Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، شورا‌های اسلامی شهر و روستا به عنوان یکی از منابع مهم سرمایه اجتماعی، نقش مهمی در تعمیم حقوق شهروندی، توسعه شهر و احقاق حقوق عامه دارند.

شورا و شهردار به عنوان یک نهاد تصمیم گیر و اجرایی باید در کنار فعالیت‌های عمرانی نگاه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی نیز داشته باشد چرا که یک شهردار ایده آل با برنامه ریزی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و آموزشی می‌تواند همانند بازویی برای رسیدن به اهداف مدیریت شهری عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان شورای اسلامی شهر ایلام برای انتخاب شهردار در ماه‌های اخیر دچار فراز و نشیب‌های مختلفی شد، حرف و حدیث‌های بسیار که اثرات آن ضربه‌ای سخت را به بدنه این شهر وارد خواهد کرد و اثرات آن در آینده ملموس‌تر خواهد بود.

شواهد امر حکایت از ردپای تفکرات قومی و قبیله‌ای و چیزی فراتر از آن در ایلام دارد.

شایستگی بر سرِ دار/ ایلام قربانی تعصبات قومی و قبیله‌ای

یکی از اقدامات اصلی، مهم و تاثیرگذار شورا‌های اسلامی شهر در بدو تشکیل، انتخاب یک شهردار خوب و کاربلد است، انتخاب شهردار باید به دور از حواشی، مسائل سیاسی، قومی و قبیله‌ای باشد. چرا که رای مردم، رای سیاسی یا قومی و قبیله‌ای نیست بلکه رای به عمران، آبادانی، توسعه، آرامش و آسایش شهر است.

در این میان تعلل و غیبت‌های مکرر برخی از اعضا در همان نشست‌های ابتدایی شورای اسلامی شهر ایلام، در کنار اثبات اختلافات بین اعضا، باعث از رسمیت افتادن جلسات و به درازا کشیده شدن انتخاب شهردار برای این شهر ۲۴۰ هزار نفری شد.در حالی اعضای غایب از نرسیدن دعوت نامه برای حضور در نشست شورا می‌گویند که منابع آگاه، از پاره کردن دعوت نامه، توسط برخی از همین اعضا و اعلام لفظی آنان برای عدم حضور در جلسه انتخاب شهردار خبر می‌دهند.

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و در ۲۳ مردادماه نشست شورای اسلامی شهر ایلام با حضور همه اعضا تشکیل شد، نشستی که در پایان آن خالق منصوری به عنوان سرپرست شهرداری ایلام انتخاب شد.

در حالی منصوری سکانداری شهرداری ایلام را برعهده گرفت که باز هم نوک پیکان انتقاد‌ها، شورای شهر ایلام را نشانه رفت.

قله‌های مه آلود توسعه / انتخاب شهردار یا اختلافات شورا؟

اتحاد، همدلی و همبستگی میان شورا و شهردار لازمه اصلی رسیدن به یک شهر ایده آل است موضوعی که در سال‌های گذشته باعث توسعه همه جانبه و ایجاد چندیدن طرح بزرگ عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خدماتی در مناطق مختلف ایلام شد.

ایجاد زیرگذر‌های شهید کشوری و رسالت، پارک خطی بام ایلام، پیاده راه‌های آیت الله طالقانی و سعدی در هسته مرکزی شهر، ایجاد چندین پروژه راه شب و نصب نمادهای شهر امید آفرین در میادین ورودی و خروجی ایلام، از جمله طرح‌هایی بود که در طول چهار سال گذشته، ایلام را به شهری انسان محور تبدیل کرد، موضوعی که در کنار توسعه خدمات شهری، شهروندان را به آبادانی بیشتر در آینده امیدوار و مسئولیت اعضای شورا در انتخاب شهردار آینده را دشوارتر کرد.

اما اینک و در گذر زمان، نه تنها رویای شهروندان برای توسعه بیشتر ایلام تحقق نیافت، بلکه شورای شهر با انتخاب فردی به عنوان سرپرست شهرداری هرچند در مدتی اندک، ایلام را در غل و زنجیر بی برنامگی خود گرفتار کرد.

چالش مدرک تحصیلی آقای شهردار / اختلافات بالا گرفت

پس از انتخاب خالق منصوری به عنوان سرپرست شهرداری ایلام و اعلام مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA)، فضای رسانه‌ای این استان باردیگر متشنج شد، برخی‌ها مدرک آقای شهردار را غیر مرتبط می‌دانند و برخی دیگر به اصل مدرک کارشناسی ارشد وی ایراد می‌گیرند.

خالق منصوری سرپرست شهرداری ایلام در گفتگو با خبرنگار  ما از توضیح دادن درخصوص اصل مدرک کارشناسی ارشد خود سرباز می‌زند و این شایعات را تنها مربوط به منفعت طلبانی می‌داند که با حضور وی به عنوان شهردار ایلام، منافعشان به خطر می‌افتد.

واکنش رئیس شورای اسلامی شهر ایلام نیز در نوع خود دیدنی است چرا که منصور بهادری معتقد است: برای سکان داری شهرداری ایلام تنها مدرک کارشناسی مرتبط کافی است و نیاز به بررسی مدرک کارشناسی ارشد آقای شهردار نیست.

مدرک کارشناسی آقای شهردار مرتبط است

رئیس شورای اسلامی شهر ایلام در واکنش به حواشی پیش آمده در خصوص مدرک تحصیلی سرپرست شهرداری این شهر به خبرنگار ما گفت: مدرک مورد نیاز برای تصدی گری شهرداری ایلام کارشناسی است و مدرک کارشناسی آقای سرپرست، مشکل قانونی ندارد.

منصور بهادری مشکلات پیش آمده در این خصوص را متوجه مدرک کارشناسی ارشد سرپرست شهرداری ایلام عنوان کرد و گفت: با توجه به عدم ارائه رزومه کاری توسط آقای خالق منصوری تا این لحظه جزو گزینه‌های تصدی پست شهرداری ایلام نیستند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰ نفر با ارائه مدارک لازم و رزومه کاری خود به شورای اسلامی شهر ایلام، آمادگی خود را برای شهردار شدن اعلام کرده اند.

شورای ششم در ایلام با انبوهی از انتظارات و امید‌ها کار خود را آغاز کرده است، روز‌های سخت و حساس که همچنان حرف و حدیث‌های بسیار برای انتخاب شهردار اصلح درمیان است، شورای اسلامی شهر ایلام ماراتنی سخت و حساس را در پیش گرفته، آزمونی که نتیجه اش می‌تواند باعث عمران و آبادانی یا توقف توسعه در ایلام باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر ایلام می‌گوید: برای رسیدن به شخص اصلح، همه توان و ظرفیت خود را به کار خواهیم گرفت.

منصور بهادری افزود: برای اثبات این ادعا از همه نامزد‌های سکانداری شهرداری خواسته ایم تمام رزومه خود را تا پایان وقت کاری دوشنبه (پانزدهم شهریور) به شورای شهر تحویل دهند و اعضا در روز چهارشنبه همین هفته با حضور رسانه‌های استان به بررسی دقیق سوابق، رزومه، عملکر و توانایی افراد می‌پردازند.

اما در کنار این توضیحات، گمانه زنی‌ها و شایعات فراوانی مبنی بر دخالت برخی افراد، گروه‌ها و احزاب برای توصیه و سفارش پست تصدی شهرداری ایلام به گوش می‌رسد. برخی‌ها با قدرت لابی و چانه زنی تا حدودی تصمیمات را به هم ریخته اند و شرایط را برای حضور خود فراهم کرده اند موضوعی که به مزاح مجتبی ملکی پولادمرد عضو شورای شهر ایلام خوش نیامد.

شفافیت در انتخاب / برخی‌ها با نامردی به میدان آمده اند

مجتبی ملکی از اعضا شورای اسلامی شهر ایلام در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وجود دست‌های پشت پرده برای انتخاب شهردار گفت: به زعم اینکه در شورای شهر همچون میادین ورزشی، مردی و مردانگی حاکم است، کاندیدای شورای شهر شدم، اما غافل از اینکه برخی مردانگی و جوانمردی و منافع عمومی را به راحتی فدای مطامع و منافع شخصی می‌کنند.

وی افزود: در روز‌های اخیر که به عنوان عضو شورای شهر وارد میدان خدمت شده، فضا را بسیار غبارآلود و ناامید کننده دیده و از برخی رفتار‌های بدور از منش مردانگی و پهلوانی سخت متعجب و متحیر شده ام.

برای روشن‌تر شدن موضوع با چند تن دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر ایلام تماس تلفنی برقرار کردیم که تماس‌های ما را بدون پاسخ گذاشتند. اما آنچه که مهم است انتخاب یک شهردار اصلح و کاربلد برای سرعت بخشیدن به قطار توسعه و عمران در ایلام است. موضوعی که تنها با دور شدن از تعصبات سیاسی، قومی و قبیله‌ای و بررسی رزومه افراد امکان پذیر است.

به هرحال باید تا عصر چهارشنبه منتظر ماند و دید آیا اعضای شورای شهر منافع شهروندان را بر منافع شخصی، قومی و قبیله‌ای خود ارجح می‌دانند یا خیر، امیدواریم ملاک انتخاب شهردار ایلام، شایسته سالاری باشد موضوعی که می‌تواند ایلام را در مدار توسعه قرار دهد.

گزارش از مسعود همتی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات 1400 مطالبات مردم شورای اسلامی شهر ایلام سرپرست شهرداری ایلام مدرک کارشناسی ارشد قومی و قبیله ای انتخاب شهردار آقای شهردار خالق منصوری شورای شهر یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۴۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو سیزدهمین جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، جلسه شورای اسلامی شهر اهواز به دلیل غیبت برخی از اعضا در جلسه و به حد نصاب نرسیدن، با دستور سیدمحمدعلی پورموسوی رییس شورای شهر اهواز لغو شد.

این جلسه که بنا بود از ساعت ۹ صبح امروز با دستور کار "برکناری شهردار اهواز " برای سیزدهمین بار برگزار شود پس از ۴۰ دقیقه انتظار برای حضور اعضا، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

حجت الله زارع زاده، عادل شیشه گری، محمدحسین ملازمانی، علی مدد هاشم پور، حمید دغاغله و سیاوش محمودی ۶ عضو غایب در جلسه بودند.

همچنین در این جلسه سیدمحمدعلی پورموسوی، محمدمهدی مطیعی، سیدناصر مهداوی، عبدالزهرا سنواتی، محمدجواد رضوی، یونس اسفندیاری‌نژاد و غلامرضا شانه‌سازان حضور داشتند.

۱۲ جلسه قبلی شورا که قرار بود با همین موضوع برگزار شود به دلیل حضور نداشتن برخی از اعضا تشکیل نشد؛ این جلسه برخلاف جلسات قبل فقط با حضور خبرنگاران برگزار شد.

محمدعلی پورموسوی رییس شورای شهر اهواز گفت: این جلسه نیز مانند جلسات گذشته به حد نصاب نرسید در حالی که به دوستان اعلام شده بود به دلیل رسیدگی به برخی از لوایح شهرداری در جلسه حاضر شوند.

وی افزود: ما به دنبال رفع مسائل و مشکلات شهر هستیم، اما دوستان این بار نیز حضور نیافتند و ختم جلسه امروز را اعلام می‌کنم.

دیگر خبرها

  • مردم در انتخاب فرد اصلح نگاه قبیله‌ای را کنار بگذارند
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن
  • جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!
  • لغو سیزدهمین جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار
  • جلسه شورای شهر اهواز برای سیزدهمین بارپیاپی تشکیل نشد
  • تاکید بر انتخاب شهردار پس از قطعی شدن حکم شهرداِر قبلی