی از این کمک‌ها به حالت تعلیق درآمده‌اند. طالبان به بخش مهمی از پول بانک مرکزی افغانستان دسترسی ندارند چرا که پول‌ها در خارج از افغانستان ذخیره شده‌اند.
کاخ سفید پیشاپیش اعلام کرده است که دسترسی طالبان به اموال و املاک دولت افغانستان در ایالات متحده را به حالت تعلیق درخواهد آورد. به همین دلیل معلوم نیست طالبان در قدرت، چگونه خواهند توانست بودجه لازم برای اداره مملکت را تامین کنند.
سازمان ملل می گوید درآمد سالانه طالبان که بخش اعظمی از آن طریق قاچاق مواد مخدر و جرم و جنایت بدست می آید بین 300 تا یک میلیارد دلار در سال است. درآمدی که در مقابل هزینه‌های واقعی دولت افغانستان به مثابه قطره و دریا خواهد بود. بی دلیل نیست که سازمان ملل پیش بینی کرده تا هفته و ماه‌های آینده شاهد یک فاجعه انسانی در افغانستان خواهیم بود.

فرار مغزها
به جز بحران اقتصادی، یکی دیگر از چالش‌های پیش روی طالبان فرار مغزهاست. حقوقدان، کارمند و کارشناسان دولتی، تکنیسین‌ها، پزشکان و پرستاران مجرب و استادان دانشگاه همه و همه یا در حال فرار از افغانستان هستند و یا اینکه پیش‌تر از این کشور خارج شده‌اند.
با وجود اینکه طالبان اجازه خروج شهروندان افغانستانی از این کشور را به حالت تعلیق درآورده است اما به نظر می رسد کمبود افراد کاربلد در عرصه‌های مختلف اداره کشور کار طالبان را پیچیده‌تر خواهد کرد.

انزوای دیپلماتیک
ایران، پاکستان، روسیه و چین و قطر به عنوان قدرت‌های منطقه‌ای و حامی طالبان که در ماه‌های اخیر با این گروه مذاکره و نشست برخاست داشته‌اند هنوز به قدرت رسیدن این گروه را برسمیت نشناخته اند.
بسیاری از کشورهای اروپایی که پیش از طالبان هم حضوری فعال در افغانستان داشته اند، سفرای خود را از کابل فراخوانده‌اند و تمام روابط دیپلماتیک با افغانستان را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

تهدیدات تروریستی
بسیاری از افغان‌ها معتقد بودند که با به قدرت رسیدن طالبان دست کم دیگر شاهد تهدید و حملات تروریستی در این کشور نخواهیم بود.
اما حمله انتحاری به فرودگاه کابل که جان بیش از 150 افغان را گرفت این فرضیه را بکلی ملغی کرد.
گروه موسوم به داعش خراسان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و تاکید کرد که با طالبان در جنگ است. همزمان باید به این نکته اشاره کرد که هیچ کدام از گروه‌های اسلام گرای افراطی حاضر در افغانستان، به قدرت رسیدن طالبان را به آنها تبریک نگفته‌اند.
حالا طالبان که روزگاری نه چندان دور بزرگ‌ترین تهدید تروریستی افغانستان و جهان محسوب می‌شدند باید از جان شهروندان افغان در مقابل تهدیدات تروریستی دیگر گروه‌های اسلام گرا حفاظت کند.

قحطی و افزایش فقر تهدیدی علیه قدرت طالبان
به گزارش بی بی سی ،افغانستان با بحران گرسنگی روبروست و این موضوع نیز به چالشی جدی برای طالبان تبدیل شده است. در خارج از پایتخت، سازمان‌های بشردوستانه درباره یک فاجعه قریب‌الوقوع به دلیل خشکسالی‌های گسترده هشدار داده اند.
این خشکسالی، کشاورزان و مردمان فقیر را به شدت تحت تاثیر قرار داده و آنها را مجبور کرده به شهرها هجوم آورند و در این وضعیت اهداکنندگان خارجی مطمئن نیستند که برای کمک باید با چه کسی مذاکره کنند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد با اشاره به میلیون‌ها ساکن این کشور که در شرایط بحرانی اقتصادی به سر می‌برند، خواستار تامین یک بودجه 300 میلیون دلاری برای کمک به مردم افغانستان در شرایط اضطراری شد.
یک مقام ارشد سازمان ملل نیز هشدار داد که ممکن است ذخایر غذایی افغانستان در ماه سپتامبر امسال به پایان برسد. رامیز آلاکباروف، هماهنگ کننده امور بشردوستانه این سازمان اعلام کرد حدود یک سوم از جمعیت 38 میلیونی افغانستان با سطح «اضطراری» یا «بحرانی» ناامنی غذایی روبرو هستند و با آمدن زمستان آنهم پس از خشکسالی شدید، به پول بیشتری برای تغذیه مردم نیاز است.
اگرچه «برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل در هفته‌های اخیر بین ده‌ها هزار افغان غذا توزیع کرده، اما به گفته رامیز آلکباروف از مجموع 1.3 میلیارد دلار بودجه مورد نیاز برای تامین مواد غذایی و کمک به ساکنان این کشور، تنها 39 درصد دریافت شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمریکا پنتاگون قدرت رسیدن حالت تعلیق جامعه جهانی داعش خراسان سازمان ملل گروه ها شده اند کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان

پس از پیروزهایی فوتسال افغانستان که خبرهای خوشی را برای مردم این کشور مخابره کردند، دیپلمات‌های طالبان در تهران نیز برای قدردانی، میزبان تیم ملی کشورشان شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، تیم ملی فوتسال افغانستان که در یک بازی جذاب در آخرین بازی با نتیجه 5 بر 3 از سد قزاقستان گذشت، اولین حضور خود را در جام جهانی فوتسال در تاریخ کشورش به ثبت رساند.

پیروزهای تیم ملی فوتسال افغانستان که سکان داری آن را «مجید مرتضایی» سرمربی ایرانی به عهده دارد، همدلی دیگری از دو ملت را این بار در عرصه ورزش روایت کرد.

سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان در نشست خبری پیش از این مسابقه گفته بود: «آسیا باید باور کند که قدرتی بنام افغانستان در فوتسال وجود دارد.»

راهیابی فوتسال افغانستان به جام جهانی فوتسال، شادی و تبریک‌های پرشماری را حتی در میان مخالفان و موافقان سیاسی این کشور در پی داشت.

سخنگوی طالبان راهیابی تیم فوتسال افغانستان را به جام جهانی یک موفقیت بزرگ ورزشی خواند و در همین حال مخالفان سیاسی حکومت کنونی کابل نیز لب به تحسین گشودند.

دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال از 14 سپتامبر تا 6 اکتبر 2024 در ازبکستان برگزار می‌شود و 24 تیم در آن حضور خواهند داشت.

یک ایرانی هدایت فوتسال افغانستان را برعهده گرفتمربی مشهدی سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان شد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟