Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-09@02:04:16 GMT

علل پوسیدگی دندان های کودکان

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۲۶۳۱

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با علت خرابی دندان های کودکان، توضیحاتی ارائه داد. ناطقان: محمدحسین خوشنویسان گفت: میکروب‌های پوسیدگی زا، وجود مواد قندی در محیط دهان و زمان را چهار عامل اصلی پوسیدگی دهان دانست و افزود: سه عامل اول، بلافاصله موجب بروز پوسیدگی نمی‌شود، بلکه نیاز به زمان است تا میکروب‌های پوسیدگی زا مواد قندی را مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی خاطرنشان کرد: استمرار تولید این اسید در شیارها و سطوح بین دندانی باعث حل شدن مینای سطحی دندان شده و در صورت عدم مراقبت‌های لازم پس از تحلیل مینا، پوسیدگی به عاج دندان که زیر لایه مینا قرار دارد رسیده و چون سختی عاج کمتر از مینا است با سرعت بیشتری تخریب ادامه پیدا می‌کند.

خوشنویسان تاکید کرد: با هر بار مصرف مواد قندی این فعل و انفعالات در دهان و در سطوح دندانی اتفاق می‌افتد، بنابراین افرادی که به دفعات از میان وعده‌های شیرین استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی توصیه کرد: والدین سعی کنند دفعات مصرف کربوهیدرات‌ها، انواع مواد قندی و شیرینی‌ها را برای کودکان محدود کنند.

خوشنویسان با اشاره به اینکه استفاده بیشتر از میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهای مناسب نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی و سلامت دهان و رشد کودک دارند، ادامه داد: بر اساس توصیه‌های WHO در زمانی که به دلیل محدودیت منابع نتوان خدماتی را برای کل جامعه انجام داد؛ ضروری است با انتخاب گروه‌های هدف، مقرون به صرفه ترین مداخلات لازم را برای این گروه ارائه داد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: پوسیدگی ، دندان ها ، کودکان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: پوسیدگی دندان ها کودکان مواد قندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۲۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی نقش به سزایی دارد. تغییرات هورمونی دوران بارداری موجب تغییراتی از جمله پرخون شدن لثه ها و در بعضی مواقع ویار حاملگی می شود. اسیدی شدن محیط دهان در پی استفراغ ناشی از ویار حاملگی، تمایل به مصرف تنقلات ترش (اسیدی) یا حاوی مواد قندی، خطر پوسیدگی دندان را در این دوران افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: زنان باردار چه مقدار ماهی می‌توانند بخورند؟

مشکلات دندانی و بیماری های بافت های اطراف دندان هم بر سلامت مادر و هم بر سلامت جنین و سلامت نوزاد تأثیر می گذارد. یافته ها نشان می دهد بیماری بافت های اطراف دندان در بارداری می تواند افزایش احتمال زایمان زودرس (تولد نوزاد نارس)، افزایش احتمال تولد نوزاد با وزن کمتر از دو هزار و ۵۰۰ گرم و افزایش احتمال پرفشاری خون در بارداری (پره ‌اکلامپسی) را به همراه داشته باشد.

بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت مستمر در دوران بارداری به ویژه در صورت وجود عوامل زمینه ای در مادر مانند ابتلا به دیابت، راهکار ساده و موثری در تامین سلامت دهان و دندان است. این موارد شامل مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز و هر بار به مدت دست کم چهار دقیقه، استفاده از نخ دندان و استفاده از دهانشویه های مجاز در بارداری است. همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب، به صورت استفاده از رژیم غذایی متعادل حاوی انواع مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامینC، ویتامین D و پرهیز از مصرف بیش از حد مواد قندی نیز احتمال مشکلات دهان و دندان را طی بارداری کاهش می دهد.

ارزیابی وضعیت دهان و دندان قبل از بارداری و نیز طی بارداری در زمان دریافت مراقبت های بهداشتی از نظر وجود جرم، پوسیدگی، التهاب لثه، عفونت دندانی و آبسه امری ضروری است. درمان بیماری های دهان و دندان با نظر دندانپزشک منعی در بارداری ندارد.

در دوران بارداری، مراقبت های دهان و دندان در هفته های ۶-۱۰، ۱۶-۲۰ و ۲۴-۳۰ بارداری انجام می شود و در صورت نیاز به خدمات دندانپزشکی، مادر به دندانپزشک ارجاع می شود. انجام مراقبت دهان و دندان ۳۰-۴۲ روز پس از زایمان نیز ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229817 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • این بیماری شایع‌ترین بیماری بشر است
  • پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری بشر/ به طور میانگین هر کودک ۱۲ ساله ایرانی ۲ دندان پوسیده دارد
  • ۴۵ درصد جمعیت جهان از پوسیدگی دندان رنج می‌برند / پوسیدگی دندان؛ شایع‌ترین بیماری بشر
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان کودکان و دانش آموزان در کاشان
  • افزایش سلامت دهان و دندان در دوران بارداری
  • پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز، ۱۸ و ۱۹ اردبیهشت
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها