Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنای اولیه سلطان‌آباد بر پایه نظم و محاسبات مهندسی بنیان نهاده شده و به گواه کتب و مستندات تاریخی در دسترس، یکی از شاهکارهای برجسته معماری و شهرسازی ایرانی، اسلامی زمان خودش بوده اما با گذشت زمان، رشد فزاینده صنعتی دامن این شهر را گرفت که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران حوزه شهری توسعه متوازن آن نیز دچار تغییر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفته رفته با رشد جمعیت و افزایش محدوده شهری، نظم در ساخت و سازها برهم خورد و سازه‌های جدید، همپوشانی با هسته اولیه شهر را از دست داد و این قصه‌ای پرغصه ای است که تا به امروز شاید پای ثابت مرثیه چالش‌های مدیریت شهری اراک است.

با روی کار آمدن شوراهای اسلامی جدید فصل نویی در مدیریت شهری و روستایی کشور آغاز شده و کلانشهر اراک با معضلات مختلف شهری در این دوره چشم‌ انتظار انتخاب فردی کاردان، توانمند و متخصص برای تکیه بر صندلی مدیریت شهری است.

این روزها اخبار و مطالب متعددی در شبکه‌های اجتماعی از اما و اگرهای انتخاب شهردار اراک مطرح می‌شود و این درحالی‌ است که برخی اخبار دلالت دارند که شورای اسلامی جدید این کلانشهر گزینه‌های متعددی را برای بررسی روی میز دارد و امید وی‌رود که تا روزهای آتی منتخب اعضای شورا برای پیشبرد امور شهری به صورت رسمی انتخاب شود.

انتخاب شهردار به‌عنوان اصلی‌ترین وظیفه شوراها تلقی می‌شود و منتخبان مردم در پارلمان محلی گرد هم می‌آیند تا بهترین گزینه را بر اساس ارزیابی معیارها و شاخص‌های مورد نظر برای تکیه بر سکانداری مدیریت شهری اراک در چهار سال آتی برگزینند.

بسیاری از پژوهشگران و صاحب‌نظران اجتماعی بر اهمیت اعتماد در جامعه تأکید کرده و  مدیریت شهری و به معنای خاص شهرداری را به‌عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند که راهبری آن نیاز به تدبیر ویژه دارد و اگر شورای اسلامی در گزینش شهردار مردمی و متخصص موفق عمل کند، همراهی مردم در پیشبرد امور شهری رقم خورده و سرمایه اجتماعی و مدیریتی در این حوزه ارتقا می‌یابد.

 انتخاب شهرداری کارآمد و توانمند که بتواند حداقل برای یک دوره چهار ساله شهر و سازمان مدیریت شهری را، در تعاملی اثربخش با شهروندان و سایر ذی‌نفعان کلیدی، به شکل شایسته‌ای مدیریت و رهبری کند که در جایگاه و محدوده اختیارات و مسئولیت‌های خود، موجب بهبود زیرساخت‌ها و خدمات شهری و ارتقای کیفیت زندگی، آسایش و آرامش، و رفاه و رضایت شهروندان شود؛ به یکی از مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌ها و مسئولیت‌های شوراهای شهر تبدیل شده است. 

اگر شهرداران از مسیری به جز شاخصه علمی، تخصص گرایی و اشراف به مدیریت شهری به این جایگاه دست یابند، عملاً شهرداری‌ها تبدیل به باشگاه‌های سیاسی و محلی برای بده و بستان‌های گروه‌های سیاسی تبدیل خواهد شد.

در این رابطه سوال اساسی این است که کدام مسیر و شیوه مناسب‌تر است: آیا شهردار باید یک نماینده و چهره سیاسی از طرف جریان یا یک گروه یا حزب برنده باشد و یا یک فرد متخصص با تحصیلات و تجربیات مرتبط در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری یا شهرسازی؟

و اینکه چه کسی می‌تواند خدمات بهتری را به شهروندان ارایه دهد و در عین حال شهر را متناسب با ظرفیت‌های طبیعی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن، به شکل عقلایی‌تر، اقتصادی‌تر و اثربخش تر، هدایت و مدیریت کند؟ اما نکته حائز اهمیت این است که برای کلانشهری چون اراک باید به دور از سیاست‌زدگی و بر مبنای تجربه‌گرایی بهترین گزینه برای سکانداری مدیریت شهری انتخاب شود تا بسیاری از کاستی‌ها جبران شود و در دوره جدید تجربه تلخ انتخاب شهرداران متعدد و با عمر مدیریتی کوتاه برای این شهر تکرار نشود.

انتخاب شهردار توانمند برای اراک نمایه‌ای از وزن شورای اسلامی جدید

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی به ایرنا می‌گوید: مهمترین تکلیف شوراهای اسلامی انتخاب شهردار است و پارلمان محلی جدید در اراک با اعلام گزینه شهردار جدید این کلانشهر وزن تخصصی و مدیریتی خود را به منصه ظهور می‌گذارد.
«حمیدرضا نوازنی» یکی از دلایل بی‌ثباتی مدیریت شهری را نفوذ محض نگرش‌های سیاسی و حزبی در انتخاب شهرداران و مدیریت شهری و مقوله‌ای با نام سهم‌خواهی فردی و گروهی عنوان می‌کند و معتقد است: ساختار نظام مدیریت شهری سه رکن اساسی دارد که یکی از ارکان آن مردم هستند و این مهم با منتخبان شورای شهر بروز می‌یابد و رکن دیگر شهرداری و دیگر رکن آن برنامه‌ریزی شهری شامل طرح‌های جامع و تفصیلی است و اگر در هر کدام از این ارکان خدشه‌ای وارد شود، ضعف‌ها با ابعاد بزرگ خود را نشان می‌دهند.
 وی این نکته را گوشزد می‌کند که چنانچه در حوزه مدیریت شهری طرح و برنامه وجود نداشته باشد به بیراهه می‌رویم و انتخاب نادرست شهردار و ناکارآمدی آن مسئله جدی است که مستقیم با توانمندی پارلمان شهری گره خورده و به طور کلی می‌توان گفت مدیریت برآیندی از هر سه رکن است.
نوازنی بیان کرد: در صورتی که اعضای شورای اسلامی شهر یکصدا و همدل به‌دنبال عمران شهری باشند شاید بتوان به بخشی از اهداف پیش‌بینی شده شهری دست یافت که امید است این شورا نگرش‌ها، تمایلات حزبی و سیاسی را در انتخاب مدیریت شهری دخیل نکند.
وی با اشاره به مهمترین شاخصه‌های شهردار یکی از اولین مولفه‌ها را حفظ آراستگی و متانت در رفتار و برخورد اجتماعی دانست، چرا که مدیر شهری اراک قرار است ۶۰۰ هزار نفر جمعیت شهر را نمایندگی کند و برای شهروندان الگو باشد و نکته دیگر هم انضباط حاکم بر مدیریت شهری است که مورد قضاوت شهروندان و سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

نوازنی شاخصه دیگر شهردار را قابلیت ظرفیت‌سنجی دانست و گفت: شهردار باید ظرفیت شهر، شهرداری ، مردم و خود را به لحاظ نیروی انسانی و منابع مالی مورد سنجش قرار دهد و متناسب با این ظرفیت‌ها، پروژه‌هایی در شهر اجرا کند.
وی ادامه داد: شهردار باید بر این امر واقف باشد که اولویت انجام پروژه‌های شهری، تقاطع غیرهمسطح است و یا توسعه فضای سبز؟ و این شهر ظرفیت چه نوع اقدامات شهری را دارد، چرا برخی شهرداران در آغاز فعالیت خود شروع چندین طرح عمرانی را استارت می‌زنند و قادر به انجام تمام آن‌ها نیستند؟ باید توان مدیریتی به درستی اندیشیده شود و متناسب با آن برنامه زمان‌بندی و اجرای طرح‌ها ارایه شوند. 

قدرت چانه‌زنی و همراستایی در راهبردها شاخصه اصلی انتخاب شهردار
دبیر شورای ترافیک استان با بیان اینکه ایجاد تعامل از دیگر شاخصه‌های یک شهردار است، گفت: مدیریت شهری باید قدرت چانه‌زنی داشته باشد و با ایجاد تعامل و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی ذیربط، بسترها را فراهم کرده و این شاه‌کلید موفقیت در مدیریت شهری است.
نوازنی تصریح کرد: در برخی کشورها، شهردار در انجام امور عمرانی همه‌کاره است و اختیارات وسیعی دارد اما، در کشور ما دستگاه‌های خدمات رسان نظیر آب، برق و گاز هر کدام مستقل هستند و نیاز است برای اجرای طرح‌ها این ارگان‌ها همسو شوند، بنابراین ایجاد تعامل و چانه‌زنی شهردار با دستگاه‌های اجرایی ذیربط از موضوعات بسیار کلیدی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید مقبولیت و مشروعیت عمومی داشته باشد، گفت: مقبولیت درون سازمانی شهردار نیز در مجموعه‌ای که بیش از  سه هزار نفر پرسنل دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی جسارت در تصمیم‌گیری‌های بزرگ شهری را از دیگر شاخصه‌های یک شهردار بیان کرد و افزود: شهردار باید جرات اتخاذ و اجرای تصمیمات بزرگ را داشته باشد و جدول‌گذاری و آبیاری فضای سبز نباید تبدیل به اهداف شهردار  شود، در شهر اراک در خصوص دره گردو، صنوف مزاحم شهری ، شهرک خودرو ، ساماندهی به وضعیت ترافیک و هوشمند سازی، ایجاد مکان‌های اوقات فراغت، مکان‌یابی و ایجاد میادین روز میوه و تره بار و طرح‌هایی از این دست  شهردار باید تصمیم‌گیری و تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند و فرد محافظه‌کار هرگز در قواره سکانداری مدیریت شهری نیست. 
نوازنی بیان کرد: در مدیریت شهری باید نحوه مدیریت به صورت مشارکتی باشد و می‌طلبد مردم را در اتخاذ تصمیمات بزرگ، مشارکت دهیم و از نقطه نظرات آنان در خصوص مباحث مختلف شهری بهره‌گیری کنیم و این مهم مدنظر باشد چنانچه در یک اتاق بسته تصمیم‌گیری شود و با مردم ارتباط برقرار نشود نتیجه مناسب و دلخواه حاصل نمی‌شود.
وی  بحث شهرسازی مشارکتی را بحث روز دنیا قلمداد کرد و افزود: چنانچه این ذهنیت و باور در شهردار وجود داشته باشد که شهر باید برای مردم ساخته شود بنابراین باید نظر مردم نیز در این خصوص دخیل و سهیم باشد.
مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی بیان کرد: تشکیل اتاق فکر تخصصی و نه سیاسی، یکی دیگر از اقدامات اولویت دار مدیریت شهری است و شهردار باید از رشته های مختلف تخصصی در این اتاق فکر دعوت کند و مسایل مختلف شهر در این اتاق مطرح و  آسیب شناسی شود و با کاربست خروجی این اتاق فکر نسبت به رفع موانع و آسیب های شهری اقدام کند.

نوازنی تاکید کرد: در مجموع شهردار باید از سیاسی‌کاری پرهیز کند و نوع رفتارش با مردم صادقانه باشد و این نکته مدنظر  قرار گیرد که طرح‌هایی که منجر به افزایش میزان رضایت‌مندی مردم باشد را در اولویت اقدامات قرار دهد و  همچنین نیازهای مردم سنجیده شود و بر آن اساس، نسبت به اجرای طرح‌های عمرانی شهری اقدام شود.
وی عنوان کرد: مدیریت شهری در اجرای طرح‌های شهری باید مصالحی را استفاده کند که نشاط اجتماعی میان مردم را  ایجاد کند و روح زندگی در کالبد شهر دمیده شود.
این مسئول ضمن تقدیر از اجرای تقاطع های غیرهمسطح و پل‌ها گفت: اجرای این طرح‌ها، در طرح جامع شهر لحاظ شده و باید اذعان داشت که در زمینه سخت افزاری تا حدودی اقدامات مناسبی انجام شده اما اکنون نیاز است اقدامات نرم افزاری در طرح های شهری انجام شود که منجر به ارامش روح و روان مردم شود که تجهیز فضای سبز، ایجاد فضاهای تفریحی، مسیر دوچرخه و پیاده روی، طراحی و رنگ آمیزی شهری، نورپردازی، مبلمان شهری و اقداماتی از این دست افزایش رضایتمندی مردم را به‌دنبال خواهد داشت.

نوازنی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت کاروانسراهای بازار برای ایجاد نشاط اجتماعی و زیست شبانه بهره‌گیری کرد، افزود: طرح جامع شهر برنامه‌ریزی شده اما، باید روی جزئیات این طرح اقدامات لازم انجام شود. 


وی افزود: شهردار باید به دنبال منابع پایدار درآمدی باشد که دره گردوی اراک می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار منبع درآمدی عظیمی برای شهر باشد و اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ و تخلف ساختمانی را به‌ عنوان منبع درآمدی لحاظ کند، پذیرفتنی نیست.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی برخورد چهره به چهره و حضور میدانی شهردار با مردم را  نیز از دیگر شاخصه‌های مدیر موفق شهری عنوان کرد و گفت: درب اتاق شهردار باید برای ارباب رجوع باز باشد و مردم نباید برای بیان مشکلات خود با مدیریت شهری، روزهای متمادی در انتظار باشند.
  نوازنی یادآور شد: شهردار باید معیارهای ارزیابی برای خود تعریف کند گروهی تشکیل دهد تا اقدامات منفی و مثبت شهروندان را در شهر رصد کند و  اقدامات مثبت مورد تشویق قرار گیرد و مردم را به‌عنوان سرمایه اجتماعی در دایره توجه قرار گیرند و شهردار از مردم در موارد خاص در انظار عمومی تقدیر کند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: شهردار باید با کمک مردم شهر را بسازد و زبان تقدیر و  تشکر شهردار از مردم باید گویا و بلند باشد و اعتقاد قلبی به مشارکت مردم باید داشته باشد، چرا که این مهم باعث توسعه و آبادانی شهر می‌شود.

شهردار توانمند روح دوباره به کالبد شهر می‌دمد

کارشناس مدیریت عمران و عضو سابق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: انتخاب شهردار از مهمترین مسایل شهری است چرا که انتخاب یک شهردار توانمند سبب می‌شود حال و هوای شهر هم بهبود یابد و  در کالبد شهر روح تازه‌ای دمیده شود.
«سبکتکین شفقت» در خصوص عدم ثبات مدیریت شهری نیز بیان کرد: متاسفانه هرگاه در انتخاب شهردار مسایل سیاسی دخیل شده مدیریت شهری با چالش‌هایی روبرو بوده است.
وی تاکید کرد: تغییرات عمده مدیریت شهری به‌ دلیل انتخاب نادرست شهردار از سوی اعضای شورای اسلامی است چرا که در تمام کشورها انتصاب مدیریت شهری همانند ریاست جمهوری چهار ساله است و شهرداران نیز باید در این بازه زمانی توانمندی‌های خود را بر اساس یک برنامه ریزی مشخص به منصه ظهور بگذارند.
کارشناس رسمی دادگستری ضمن تاکید بر اینکه شهردار منتخب باید امنیت شغلی داشته باشد، افزود: تغییر پی در پی و کوتاه مدت شهردار، نشان از نبود ثبات در تصمیم‌گیری اعضای پارلمان شهری است چرا که قادر نبودند فرد توانمندی را برای سکانداری شهر برگزینند.
شفقت اظهار داشت: اعضای شورای شهر باید بر اساس معیارهای چند متغیره همچون نوآوری، مدرک تحصیلی مرتبط، توانمندی، بومی بودن و تفکر اقتصادی، شهردار مورد نظر را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: تغییرات مدیریتی و همچنین برکناری شهردار به لحاظ مباحث سیاسی، مردم را دچار آسیب‌های زیادی می‌کند.
کارشناس مدیریت عمران با اشاره به ویژگی‌های شهردار منتخب بیان کرد: مدیریت شهری‌ باید در وهله نخست برای شهر درآمدزایی کند و برای اداره امور شهر هدفگذاری مناسب داشته باشد و در راستای جذب گردشگر نیز گام های موثری بردارد.
شفقت عنوان کرد: شهردار منتخب باید یک مزیت همچون گردشگری برای ایجاد درآمد پایدار برای شهر تعریف کند تا سرمایه گذاران را ترغیب کند.
وی با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی و کلانشهر اراک گفت: پذیرفتنی نیست دفاتر مرکزی واحدهای تولیدی استان در پایتخت مستقر باشد و درآمد شهر نیز خارج از استان هزینه شود و آلایندگی گریبان‌گیر شهر و مردم باشد در حالی که باید از مقوله صنعتی بودن به عنوان یک مزیت مدنظر قرار گیرد و با وجود بافت تاریخی بازار و همچنین منطقه گردشگری دره گردو بتوان گردشگر و سرمایه گذار جذب کرد.

سکان شهراراک  باید به اهلش سپرده شود

یک تحلیلگر و فعال حوزه شهری نیز معتقد است: با توجه به اینکه شهردار با انتخاب اعضای شورای اسلامی، سکاندار شهر می‌شود پارلمان شهری نباید محفل سیاسی شده و هر شهرداری که روی کار می آید باید به دور از سهم خواهی‌ها و منفعت‌ طلبی اراک را به سمت توسعه واقعی سوق دهد.
دکتر «فرید ثاقبی» تاکید کرد: شهردار باید به‌جای امتیازدهی به امور شهر رسیدگی کند و از افراد سهم خواه دوری گزیند چرا که مدیریت شهری بله قربان‌گوی افراد خاص نیست و باید برای حل مشکلات و نشاط شهری برنامه داشته باشد.
  وی افزود: در دوره‌های قبل مدیریت شهری اراک اشتباهاتی در شیوه‌های تصمیم‌سازی، ارزیابی و کنترل امور شهری به چشم می‌خورد که این دوره نباید تکرار شود و مسایل شهری باید در فضایی شفاف و تخصصی پی گرفته شوند.
این فعال حوزه شهری بیان کرد: سوال مهم اینجاست که چرا هر دوره چهارساله شوراهای اسلامی در نقاط کشور به اتمام می رسد برخی از اعضا پرونده تخلف دارند، چرا بر عملکرد اعضای شورا نظارت نمی‌شود و ساز و کارهایی ایجاد نمی‌شود که چنین افرادی به پارلمان محلی، ورود نکنند.

عضو هیات تحریریه نشریه حق شهر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی دلیل مدیریت ناکارآمد شهری را همچنین ناشی از  سیستم تصمیم ساز و تصمیم‌گیر موازی در شهر عنوان کرد و گفت: در بحث مدیریت شهرها مسئولان مختلف و سازمان‌های صاحب بودجه و مسئول و از سوی دیگر بسیاری ارگان‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در حوزه های مرتبط مدعی و منشا اثر و صاحب نظر هستند، دخالت دارند و مشخص نیست چه ارگانی باید تصمیمات نهایی را برای اداره امور شهر اتخاذ کند. 
 ثاقبی تصریح کرد: سیستم‌های موازی اجازه نمی‌دهند مدیریت شهری به وظایف خود رسیدگی کند و درخواست‌ها و انتظارات مردم را برآورده کند.

وی بیان کرد: با وجود همه این مشکلات وموازی‌کاری‌ها، چنانچه شهردار هم بخواهد به امور شهر رسیدگی کند، بر چه اساس و داده‌هایی می‌تواند برنامه‌ریزی درست را داشته باشد چرا که پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی مرتبطی در شهر اراک وجود ندارد که در حوزه‌های مختلف مربوط به مشکلات ومسایل شهری تحقیق کند و  اطلاعات و داده تولید و در اختیار مدیریت شهری قرار دهد.
این تحلیلگر حوزه شهری معتقد است: با این روند، شهردار مجبور است طرح‌هایی که در دستورکارش قرار می‌گیرد و در اختیارش می‌گذارند را اجرایی کند که می‌توان گفت در این شرایط شهردار در عمل فاقد مدیریت اجرایی مستقل است و گاهی حضور و عدم حضور وی در شهر آنچنان ملموس و مشهود نیست.
ثاقبی اضافه کرد: برخی رفتارهای بدون مطالعه و پشتوانه علمی باعث می‌شود که یک شهردار در آستانه ورود، خیابان‌ها را آسفالت کند و شهردار بعدی اصلاح هندسی انجام می‌دهد و نفر بعدی نیز برای ایجاد درآمد، تراکم‌فروشی می‌کند چرا که بدون وجود یک مرکز مطالعاتی و برنامه‌ریزی معتبر در  شهرداری، اولویت‌های حوزه شهری نامشخص و در هاله‌ای از ابهام است.
 وی تاکید کرد: بحث تغییرات پی در پی شهردارها، خودش یک معلول و علت بزرگش این است که سیستم تصمیم‌سازی در مورد شهر ناکارآمد است که خروجی آن تغییر پی در پی شهرداران است که منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه برای اداره امور شهر می‌شود. 
این تحلیلگر حوزه شهری با اشاره به ظرفیت‌های بالای کلانشهر اراک گفت: کلانشهر اراک دارای چندین دانشکده فنی، مهندسی و همچنین برخوردار از واحدهای صنعتی قدرتمندی است که طرح‌های بزرگ را اجرا می‌کنند و کم نیستند مهندسانی که مدیریت این طرح‌های عظیم را بر عهده دارند چرا که این جامعه هدف گنجینه‌ای از منابع انسانی کارآمد هستند که در هر شهر و استانی به آسانی در دسترس نیستند و حیف است که کلانشهر اراک در مدیریت شهری از این افراد و قابلیت‌های مدیریتی آنها بی‌بهره باشد.

ثاقبی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود از این پتانسیل و توانمندی‌ها بیشترین بهره‌گیری را کرد و با حمایت از بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و نخبگان دانشگاهی گام‌های موثری در راستای توسعه و آبادانی شهر برداشت.

تحول مدیریت شهری در گرو انتخاب شهردار برنامه محور

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک نیر ثبات مدیریت شهری را یکی از الزامات پیشرفت شهر و تحقق برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: تجربه تعدادی از شهرهای کشور که توانستند تحول را در خود تجربه کنند، نشان می‌دهد که دارای ثبات مدیریت شهری بودند هرچند مدیریت شهری چیزی فراتر از شورا و شهرداری است اما اگربه معنای خاص  شهردار در نظر بگیریم باید اذعان کرد که ثبات شهردار کمک زیادی به آبادانی شهر می‌کند.
«عباس خسروانی» افزود: همواره کار شورایی با محدودیت‌های خاصی مواجه است و با سایر فعالیت‌های مدیریتی به ویژه مدیریت‌های متمرکز و سلسله مراتبی متفاوت است.
وی موفقیت در الگوی کار شورایی را نیازمند اقناع طیفی از سلایق و برداشت‌ها عنوان کرد و افزود: در پارلمان شهری نظرات متفاوت مطرح می‌شود و جمع‌بندی این نظرات اقدام دشواری است بنابراین زمانی یک شهرداری توسط شورا انتخاب می‌شود باید در برابر همه اعضا پاسخگو باشد و چنانچه نتواند نظر مساعد آنان را در میدان اجرا محقق کند، چالش‌ها آغاز می‌شود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار داشت: کار شورایی یک فرهنگ است که باید در مدیریت شهری آن را نهادینه کنیم و آداب آن را فراگیریم و در کار شورایی باید اصل را بر تعامل و کار مشترک برای هدف واحد قرار داد تا بتوان ثبات مدیریت شهری را تجربه کرد.
خسروانی ادامه داد: شورای ششم شهر اراک هم به این موضوع اعتقاد دارد و در تلاش است که با دقت در فرآیند انتخاب شهردار، به گزینه‌ای برسد که بتواند چهار سال از وی و برنامه‌های مدیریت شهری حمایت کند.
وی با بیان اینکه یکی از معیارهای جدی پارلمان شهری که در انتخاب شهردار مورد توجه قرار گرفته، روحیه کار جمعی و شورا باوری است افزود: شورا باوری به معنای تبعیت از شورا نیست بلکه به معنای کار جمعی مبتنی بر احترام متقابل و برنامه مشترک برای هدفی مشترک است.
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک تصریح کرد: بر همین اساس سوابق مدیریتی افراد توسط اعضای شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه به این نتیجه برسیم که افراد شورا باور نیستند یا به برنامه های شورا اعتقادی ندارند، مورد تایید قرار نمی‌گیرند.
خسروانی یادآور شد: اعضای شورای ششم بر این باور هستند که مردم خواستار تغییر و ساماندهی در وضع موجود مدیریت شهری هستند بنابراین باید شهرداری انتخاب کنیم که اهل کار و تلاش جهادی باشد و اعتماد عمومی و رضایت مندی مردم را ارتقا دهد.
وی اضافه کرد: رسیدن به این هدف از مسیر یک انتخاب کارشناسانه و دقیق و نه از مسیر سیاسی و رفاقت های ۲ طرفه‌ می‌گذرد.
سخنگوی شورای ششم اسلامی کلانشهر اراک عنوان کرد: برای اینکه شورا و شهردار در آینده به یک زبان مشترکی دست پیدا کنند پیش از آغاز مصاحبه‌ها، رویکردهای شورا را به آنها ارسال و از آنها خواستیم در قالب این رویکردها، برنامه اجرائی خود را ارائه دهند.
خسروانی تاکید کرد: برنامه چهار ساله ۲ بعد دارد یک بعد آن الزامی است که از سوی وزارت کشور برای تدوین برنامه های چهارساله که در دست اقدام است و یک بعد دیگر آن همان رویکردهای شوراست که شهردار باید برای اجرای آن‌ها طی ۴ سال برنامه عملیاتی ارائه کند.
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک، برنامه محوری را یک اصل مهم دانست و ادامه داد: نمی‌توان شهر را بدون برنامه اداره کرد و در این زمینه، تجربیات دوره قبل در تدوین سند ۲۰ ساله شهر اراک و حتی اسناد بالادستی شهر هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
خسروانی افزود: یکی از عوامل ثبات مدیریت شهری، استقلال فکری و قدرت تصمیم گیری اعضای پارلمان شهری است تا بتوانند شهردار را انتخاب کنند که بر همین اساس شورای ششم تحت تاثیر فشارها و شایعات و جو سازی‌ها تصمیم گیری نمی‌کند و زمانی که به صورت مستقل تصمیم گرفت و شهرداری مستقل را انتخاب کرد، تمام قد از او دفاع می‌کند.

مدرک‌گرایی تنها ملاک انتخاب شهردار نیست

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز نظراتی دارد و معتقد است: شاخصه‌های مدنظر  شورا برای انتخاب شهردار ضمن تطبیق با معیارهای وزارت کشور، تنها مدرک گرایی نیست‌.
سید«وحید میرنظامی» افزود: سکاندار شهر باید دارای  ۹ سال سابقه مدیریت میانی و دارای تخصص و توانمندی لازم باشد و همچنین کارنامه قابل قبولی در سمت‌های پیشین خود داشته باشد.
وی تاکید کرد: اعضای پارلمان شهری در تلاش هستند شهرداری را برگزینند که دارای برنامه بلندمدت چهارساله باشد چرا که بر این باوریم بی‌ثباتی مدیریتی به شهر، باور عمومی مردم و شورا خدشه جدی وارد می‌کند.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک، خط قرمز اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک را قانون مداری عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری باید فردی جهادی، انقلابی و شوراباور و همچنین شورا محور باشد و به اسناد بالادستی همچون طرح تفصیلی و جامع شهر اعتقاد داشته باشد. 
میرنظامی تصریح کرد: شهردار باید انعطاف پذیر باشد و با دستگاه‌های اجرایی ذیربط تعامل و همکاری مناسب بر اساس قانون و مقررات داشته باشد و تحول در شهر ایجاد کند.
وی ضمن تاکید بر اینکه باید پس از گذشت چهارسال تحول در سیما و منظر شهری ملموس و مشهود باشد، گفت: نیاز کنونی کلانشهر اراک، ایجاد اماکن تفریحی، فرهنگی و گردشگری و همچنین ایجاد شهر کودک است و با توجه به اینکه ۲۶ درصد بافت شهری فرسوده است، از این رو مناطق حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی نیز مدنظر ویژه قرار گیرد تا با ایجاد کمربند سبز مانع توسعه حاشیه نشینی شد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک، ایجاد مرکز پژوهش و مطالعات شهری را ضروری دانست و گفت: شهردار باید نسبت به جذب سرمایه گذار اقدامات لازم را انجام دهد و از  این مسیر، به غیر از دریافت مالیات و ارزش افزوده بتواند درآمد پایدار برای شهر ایجاد کند.
میر نظامی با اشاره به تغییرات پی در پی شهرداران اراک در سال‌های اخیر گفت: نفوذ جریانات پشت پرده سیاسی و غیر سیاسی سبب شده در یک بازه زمانی چهار پنج ساله شاهد جابجایی پی در پی مدیریت شهری باشیم که این زیبنده نیست.
وی یادآور شد: شهردارانی که غیربومی بودند توفیقاتی حاصل نشد و باید اذعان داشت که شورای ششم اسلامی شهر اراک با هیچ کدام از گزینه‌ها عهد اخوت نبسته اند و فردی برگزیده می‌شود که در شهر تحول ایجاد کند و به شهر هویت اجتماعی ببخشد.

میر نظامی تاکید کرد: اعضای شورا برای انتخاب مدیریت شهری با دقت و بر اساس معیار و توانمندی امتیاز می‌دهند و پایش می‌کنند و شهردار منتخب تا مادامی که در چارچوب قانون، اخلاق مداری گام بردارد و سلامت و صلاحیت خود را حفظ کند، زیرچترحمایتی اعضای پارلمان شهری قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها شورای شهر اراک استان مرکزی کمیسیون خدمات شهری سلامت و محيط زيست شورای شهر اراک مدیریت شهری شهرداری اراک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر اراک استان مرکزی شورای شهر اراک استان مرکزی مدیریت شهری شهرداری اراک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شورای اسلامی کلانشهر اراک دفتر فنی استانداری مرکزی اعضای شورای اسلامی اعضای پارلمان شهری مدیریت شهری ثبات مدیریت شهری مدیریت شهری عنوان کرد و گفت مدیریت شهری مدیریت شهری مدیریت شهری انتخاب شهردار سخنگوی شورای شهردار منتخب اجرای طرح ها برنامه ریزی استان مرکزی تصمیم گیری کار شورایی اعضای شورا شهری اراک قرار گیرد برنامه ها شورای شهر شورای ششم یک شهردار حوزه شهری برای شهر شهر اراک امور شهر چهار سال پی در پی چالش ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده

شهردار قم از اتمام پروژه تملک و تخریب مغازه‌های قبرستان نو به منظور احداث باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و مطالعات روی طرح‌ها مطابق چشم‌انداز و راهبردها انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سیدمرتضی سقائیان نژاد امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در جلسه هیئت مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر، در خصوص پروژه بهسازی قبرستان نو و احداث باغ مزار مشاهیر اظهار کرد: از ۱۳۲ مغازه اطراف قبرستان نو، بیش از ۹۰ درصد تملک شده و تا یک ماه آینده پروژه تکمیل و مغازه‌ها پاکسازی می‌شود.

وی افزود: دفن در قبرستان‌های داخل شهر ممنوع است و شهرداری منطقه باید این مسئله را کنترل کند.

شهردار قم با اشاره به طرح ایجاد باغ مزار مشاهیر و بازآفرینی محله آبشار قم نو تصریح کرد: پس از تصویب طرح توسط شورای اسلامی شهر قم در حوزه فنی، برنامه‌ریزی های لازم برای اجرای طرح انجام می‌شود.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: اگر پختگی در طرح اجرای این طرح و نگاه بلندمدت وجود نداشته باشد، مجموعه مدیریت شهری زیر سوال می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از مجموعه مدیریت شهری خواسته شده است تا با دقت و تلاش طرح‌های شهری را تکمیل کند، تاکید کرد: برنامه‌ریزی و مطالعات روی طرح‌ها مطابق چشم‌انداز و راهبردها انجام می‌شود.

شهردار قم در خصوص قبرستان وادی السلام گفت: اراضی‌های بین سازمانی در شهر قم همچون وادی سلام، قبرستان نو، پروژه شهید کاظمی و میدان تره‌بار میدان مطهری باید بررسی و برای آن تصمیم‌گیری شود.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه چندین پروژه در شهر بازآفرینی شده است، گفت: ۱۱ پلاک در حریم ریل راه‌آهن وجود دارد که باید تملک شود و به میدان سپاه برسد و در ادامه به بزرگراه امیر کبیر متصل شود.

کد خبر 748798

دیگر خبرها

  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز