Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  ایرنا، آیت الله رضا رمضانی در مراسم بزرگداشت آیت الله «سید محمدعلی عالمی بلخابی» از علمای افغانستان، در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم، با انتقاد از هر گونه افراط و تفریط در امور دینی، افزود: در روایات آمده است که یا عالم، یا متعلم و یا دوست دار عالم باشید.

وی ادامه داد: اسلام افراطی، نوعی تفسیر غیر واقعی از دین ارائه کرده و خشونت را به دین نسبت می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی که برای جهانیان رحمت است و پیامبری که مدیریت او بر اساس اخلاق بود را به گونه دیگری معرفی می کنند؛ لذا به دلیل فهم غلط از دین، کشتارهایی در کشورهای اسلامی ایجاد شده است.

رمضانی درباره ویژگی های اسلام ناب گفت: اسلام ناب، اسلام عقلانیت، تفکر، تعقل، عدالت، اعتدال و دوری از افراط و تفریط است. اسلام به صورت جامع در حوزه های فردی و اجتماعی و سیاسی می تواند تاثیرگذار باشد و جامعه را وادار به اصلاح و عدالت کند. آیت الله عالمی نیز عالمی جامع بود و نگاه فردی به امور نداشت بلکه نگاه او فردی، اجتماعی و سیاسی بود و در میادین و عرصه های مختلف حضور داشت.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به نگاه‌های مختلف به دین در طول تاریخ گفت: نگاه اموی به دین نگاهی اشرافی بود. عباسی ها از دین به صورت ابزاری استفاده کردند. اما دین از نگاه علوی، معنویت، تفکر، تعقل و عدالت است. بشریت باید طعم عدالت را بچشد و در مقابل ظلم ایستادگی کند.

به گفته وی، برخی اسلام را لیبرال معرفی می کنند؛ اسلامی که از عمل و اجتماع فاصله بگیرد و انسان صرفا رابطه قلبی با خدا داشته باشد. چنین اسلامی مسئولیت پذیر نیست، بلکه مسئولیت گریز و مسئولیت ستیز است.

رمضانی داشتن لسان صدق را از خصوصیات عالم دین معرفی کرد و افزود: اگر عالم دین، لسان صدق داشته باشد، جامعه را به ملکوت متصل می کند و تاثیر عمیق بر روح و روان افراد می گذارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مقاومت از دیگر ویژگی های عالم دین است، افزود: در برابر خودکامگان و کسانی که کرامت مردم را زیر پا می گذارند باید مقاومت کرد. در قرآن حدود ۴۰۰ آیه درباره جهاد و مقاومت آمده است و این اهمیت جهاد را نشان می‌دهد. جهاد توفیقی است که شامل حال خواص اهل ایمان می‌شود. هر کس، توفیق این مهم را ندارد که در میدان حضور پیدا کند. وظیفه عالم دین،فقط نماز خواندن و مسئله گفتن نیست؛ در جایی که لازم است باید در میدان جهاد باشد که نمونه بارز آن آیت الله عالمی است و ایشان شجاعت را از جدشان حضرت سیدالشهداء(ع) به ارث برده بود.

وی افزود: هدف آیت الله عالمی از جهاد این بود که جامعه در جهالت نباشد و آموزه های دین در جامعه زنده بماند؛ چنانکه جدش سیدالشهدا(ع) این کار را کرد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه جهالت به معنای نادانی نیست، افزود: جهالت به معنی وابستگی به دنیا، خود را گم کردن، جاه طلبی، دنیاطلبی و فاصله گرفتن از نور توحید است. هدف عالم دین این است که مردم در جهالت نباشند و عالم دین، راه و مسیر را به مردم نشان می دهد. عالمان واقعی آن دسته هستند که به رسالت تعلیمی و تربیتی عمل می کنند و زمانی که ببینند عده ای در مسیر جهل هستند رنج می برند و غصه می خورند.

مرحوم عالمی شخصیتی تاثیرگذار در افغانستان بود

وی با بیان اینکه نقش عالمان امروز نیز باید مثل نقش آیت الله عالمی باشد، افزود: آیت الله عالمی کسی بود که اگر حرفی می زد، مردم به او اعتماد می کردند و عالم دین باید چنین نقش و جایگاهی داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان در بیان توصیه هایی خطاب به علمای این کشور گفت: امروزه حفظ وحدت مهم است. آیت الله عالمی نیز به دنبال وحدت بود درباره ایشان نقل می کنند که علاقه برادران اهل سنت به ایشان، کمتر از شیعیان نبود. دین با خشونت میانه ای ندارد؛ باید به دنبال زندگی مسالمت آمیز بود و نباید مسلمان کشی در کشور راه بیفتد. مردم مسلمان افغانستان نقش آفرین هستند و باید حکومت را خودشان انتخاب کنند. باید مراقب بود که دشمنان از وضع موجود سوء استفاده نکنند و نقش علمای دینی در این وضعیت بسیار مهم و برجسته است.

 با بیان اینکه آیت الله عالمی، عالمی عامل به معنای واقعی و تاثیرگذار بود، افزود: ایشان معنویت، اخلاق، ادب و شریعت را ترویج می کرد.

وی با اشاره به زندگی آیت الله عالمی گفت: وی پس از تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، به مشهد مهاجرت کرد و پس از آن، در دو دوره حضور در حوزه علمیه نجف نزد عالمان بزرگی مثل آیت الله خوئی، امام خمینی(ره) و آیت الله حکیم، تحصیل کرد و به شخصیتی جامع تبدیل شد.

رمضانی با اشاره به تالیفات آیت الله عالمی گفت: آن مرحوم آثار و تالیفات فاخری در موضوعات مختلف مثل عقاید، فلسفه، فقه، اصول و مباحث اخلاقی نگاشت و به معنای واقعی کلمه عالم ربانی بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره سیره عملی مرحوم عاملی بلخابی اظهار داشت: ایشان با ثقلین اکبر و اصغر یعنی قرآن و اهل بیت(ع) مانوس بود و همواره به خدا توکل و به اولیای الهی توسل داشت.

وی در ادامه گفت: پدر آیت الله عالمی نیز از علما و شخصیت های تاثیرگذار افغانستان بود و در شمال این کشور خدمات علمی و اجتماعی داشت.

مدرس حوزه علمیه قم درباره خدمات آیت الله عاملی اظهار داشت: تاسیس مساجد، حسینیه ها، کتابخانه ها و بازسازی حرم یحیی بن زید از آثار ماندگار آن مرحوم است. وی برای بازسازی حرم یحیی بن زید حتی منزل شخصی خود را فروخت تا این بنا را تکمیل کند. و امروز این بقعه می تواند مرکز علمی و فرهنگی و معنوی در منطقه باشد.

وی درباره مبارزات جهادی آیت الله عاملی عنوان کرد: پس از ورود نیروهای ارتش شوروی به خاک افغانستان، ایشان از لحاظ فقهی بررسی می کند که نقش عالمان در این برهه چیست؛ که در نهایت به جهاد و مقاومت می رسد و رهبری جهاد شمال افغانستان را بر عهده می گیرد و حتی فرزندان و همسرش در این راه به شهادت رسیدند.

رمضانی درباره رسالت عالمان دین در جامعه گفت: بر اساس روایات، تبیین احکام دینی، وظیفه عالمان است. علما با تلاوت آیات الهی باید مردم را از معارف الهی بهره مند کنند تا مردم با عالم معنی و ملکوت مرتبط شوند. علما باید کتاب الهی را به مردم بیاموزند و سِمت تعلیمی و تربیتی داشته باشند. علما وارثان پیامبران هستند. انبیاء مربی نفوس بودند و انسان ها را با عالم معنی و ملکوت آشنا می کردند؛ لذا از عالم دینی انتظار این است تا آیات الهی را تلاوت کرده و نقش معلم و مربی را در جامعه ایفا کند. آیت الله عالمی دارای این ویژگی بود؛ هم معارف الهی را به اقشار مختلف جامعه تعلیم کرد و هم شاگردان زیادی پرورش داد و این شاگردان در مناطق مختلف افغانستان و کشورهای دیگر منشأ خدمات و برکات هستند.

برچسب‌ها افغانستان قم وحدت اسلامی آیت الله رضا رمضانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان قم وحدت اسلامی افغانستان قم وحدت اسلامی مجمع جهانی اهل بیت ع آیت الله عالمی عالم دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم

 
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایندگان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

 منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود