Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حبیب‌الله ذاکری فوق تخصص کنترل و درمان درد در نشست تخصصی بررسی انواع درد‌های عضلانی بعد از کرونا بیان کرد: محققان، درد‌های عضلانی مرتبط با رباط‌ها، تاندون‌ها و فاسیا را از جمله درد‌هایی می‌دانند که بعد از ابتلا به کرونا نیز ممکن است بیماران را بیازارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: متخصصان حوزه درد و کنترل درد معتقدند کرونا بافت‌های نرم که در تماس با عضلات استخوان‌ها و ارگان‌های بدن هستند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند و برای التیام این نوع درد باید با متخصصان این حوزه مشورت کرد و تحت درمان قرار گرفت.

این فوق تخصص کنترل و درمان درد در شیراز ادامه داد: رها شدن بیماران به حال خود بعد از بهبودی از کرونا چندان خوشایند نیست و باید در مراکز تخصصی به درد‌های بعد از کرونا نیز رسیدگی کرد.

او افزود: شواهد بالینی نیز نشان داده که ۴۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا، درد‌های عضلانی به‌ویژه درد مفاصل را تجربه می‌کنند. ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند کرونا به ایجاد درد و التهاب عضلات منجر می‌شود و به همین دلیل بروز درد‌های عضلانی و مفاصل ناگهانی و بدون زمینه قبلی از علائم احتمالی کرونا محسوب می‌شود.

ذاکری اضافه کرد: اگر درد‌های عضلانی شدت بیشتری یابد، می‌تواند نشانه‌ای از تشدید بیماری یا افت سطح اکسیژن خون باشد و باید به پزشک مراجعه شود.

به گفته او، در بسیاری از بیماران، درد‌های عضلانی شدید در ناحیه شانه، کمر و پشت ساق پا حدود یک هفته تا ۱۰ روز ادامه دارد، اما برخی مبتلایان پس از بهبود تا بیش از یک ماه با این درد‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

ذاکری اظهار کرد: درد‌های عضلانی به‌عنوان یک عارضه تایید شده برای کووید - ۱۹ شناخته می‌شود تا جایی که برخی از افرادی که ناقل کرونا هستند و درد عضلانی کمی دارند نیز باید خود را قرنطینه کنند تا باعث انتقال بیماری به سایر افراد نشوند.

این فوق تخصص کنترل و درمان درد با بیان اینکه درد عضلات ممکن است از هر عضله‌ای در بدن نشات بگیرد، اضافه کرد: در اصطلاح پزشکی به درد عضلانی میالژیا گفته می‌شود. ممکن است درد عضلانی به علت آسیب دیدگی یا فعالیت بیش از حد عفونت بافت‌های نرم و شرایط التهابی ایجاد شود. در برخی شرایط این درد با درد‌های کلی مثل آنفولانزا که به شکل درد‌های عضلانی مشاهده می‌شوند ارتباط پیدا می‌کنند.

ذاکری همچنین با بیان اینکه درد عضلانی می‌تواند فقط مربوط به یک گروه از ماهیچه‌ها باشد یا پخش شود که شامل گروه‌های عضلانی چندگانه می‌شود، افزود: درد عضلانی که ناشی از آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد اتفاق افتاده است معمولا در یک ناحیه متمرکز می‌شود. با توجه به علت این علائم درد عضلانی می‌تواند ملایم شدید یا ناتوان کننده باشد. درد عضله علامت بارز بعضی از بیماری‌های مزمن مثل فیبرو میالژیا است.

او با اشاره به برخی از درد‌های ناشی از کرونا در عضلات افراد بهبود یافته، افزود: وقتی بیمار مبتلا به کووید-۱۹ می‌شود بستگی دارد سطح ابتلایش چگونه باشد. اگر این ابتلا به صورت درگیری عضلانی و همراه با درد و خستگی عضلات باشد، معمولا عضلات در ناحیه گردن، زیر قفسه سینه، کمر و عضلات ساق پا را درگیر می‌کند.

این پزشک فوق تخصص کنترل ودرمان درد ادامه داد: گاهی این درد‌ها آن قدر شدید است که حتی تغییر وضعیت در تختخواب هم برای بیمار سخت میشود. به علاوه بیمار به واسطه این درد‌ها ممکن است مدتی نتواند حرکت مناسبی داشته باشد و بیشتر در حالت بستری باشد و به این ترتیب پس از گذشت دوره بیماری با ضعف عضلانی مواجه خواهد شد. بر این اساس، بیمار پس از گذشت دوران نقاهت کرونا به بازتوانی و تقویت عضلات مبتلا به ویژه عضلات ناحیه پشتی، گردنی، عضلات ساق پا و اطراف زانو نیاز خواهد داشت.

دکتر محمد رادمهر، فوق تخصص کنترل و درمان درد نیز با اشاره به برخی از درد‌های عضلانی ناشی از کرونا و لزوم درمان آن بعد از بهبودی کرونا اظهارکرد: عفونت‌های ویروسی مانند کرونا باعث درد و التهاب عضلات می‌شود و درد‌های عضلانی و مفاصل از مهمترین علایم ابتلا به این بیماری است و اگر فرد مبتلا به کرونا این درد‌ها را احساس می‌کند باید به پزشک مراجعه کنند.

او اظهار کرد: احساس درد در برخی از مبتلایان به کرونا در ناحیه شانه و کمر بسیار زیاد است و برخی از مبتلایان نیز در شروع یا طول بیماری از کمردرد شکایت دارند. اگر درد‌های عضلانی شدت بیشتر یافت می‌تواند نشانه‌ای از شدید شدن بیماری یا افت سطح اکسیژن خون باشد و باید به پزشک مراجعه کنند.

رادمهر با بیان اینکه سهم درد‌های عضلانی در مبتلایان به کرونا نسبت به درد‌های مفصلی بیشتر است، گفت: درد‌های عضلانی در مبتلایان به این بیماری حدود یک هفته تا ۱۰ روز ادامه دارد و این درد تمام اعضای بدن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دردهای عضلانی کرونا ویروس چالش مبتلایان به کرونا فوق تخصص کنترل درد فوق تخصص کنترل و درمان درد درد های عضلانی درد عضلانی درد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۳۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند
  • رهایی: دانشگاهیان آزادی‌خواه در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند
  • آیا می‌توانید در سنین بالا عضلاتتان را بسازید؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد