Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@14:27:36 GMT

متخصصان عزیز! لطفا دست از سر مردم بردارید

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۲۰۱۳

متخصصان عزیز! لطفا دست از سر مردم بردارید

حدود یک ماه پیش هنگامی که نوبت دریافت واکسن خبرنگاران در ساوه فرا رسید، قبل از تزریق سینوفارم با یکی از دوستان پزشک تماس گرفتم و صادقانه بگویم کمی استرس داشتم اما دکتر «حبیب احمدی» بسیار شفاف و روشن توضیحاتی ارائه کرد که بدون هیچ هراسی دُز نخست را تزریق کردم.

او گفت: در شرایطی که سویه دلتا که از انواع قبلی این ویروس مسری و مهلک تر است، شیوع یافته و با توجه به اینکه تاکنون درمان قطعی برای کرونا یافت نشده است، بنابراین واکسن های ساخته شده حتی انواع داخلی آن می تواند در این شرایط ایمنی بدن را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر احمدی اکیدا توصیه داشت که به نوع واکسن چندان توجه نشود زیرا بافت و ترکیبات آنها بسیار به هم شبیه است و عملکردی یکسان با شدت و ضعف متفاوت نسبت به هم دارند و یادآور شد که خودش هم در فروردین امسال هر ۲ دُز سینوفارم را تزریق کرده و الان تا حد زیادی خیالش راحت است.

هرچند امکان ارائه مشاوره هایی درست، اطمینان بخش و کاهنده استرس به تمام خانواده های ایرانی از سوی امثال دکتر حبیب وجود ندارد اما متاسفانه شاهد آن هستیم که این روزها و ماهها بسیاری از افراد متخصص نما و غیرمسئول در مورد واکسن ها و انواع آن اظهار نظرهایی غیرعلمی و نادرست می کنند و با اشاعه آن، اذهان بسیاری از شهروندان را در جای جای کشور نسبت به این اقدام مهم منحرف می کنند تا جایی که یکی از پزشکان بیمارستان فارابی تهران چند روز پیش به خبرنگار ایرنا،  گفت، با اینکه من یک پزشک هستم و اطلاعاتم قطعا از آدم های کوچه و بازار نسبت به واکسن و آثار مثبت آن بیشتر است اما هنوز نتوانسته ام پدر و مادر پیرم را در شهرستان قانع کنم که واکسن خود را دریافت کنند؛ در واقع حرف های افراد غیرمرتبط با حرفه پزشکی و بهداشت و درمان و موج شایعات ایجاد شده برای آنها بیشتر باورپذیر شده است و من همچنان نگران سلامتی پدر و مادر هستم.

حقیقت آن است که تنها راه مطمئن برای برچیدن بساط کرونا با هر سویه ای که به تایید مراجع بهداشتی جهانی هم رسیده است، صرفا واکسیناسیون است و نباید به اظهارنظرهای متعدد و پرشماری که این روزها در شبکه های اجتماعی نسبت به درمان کرونا از سوی برخی افراد و صفحات منتشر می شود، چندان توجه کرد زیرا تمرکز اصلی هر شهروند ایرانی باید در بستری مطمئن و باورپذیر به واکسن باشد و باید پذیرفت که گذر از پیک مرگبار فعلی صرفا با دریافت واکسن میسر خواهد بود.

کافیست نگاهی به استادیوم های اولدترافورد، اسمتفوردبریج انگلیس یا پارک دوپرنس پاریس و حتی ورزشگاههای پرتغال و هلند بیندازیم که چگونه هزاران تماشاگر حتی بدون ماسک برای تماشای مسابقه فوتبال گرد هم می آیند؛ حال این سئوال را از خودمان بپرسیم که آنها مگر چه کرده اند که اینگونه با خیال راحت و نفس به نفس هم به ورزشگاه و خیابان می آیند اما ما هنوز درگیر پیک دلتا هستیم؟  

واقعیت آن است که تفاوت ها را فقط واکسیناسیون عمومی در جوامع مذکور نسبت به کشورمان رقم زده است و مردم کشورهای مورد اشاره با اعتماد به متولیان بهداشت و درمان و با رغبت کامل خود را واکسینه کرده اند ولی دریغ که برخی کارشناس و متخصص نما و افراد کوچه و بازار در کشورمان بی توجه به حجم خستگی پزشکان و پرستاران زحمتکش همچنان بر طبل شایعات در مورد واکسناسیون و انواعی که در کشورمان تزریق می شود، می کوبند و موجی از استرس و نگرانی را به خصوص نزد اقشار مسن تر جامعه ایجاد کرده اند.

با همه این اوصاف، رسانه های رسمی کشور ماههاست که با ساخت برنامه های متعدد آموزشی، مصاحبه با دانشمندان و متخصصان ایرانی، تولید گزارش های مختلف و میلیون ها محتوای انگیزشی در بستر وب، صدا و سیما و شبکه های اجتماعی بر اهمیت واکسیناسیون تاکید می کنند با این هدف که آثار مخرب شایعات و گمانه زنی های مطرح شده از سوی برخی افراد ناآگاه و غیرمسئول را خنثی کنند و چه بهتر است که همه ما در قبال جامعه و جان خود و هموطنان با احساس مسئولیت، پرهیز از شایعات و اعتماد کامل به ناوگان بهداشتی و درمانی کشور به مراکز تزریق واکسن روانه شویم و با اراده ای جمعی یکبار برای همیشه بساط این ویروس بدشگون را از کشور جمع کنیم تا در آن صورت بار دیگر در ورزشگاه ها، شهربازی ها، خیابان و خانه های خود دورهمی های پر از مهر و صفا را برپا کنیم و دیگر خانواده ای نباشد که به خاطر مرگ عزیزش، داغدار شود.

حقایقی در مورد واکسیناسیون شهروندان ساوه و زرندیه 

امروز دکتر «محمود کریمی» معاون بهداشتی و سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه مطالبی را برای خبرنگار ایرنا ارسال کرد که کاملا با موضوع این گزارش مرتبط است و بیان آن خالی از لطف نیست.

وی گفت: تاثیری که اخبار منفی در ذهن مردم ایجاد می کند همچون برخی اخبار و مطالب غیرمسئولانه و انتشار آنها در فضای مجازی با هیچ پیام امید بخشی قابلیت تطهیر نیست.
به گفته او، شاهد آن هستیم که جهان و فضای واقعی تحت تاثیر اخبار منفی و فضای مجازی قرار گرفته است و متاسفانه این گونه مطالب در اذهان مردم ضریب بالایی از باورپذیری دارند.
دکتر کریمی تاکید کرد: کانال های معتبر، علمی و رسانه های پرمخاطب و رسمی کشور مانند خبرگزاری جمهوری اسلامی باید توان خود را برای خنثی سازی چنین اخبار منفی و شایعاتی که علیه فرایند واکسیناسیون در ساوه وجود دارد، به کار گیرند و مردم را با حقایق آشنا سازند تا به حرف دشمنان سلامت عمومی اعتماد نکنند.

 سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده در خصوص تاثیر واکسن در کاهش ابتلا به کرونا، آثار مثبت تزریق واکسن در کشور با واکسن های داخلی و خارجی به اثبات رسیده است و در شهرستانهای ساوه و زرندیه نیز طبق رصد موارد ابتلا،  بستری و فوت ناشی از کرونا از ۲۰ تیرماه تا پایان مرداد امسال، میانگین سنی مبتلایان در این مناطق ۲۴ سال و میانگین سنی فوت شدگان نیز ۱۰ سال نسبت به ماههای گذشته کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین نسبت تعداد مبتلایان در افرادی که هر ۲ دُز واکسن را دریافت نموده اند نسبت به کل افراد مبتلا، پنج در هزار نفر می باشد که تمام این موارد نشان از تاثیر مثبت تزریق واکسن کرونا دارد.

دکتر کریمی افزود: با وجود حصول نتایج مذکور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر تسریع روند تامین و تزریق گسترده واکسن در کشور به عنوان موثرترین راهکار کنترل اپیدمی کووید ۱۹ در دنیا، برخی افراد متاسفانه آگاهانه یا ناخواسته همسو با دشمنان میهن عزیزمان که هدفی جز آسیب رساندن به مردم و کشور ندارند، در فضای مجازی اقدام به انتشار شایعات و اخبار کذب در خصوص عوارض واکسن کرده اند و برخی افراد نیز بدون تحقیق و بررسی صحت این اخبار و از روی ناآگاهی نسبت به ارسال آن در گروههای خانوادگی و دوستانه اقدام می کنند.

وی ادامه داد: از پلیس فتا و نهادهای قضایی شهرستان های ساوه و زرندیه درخواست داریم که در اسرع وقت نسبت به برخورد جدی تر و قاطعانه تر با صاحبان کانال ها و صفحات مجازی متخلف که ذهن مردم را نسبت به واکسیناسیون منحرف می کنند، اقدام کنند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: افزون بر ۵۰ هزار دُز از واکسن های تزریق شده در ساوه و زرندیه (معادل بیش از نیمی از واکسن های تزریق شده از ابتدای برنامه تاکنون) در ماه مرداد ۱۴۰۰ تزریق شده است که هنوز تاثیر مثبت آن در جامعه نمایان نشده و با افزایش سرعت واکسیناسیون و تعداد افراد واکسینه شده کامل، امیدواریم روند کنترل کرونا در این شهرستان ها شتابان شود.

دکتر کریمی همچنین از مردم ساوه و زرندیه درخواست کرد که بدون توجه به شایعات و در صورت فراهم شدن امکان تزریق واکسن، بدون اتلاف وقت به یکی از مراکز تزریق واکسن در شهرستانهای تابعه مراجعه کنند و به خاطر داشته باشند هدف اصلی تزریق واکسن، کاهش موارد بستری و فوت ناشی از کرونا و نه عدم ابتلا به این ویروس است؛ مساله ای که برخی به این بهانه افراد را از واکسن زدن منصرف می کنند.

ب️ه گفته او، حتی در صورت دریافت هر ۲ دُز واکسن نیز همچنان تا زمانی که حداقل ۷۰ درصد مردم واکسینه نشده اند باید دستورالعمل های بهداشتی مثل زدن ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، پرهیز از حضور در تجمع و دورهمی ها، مسافرت ها و تامین تهویه مناسب در فضای بسته را رعایت کنند تا با همراهی و مشارکت همگانی شاهد کنترل کووید ۱۹ در شهرستان و کشور باشیم.

وی گفت: به دلیل همین تبلیغات منفی، شاهد آن هستیم که استقبال مورد انتظار از سوی شهروندان برای دریافت واکسن وجود ندارد، در حالی که سیر شیوع ویروس در اکثر مناطق کشور حتی تهران نزولی شده است اما عده ای با لجاجت و برگزاری مراسم های هزار نفری برای بیمار کرونایی خود و یا ادامه برگزاری مراسم های تجمعی همچون تعزیه با وجود ممنوعیت این گونه اجتماعات موجب افزایش لجام گسیخته در شیوع ویروس شده اند به طوری که ظرفیت بیمارستان ها تکمیل و افراد بیمار در چادر بستری هستند.
معاون بهداشتی و سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه اظهار کرد: هر فرد متوفی کرونایی معمولا بستگان درجه یک بیمار دارند و برگزاری مراسم هایی با حضور صدها نفر می تواند همه افراد شرکت کننده در مراسم را با توجه به قدرت بالای واگیری سوش دلتا در معرض ابتلا و مرگ قرار دهد.

وی تاکید کرد: از مسئولان ارگان هایی چون اوقاف و شهرداری ساوه تقاضا داریم که از برگزاری مراسم های ختم و تعزیه با حضور بیش از ۱۰ نفر جلوگیری کنند.

دکتر کریمی گفت: امروز ساوه آزادترین شهر از نظر محدودیت های کرونایی است و امیدی به کاهش شیوع ویروس و شمار مبتلایان نیست مگر آنکه تدر رفتار شهروندان شاهد تغییرات مثبتی برای رعایت پروتکل های بهداشتی باشیم.
سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه در پایان پیشنهاد جالبی را مطرح کرد و گفت: تقاضای برگزاری تور بازدید برای همه شهروندان از مجموعه بیمارستانی شهید مدرس را را رعایت کامل پروتکل های بهداشتی دارم تا شاید مردم با مشاهده صحنه های تلخی که در این مرکز درمانی وجود دارد، درس عبرت گیرند  و رعایت پروتکل های بهداشتی را کاملا جدی تلقی کنند.

ابتلای بیش از ۲۳ هزار نفر و مرگ حدود ۵۳۰ تن در ساوه و زرندیه از آثار و تبعات شیوع کرونا در این مناطق به شمار می آید.

برچسب‌ها ویروس کرونا ساوه زرندیه طرح واکسیناسیون کرونا اختصاصی ایرنا بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ساوه زرندیه ویروس کرونا ساوه زرندیه طرح واکسیناسیون کرونا اختصاصی ایرنا بهداشت و سلامت برگزاری مراسم ساوه و زرندیه تزریق واکسن دکتر کریمی برخی افراد واکسن ها ز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌

حسین امامیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تزریق این واکسن در برنامه جاری ایمن سازی کودکان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسکن افزود: اصل پیشگیری در بیماری‌های عفونی بسیار مهم‌تر از درمان است و تزریق این واکسن سبب کاهش بار جهانی بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی می‌شود.

وی با بیان اینکه باکتری پنوموکوک مهمترین عامل عفونت های مهاجم باکتریال در کودکان محسوب می شود، گفت: این بیماری طیف وسیعی از عفونت ها را شامل مننژیت، عفونت باکتریال تب دار، عفونت گوش میانی، سینوزیت، ذات الریه، عفونت ملتحمه چشم، عفونت در بافتهای نرم حفره چشم، عفونت در لایه های داخلی و دریچه های قلبی، التهاب استخوان و مغزاستخوان، عفونت پرده های محافظ قلب، عفونت یا التهاب وخیم قسمتی از صفاق، تورم والتهاب مفاصل، عفونت های بافت نرم و عفونت خونی را موجب می شود.

وی گفت: تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سبب ارتقاء سلامت کودکان می‌شود.

امامیان زمان تزریق این واکسن را در ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی و همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی اعلام کرد.

کد خبر 6093414

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان