Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@08:27:20 GMT

معیشت دشوار اتوبوسرانان البرزی در دوران همه گیری کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۶۸۵۳

معیشت دشوار اتوبوسرانان البرزی در دوران همه گیری کرونا

به گزارش ایرنا، ویروس منحوس کرونا که قریب به ۲۰ ماه است بر دنیا سایه انداخته، تقریبا هیچ حوزه‌ای را از گزند خود مصون نگذاشته است؛ در این میان آسیبی که بر بدنه مشاغل و اقشار آسیب پذیر وارد شده کم‌تر از جسم و جان نیست به گونه‌ای که برای بسیاری از این مشاغل، تامین نشدن امرار معاش از ابتلا به کرونا مهیب تر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قرنطینه و تعطیلی‌های مکرر که یکی از نسخه‌های مطرح شده برای کنترل این بیماری محسوب می‌شود، کاهش تردد را در پی داشت و اتوبوس‌ها از اولین وسایل حمل و نقل عمومی بودند که خواسته یا ناخواسته ملزم به تبعیت  از این قانون و تعطیلی شدند.

در این میان، سرنوشت حق و حقوق رانندگان و خانواده‌های آنها در ایام تعطیلی از اهمیت زیادی برخوردار است که خبرنگار ایرنا به منظور بررسی این موضوع، پای درد دل فعالان این حوزه نشست تا شاید هرچه سریع‌تر مشکلات این قشر از جامعه برطرف و وعده های مسوولان محقق شود.

کاهش درآمد شهرداری‌ها و بهره‌برداران این اتوبوس‌ها، موجب اجرایی نشدن کامل تعهد شهرداری در قبال آنها و ناتوانی بهره برداران از پرداخت حقوق رانندگان شد که نارضایتی تعدادی زیادی از رانندگان و پیمانکاران این حوزه را به دنبال داشت.

مسوولان شهری، زبان گویان اتوبوسرانان باشند

یک راننده که خواست نامش عنوان نشود به خبرنگار ایرنا گفت: ما می‌دانیم به علت کاهش ترددها، درآمد شهرداری کاهش داشته اما انتظار داریم مسوولان شهرداری و اتوبوسرانی زبان گویای ما در نزد مسوولان استانی باشند و از ما حمایت کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ دستگاه اتوبوس در محور قزوین به ‌محمدیه، مهرگان و الوند فعالت دارند و طی ۲۰ ماه گذشته یا کاملا تعطیل بودیم یا به علت کاهش تردد با کمترین تعداد مسافر مسیر را طی کردیم که درآمد حاصل حتی کفاف هزینه‌های اتوبوس را نمی‌دهد.

 ناآگاهی از مشکلات رانندگان نتیجه عمر کوتاه تصدی مدیران شهری

یکی از پیمانکاران اتوبوس‌های منطقه محمدیه و مهرگان نیز با بیان اینکه عمر تصدی مسؤولان شهرداری محمدیه و سازمان اتوبوسرانی بسیار کوتاه است، گفت: کوتاه بودن زمان تصدی آنها در امور باعث شده که اشرافیتی بر مشکلات صنف رانندگان اتوبوس نداشته باشند.

محمد عبدالهی با بیان اینکه بارها پیگیر احقاق حق رانندگان و گرفتن یارانه مصوب اتوبوس‌ها از شهرداری و فرمانداری بودیم، اظهار داشت: در این مسیر همیشه با وعده یا نبود اعتبار روبه رو شدیم؛ به طوری که در ۱۸ ماه گذشته تنها یک مرحله یارانه یک میلیون تومانی به پیمانکاران و۸۵۰ هزار تومان در ۲ نوبت واریزی به رانندگان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای همه گیری کرونا بیش از هشت ماه فعالیت اتوبوس‌ها تعطیل شده است که متاسفانه در این ایام، یارانه مصوب به ما پرداخت نشد و ما قادر به پرداخت حقوق رانندگان خود نیز نبودیم.

رانندگان الوند در لیست حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار می گیرند

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری الوند نیز با اشاره به نقش پررنگ حمل و نقل عمومی در مناطق خارج از مرکز استان، اظهار داشت: بیشتر ساکنان مناطق منفصل شهری استفاده از اتوبوس را به تاکسی به علت امنیت و مقرون به صرفه بودن ترجیح می دهند و آمارها نشان می دهد بار عمده حمل و نقل شهرستان بر دوش اتوبوس ها است.

احمد محبی تصریح کرد: رانندگان اتوبوس های مسافربری در دوران همه گیری کرونا به خصوص در ایام تعطیلات ابلاغی دچار خسارت جدی شدند که جبران بخشی از خسارات یکی از مطالبات به حق آنها است.

وی افزود: مدتی پیش اعضای شورای اسلامی شهر الوند پرداخت مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴۹ نفر از رانندگان را در این محور تصویب کردند که به علت طولانی شدن مراحل قانونی، این مبلغ با تاخیر پرداخت شد.

محبی خاطرنشان کرد: مدیریت شهرستان البرز و شهر الوند با توجه به توان خود، رفع مشکلات این رانندگان را در دستور کار قرار داده و تلاش می کنیم نام این رانندگان در لیست دریافت کنندگان تسهیلات صندوق کارآفرینی امید قرار گیرد.

تخصیص بسته‌های حمایتی شامل تسهیلات کم بهره و ارزاق ویژه راننده‌ها

مدیر کل دفتر فنی استانداری قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به گلایه مندی و اعتراض رانندگان، جلسه‌ای برای بررسی مشکلات آنها در دفتر مدیریت شهری استانداری تشکیل و تصمیمات مطلوبی برای تخصیص بسته‌های حمایتی تحت عنوان تسهیلات با بهره کم و بسته‌های ارزاق ویژه رانندگان اتخاذ شد.

پیمان پیرمرادی گفت: ما بر مشکلات این حوزه واقف هستیم اما متاسفانه کاهش درآمد شهرداری در سال‌های گذشته و درآمدزا نبودن اتوبوسرانی در ایام تعطیلات بر این مشکل دامن زده است.

پیرمرادی اظهار کرد: در این جلسه که با حضور نماینده رانندگان و بهره برداران، شهرداری و فرمانداری تشکیل شد مشکلات ناوگان اتوبوسرانی این شهرستان مطرح و مقرر گردید در زمینه فنی و مشکلات ناوگان نیز اقداماتی انجام شود.

پیرمرادی با بیان اینکه استانداری اعتبار منفک برای رفع این مشکل ندارد، افزود: باید اعتباری از سوی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها درنظر گرفته شود که به دلیل تغییر دولت و مجموعه‌های مدیریت کشوری و شهری این مهم به زودی میسر نخواهد شد.

نزدیک به ۵۰ راننده در خطوط البرز، مهرگان و محمدیه مشغول به فعالیت هستند که فشار اقتصادی و کرونا گلوی همه آنها بالاخص اقشار متوسط و ضعیف را فشرده است و باید مسوولان برای حل مشکلات آنها چاره ای بیندیشند.

 امید است حداقل اعضای تازه نفس شورای این شهرها، در اولین قدم با انتخاب مدیرانی مدبر و دلسوز برای شهر و شهروندان آبادانی، نشاط و عدالت را در روح شهر تزریق کنند و نسبت به اجرای وعده های خود درباره قشر زحمت کش رانندگان اقدام نمایند.

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز اتوبوس حمل و نقل مسافری استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز اتوبوس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز اتوبوس حمل و نقل مسافری استان قزوین اتوبوس ها حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۶۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گرگان با انتقاد از ترسیم زمان‌بندی نامشخص برای اتمام پروژه شهربازی این شهر گفت: بی‌برنامگی شهرداری در این پروژه سبب تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان شده است.

محمدرضا عجم، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: کم‌کاری‌ها و معطلی‌ها در انجام تعهدات سبب شده تا شهرداری گرگان تاکنون متحمل خسارت ۲۰۰ میلیاردی تعدیل در پروژه شهربازی مدرن شود که بخش اصلی این خسران ناشی از بی برنامگی رخ داده است.

وی ادامه داد: مردم چقدر این بی برنامگی‌ها را تحمل کنند تا الان در چند نوبت وعده اتمام و بهره برداری از این پروزه را به شهروندان داده اند که هیچ‌یک رنگ واقعیت به خود نگرفت.

عجم به بخشی از خلف وعده‌های مدیران شهرداری اشاره کرد و گفت: از چند ماه قبل وعده راه‌اندازی اتوبوس دو طبقه گردشگری را داده اند؛ ابتدا قرار بود در ۲۲ بهمن شاهد تحویل و آغاز به کار این اتوبوس باشیم؛ سپس به عید نوروز موکول شد، ولی هنوز این اتوبوس تحویل نشده است.

عجم گفت: از چند ماه قبل، وعده بهسازی و مرمت قلعه خندان داده شد و خیلی از شهروندان در انتظار بودند تا این بنای ارزشمند شهری ساماندهی و مورد استفاده گردشگران و بومیان قرار بگیرد که این امر هم محقق نشد.

عضو شورای شهر گرگان گفت: قرار بر کف سازی و دیواره سازی در بافت تاریخی و قدیم شهر گرگان بود که تاکنون از زمان پایان این فرآیند خبری نیست.


عجم گفت: هر چند با همت کارکنان شهرداری و اعضای شورای شهر توفیقاتی حاصل شده است، اما نبود برنامه به شهر آسیب زده است، مسئله محوری و برنامه محوری در مدیریت شهری به چشم‌های خورد.


وی گفت: در اواخر سال گذشته لایحه‌ای با عنوان واگذاری اتوبوس‌های شهرداری به بخش‌خصوصی به صحن پارلمان شهری ارائه شد که با تلاش اعضای شورا این فرآیند متوقف شد.


وی ادامه داد: در صورت واگذاری اتوبوس‌های شهرداری به بخش خصوصی شهرداری گرگان چند صد میلیارد تومان متضرر می‌شد که با درایت نمایندگان مردم در شورای شهر گرگان جلوی این خسارت بزرگ گرفته شد.

عجم به ضرورت ترسیم منابع پایدار در آمدی برای شهرداری گرگان گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد‌های شهرداری از محل صدور پروانه و جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ تامین می‌شود که باید در این خصوص چاره اندیشی کنیم.

دیگر خبرها

  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • پرداخت سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مستمری و کمک معیشت به مددجویان ایلامی
  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • درخواست رانندگان برای رسیدگی به جاده باریک و خطرناک نشتیفان - قائن + فیلم
  • اتوبوس‌هایی که به فرمان خانم‌ها حرکت می‌کنند
  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است
  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی
  • جزئیات پرداخت تسهیلات ارزی برای واردات اتوبوس
  • از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری