Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@11:23:38 GMT

افزايش بي سابقه نرخ گاز در ترکيه

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۹۲۴۳

خبرگزاری آریا- بهای گاز مصرفی منازل، تجاری، صنایع و تولید کنندگان برق در ترکیه 15 درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری آریا، بهای گاز مصرفی منازل، تجاری، صنایع و تولید کنندگان برق در ترکیه 15 درصد افزایش یافت.
شرکت لوله گذاری نفت و گاز ترکیه (بوتاش) با انتشار اطلاعیه‌ای نرخ گاز مصرفی در منازل، واحد‌های تجاری، صنعتی و نیروگاه‌های گازی تولید برق را به میزان 15 درصد افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این اطلاعیه قیمت هزار مترمکعب گاز مصرفی برای منازل یک هزار و 488 لیر، واحد‌های تجاری یک هزار و 458 لیر، واحد‌های صنعتی دو هزار و 50 و برای نیروگاه‌های گازی تولید کننده برق دو هزار و 369 لیر شد که این افزایش از تاریخ یکم سپتامبر محاسبه می‌شود.
شرکت بوتاش دلیل این افزایش بهاء را افزایش نرخ گاز در بازار‌های بین المللی اعلام کرد.
افزایش نرخ گاز در حالی صورت می‌گیرد که حدود یک سوم از 21/5 میلیون مشترک گازی این کشور به دلیل عدم پرداخت به موقع قبض خود حداقل یکبار با قطعی گاز و پرداخت هزینه‌های گزاف برای وصل شدن مجدد به شبکه را تجربه کرده اند.
به عقیده منابع آگاه؛ افزایش نرخ گاز در ترکیه افزایش نرخ تورم در کالا‌های اساسی و خدمات را به همراه دارد.
 
افزایش نرخ تورم در ترکیه
نرخ تورم در ترکیه به بالاترین رقم در 26 ماه اخیر رسید.
مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد: نرخ تورم این کشور در بخش مصرف کننده ظرف 12 ماه منتهی به ماه اوت به 19.25 درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل 1.12 درصد بیشتر شده است.
این نرخ، بالاترین نرخ تورم ثبت شده ترکیه در 26 ماه اخیر محسوب می شود، این رقم فراتر از پیش‌بینی بانک مرکزی ترکیه و کارشناسان اقتصادی بوده حتی از میزان بهره بانکی 19 درصدی هم عبور کرده است.
بنا، بر این آمار قیمت خیار در ماه اوت در مقایسه با ماه قبل با 56 درصد افزایش، رکورد دار گرانی در ترکیه شده است.
بر اساس داده های مرکز آمار ترکیه نرخ تورم‌ در بخش تولید نیز با 2/77 درصد افزایش در ماه اوت در مقیاس سالانه به رقم 45/52 درصد رسیده است.
اقتصاد ترکیه از زمان شیوع کرونا تحت فشار قرار گرفته زیرا بخش های کلیدی آن از جمله گردشگری دچار مشکل شده است.
نرخ تورم در ترکیه که در بیشتر روزهای چهار سال گذشته دو رقمی بوده، نتیجه کاهش ارزش لیر، پایین آمدن اعتبار پولی و افزایش تقاضا و بحران اقتصادی ناشی همه گیری کرونا بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گاز ترکیه درصد افزایش نرخ تورم افزایش نرخ نرخ گاز گاز مصرفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

زین‌العابدین گنج‌خانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

وی افزود: ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: در این مدت حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش تقریبی ۳۱ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده است که به لحاظ ارزش حدود ۲۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

گنج‌خانلو ادامه داد: همچنین ۳۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰.۶ میلیون دلار به صورت موقت وارد استان شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی صادرات از گمرک زنجان گفت: همچنین در رویه ورود موقت نیز شاهد افزایش هستیم که امیدواریم با رونق فعالیت واحدهای صنعتی استان، سطح تجارت خارجی نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: در این مدت همچنین واردات قطعی بیش از ۲۴.۵ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۱۴ هزار تن ثبت شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۵۹ درصد کاهش و از نظر وزنی ۴۲ درصد کاهش دارد.

کد خبر 748375

دیگر خبرها

  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده