Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@04:29:27 GMT

کمبود نهاده؛ زخم عمیق بر پیکر صنعت دامپروری گلستان

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۵۰۵۱

کمبود نهاده؛ زخم عمیق بر پیکر صنعت دامپروری گلستان

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم شریفی: یکی از ظرفیت های اقتصادی گلستان پرورش دام و طیور بوده و این استان یکی از تولیدکنندگان اصلی گوشت دامی کشور شناخته می شود اما با این حال مشکلات پیش روی این بخش باعث ناامیدی دامداران و ضررهای مالی به آنها شده است.

چند برابرشدن قیمت نهاده های دامی، عدم حمایت کافی مسئولان از دامپروران در کنار خشکسالی چند سال اخیر و از بین رفتن مراتع مرغوب، باعث شده بعد از تحمل سال ها کار سخت، دامداران عایدی جز ضرر و زیان نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامداران امنیت غذایی کشور را تامین می کنند و اگر به هر دلیلی مجبور شوند دام های مولد خود را که سال ها برای اصلاح نژاد آن تلاش کرده اند را به کشتارگاه بسپارند و دامداری های خود را تعطیل کنند در آینده نزدیک برای تامین شیر و گوشت در کشور با مشکل روبرو خواهیم بود.

رجب میرعلی کتولی یکی از دامداران گلستانی ساکن روستای نومل به خبرنگار مهر گفت: پس از ۱۰ سال کار دامداری، دام های را خود فروخته و دامداری خود را برای همیشه تعطیل کرده ام.

میرعلی کتولی افزود: قیمت نهاده های دامی چند برابر شده است، حتی کاه و کلش گندم را باید چند برابر سال های قبل خریداری کنیم و با این حساب درآمدی که از محل فروش شیر به دست می‌آوریم، حتی کفاف خرید غذای دام های ما را نمی‌دهد.

وی افزود: اگر بخواهم باز هم شیر و گوشت تولید کنم به این معنی است که باید به مردم یارانه بدهم و این در توان من نیست.

اسماعیل نوملی و قربانعلی زینی از دیگر دامداران این روستا هم که پس از سالیان طولانی کار دامداری را برای همیشه تعطیل کرده اند، به خبرنگار مهر گفتند: نداشتن صرفه اقتصادی و مشکل تامین نهاده‌ها باعث شده که امیدی برای ادامه این شغل نداشته باشند.

محمدرمضان قربانی از دامداران روستای نوده ملک گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: تنها درآمد زندگی ما از دامداری ۴۰ رأسی است.

وی ادامه داد: چند ماه اخیر دولت حمایت خود را قطع کرده و تنها نیمی از خوراک دام را به صورت حواله می‌توانیم تامین کنیم و این در حالی بوده که قیمت کاه یکباره ۱۵ برابر شده است.

وی بیان کرد: قیمت هر عدل کاه که تا سال گذشته رایگان و یا نهایتاً پنج هزار تومان بود امسال به ۴۰ هزار تومان رسید و این مساله باعث شده در همین چند ماه اخیر هفت راس از بهترین دام های خود را به کشتارگاه بسپارم و اگر وضعیت به همین صورت باشد مجبور می‌شویم برای همیشه دامداری را تعطیل کنیم.

کاهش تولید علوفه دامی به علت خشکسالی

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: امسال به دلیل خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته و یکی از مهم ترین آنها اقلام خوراکی جو است که بخش عمده‌ای از نیاز استان را مرتفع می‌کرد.

رحمت اله سمیعی افزود: به دلیل کاهش تولید گندم میزان کاه خروجی آن هم با کاهش ۵۰ درصدی روبرو شد و در کنار این موارد همه ساله بخش عمده نیاز دام سبک استان که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس است، از طریق مراتع استان تامین می‌شد که به دلیل خشکسالی شدید این امر ممکن نبود لذا تقاضای علوفه در بازار افزایش یافت.

امسال به دلیل خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته است و یکی از مهمترین این اقلام خوراکی جو است که بخش عمده‌ای از نیاز استان را مرتفع می‌کرد

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق به دلیل کمبود منابع آبی کشت نباتات علوفه‌ای به ویژه ذرت در استان کاهش یافته و مشکلات تامین علوفه را برای دامداران صنعتی افزایش داده است.

سمیعی افزود: کمبود نهاده و علوفه در استان و کشور موجب افزایش قیمت این نهاده و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصولات برای دامداران شده و این درحالی است که قیمت محصولات ثابت بوده و برخی مانند دام زنده روند نزولی هم داشته است.

واردات علوفه پاسخگوی نیاز نیست

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: به منظور کاهش اثرات خشکسالی پیگیر واردات اقلامی مانند دانه جو و ذرت برای دامداران باقیمت ارز دولتی شدیم ولی این میزان واردات جوابگوی نیاز دامداران نیست.

سمیعی ادامه داد: همچنین برای تامین نیاز دامداران استان و استفاده حداکثری از سایر اقلام علوفه‌ای استان به طور متوسط در ماه حدود ۲۰ هزار تن کنسانتره با قیمت دولتی و پنج هزارتن خوراک به صورت خام در اختیار تعاونی‌های داوران استان جهت توزیع بین دامداران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تلاش‌هایی برای جلوگیری از خروج کاه از استان صورت گرفت که متاسفانه به دلیل اعتراض سایر استان ها و ایجاد محدودیت برای سایر اقلام مورد نیاز استان امکانپذیر نشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: در قانون بودجه تامین ارز برای نهاده مورد نیاز فقط برای ۶ ماه اول سال بوده و بعد از آن واردات بر اساس قیمت ارز آزاد است که قطعاً باید با شرایط کشور برنامه ریزی اساسی برای کاهش اثرات افزایش قیمت برای مصرف کنندگان لحاظ شود.

وی با بیان این مطلب که توزیع کنسانتره دولتی از سال‌های گذشته وجود داشته ولی به دلیل بروز خشکسالی در اواخر سال گذشته و سال جاری میزان تولید و توزیع آن تقریباً سه برابر شده است، افزود: یکی دیگر از اقدامات برای بهبود وضعیت دامداران اصلاح قیمت شیر خام به ۶۴ هزار ریال بود که پس از ابلاغ وزیر کشاورزی در استان اجرایی شد.

سمیعی ادامه داد: از جمله اتفاقات مهم دیگر آزادسازی قیمت سبوس گندم بود که در تنظیم بازار کشور مصوب شد و بعد از اعتراضات دامداران مصوبه لغو و اجرایی نشد.

وی سه اقدام مهم جهاد برای رفع مشکل نهاده را تامین نهاده دامی با ارز دولتی، استمهال بدهی دامداران و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت بر شمرد و افزود: مرحله اول در حال انجام و مراحل بعدی در مرحله پیگیری است.

سمیعی در پایان در مورد مشکل تامین داروی مورد نیاز دامداران گفت: در بخش تامین دارو، ارز دولتی آن در بودجه برداشته شده و با ارز آزاد محاسبه می‌شود.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مهر گفت: مشکل تامین نهاده دامداران از شهریور ماه سال گذشته شدت گرفت و از همان زمان در مجلس شورای اسلامی پیگیر رفع مشکلات دامداران بودیم.

رحمت اله نوروزی افزود: جلسه مشترکی با وزارت سمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی برگزار و مصوب شد تا ارز مورد نیاز نهاده دامداران تخصیص و در اختیار جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم کمتر از ۶ ماهه دیگر مقدمات کار فراهم و مشکلات دامداران مرتفع شود.

در شرایطی که تامین نیاز غذایی کشور و توجه به بخش دام و طیور یکی از اولویت‌های کشور است اما اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات دامداران اثربخش نبوده و باید دولت و مجلس تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

کد خبر 5293502

منبع: مهر

کلیدواژه: نهاده های دامی دامداری جهادکشاورزی گلستان رحمت الله نوروزی مجلس شورای اسلامی گرگان ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه اردبیل سیستان و بلوچستان گرگان شیوع کرونا کرمانشاه دولت سیزدهم آتش سوزی عکس استانها خراسان رضوی خبرنگار مهر گفت جهاد کشاورزی مورد نیاز نیاز دام سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۵۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست

یوسف رحیمی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با تعرفه ترجیحی پرستاران در مناطق محروم اظهار کرد: تعرفه ترجیحی با هدف نگه داشت پرستار در مناطق محروم ایجاد شده است. در این طرح تعرفه پرستاران با توجه به میزان محرومیت منطقه‌ای که در آن حضور دارند افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مناطق محروم تعرفه خاص خودشان را دارند و همه به یک شکل نیستند. تعرفه‌های پزشکی براساس محرومیت شهرها و میزان برخورداری آن ها با یک دیگر متفاوت است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور افزود: بخشی از نیرو‌های مناطق محروم را نیرو‌های بومی تشکیل می‌دهند، اما قالب ارائه دهندگان خدمت سلامت در این مناطق بومی نبوده و به صورت اجباری، برای گذراندن طرح یا به صورت اختیاری در آن مناطق حضور دارند. بنابراین وزارت بهداشت برای نگه داشت پرستاران درمناطق محروم باید جذابیت‌های لازم را ایجاد کند که طرح تعرفه ترجیحی مناطق محروم، یکی از همین جذابیت‌ها است.

رحیمی با بیان اینکه بیمارستان‌های مناطق محروم ضریب اشغال کمی دارند افزود: منظور از ضریب اشغال تعداد بیمارانی است که در یک ماه بستری می‌شوند؛ باتوجه به این موضوع اگر به پرستاران این مناطق تعرفه ترجحی هم اضافه شود باز هم نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

وی تصریح کرد: در مناطق کمبرخوردار تجهیزات پزشکی به اندازه لازم وجود ندارد بنابراین مردم به شهر‌های بزرگ‌تر رفته تا خدمات درمانی دریافت می‌کنند در نتیجه تعداد بیماران بیمارستان‌های مناطق محروم کم و سپس تعرفه نیز کاهش می‌یابد اکنون اگر تصور کنیم که تعرفه‌های ترجیحی در همه جا ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد بازهم پاسخگوی هزینه‌زندگی پرستاران نیست. ضریب اشغال در بیمارستان‌های تهران بیشتر از ۷۰ یا ۸۰ درصد است درحالی که همین آمار در مناطق محروم به ۳۰ یا ۴۰ درصد می‌رسد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: طرح تعرفه ترجیحی مناطق محروم یک طرح خوب و روبه جلو است؛ اما به عقیده بنده تاثیر مثبتی در جهت حفظ و نگه داشت پرستار در مناطق محروم نخواهد داشت. البته که الان برای قضاوت قطعی بسیار زود است و باید صبر کرد تا نتیجه خروجی سامانه‌های پرداخت مشخص شود.

رحیمی با اشاره به اسکان پرستاران در مناطق محروم یادآور شد: طبق قانون باید اسکان نیروی طرحی با محل کار باشد؛ اما قالباً این قانون اجرا نشده و پرستار مجبور است خانه‌ای اجاره کرده و هزینه اسکان را پرداخت کند. یکی از اقداماتی که می‌تواند ماندگاری پرستار را در مناطق محروم بیشتر کند اسکان است.

وی در پایان به معضل اسکان در شهر تهران اشاره کرد و گفت: حتی در مناطق برخوردار مانند تهران، معضل اسکان وجود دارد. اکنون تعداد پرستاران تهران هم پاسخگوی نیاز این کلانشهر نیست. اگر بخواهیم از شهر‌های دیگر پرستار جذب کنیم، حتما باید به فکر اسکان آنها باشیم. یکی از دلایل کمبود پرستار همین موضوع اسکان است، زیرا تامین مسکن در شهر‌های بزرگ بسیار سخت است، زیرا نسبت به شهر‌های کوچک‌تر اجاره خانه بیشتری را باید پرداخت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات