Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@09:46:58 GMT

واکسیناسیون، تنها راه پایان پاندمی قرن

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۳۸۸۷

واکسیناسیون، تنها راه پایان پاندمی قرن

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، طبق نظر دانشمندان جهانی باید تعداد کافی از مردم واکسن را دریافت کنند تا اثر بخش باشد حال آنچه مانع واکسیناسیون  همگانی می‌شود تفکران و عقاید اشتباهی است که از طریق فضای مجازی منتشر شده و باعث تردید مردم در خصوص تزریق این واکسن شده است باور‌های شبه علمی و خطرناکی که  روز به روز در حال گسترش اند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه تنها واکسیناسیون که حتی قرنطینه خانگی و دارو از تیررس هواداران ضد واکسن دور نمانده اند و بیشتر افرادیکه از دانش کافی برخوردار نیستند تحت تاثیر چنین باور‌هایی خواهد بود در واقع هیچ واکسنی کاملا بی خطر نیست، اما ریسکی که از تزریق آن متحمل می‌شویم در مقابل منافعی که به همراه دارند بسیار ناچیزند.

 اطلاعات غلط و یا اخبار جعلی معمولا توسط افرادی منتشر می‌شوند که احتمالا خودشان هم از غلط بودن آنچه میخوانند و به اشتراک می‌گذارند بی خبر هستند.

بیشتر بخوانید

باور کنید کرونا کشنده است

در ادامه می‌توانید گفتگو با  توکل افشاری متخصص ایمونولوژی بالینی از آمریکا و انگلیس و دکترای تخصصی ویروس شناسی  از دانشگاه علوم پزشکی مشهد را بخوانید ،احتمالا پاسخ بسیاری از پرسش‌های شما در این مصاحبه باشد.

این  متخصص ایمونولوژی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ما می گوید: به ۲ دلیل مهم حتما باید واکسن کرونا تزریق شود.

 ویروس کرونا رفتار منحصر به فردی دارد به همین علت تاکنون دانشمندان نتوانسته اند بر اساس رفتار این ویروس، داروی استانداردی را پیش بینی و طراحی کنند لذا اگر می‌توانستیم دارو و یا دستور درمانی موفقی را جهت جلوگیری از مرگ و میر ناشی از کرونا طراحی می‌کردیم، عدم واکسیناسیون قابل توجیه بود، اما چون ما نتوانستیم درمان موفقی را برای جلوگیری از مرگ و میر و شیوع آن داشته باشیم پس منطقی‌ترین راه انجام واکسیناسیون است که به عنوان یک اهرم موفق در جلوگیری از گسترش بیماری و مرگ و میر تاثیر زیادی داشته است.



 بر اساس مقالات معتبر علمی در دنیا، مستندات بیانگر این است کسانی که واکسن زدند در مقابل انواع و اقسام دیگر کرونا، چنانچه مجددا کرونا بگیرند، به بیماری خفیف تری مبتلا می‌شوند ومیزان مرگ و میر در افراد واکسینه شده به مراتب از افرادی که واکسینه نشدند کمتر است.

بیشتر بخوانید

افتتاح بزرگترین مرکز واکسیناسیون  تجمیعی شرق کشور در مشهد  ۶۰ درصد از جمعیت فرهنگیان خراسان رضوی واکسینه شده اند هنوز دستوری مبنی بر تزریق دز سوم واکسن کرونا دریافت نکرده ایم

از  توکل افشاری سوال کردم با توجه به اینکه واکسن های متفاوتی در ایران توزیع می شود کدامیک بهتر می تواند فرد را از ابتلا شدید به کرونا مصون نگه دارد؟

او در جواب می گوید: واکسن ها انواع مختلفی دارند و بر مبنای پلتفرم های متفاوتی طراحی می شوند.

این متخصص ایمونولوژی بالینی ادامه می‌دهد: بر مبنای مقالات معتبر علمی تمامی این واکسن‌ها بعد از دز دوم می‌تواند تا ۹۵ درصد در بدن انسان ایمنی ایجاد کند، اما سوال اینجاست که این واکسن‌ها تا چه اندازه می‌تواند پایداری ایمنی در بدن انسان ایجاد کند؟

 توکل افشاری بیان می‌کند: واکسن‌هایی که بر مبنای ویروس کشته شده هستند تا ۸ ماه می‌تواند برای بدن ایمنی پایدار ایجاد کنند و همچنین واکسن‌هایی که بر اساس DNA و MRNA است تا حدود یکسال می‌توانند ایمنی پایدار ایجاد کنند بنابر این هر نوع واکسنی که در دسترس است می‌تواند برای بدن انسان مفید و موثر باشد.

او تصریح می کند: واکسن هایی که مبتنی بر DNA  است و  سابقه ای نسبتا طولانی هم در استفاده از این واکسن ها وجود دارد  واکسن هایی که برای هپاتیت استفاده می شود بر پایه همین پلتفرم است

 

 آیا واکسن کرونا می‌تواند "دی ان ای" انسان را تغییر دهد؟

وی می افزاید: تاکنون  دانشمندان هیچ مدرکی مبنی بر تغییر DNA پیدا نکردند .هیچ کدام از واکسن‌ها نمی‌توانند "دی ان ای" (DNA) را تغییر دهند و واکسن هیچ مکانیسمی برای تغییر در ژنوم انسان ندارد و نخواهد داشت؛ این موضوع با اطمینان ثابت شده است.برخی از واکسن‌های موجود از نوع mRNA هستند؛ اما هیچ دلیلی وجود ندارد که این mRNA بتواند DNA سلول انسان را تغییر دهد.

mRNA در واقع دستور ساخت یک نوع پروتئین خاص توسط بدن است. در تولید این نوع واکسن دستور ساخت بخشی از ویروس را که می‌خواهیم بدن علیه آن آنتی بادی بسازد به او می‌دهیم.

آیا واکسن کرونا می‌تواند باعث مرگ شود؟

این استاد ایمونولوژی ادامه می دهد:  تمام واکسن‌هایی که تا کنون مجوز گرفته اند در کارآزمایی‌های بالینی مورد بررسی قرار گرفته اند که آیا زدن واکسن می‌تواند باعث به خطر افتادن جان و یا تظاهرات و عوارض مرگ آمیز شود؟ اگر چنین بود هیچ وقت مجوز نمی‌گرفتند.

واکسن بزنیم یا نزنیم؟

 توکل افشاری بیان می کند: برای پاسخ به این سوال شما را به تمام داه‌هایی که در دنیا وجود دارد  به اثرات خارق العاده‌ای که در کشور‌هایی که واکسیناسیون کرونا انجام می‌شود و به کشور انگلیس که علی رغم واریانت‌های بسیار زیادی که در این کشور وارد می‌شود، اما تاثیری بر افزایش روند بستری شدن و مرگ و میر‌ها ندارد، ارجاع می‌دهم. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که در انگلیس آی سی یو‌ها خالی شده اند و بعضی از روز‌ها مرگ و میر بر اثر کرونا به صفر می‌رسد.

او تصریح می کند: در کشوری مانند آمریکا حتی با شیوع بالایی ویروس و جمعیت زیادی که باید آن‌ها را با تلاش زیاد تشویق به زدن واکسن کرد، پوشش بالای واکسیناسیون باعث شده است که مرگ و میر از روزی چندین هزار نفر به چند صد نفر کاهش پیدا کند پس واکسن تنها راه خلاصی ما از پاندمی کروناست و غیر از این راه دیگری وجود ندارد. حتما واکسن بزنید.

چرا منفعت تزریق واکسن بیشتر است؟

این استاد ایمونولوژی تاکید می کند: در هر حال قطعا و با فاصله، منفعت تزریق این واکسن‌ها برای افراد بیش از ضررش است. در عین حال باید توجه کرد که موضوع عوارض دارویی یا واکسن، یک موضوع جدید نیست، بلکه این مساله درباره بسیاری از دارو‌ها و واکسن‌ها از قبل هم وجود داشته است، اما از آنجایی که در آن زمان واکسیناسیون جمعی انجام می‌شده است نگرانی عمومی و اطلاع‌رسانی عمومی مانند شرایط پاندمی کرونا نبوده و حساسیت اجتماعی نسبت به آن‌ها وجود نداشته، این مساله خیلی مورد توجه قرار نمی‌گرفته، اما اکنون به آن توجه شده است.

 توکل افشاری اظهار می کند: بدن افراد مختلف با توجه به ژنتیک های مختلف پاسخ متفاوتی نسبت به عفونت طبیعی ایجاد می کند در حالیکه با تزریق واکسن پاسخ همگن ایجاد می شود و قسمت عمده جامعه را ایمن می کند .

 

بیشتر بخوانید

مشهد حال و روز خوبی ندارد/ کرونا شرایط را برای کادر درمان سخت تر کرده است کمبودی بابت دز دوم واکسن کرونا در خراسان رضوی وجود ندارد تزریق واکسن کرونا از مرگ جلوگیری می کند

آیا واکسن کوید۱۹ موجب ناباروری یا سقط جنین می‌شود؟

او می افزاید: شایعه‌ای در فضای اینترنت است که می‌گوید، پادتن‌های پروتئین کووید۱۹ تولیدشده از این واکسن‌ها به پروتئین‌های جفت چسبیده و جلوی بارداری را می‌گیرند. این شایعه هیچ پایه و اساس منطقی و علمی ندارد.

تنها راه پایان پاندمی قرن واکسن است

بنابراین منطقی‌ترین کار برای همه افراد این است که به محض اینکه واکسن در دسترس‌شان قرار گرفت، آن را تزریق کنند. ریسک ناشی از تزریق واکسن که از آن صحبت می‌شود، ریسک بسیار پایینی است و مانند ریسکی است که افراد در زندگی روزمره با آن مواجهند. به هر حال رانندگی معمولی هم در یک جاده ریسک دارد، اما اینطور نیست که افراد بگویند از آنجایی که رانندگی ریسک دارد، ما سفر نمی‌رویم؛ بنابراین از نظر سازمان‌های تاییدکننده که اجازه توزیع عمومی این واکسن‌ها را در کشور می‌دهند، ریسک تزریق واکسن کرونا، ریسک حداقلی و قابل قبول است و بر همین اساس اجازه دادند که این واکسن وارد سیستم دارویی کشور شود.

 محققان می‌گویند اگر ۷۰ درصد مردم واکسن دریافت کرده یا ایمنی طبیعی به‌دست آورند، جامعه به ایمنی جمعی می‌رسد، زیرا ویروس شانس کمی برای انتشار پیدا می‌کند. اما تا رسیدن به این رقم از ایمنی بدون واکسیناسیون رخ نمی‌دهد.

گزارشگر : فاطمه غلامی 

انتها ی پیام// ف. غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسیناسیون همگانی شیوع کرونا واکسن کرونا واکسن هایی واکسن ها واکسن کرونا تزریق واکسن مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۳۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد خرم افزود: امسال یک هزار و ۲۶۰ نفر از استان زنجان به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.

وی یادآوری کرد: واکسیناسیون مننژیت برای حجاج سایر شهرستان‌های استان انجام شده است.

خرم تاکید کرد: زائران پس از تزریق واکسن، کارت زرد رنگ دریافت و باید آن را به مسئول کاروان تحویل دهند.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان گفت: معاینه یکهزار و ۲۶۰ زائر خانه خدا در این استان انجام و به پایان رسیده است.

خرم خاطرنشان کرد: امسال ۱۰ کاروان از زنجان به خانه خدا مشرف خواهند شد که از این تعداد یک کاروان در ابهر با ۱۲۰ نفر، خدابنده نیز یک کاروان ۱۶۵ نفری و مابقی نیز در مرکز استان است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون این حجاج در شهرستان‌های خدابنده و ابهر آغاز شد.

نماینده مرکز پزشکی حج و پزشکی جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان گفت: حجاج برای تزریق واکسن به هلال احمر شهرستان‌های ابهر و خدابنده در صبح و بعدازظهر مراجعه کنندخرم افزود: یکهزار و ۲۶۰ زائر عازم خانه خواهند شد که برای این تعداد و سایر عوامل یکهزار و ۳۰۰ واکسن مننژیت وارد زنجان شد.

کد خبر 6088916

دیگر خبرها

  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی