Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:45:11 GMT

اندازه گیری دقیق و سریع آنتی بادی با یک سیستم پیشرفته

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۸۰۸۸

اندازه گیری دقیق و سریع آنتی بادی با یک سیستم پیشرفته

محققان مرکز تحقیقاتی "RIKEN Center for Emergent Matter Science" ژاپن در مطالعه اخیرشان یک سیستم تشخیصی ایجاد کرده‌اند که می‎تواند به سرعت و دقیق میزان آنتی بادی‎های موجود در خون را اندازه گیری کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، در حال حاضر چندین واکسن علیه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ساخته شده است و واکسیناسیون در سراسر جهان در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پزشکی آزمایش آنتی بادی با استفاده از تکنیکی به نام ایمونوکروماتوگرافی انجام می‎شود تا مشخص شود آیا آنتی بادی‌ها در نتیجه عفونت ویروسی یا واکسیناسیون تولید شده‎اند یا خیر.

با این حال از آنجا که نتایج این آزمایش با نگاه چشم غیر مسلح به نوارهای رنگی روی کاغذ مشخص می‎شود چندان دقیق و حساس نیست و برای به دست آوردن نتیجه‎ای دقیق تر و حل این مشکل، نمونه‌های خون باید به یک مرکز آزمایش دیگر ارسال شوند که این روند نیز چند روز تا یک هفته به طول می‎انجامد.

این مطالعه جدید توسط "یوشیهیرو ایتو" (Yoshihiro Ito) انجام شده است. ایتو چندین سال پیش موفق به توسعه یک فناوری شد که از حرکت/فعالیت هر گونه ترکیب آلی از جمله مواد با منشا مواد بیولوژیکی جلوگیری می‎کند. از آن زمان به بعد، ایتو و همکارانش به بهبود سیستم توسعه یافته پرداختند و بر روی بی حرکتی انواع آلرژن‌ها برای اندازه گیری سابقه عفونت ایمنی تمرکز کردند. آنها پیشتر از آن نیز با استفاده از میکروچیپی که بیش از ۴۰ آلرژن بی حرکت شده، روی آن قرار داشت، موفق به توسعه یک کیت آزمایشی شده بودند.

در این مطالعه آنها ابزارهای تشخیصی را برای استفاده در سیستمی که پروتئین کلیدی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را بی حرکت می‎کند، ارتقا دادند تا توسط آ ن دستگاه بتواند حضور آنتی بادی‎ها علیه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را ​به طور خودکار تشخیص دهد.

تکنیک مورد استفاده محققان در این مطالعه مبتنی بر استفاده از نور است. یک ماده که به نور واکنش نشان می‎دهد ابتدا بر روی میکروچیپ پلاستیکی قرار داده می‎شود و سپس نمونه مایع حاوی پروتئین مورد نظر روی میکروچیپ ریخته می‏شود. سپس آن میکروچیپ در معرض اشعه فرابنفش که پروتئین‎ها را بی حرکت می‎کند، قرار می‎گیرد.

با استفاده از این روش، محققان یک تراشه به نام "microarray" را ایجاد کردند که پروتئین کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بر روی آن قرار داده شده است. هنگامی که آنتی بادی‎های خون به پروتئین‎های ویروسی موجود در تراشه متصل می‎شوند، نوری ساطع می‎کنند و میزان نور ساطع شده را می‎توان با دوربین افزاره رنگ‌بردار دقیقا اندازه گیری کرد. بنابراین می‎توان از این مقدار برای تعیین دقیق تعداد آنتی بادی‎ها که در ایمونوکروماتوگرافی امکان پذیر نیست استفاده کرد.

ایتو گفت: در تجزیه و تحلیل استاندارد تعداد آنتی بادی‎ها معمولا به نیم میلی لیتر خون از افراد نیاز است که این مقدار بسیار زیاد است اما در سیستم ما ، تنها یک قطره خون از نوک انگشتان کافی است و حساسیت سیستم ما نیز ۵۰۰ برابر بیشتر از ایمونوکروماتوگرافی معمولی است.در گذشته، تیم ما موفق به توسعه سیستم‎های تشخیص آنتی بادی برای سرخک ، سرخجه و آبله مرغان شده بود. اکنون ما می‎توانیم با این روش آنتی بادی‎های ویروس کووید-۱۹ را نیز تشخیص دهیم.

یافته‎های این مطالعه در مجله "Chemical Society of Japan" منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کووید 19 آنتی بادی کرونا در جهان کروناویروس سندرم حاد تنفسی آنتی بادی ها اندازه گیری بی حرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۸۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!