Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ برای واکسن هراسی توسط برخی رسانه‌های خارجی و داخلی، باورهای غلط مبنی بر بی‌فایده و بی‌اثر بودن واکسن کرونا و عوارض آن و ایجاد بیماری‌های مختلف در بدن و یا شایعاتی مبنی بر فوت برخی به دلیل تزریق واکسن از دلایل عدم مراجعه برخی شهروندان در آذربایجان غربی برای دریافت واکسن است که البته این امر در میان برخی افراد سالمند در مناطق حاشیه شهر و برخی مناطق روستایی این استان بیشتر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی شایعات در فضای مجازی در خصوص عوارض عجیب و غریب واکسن کرونا موجب شده تا برخی سالمندان از تزریق این واکسن امتناع کنند، این شایعات در حالی است که تمام واکسن های کرونایی که  در سراسر جهان و ایران استفاده می‌شود از سازمان بهداشت جهانی مجوز داشته و دوره های متعدد کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته‌اند.

همه کارشناسان و متخصصان امر، واکسیناسیون را تنها راه مبارزه موثر با کرونا دانسته و معتقدند تاریخ و تجربه نشان داده که تنها راه مبارزه موثر با هر بیماری، واکسیناسیون است که موارد آن را در مبارزه با بیماری هایی مثل سرخک، فلج اطفال و غیره شاهد بوده ایم.

واکسن کرونا با وجود اینکه سریع ساخته شد و توانست مجوز تزریق بگیرد، اما تحقیقات و مشاهدات در کل دنیا نشان داده که انواع واکسن کرونا که دارای مجوز هستند، توانسته اند تا حد بالایی در برابر این بیماری ایمنی ایجاد کرده و از شیوع آن در سطح جوامع پیشگیری کنند.

این درحالی است که هنوز نمی‌توان قله‌ای برای پیک پنجم کرونا متصور شد و از طرفی خطر بروز پیک ششم کرونا با جهش سویه جدید " لامبدا " بیخ گوش کشور بوده و نگرانی هایی را در بین مردم و مسوولان به ویژه اتان مرزی آذربایجان غربی بوجود آورده است.

عدم مصرف مولتی ویتامین و سایر ویتامین‌ها پس از تزریق واکسن، تداخل جدی بین مصرف واکسن کرونا و مصرف داروهای روزانه، احتمال عقیم شدن فرد واکسن زده، فوت افراد واکسن زده ۲ سال بعد از تزریق واکسن، اولویت تزریق برخی واکسن ها نسبت به انواع دیگر، بروز عوارض جدی در افراد واکسن زده و یا قرار گرفتن تراشه در داخل واکسن ها برای تزریق به بدن افراد از جمله باورهای غلطی است که این روزها در فضای مجازی به شکل گسترده ای منتشر می‌شود که بر افکار عمومی تاثیرگذار بوده است.

براساس آمار موجود تاکنون بیش از ۹۲۵ هزار دز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده است که از این تعداد حدود ۲۹۱ هزار دز دوم را نیز دریافت کرده اند که در صورت استقبال بهتر شهروندان این آمار می توانست از بیش از یک میلیون دز نیز فراتر رود. 

تزریق واکسن کرونا ممکن است مرگبار باشد!

محمد جواد مهر اللهی ۴۷ ساله از اهالی روستای "قزلقوپی" مهاباد می‌گوید که با وجود آنکه نوبت وی برای تزریق واکسن کرونا فرارسیده است و فرزندانش نیز چند بار از وی درخواست کرده اند که اقدام به تزریق واکسن کند ولی از دریافت آن بسیار واهمه دارد و معتقد است براثر تزریق این واکن جان خود را از دست دهد.

وی یکی از دلایل این ترس و واهمه را فوت چند نفر از ساکنان این روستا پس از دریافت واکسن عنوان کرد و گفت: معتقد است اگر این افراد این واکسن ها را نمی زدند به طور قطع فوت نمی کردند.

این روستایی در جواب این سووال که آیا مطمن است این افراد به دلیل زدن واکسن فوت کرده اند، گفت که مطمئن نیست و این خبر را از سایر اهالی روستا شنیده است که گفته اند مرگ آنها به خاطر دریافت واکسن بوده است!

واکسن کرونا عوارض شدیدی دارد

حلیمه حبیب پناه ۵۲ ساله از اهالی محله "پشت تپ" مهاباد نیز در برابر این سووال که آیا واکسن تزریق کرده است یا نه؟ گفت: هنوز برای دریافت واکسن به مراکز تزریق مراجعه نکرده است چون با چشم خود دیده است که زن همسایه پس از دریافت واکسن دچار عوارض شدیدی شده است که چند روز به طول انجامیده است و وی از این امر ترسیده است.

وی افزود: با وجود آنکه از پایگاه بهداشت محله نیز برای دریافت واکسن با وی تماس گرفته اند ولی هنوز تصمیم نگرفته است تا برای تزریق مراجعه کند.

این مادر مهابادی که صاحب سه فرزند است، می گوید: فعلا با زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی سعی کرده است در مناطق شلوغ حضور پیدا نکند تا مبادا به این بیماری مبتلا شود. 

تزریق واکسن کرونا موجب اختلالات دارویی می‌شود

در یکی از مراکز واکسیناسیون در مهاباد به زن ۷۷ ساله ای که به همراه دخترش برای تزریق واکسن مراجعه کرده بودند مواجه شدیم و دختر وی در جواب این سووال ما که چرا دیر برای دریافت واکسن مراجعه کرده اند گفت: مادرم از داروهای قلبی استفاده می کند و چون شنیده بودیم با زدن واکسن وی تا چند روز تا یک هفته نباید دارو مصرف کند از زدن واکسن وی خودداری می کردیم.

وی که خود را سمانه معروفی معرفی کرد، افزود: پس از مشاوره های لازم با پزشک وی و بعداز آنکه مطمن شدیم با زدن واکسن عوارضی متوجه وی نخواهد شد تصمیم گرفتیم امروز برای زدن واکسن به این مرکز مراجعه کنیم.   
برای کاهش ترس مردم از واکسیناسیون از ظرفیت‌های گوناگون اطلاع‌رسانی و آموزشی مانند برنامه‌های مختلف صداوسیما استانی، فضای مجازی و...استفاده‌شده است. همچنین اطلاعات تمام واکسن‌هایی که وارد کشور شده است و عوارضی شایعی که دارند را برای مردم شفاف‌سازی‌شده و در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده است.

واجدان شرایط باید در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند

فرماندار ویژه مهاباد گفت: شهروندان واجد شرایط و مشمول دریافت واکسن کرونا باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تزریق واکسن خود اقدام کنند.

عارف خدرلو با انتقاد از تاخیر و یا عدم مراجعه برخی شهروندان واجد شرایط برای تزریق واکسن افزود: با برنامه ریزی و تلاش شبکه بهداشت و درمان مهاباد، ۱۸ پایگاه در نقاط مختلف شهرستان برای تزریق واکسن شهروندان در نظر گرفته شده است که از لحاظ سرانه جمعیت رتبه اول استان را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی باورهای غلط که هیچونه سندیت علمی و درستی ندارد در جامعه به ویژه در فضای مجازی بوجود آمده است که این امر باعث شده تا شماری از شهروندان برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.

وی تاکید کرد: روزانه ظرفیت تزریق ۲ تا سه هزار نفر در سطح این شهرستان فراهم شده بنابراین انتظار داریم همه افراد واجد شرایط برای ایمنی کامل و حفظ سلامت خود و اطرافیان شان در اسرع وقت برای تزریق واکسن اقدام کنند.

خدرلو افزود: تمام شایعات فضای مجازی برای ایجاد اختلال در روند واکسیناسیون است و از تمام افراد می‌خواهیم در بحث واکسن کرونا به هیچ یک از خبرها و شایعات فضای مجازی مگر خبرهایی که از طریق رسانه‌های رسمی منتشر شود، اعتماد نکنند.

فرماندار ویژه مهاباد اظهار داشت: تزریق واکسن بهترین شیوه برای مقابله با کرونا است و نباید برخی از مردم تحت تاثیر باورهای غلط در مورد واکسن کرونا قرار گیرند.

خدرلو، گفت: متاسفانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی نسبت به ماه های گذشته به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته و همین امر شیوع بیماری را در سطح شهرستان افزایش داده است که یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با آن فراکیرتر شدن تزریق واکسن در بین مردم است.

واکسن کرونا می‌تواند از مرگ و میر و بستری شدن به صورت ۱۰۰ درصدی جلوگیری کند

رویا جمشیدی پرستار بیمارستان میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی معتقد است: واکسن به صورت ۱۰۰ درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند؛ اما در همه دنیا ثابت شده است که واکسن کرونا می‌تواند از مرگ ومیر و بستری شدن به صورت ۱۰۰ درصدی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه استقبال مردم در برخی از شهرها از واکسن کرونا کمتر از حد انتظار است اظهار داشت: دلیل احتمالی این امر، باورهای غلط مبنی بر بی فایده و بی اثر بودن واکسن و یا عوارض آن است.

وی افزود: این باورها اشتباه و صد در صد غلط است چرا که به گفته سازمان بهداشت جهانی بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن و بدترین کار ممکن در شرایط ‌پاندمی کرونا امتناع از این کار است.

این پرستار که در بیمارستان حضرت فاطمه(س) میاندوآب به کار اشتغال دارد ادامه داد: اگر پر عارضه ترین نوع واکسن را کل ۶۰ میلیون جمعیت هدف کشور تزریق کنند کمتر از ۱۵ نفر احتمال مرگ وجود دارد در حالیکه اکنون روزانه صدها نفر از شهروندان طی یک شبانه روز جان خود را بر اثر کرونا از دست می دهند.

وی بیان کرد: بر اساس اطلاعات منابع علمی، اگر واکسن به چهار میلیون نفر تزریق شود احتمال مرگ یک نفر بر اثر لخته شدن خون وجود دارد، اما اکنون ده ها نفر در روز بر اثر سکته قلبی یا مغزی ناشی از لخته شدن و ترومبوز ناشی از ویروس کرونا در کشور فوت می شوند و اطلاعی از این علت ندارند.

وی افزود: واکسن‌هایی که امروزه در ایران تزریق می شود تقریبا هیچ عارضه خطرناکی ندارد و ممکن است روزهای اول و دوم کمی سر درد، تب و درد عضلانی ایجاد کند که این امر نیز کاملا طبیعی است و جای هیچ ترس و نگرانی وجود ندارد.

مردم نباید تحت تاثیر باورهای غلط در مورد واکسن کرونا قرار گیرند

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرزی سردشت اظهار داشت: تزریق واکسن بهترین شیوه برای مقابله با کرونا است و نباید برخی از مردم تحت تاثیر باورهای غلط در مورد واکسن کرونا قرار گیرند.

دکتر داوود آتشی افزود: انتشار اخبار و اطلاعات نادرست درباره واکسن کرونا در رسانه های بیگانه و فضای مجازی از جمله فوت دریافت کنندگان واکسن پس از ۲ سال، عقیم شدن افراد و بودن تراشه در داخل واکسن ها از جمله عواملی است که موجب کاهش تمایل عمومی به تزریق واکسن شده است.

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون عمومی جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر و در معرض خطر بیماری کرونا گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی و همچنین گروه‌های سنی مختلف در معرض خطر بیماری هستند که هرچه سریعتر باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سردشت اضافه کرد: متاسفانه انتشار اخبار غلط و نادرست در فضای مجازی درباره واکسن‌های کرونا منجر به  ایجاد اضطراب و کاهش تمایل عمومی جامعه نسبت به واکسیناسیون شده در حالیکه تنها راه مهار و ریشه کن  شدن این ویروس واکسیناسیون است.

وی ادامه داد: این شبکه با کمک گرفتن از علما و روحانیون، معتمدان و اعضای شوراهای شهر و روستا و فعالان اجتماعی و سایر  افراد تاثیرگذار در سطح جامعه در طی ۲ ماه اخیر توانسته است با جلب نظر اعتماد مردم ، میزان تزریق واکسن را در این شهرستان به میزان ۱۵ درصد در جامعه هدف افزایش دهد.

دکتر آتشی اضافه کرد: همچنین با دعوت از فعالان رسانه ای در این شهرستان و انتشار اخبار درست در زمینه مزایای تزریق واکسن کرونا به واسطه دادن اطلاعات موثق در جامعه باعث افزایش تمایل به واکسیناسیون در جامعه شده ایم.

وی افزود: در برخی مناطق حاشیه شهرها و روستاها حتی مزارع کشاورزی نیز با اعزام تیم های سیار تزریق واکسیناسیون افراد هدفی که قادر به حضور و دریافت واکسن نبودند نیز انجام شده است. 

وی گفت: واکسن های کووید-۱۹ بی خطر و باعث محافظت افراد در برابر ابتلا به بیماری شدید و مرگ ناشی از کرونا می‌شوند و ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشند که نشانه  ایجاد ایمنی در بدن است.

کاهش مرگ و میر در صورت تزریق واکسن باید در میان مردم اطلاع رسانی شود

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی می گوید: با توجه به شبهات و اطلاعات نادرستی که در جامعه وجود دارد بهترین و موثرترین نکته که باید اطلاع رسانی شود این امر است که تزریق واکسن به طور یقین در میان مردم موجب کاهش قابل توجه مرگ و میر خواهد شد.

دکتر علی‌احمد آقاپور افزود: یکی از عللی که برخی از افراد را در واکسن زدن دچار تردید می کند، ابهامات و سوالاتی است که در ذهن دارند و برای آنها جواب مناسبی پیدا نکرده اند از اینرو مهمترین اقدام در این برهه جواب دادن به این سووالات با استفاده از دلایل و شواهد علمی و منطقی است.

وی با بیان اینکه واکسن نه تنها خطرآفرین نیست بلکه برای سلامتی و ایمن سازی در برابر ویروس بسیار مطلوب و مفید هم است افزود: باید برای مردم توضیح داده شود که واکسن دارو نیست بلکه یک ویروس مرده است که می تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری افزایش دهد از اینرو دریافت هر نوع واکسن کرونا قادر خواهد بود بدن را در باربر این ویروس مقاوم و از مرگ و میر به شدت بکاهد.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اضافه کرد: برخلاف باورهای غلطی که در میان برخی از شهروندان وجود دارد واکسن های کووید- ۱۹ به هیچ وجه تغییری در ژن انسان و DNA ایجاد نمی کند و صرفا سیستم ایمنی را در برابر کووید-۱۹ تقویت می کند.

وی با بیان اینکه ایجاد بیماری در اثر دریافت واکسن از اساس غیرعلمی و غیرممکن است و هیچیک از واکسن های کووید- ۱۹ باعث مثبت شدن آزمایش PCR نمونه حلقی، بینی کووید-۱۹ نمی شود تاکید کرد: واکسن های کووید ۱۹ به سیستم ایمنی بدن ما می آموزد که چگونه این ویروس را بشناسد و با آن مبارزه کند که گاهی این روند می تواند علایمی مانند تب در سه روز اول بعد از واکسیناسیون ایجاد که پیدایش این علایم در سه روز اول، طبیعی هستند و نشانه این است که بدن در حال ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا است.

آقاپور افزود: بعد از واکسیناسیون چند هفته طول میکشد تا در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد شود و این بدان معناست که اگر شخص بلافاصله قبل یا دقیقاً پس از واکسیناسیون در معرض این ویروس قرار بگیرد بیمار شود این به این دلیل است که واکسن وقت کافی برای محافظت نداشته است پس اگر گهگاه فردی را دیدید که پس از واکسیناسیون دچار عالیم شد و تست او مثبت شد به این معنا است که یا در زمان واکسیناسیون، ویروس از قبل در بدن او وجود داشته و چند روز بعد بیماری خود را نشان داده است و یا در روزهای اول واکسیناسیون در تجمعی مانند اتوبوس، فروشگاه حضور داشته و ویروس قبل از اثربخشی واکسن، وارد بدن او شده است و فرصتی برای اثربخشی خوب واکسن وجود نداشته و فرد بیمار شده است.

وی با بیان اینکه مقاومت در برابر زدن واکسن کرونا تنها مربوط به کشور ما نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله امریکا و روسیه نیز دیده شده است اضافه کرد: بدون شک با اطلاع رسانی مناسب می توان از باورهای غلط مردم کاست و آنها را نسبت به دریافت واکسن کرونا ترغیب کرد.

وی تاکید کرد: شواهد نشان داده خطر ابتلا و تشدید کرونا در افرادی که واکسینه شده‌اند کاهش می‌یابد و این افراد حتی در صورت ابتلا به بیماری از نوع شدید و مرگ و میر آن در امان خواهند بود.

اطلاع رسانی درباره جزییات واکسن کرونا از ترس روانی جامعه می‌کاهد

یک کارشناس روانشناسی در آذربایجان غربی با اشاره به نگرانی برخی گروه‌های جمعیتی از تزریق واکسن کرونا، گفت: اطلاع رسانی به موقع و شفاف از سوی  بخشی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزییات واکسیناسیون ترس روانی جامعه را کاهش می‌دهد.

سیروان قاسم زاده افزود: ترس و وحشت غیرمنطقی نشات گرفته در جامعه از ابهام در رابطه با واکسن است که این عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی درباره یک موضوع به ویژه مساله مرتبط با سلامت می‌تواند انسان را دچار ترس و نگرانی کند.

وی اضافه کرد: انتشار برخی مطالب در فضای مجازی و بازتاب اخبار و اطلاعات رسانه‌های خارجی نیز که گاها ترس روانی جامعه را دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز ترس و نگرانی برخی از گروه‌های جمعیتی ناشی از برخی شبهات درباره نوع واکسن، عوارض آن و نتایج واکسیناسیون است اضافه کرد: مسوولان ستادهای مقابله با کرونا باید در خصوص این مباحث آگاهی‌بخشی و شفاف‌سازی کرده و اطلاعات دقیق و جامعی در اختیار شهروندان قرار دهد.

قاسم زاده با تاکید بر اهمیت شفاف‌سازی در این زمینه گفت: مسوولان باید در خصوص تمامی جزییات واکسن های کرونای موجود در کشور و نحوه واکسیناسیون از طریق رسانه های گروهی با مردم گفت وگو کرده تا شهروندان خود در این باره قضاوت و تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش ایرنا، طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۵۴۸ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۳۷۵ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند که از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۷ نفر شامل ۴۲ درصد آمار استانی مربوط به ارومیه است.

۳۸ نفر در آذربایجان غربی از جمله ۱۶ نفر در ارومیه طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ فوت کرده اند که با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به پنج هزار و ۶۶۸ نفر رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا مهاباد آذربایجان غربی واکسن کووید 19 واکسن پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مهاباد آذربایجان غربی ویروس کرونا مهاباد آذربایجان غربی واکسن کووید 19 واکسن برای دریافت واکسن تزریق واکسن کرونا آذربایجان غربی برای تزریق واکسن واکسن های کووید مقابله با کرونا تزریق واکسن تزریق واکسن فضای مجازی اطلاع رسانی باورهای غلط ویروس کرونا اقدام کنند نشان داده زدن واکسن مرگ و میر کووید ۱۹ رسانه ها واکسن ها بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۴۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌ غربی

ایسنا/آذربایجان غربی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز در استان طی فروردین سال جاری خبر داد.

ایرج مرندی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد:  ۲۹۴ مورد بازرسی در حوزه کشف کالای قاچاق  انجام و منجر به  تشکیل ۶۴ فقره پرونده تعزیراتی به ارزش یک‌هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال در فروردین ماه امسال شده است. 

وی افزود: در تشکیل پرونده‌های تعزیراتی حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز در اولین ماه از سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته شاهد رشد ۱۴۶ درصدی هستیم. 

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت استان خاطرنشان کرد: دخانیات، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، پارچه و مواد خوراکی و غذایی از عمده کالاهای کشفی بود.

مرندی اظهار کرد: در حوزه ارزی ۳۶ مورد سابقه ارسالی از بانک‌های عامل در خصوص عدم ایفای تعهدات ارزی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز منجر به تشکیل ۳۶ پرونده تعزیراتی به ارزش ریالی یک‌هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال که شامل ۲میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۲۹ یورو و همچنین ۱۳۷ هزار و ۸۵۰ درهم بود، شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌ غربی
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان