Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با مهندسی عرضه توسط برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان عمده در بورس کالا اظهار کرد: باید کسانی که آن را مطرح می‌کنند توضیح دهند که منظور دقیق شان از مهندسی عرضه چیست؟ اما آن موردی که می‌تواند و باید در مدیریت صحیح به بازار کمک کند، رگولاتوری سمت عرضه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن نهاد متولی چه شرکت ملی صنعت پتروشیمی، چه وزارت صمت و چه هر دستگاهی که به عنوان رگولاتور سمت عرضه است، باید نسبت به برنامه ریزی برای سمت عرضه اقدام کند.


این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال در بخشی از محصولات، نهاد رگولاتور باید گرید‌ها را به صورت دقیق برای عرضه کننده معین کند. این که به صورت کلی اعلام می‌شود عرضه کننده‌ای باید به طور مثال ۵ هزار تن مواد نساجی عرضه کند، صحیح نیست. ممکن است عرضه کننده در هفته‌های مختلف با تغییر گرید‌ها همان ۵ هزار تن را عرضه کند و الزامات تعهد کف عرضه را هم رعایت کند، اما در واقعیت محصول و گریدی که عرضه کرده با توجه به نیاز واقعی تولیدکنندگان، نیاز بازار را برطرف نکرده باشد.

بیشتر بخوانید

 بازی دلار و بورس؛ انتخاب رئیس کل بانک مرکزی با بازار چه می‌کند؟

جهرمی در ادامه بیان کرد: باید این موضوعات در برنامه عرضه‌ای که در ابتدای فصل شرکت‌ها اعلام می‌کنند، در نظر گرفته شود و از ابتدا مشخص شود که شرکت‌ها چه میزان و با چه گرید‌هایی محصولات خود را عرضه خواهد کرد.


او در ادامه افزود: مورد بعدی که در این زمینه می‌توان بیان کرد استفاده از ابزار و قراردادهای سلف (تحویل کالا در آینده) است. یعنی عرضه کننده بیاید و عرضه سلف را انجام دهد. زیرا زمانی که قرار است خط تولید یک کالا تغییر کند باید یک تناژ متناسب از آن خریداری شود و بر اساس آن تناژ مناسب، تولید صورت گیرد. در غیر این صورت خط تولید نمی‌تواند به طور کامل کار کند. برای همین منظور هر دو سمت عرضه و تقاضا باید با یکدیگر عمل کنند. گرید‌ی که نیاز است سفارشی برای آن داد شود مانند موارد پزشکی این‌ها را باید از قبل با استفاده از ابزار سلف و سایر ابزار‌ها انجام دهند تا هیچ گاه بازار با خلا مواجه نشود. در غیر این صورت مشکلات مختلفی رخ خواهد داد.


در پایان این مقام مسئول در رابطه با این پرسش که بورس کالا با مهندسی عرضه چه برخوردی خواهد کرد گفت: بورس کالا بر اساس تصمیمات رگولاتوری که در سمت عرضه شکل می‌گیرد، اقدام می‌کند. اگر تولیدکننده‌ای کمتر از تناژی که اعلام کرده عرضه کند، قاعدتا عرضه آن برگشت خواهد خورد تا زمانی که افزایش عرضه خود را اعمال کند. مگر اینکه دستگاه متولی به دلایلی مانند نداشتن کاتالیز و هر دلیل منطقی دیگر، نتواند تولید را انجام دهد. در این صورت می‌توانیم آن عرضه کمتر از میزان را در بورس کالا بپذیریم. همچنین طبق ضوابط، اگر کسی کف عرضه را رعایت نکند سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان، وظیفه پیگیری و برخورد با آن را دارد.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس کالا مهندسی عرضه مهندسی عرضه عرضه کننده بورس کالا سمت عرضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۸۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند

علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست راهبردی شهر هوشمند با اشاره به اهمیت هوشمندسازی گفت: دنیا در حال حرکت به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود و ما به‌عنوان سازمان نظام مهندسی ضمن حمایت از این رویداد، باید در هوشمندسازی ساخت‌وساز شهری پیشرو باشیم و زمینه‌های پیاده‌سازی آن را برای سرمایه‌گذاران، مالکان و جامعه مهندسی فراهم کنیم.

رئیس  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: ما در حوزه نوآوری بیش از پیش به یک تحول نیازمند هستیم و برای ارتقای رتبه نوآوری، باید در حوزه‌های قوانین و مقررات، حمایت‌ها و تکمیل زنجیره‌های مختلف، تغییر بنیادی صورت بگیرد.

در  ادامه امیدرضا ریاحی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در حوزه هوشمندسازی باید تعامل میان نهادها، ارگان‌ها و تشکل‌ها شکل گیرد گفت: در  هوشمندسازی در بخش ساختمان  باید در مطالعات اولیه، محاسبات و نقشه‌ها لحاظ شود و برای این منظور باید از ظرفیت بزرگ جامعه مهندسی کشور استفاده حداکثری کرد.

وی افزود: پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران هم‌زمان با پنجمین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری ۱۰ الی ۱۲ تیر ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی برگزار  می شود.

 ریاحی اظهار کرد: شهر هوشمند مکانی ممتاز برای توسعه پایدار اقتصادی-صنعتی بوده که در آن به مسائلی مانند مدیریت ترافیک، مصرف انرژی، کنترل آلودگی، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های شهری، بهبود کیفیت زندگی از طریق رویکرد نوآورانه و سیستماتیک، بر اساس ارتباط و تبادل اطلاعات با هدف بهینه‌سازی فرآیندهای مدیریت شهری پرداخته می‌شود.

در ادامه این جلسه،  غلامرضا رضاییان دبیر اجرایی پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌های شهری در نمایشگاه شهر هوشمند به‌صورت گسترده از کل کشور حضور دارند و به‌طورکلی تمرکز نمایشگاه امسال به سمت دانش‌بنیان‌ها است به‌طوری‌که با دادن تسهیلات مالی به‌صورت بلاعوض توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و تسهیلات تا سقف پنج میلیارد ریال از صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به این شرکت‌ها اختصاص خواهد یافت.

رضاییان تصریح کرد: استارت‌آپ‌ها به‌صورت رایگان ثبت‌نام می‌شوند و به‌طورکلی ما باید به حضور استارت‌آپ‌ها اهمیت داده و با نمایش دستاوردها و توانمندی‌ها نسبت به اقتصاد استارت‌آپ‌ها اقدام کنیم.

همچنین  محمد حسن‌زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به‌عنوان رئیس کمیته علمی رویداد با اشاره به اهمیت شهر هوشمند گفت: بهره‌مندی از دیدگاه‌های دانشگاهیان و خلاقیت‌های نسل جوان و نوآور، انتقال درس‌آموخته‌های شهرهای مختلف، معرفی و عرضه به‌روش‌ها و تجربیات مؤثر کشورهای مختلف ازجمله ویژگی‌های این رخداد ملی و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در نظر دارد با ایجاد ارتباط با جامعه علمی و فناوری کشور فضای هم‌اندیشی و چاره‌جویی ملی برای چالش‌های مرتبط با شهر هوشمند را فراهم کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • وظیفه پلتفرم‌ها در عرضه دارو/ ۶ ماه اجرای آزمایشی در یک استان
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳