Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت روز تعاون جمعی از کارشناسان فعال در این حوزه در برنامه رادیویی رادیو گفتگو به نقد و بررسی این صنعت پرداختند و همچنین به دلایل به حقق نشدن هدفگذاری ۲۵ درصد در حوزه صنعت اشاره‌هایی داشتند.

تبعیض دولت بین بخش خای خصوصی و دولتی

رضا وفایی یگانه، نماینده بخش خصوصی در تعاون اظهار کرد: یک هدف گذاری به میزان ۲۵ درصد در بخش تعاون صورت گرفت که تحقق پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش کشاورزی ۲۵ هزار تعاونی داریم که فعالیت‌های درخشانی در تمامی بخش‌ها داشته اند. ۹۰ درصد تولید در بخش صیادی در اختیار تعاون است.

وی ادامه: ارف جهانی تعاون ۱۰ درصد است که مقدار ارف کشور به میزان ۶ تا ۸ درصد تخمین زده شد. در قانون اساسی با توجه به اهمیت بخش عدالت اجتماعی و ظرفیت‌هایی که بخش تعاون دارد برای این بخش هدف گذاری شده است.

بیشتر بخوانید

۸۰ درصد مطالبات پیازکاران پرداخت شد

او ضمن اشاره به نقش آفرینی تعاونی‌ها در اقتصاد کشور علی رغم بی توجهی دولت به این بخش بیان کرد: تامین نیاز ۲ میلیون مرز نشین در قالب تعاونی‌ها در حال اجرا است. در رابطه با مشاغل خانگی و خرد، تعاونی‌ها در بخش تامین نیاز واحد‌های تولیدی و بخش دسترسی آن‌ها به بازار مصرف ظرفیت‌های خوبی وجود دارد.

وفایی ضمن اشاره به کمک نکردن بخش دولتی به بخش خصوصی گفت: برای رسیدن به هدف گذاری ۲۵ درصد ظرفیت و پتانسیل در بخش تعاونی وجود دارد که از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

او در پاسخ به سوال اینکه چرا از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است اظهار کرد: برنامه‌های اشتغال زایی در متن قانون به صورت انفرادی بیان شده درصورتی که بار‌ها بر اشتغال زایی به صورت گروهی تاکید شده است. موانعی برای تامین نیاز اولیه تعاونی‌ها وجود دارد و زمانی که فعالیت‌های اقتصادی متشکلی شوند رانت در این زمینه بسیار کم اتفاق خواهد افتاد.

وفایی در رابطه با تعاونی روستاییان توضیح داد: یکی از مشکلات بزرگ در این حوزه وجود دولت و دخالتش در این بخش است.

وی در رابطه با عدم هماهنگی خروجی تعاون‌ها با میزان حمایت آن‌ها بیان کرد: هر تعاونی برای ثبت باید مجوز از وزارت تعاون داشته باشد، دخالت از سوی دستگاه‌های اجرایی در بحث تعاون باعث این ناهماهنگی‌ها است. اگر میخواهیم که توسعه‌ای در این زمینه اتفاق بیفتد باید نظارت‌های پسینی وجود داشته باشند.

موسی نجفی، سرپرست دفتر تعاونی‌های توزیعی ضمن اشاره به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد کشور، بیان کرد: طبق قانون‌های وضع شده در سال ۹۷ سازمان تعاونی روستائیان از وزارت تعاون و مدیریت آن‌ها به دست ارگان‌های شبهه دولتی افتاد، اما هم اکنون این تعاونی‌ها زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هستند. در کمیسیون‌های اقتصادی دولت که در اواخر دولت گذشته برگزار شد قرار بر این شد که مدیری و نظارت بر تعاون‌های روستائیان در دست یک ارگان واحد باشد. تنها نقش وزارت تعاون در این بخش اعطای تسهیلات و معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۶ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد و از این بین هستند تعاونی‌هایی که غیر فعال اند.

او در رابطه با به روزرسانی تعاونی‌ها بیان کرد: تعاونی‌های مصرف فعلی با توجه به فعالیت‌هایی که دارند توان رقابت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را نخواهند داشت و قطعا دچار مشکل خواهند شد، وزارت تعاون در این زمینه نقش تسهیل گری را دارد و همچنین ۵ هزار تعاون در نوبت ورود به بازار هستند.

نجفی در پاسخ به سوال اینکه چرا تاکنون به روز رسانی انجام نشده است گفت: قانون این اجازه را به تعاونی‌های مصرفی نمی‌دهد که برای خودش فروشگاه زنجیره‌ای تشکیل دهد، در رابطه با به روز رسانی تعاون‌ها مجامعی وجود دارند که در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند.

سوء برداشت ها در حوزه تعاون، عامل حمایت نکردن

سید حمید کلانتریان، معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با دلایل فعال نکردن تعاونی‌ها بیان کرد: مجموعه دولت‌ها یک نگاه اصولی و جامع نسبت به تعاون نداشتند بلکه سوء برداشت در این زمینه داشتند.

وی تصریح کرد: بخش‌های تعاون نیازمند به روز رسانی هستند تا بنگاه‌های کوچک و متوسط توانایی رقابت با دیگر تعاون‌ها را داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روز تعاون تعاون روستایی تعاون کار و رفاه اجتماعی وزارت تعاون بخش تعاون تعاونی ها تعاون ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۶۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۱۰۷ هزار مترمربع، ۵۸ هزار و ۸۰۰ مترمربع ساخت در ۱۴ بلوک متفاوت و با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مجتمع پردیس دانشگاهی کمالوند در دستور کار قرار گرفته است.

روند ساخت این پروژه بیمارستانی که از سال ۹۰ به‌عنوان جایگزین بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد آغاز شده، متوقف مانده بود و باگذشت ۱۰ سال وقفه، دوباره عملیات اجرایی ساخت پروژه کلید خورده است.

امید می‌رود در دولت سیزدهم، تحقق وعده‌های مسوولان و با تخصیص اعتبارات بیشتر، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه مهم بیمارستانی در مرکز لرستان باشیم تا مردم استان طعم خدمت بیشتر در حوزه سلامت را بچشند.

«نیایش» به ایستگاه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید

بهرام دلفان رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان امروز دوشنبه در بازدید استاندار لرستان از روند احداث این پروژه بیمارستانی در خرم‌آباد، اظهار کرد: این پروژه در سال ۹۵ بین ۶.۵ تا هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به قرارگاه خاتم برای اجرا واگذار می‌شود.

وی عنوان کرد: از سال ۹۵ تا دولت جدید، یعنی چهار سال، میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۲۵ درصد می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آن موقع تعداد تخت‌های این بیمارستان ۵۱۵ تخت بوده است، افزود: از سال ۱۴۰۰ و تا کنون و در دولت سیزدهم، این پروژه بیمارستانی به ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

دلفان، بیان کرد: تا کنون حدود ۴۰۴ میلیارد تومان در این پروژه بیمارستانی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه همچنین تعداد تخت‌های این بیمارستان از ۵۱۵ تخت، به ۶۱۱ تخت افزایش پیدا کرده است، گفت: یعنی به‌اندازه یک بیمارستان کوچک دوباره به این فضا اضافه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد را یک «ابر بیمارستان» عنوان کرد و گفت: این بیمارستان در صورت بهره‌برداری یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های منطقه به‌حساب می‌آید.

دلفان، افزود: اگر منابع اعتباری این پروژه تأمین شود، سال دیگر این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه خرید تجهیزات این بیمارستان نیز شروع شده است، گفت: اگر در سفر دوم دولت مصوب شود، اعتبارات مربوط به پروژه تأمین و تکمیل خواهد شد.

پروژه در تیرماه ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود

صرفی سرپرست کارگاه بیمارستان «نیایش» خرم‌آباد نیز در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: در حال حاضر احداث این پروژه بیمارستان بر عهده قرارگاه خاتم است.

وی عنوان کرد: مؤسسه «نوین ابنیه» قرارگاه خاتم عهده‌دار احداث این پروژه بوده و این مؤسسه در حدود ۱۵ کلان‌شهر کشور، در حال احداث پروژه‌های بیمارستانی است.

سرپرست کارگاه بیمارستان «نیایش» خرم‌آباد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه تا سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد بوده و الان ۶۵ درصد است.

صرفی، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش نمای ساختمان و دیوارهای داخلی، تأسیسات برق و مکانیک در حال اجرا است، عنوان کرد: همه تجهیزات موردنیاز گرمایشی و سرمایشی، دستگاه‌های هواساز، سیستم فاضلابی، لوله‌ها، پنجره‌ها و… برای بیمارستان خریداری شده است.

سرپرست کارگاه بیمارستان «نیایش» خرم‌آباد، تأکید کرد: اگر منابع مالی به همین روند تأمین شود، بنا داریم که تا تیرماه ۱۴۰۳ این بیمارستان را تکمیل کنیم.

صرفی، تأکید کرد: کارفرما باید بتواند منابع مالی را تأمین کند، تا بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در تاریخ یاد شده بیمارستان را تحویل بدهیم.

رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در لرستان مطلوب است

ابوطالب شفقت استاندار لرستان نیز در جریان این بازدید با اشاره به اینکه ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در استان در دولت سیزدهم بهره‌برداری‌شده است، اظهار کرد: رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در این استان ۵۵۰ درصد یعنی ۶.۵ برابر است که این روند مطلوب است.

وی با اشاره به روند مطلوب پیشرفت پروژه‌های خدمات درمانی در لرستان و توجه به همه شهرهای استان، گفت: رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در این استان ۵۵۰ درصد یعنی ۶.۵ برابر است که این روند مطلوب است.

استاندار لرستان، افزود: بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۹۲ کلنگ‌زنی شد و تا پایان دولت دوازدهم تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیک داشت که طی دو سال و نیم اخیر این پیشرفت به ۶۵ درصد رسیده است.

شفقت، افزود: امیدواریم با فراهم‌کردن امکانات این بیمارستان سال آینده به بهره‌برداری برسد؛ چراکه این مجتمع بزرگ بهداشتی درمانی است که شامل اسکان بیماران و همراهان آنهاست و با حمایت ویژه به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به سفر دوم رئیس‌جمهور به لرستان گفت: میزان پیشرفت پروژه‌های استان باید بررسی و طرح‌های مختلف شهرستان‌ها بازدید شود و پس از آن اعلام خواهیم کرد تا میزبان رئیس‌جمهور باشیم؛ بنابراین زمان دقیقی برای این سفر پیش‌بینی‌نشده است.

کد خبر 6092497

دیگر خبرها

  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • ۱۸۵ هزار نفر در کردستان عضو تعاونی‌ها هستند
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است
  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • فعالیت ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا