Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفتگو با خبر ۱۸:۳۰ درباره وضعیت بیمه کارگران گفت: ۶۰ درصد کارگران متاسفانه بیمه ندارند و از خدماتی که یک بیمه شده در کشور باید استفاده کند محروم هستند و این یک فاجعه برای جامعه کارگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره تعداد کارگران کشور بیان کرد: در حال حاضر بیمه شده‌های سازمان تامین اجتماعی آن‌هایی که رسما ثبت شده‌اند بیش از ۱۴ میلیون نفر هستند و این ۶۰ درصد جزو این تعداد نیستند.

بیات درباره تعداد کارگران فاقد بیمه ادامه داد: بر اساس مطالعه من تقریبا حدود ۱۵ میلیون نفر بیمه ندارند که این رقم بسیار بزرگ است و اگر این گونه باشد باید فکری برای آن شود و عزیزانی که فاقد بیمه هستند حالا چه در بحث بیمه بیکاری چه در بحث بازنشستگی و موضوعات این قبیل از امتیازات محروم هستند.

وی افزود: مشمولین قانون کار باید بیمه شوند اگر چنانچه در کارگاهی کارگری بیمه نمی‌شود تقصیر کارفرماست، چون کارفرما دارد تخطی می‌کند، چون کارگر باید از روز اولی که وارد کارگاه می‌شود بیمه شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار کرد: اگر حادثه‌ای در کارگاه برای کارگر رخ دهد ضرر و زیانی که کارفرما باید بپردازد بیش از حق بیمه‌ای است که باید پرداخت کند.

بیات با بیان این‌که قانون توافق ندارد تصریح کرد: باید کارفرما کارگر را بیمه کند یعنی این‌که من بیایم با شما توافق کنم در دفترخانه و محضر بروم و از کارگر تعهد و سفته و فرارداد سفید بگیرم بگویم هر اتفاقی افتاد مسئولیت با خود کارگر است و بیمه هم نمی‌کنم همه‌ی این‌ها خارج از قانون است.

وی با اشاره به این‌که کارفرمایان عزیز به این موضوعات آگاه هستند بعضی‌ها خودشان را به ناآگاهی می‌زنند گفت: کارگر بر اساس قانون باید بیمه شود، چون اگر بیمه نشود اگر روزی اخراج شود از بیمه بیکاری محروم می‌شود اگر دچار حادثه شود نمی‌تواند از بحث مزایای درمانی استفاده کند، اگر سخت و زیان‌آور باشد نمی‌تواند از قانون آن استفاده کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی بیان کرد: ما آن بیمه شده‌هایی هم که داریم برخی‌شان ناقص بیمه شده‌اند بسیاری از افراد ۶۰ ساله شده‌اند وقتی دنبال بازنشستگی می‌روند می‌بینند ۱۵ سال سابقه دارند و حق بیمه برایشان پرداخت شده است.

بیات اظهار کرد: سامانه جامعی هم که وجود دارد خوب است هم کارگر و هم کارفرما اگر بروند و اطلاعات را وارد کنند می‌شود آمار به دست آورد.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره وضعیت بیمه کارگران کشور در ادامه اين گفتگو بيان کرد: آمار ۶۰ درصدی نمی‌تواند آمار درستی درباره حوزه کارگری و کارگرات فاقد بیمه باشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: با توجه به این‌که ما در حال حاضر بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر بیمه شده در کشور داریم و با توجه به میانگین خانوار ۳.۳ نفری که در کشور داریم می‌توانیم حدس بزنیم که بیش از ۴۲.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در حال حاضر بیمه هستند.

خدایی ادامه داد: اگر جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور را حساب کنیم قطعا آمار ۶۰ درصد فاقد بیمه به اعتقاد من آمار درستی نمی‌تواند باشد به فرض این‌که تمام جمعیت کشور حتی شاغل در حوزه کارگری ببینیم.

وی افزود: با توجه به برآورد‌های ما در جمع حدوو ۷ میلیون نفر کارگر در سطح کشور داریم که در مشاغل غیر رسمی کار می‌کنند و بیمه نیستند.

این فعال کارگری اظهار کرد: برای رسیدن به نتیجه اعتقاد من این است که این‌ها را تقسیم‌بندی کنیم همه‌ی این‌ها با یک فرمول قطعا به نتیجه نخواهند رسید، چون هرکدام مشکلات خاص خود را دارند.

خدایی گفت: این ۷ میلیون نفر حدود ۳۰ درصد جمعیت کارگران کشور هستند.

وی افزود: جریانی در کشور وجود دارد که با بزرگ‌نمایی مشاغل غیر رسمی به دنبال اصلاح قانون کار و دستمزد توافقی است به این دلیل من می‌گویم که این عدد شاید در اطلاعاتی که به مرکز پژوهش‌هاداده شده بزرگ‌نمایی شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمه کارگران کارگران قراردادی رئیس اتحادیه کارگران قراردادی کارگران کشور میلیون نفر فاقد بیمه بیمه شده ۶۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین جمالی‌زاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان فسا با تاکید بر لزوم راهکاری سازنده برای تبعیض و شکاف بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی گفت: یکی از معضلات در مسیر تحصیل جوانان و نوجوانان دانش‌آموز ما، وجود تبعیض در امکانات و کیفیت تحصیل بین مدارس عادی دولتی و مدارس خاص است که این مساله آثار شکننده علمی و روحی جبران ناپذیری بر دانش آموزان مستعد محروم دارد.

امام جمعه فسا افزود: لازم است تا معلمین عزیز از دل این کلاس‌های درس با استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود، دانش آموزان مؤثر باسواد و پژوهش‌محور تحویل جامعه بدهند.

وی اعلام کرد: طبق آمارهای موجود، در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت کشور دانش آموزی است و این یعنی یک پنجم کل جمعیت کشور را فقط دانش آموزان تشکیل می‌دهند که در اختیار آموزش و پرورش است.

حجت الاسلام جمالی زاده تصریح کرد: ما چه اندازه در نقش آفرینی و تعلیم و اداره این سرمایه‌ها و این جمعیت ۱۷ میلیون نفری، آسیب شناسی و کار علمی پژوهشی کرده و در راستای ارتقا خروجی‌های آن نقش داشته‌ایم؟

وی در ادامه ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر ابراز کرد: با اینکه موضوع کار و کارگری در اسلام از جایگاه ممتازی برخوردار است و در بیانات بزرگان انقلاب در طول دوران انقلاب تاکنون بر رفع مشکل قشر کارگر تأکید می‌شده ولی هنوز در برخی موارد دیده می‌شود که کارگران عزیز ما دچار گرفتاری‌هایی همچون قراردادهای موقت، مشکل بیمه کارگران و وضعیت معیشتی این قشر در برخی مراکز و امثال آن هستند که می‌طلبد مسئولین کشوری در هر سه قوه، با در نظر گرفتن حقوق کارفرمایان در راستای ارتقای جایگاه کار و کارگری در کشور، فکری اساسی کنند.

حجت الاسلام جمالی زاده عنوان کرد: این در حالی است که رئیس‌جمهور بارها بر حل هرچه سریع‌تر مشکل بیمه کارگران تاکید و دستور فوری در این زمینه داده‌اند اما متأسفانه به گفته برخی کارگران طی چهار سال گذشته علاوه بر اینکه هیچ سهمیه جدیدی برای بیمه کارگران شهرستان فسا لحاظ نشده، بلکه بیمه ده‌ها کارگر را هم قطع کردند.

خطیب جمعه فسا متذکر شد: سزاوار نیست که این قشر را اینچنین در زحمت قرار دهیم زیرا اگر زمانی کار نباشد کارگر چگونه بیمه‌اش را پرداخت کند؟

وی در بخش پایانی خطبه‌های خود با اشاره به در پیش بودن فصل تابستان و بحران کم آبی، خطاب به مردم فسا بیان کرد: از مردم عزیز می‌خواهم مشکل کم آبی و صرفه‌جویی را در زندگی خود مدنظر قرار داده و مسئولین هم با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و تابستان، بر نحوه توزیع و مصرف آب به گونه‌ای نظارت داشته باشند تا مردم دچار مشکل نشوند.

حجت الاسلام جمالی‌زاده در خاتمه گفت: بر اساس اعلام کارشناسان، بارش‌های بهاری به کشاورزان شهرستان فسا بیش از چندین میلیارد تومان خسارت وارد کرده که امید است با تلاش مسؤولین جهاد کشاورزی استان فارس این خسارت‌ها هر چه سریع‌تر پرداخت شود تا بخشی از مشکلات آنها حل شود.

کد خبر 6089144

دیگر خبرها

  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • تاکید امام جمعه فسا بر حل مشکل بیمه کارگران
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است