Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه خروج نظامیان امریکایی خطر فعالیت‌های تروریستی را افزایش می‌دهد اما کارشناسان معتقدند طالبان به احتمال زیاد برای برسمیت شناخته شدن حاکمیت‌اش از سوی جامعه بین‌المللی به گروه‌های شبه نظامی در افغانستان پناه نخواهد داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "دانیل بایمن" کارشناس تروریسم معتقد است که بعید به نظر می‌رسد افغانستان بار دیگر به پناهگاهی برای شبه‌نظامیان تبدیل شود، حتی اگر خروج امریکایی‌ها از افغانستان عملیات ضدتروریستی را دشوارتر سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بایمن معتقد است که طالبان از گذشته درس گرفته و رفتار متفاوتی خواهد داشت. او اشاره می‌کند که القاعده بخش بزرگی از قدرت سابق خود را از دست داده و طالبان و داعش نیز دشمن یکدیگر هستند.

"کریستین واگنر" کارشناس مسائل جنوب آسیا از موسسه آلمانی برای امور بین المللی و امنیت در برلین نیز بعید می‌داند که گروه‌های شبه‌نظامی در افغانستان قدرت گیرند.

او می‌گوید:"طالبان نمی‌خواهد یک دولت سرکش به نظر برسد و در جهت برسمیت شناخته شدن از سوی سایر کشور‌ها گام بر می‌دارد".

واگنر می‌افزاید: "طالبان می‌دانند برسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین المللی تنها راه برای آنان به منظور تطبیق سیاست‌های‌شان با شرایط روز است".

با این وجود، "ادموند فیتون براون" نماینده سازمان ملل برای نظارت بر داعش، القاعده و طالبان معتقد است هنوز پیوند و روابط نزدیکی میان طالبان و القاعده وجود دارد. داعش، اما کماکان دشمن طالبان است.

گروه‌های شبه نظامی مانند داعش و القاعده اهداف متفاوتی در مقایسه با طالبان دارند و خواستار ایجاد حکومت جهانی هستند و در سطح بین‌المللی فعال هستند و مرز‌ها برای‌شان اهمیتی ندارد. واگنر معتقد است این اهداف متفاوت بر روابط القاعده و طالبان با یکدیگر تاثیرگذار خواهد بود.

او می‌گوید داعش طالبان را متهم می‌کنند که تنها بر افغانستان تمرکز کرده‌اند این در حالی است که هدف باید گسترش قلمروی حکومت اسلامی در سراسر جهان باشد.

واگنر می‌گوید طالبان و القاعده از طریق تجربه رزمی مشترک در افغانستان با یکدیگر مرتبط هستند و در برخی موارد به سختی می‌توان آنان را از یکدیگر جدا ساخت.

واگنر معتقد است پویایی در حوزه روابط میان طالبان و القاعده در سطح محلی صورت می‌گیرد و بیش‌تر بستگی به روابط بین فردی دارد".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: طالبان افغانستان تروریسم بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۴۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی

سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، شرکت هیات را در نشست‌های بین‌المللی و نشست‌های سازمان همکاری اسلامی مهم عنوان ‌کرده است.

وی گفت برای بازگو کردن واقعیت‌های عینی و موفق طالبان، نیاز است تا نماینده حکومت سرپرست در این نشست‌ها شرکت داشته باشد.

این در حالی‌ست که پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی با نام «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو برای توسعه پایدار» امروز (شنبه) در گامبیا آغاز شده قرار است فردا نیز ادامه داشته باشد.

در این نشست در کنار سایر موضوعات درباره اوضاع افغانستان نیز بحث شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • وقوع انفجار در کابل
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است