Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@13:58:42 GMT

محققان با چسب مولکولی دوربین کوچک ساختند

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۶۸۷۵

محققان با چسب مولکولی دوربین کوچک ساختند

محققان با چسب مولکولی یک دوربین کوچک ساخته‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد واکنش‌های شیمیایی را در زمان واقعی مشاهده کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محققان با چسب مولکولی یک دوربین کوچک ساخته‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد واکنش‌های شیمیایی را در زمان واقعی مشاهده کنند. با استفاده از این دوربین، آن‌ها توانستند شکل‌گیری گونه‌های رادیکال-مولکولی با الکترون جفت نشده را مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این دستگاه که توسط تیمی از دانشگاه کمبریج ساخته شده‌ است، ترکیبی از نانوبلور‌های نیمه رسانای کوچک به نام نقاط کوانتومی و نانوذرات طلا است که با استفاده از چسب مولکولی به نام cucurbituril (CB) ساخته شده است. هنگامی که مولکول مورد مطالعه به آب اضافه می‌شود، اجزاء آن در عرض چند ثانیه خود را به شکل یک ابزار پایدار و قدرتمند مونتاژ می‌کنند که امکان نظارت بر واکنش‌های شیمیایی در زمان واقعی را فراهم می‌کند.

دوربین نور را در بخش نیمه هادی‌ها جمع‌آوری می‌کند و فرآیند‌های انتقال الکترون مانند آنچه در فتوسنتز اتفاق می‌افتد را پیاده‌سازی می‌نماید که می‌توان آن را با استفاده از حسگر‌های نانوذرات طلا و روش‌های طیف‌سنجی کنترل کرد. آن‌ها توانستند از این دوربین برای مشاهده گونه‌های شیمیایی که قبلاً از نقطه نظر تئوری پیش‌بینی شده بود، اما به‌صورت مستقیم مشاهده نشده بود، استفاده کنند.

این پلتفورم می‌تواند برای مطالعه طیف وسیعی از مولکول‌ها نظیر بهبود فوتوکاتالیست‌ها و پیل‌های فوتوولتائیک برای انرژی‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.

پروفسور اورن شرمن از گروه شیمی می‌گوید: «به‌منظور توسعه مواد جدید با خواص برتر، ما اغلب گونه‌های شیمیایی مختلف را با هم ترکیب می‌کنیم تا به یک ماده ترکیبی برسیم که خواص مورد نظر ما را دارد. اما ساخت این نانوساختار‌های ترکیبی دشوار است و شما اغلب با رشد بی‌رویه یا موادی ناپایدار مواجه می‌شوید.»

در روش جدیدی که شرمن و همکارانش از آزمایشگاه کمبریج و دانشگاه کالج لندن آن را توسعه داده‌اند، از چسب مولکولی cucurbituril که به شدت با نقاط کوانتومی نیمه هادی و نانوذرات طلا تعامل قوی دارد، استفاده می‌شود. محققان از نانوبلور‌های نیمه رسانای کوچک برای کنترل مجموعه نانوذرات استفاده کردند. این فرآیند منجر به مواد ترکیبی نفوذپذیر و پایدار می‌شود که با نور تعامل دارند.

کمیل سوکوفوسکی از گروه شیمی می‌گوید: «ما تعجب کردیم که این ابزار جدید چقدر قدرتمند است، زیرا مونتاژ آن بسیار ساده است.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو ملکول واکنش شیمیایی نانوبلور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۶۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله‌ ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی

حزب‌الله لبنان از حمله‌ پهپادی و راکتی به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شهرک المناره خبر داد.

به گزارش ایسنا، مقاومت اسلامی لبنان شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد مقر فرماندهی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک «المناره» را با پهپاد و راکت‌های هدایت‌شونده هدف قرار داده است.

المناره علاوه بر مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی، محل تجمع نیروهای گردان ۵۱ وابسته به تیپ گولانی نیز است.

حزب الله همچنین اعلام کرد پایگاه «السماقه» در کفرشوبا اشغالی لبنان را با سلاح موشکی هدف قرار داد و دقیقا هدف مورد اصابت قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گوشی Vivo Y36s در کنسول گوگل پلی مشاهده شد
  • جریمه ۳ میلیارد ریالی برای قاچاق کود شیمیایی
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • ترکیبی که بارسا را حذف کرد آماده نبرد در دورتموند!‏
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله‌ ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان