Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل انجمن جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به قانون ممنوعیت نمایش صحنه‌های استعمال دخانیات در فیلم و سریال‌های نمایشی گفت: درحال حاضر مافیای قاچاق سیگار، برای فرهنگ سازی استعمال دخانیات هزینه‌های زیادی را صرف تعدادی از فیلم و سریال‌های نمایشی می‌کند و این درحالی است که نهاد‌های نظارتی نسبت به این مسئله کاملا بی تفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه بازرگانی بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا مسجدی» دبیرکل انجمن جمعیت مبارزه با دخانیات، در گفتگو با بازارنیوز به مسئله افزایش میزان مصرف دخانیات در تعدادی از فیلم و یا سریال‌های نمایشی اشاره و در تشریح این پدیده گفت: این موضوع  در همه کشور‌ها یک موضوع کلان و مهم محسوب می‌شود و حتی قانون گذاران بسیاری از کشور‌ها در این باره قوانینی را برای جلوگیری و یا مجازات این مسئله در نظر گرفته اند.
دبیرکل انجمن جمعیت مبارزه با دخانیات خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران هم، سال ۱۳۸۵ «قانون جامع کنترل دخانیات» به تصویب نمایندگان مجلس رسید و طی این مصوبه در دو ماده، صراحتا اعلام شده است که هرگونه تبلیغ مستیقم و غیرمستقیم استفاده از سیگار و انواع دخانیات ممنوع است؛ علاوه بر این آیین نامه‌هایی هم مبتنی بر این قانون از سوی دولت تصویب شده است که در آن، به تصویر کشیدن سکانس‌هایی که در آن چه افراد مثبت و چه افراد منفی در حال استعمال دخانیات هستند ممنوع است.
وی متذکر شد: ترکیه یکی از کشور‌هایی است که پس از تصویب و اجرای قانون ممنوعیت تبلیغ مصرف دخانیات، اعمال سختگیرانه ای را در نظر گرفتهو حتی در این راستا سکانس های مربوط به استعمال دخانیات در سریال های قدیمی را هم شطرنجی می کنند، اما تاکنون در ایران چنین اتفاقی صورت نمی‌پذیرفته است.
مسجدی در ادامه به برخی از کشور‌های موفق در مبارزه با دخانیات اشاره کرد و گفت: کانادا، نیوزلند، و استرالیا از جمله کشور‌های موفقی هستند که توانسته اند مسئله مبارزه با دخانیات را به بهترین نحو به پیش ببرند اما این مسئله به این معنی نیست که از ساخت فیلم جلوگیری کرده باشند بلکه قوانین مرتبط با استعمال دخانیات را به گونه‌ای وضع کرده اند که فیلم‌سازان این کشور‌ها را مجاب به در نظر گرفتن حذف سکانس‌های استعمال دخانیات در فیلم‌های خود کرده است.
دبیرکل انجمن جمعیت مبارزه با دخانیات اذعان کرد: اکنون مسئله این است که در ایران قانون ممنوعیت تبلیغ مصرف دخانیات به نحو احسن اجرا نمی‌شود؛ درحال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف هستند هنگام اعطای مجوز به فیلم‌ها و سریال‌ها از پخش سکانس‌های استعمال دخانیات جلوگیری کنند.

مافیای سیگار، کارگردانان فعلی سریال‌های خانگی

مسجدی در ادامه به برخی از سریال‌های درحال پخش شبکه نمایش خانگی اشاره و در خصوص وضعیت این سریال‌ها گفت: اکنون بسیاری از سکانس‌های این سریال‌ها برخلاف قانون جامع تبلیغ دخانیات بوده و نهاد‌های مذکور باید بر اساس قانون، رصد بهتری را نسبت به این گونه سریال‌ها داشته باشند.
دبیر کل انجمن مبارزه با دخانیات تاکید کرد: درحال حاضر، شرکت‌های دخانیات و مافیای بین المللی و داخلی، با هزینه های هنگفت، از این گونه سریال‌ها بیشترین استفاده را برای تبلیغ سیگار و انواع دخانیات می‌کنند. درحال حاضر یکی از راه‌های افزایش مصرف دخانیات، استفاده مضاعف افراد شاخص از سیگار و دیگر دخانیات است.
قهرمانانی جذاب همراه با عطرسیگار قاچاق
وی در در ادامه در تشریح آثار منفی استفاده سیگار از سوی افراد شاخص و سلبریتی‌ها گفت: استفاده مکرر افراد شاخص از دخانیات به ویژه سیگار، تاثیر ویژه‌ای بر افکارعمومی و ذهنیت عامه مردم دارد و این مسئله می‌‎تواند استفاده از دخانیات رابه طریقی فرهنگ سازی کند؛ سال‌ها قبل انجمن ریه اروپا نشستی را با حضور ۲۰ هزار پزشک اروپایی در شهر بارسلون برگزار کرد و نکته جالب این نشست حضور بازیکنان تیم بارسلونا با پیراهن‌های مزین به جمله «ما برعلیه دخانیت» بود که در نوع خود اقدام مثبتی برای مقابله با استعمال دخانیات محسوب می‌شد.
مسجدی خاطرنشان کرد: استفاده از سیگار به هیچ وجه عواقب خوبی ندارد و در این میان افرادی هستند که برای کسب سود و پر کردن جیب خود اقدام به توزیع و تجارت این کالا می‌کنند؛ با شدت گرفتن میزان سرانه مصرف سیگار، افراد سودجو با استفاده از سیگار‌های قاچاق و نا مرغوب سعی می‌کنند از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند و در این میان به جان و سلامتی افراد هیچ توجهی ندارند.
این متخصص ریه افزود: تا کنون آسیب‌های زیادی را از این پدیده شوم شاهد بوده ایم و بیشتر بیماران دچارسکته قلبی و مغزی به دلیل استفاده از دخانیات به این حال و روز افتاده اند؛ درحال حاضر ۱۳۰ هزار بیمارسرطانی داریم؛ یقینا با کنترل مصرف دخانیت در کشور بخش قابل توجهی از این گونه بیماری‌ها چشمگیری خواهد یافت.
وی درآخرتاکید کرد: همانگونه که ذکر شد ما از قوانین و آیین نامه‌های بسیار دقیقی برخوردارهستیم، اما به دلیل سوء نظارت برخی از نهاد‌های نظارتی، تا کنون پخش صحنه‌های حاوی مصرف دخانیات متوقف نشده وهمچنان میزان مصرف دخانیات درکشور هیچ تغییری نکرده است؛ درحال حاضر نسل جوان کشور ارتباط ذهنی ویژه‌ای با برخی از هنر پیشه‌ها دارند و حال زمانی که همین هنرپیشگان شروع به استعمال دخانیات کنند، کم کم قشر جوانان جامعه هم ترغیب به مصرف سیگار و انواع دخانیات می‌شود.     پایان پیام// برچسب ها: استعمال دخانیات ، شبکه نمایش خانگی ، سیگار قاچاق ، قاچاق لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000P1X

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: استعمال دخانیات شبکه نمایش خانگی سیگار قاچاق قاچاق استعمال دخانیات سریال های نمایش مصرف دخانیات درحال حاضر سریال ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟

مهران مدیری مدتی است با تولید و پخش برنامه «اسکار»، در کنار پیگیری ماجرای اختلافش با صداوسیما بر سر «دورهمی» و اخیرا هم خبر ساخت سریال جدیدش، نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است.

به گزارش ایسنا، ماجرای اختلاف نظر میان مهران مدیری و صداوسیما، با امتداد شکایت این سازمان از سازندگان «دورهمی» و جلوگیری از پخش قسمت‌های جدید برنامه  مدیری، به مرحله‌ی تازه‌ای نرسیده اما متوقف هم نشده است.

اختلاف‌نظرها میان صداوسیما و مهران مدیری از آن زمان بار دیگر بالا گرفت که عنوان شد، مدیری قصد ساخت برنامه‌ای با نام «اسکار» را برای شبکه نمایش خانگی دارد و در حالی که مجوز تولید این برنامه از سوی خود ساترا داده شده بود، شائبه‌هایی مبنی بر جلوگیری از پخش وجود داشت. با این وجود و در حالی که بحث‌ بر سر «دورهمی» و شکایت صداوسیما از مهران مدیری ادامه داشت، این کارگردان «اسکار» را ساخت که این روزها در شبکه نمایش خانگی هم در حال انتشار است.

به تازگی هم خبرهایی مبنی بر ساخت سریال جدید مهران مدیری با عنوان «پدر قهوه» عنوان شده اما هنوز به تایید رسمی نرسیده است؛ هرچند این کارگردان از آن دسته افرادی است که معمولا ترجیح می‌دهند پروژه‌هایشان را در بی‌خبری و در عین حال با توسل به انتشار اخبار غیررسمی پیش ببرند.

در اخباری که منتشر شده، عنوان شده است که «پدر قهوه» را می‌توان پروژه‌ی جدید مهران مدیری پس از برنامه‌ی «اسکار» دانست که اتفاقا استقبال چندانی هم از آن نشد و حالا داستان سریال جدید در فضا و ساختاری کاملا متفاوت، حول موضوع مافیای قهوه در ایران می‌گذرد.

گویا قرار است ژاله صامتی ـ بازیگر محبوب سریال زیرخاکی ـ بازیگر نقش اول زن این سریال باشد. مهران مدیری نقش رئیس مافیای قهوه را ایفا کند و سام درخشانی هم یکی از نقش‌های محوری پدر قهوه را بر عهده بگیرد. همچنین از ترکیبی که برای بازیگران در نظر گرفته شده، می‌توان از همین حالا فضای کمدی کار و شباهتش با آثاری چون مرد هزار چهره یا هیولا را متصور شد.

هرچند مدیری حدود ۱۴ سال پیش، سریال «قهوه تلخ» را هم در شبکه نمایش خانگی ساخته بود و حالا نام «پدر قهوه»، این سریال را هم به یاد مخاطبان می‌اندازد؛ سریالی که در قالب سی‌دی و دی‌وی دی منتشر می‌شد و به عنوان پرفروش‌ترین سریال رسانهٔ خانگی لقب گرفت. با این حال ناتمام ماندن انتشار «قهوه تلخ»، برای همیشه برگی پرسش‌برانگیز را در کارنامه این هنرمند و حتی شبکه نمایش خانگی رقم زد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»